Luktar Ättika efter 3 dygn - Vad göra?

#1 - 13 mars 2008 10:02
Hej.

Jag har limmat om ett mindre 30 Liters kar som jag ska ha till yngelakvarium.

Nu har det gått 3 dygn sedan det limmades och fortfarande luktar det ättika av det. Eller stinker ättika är väl mer passande.

Siliconlimmet är köpt på färgbutiken och det står stort på tuben att den passar utmärkt till akvarium och ska vara genomhärdad efter 2 dygn.

Fogarna härdade fort och jag sköljde precis ur akvariet men det stinker likadant fortfarande.

Nu har jag aldrig limmat ett akvarium tidigare men ska det verkligen lukta efter att det genomhärdat?

Jag misstänker att det är livsfara för fiskarna att ha de i akvariet medan det luktar???
#2 - 13 mars 2008 10:12
Ett av karen här hemma som jag silikonat om luktade fortfarande lite ättika när det fylldes upp. Funkade fint utan problem. Men stinker det verkligen, så hade jag inte vågat prova.
Sätt en balja vatten i karet och lägg på täckskiva? Högre luftfuktighet kan hjälpa som jag har förstått det.
#3 - 13 mars 2008 10:22
lili76 skrev:
Ett av karen här hemma som jag silikonat om luktade fortfarande lite ättika när det fylldes upp. Funkade fint utan problem. Men stinker det verkligen, så hade jag inte vågat prova.

Sätt en balja vatten i karet och lägg på täckskiva? Högre luftfuktighet kan hjälpa som jag har förstått det.

Ok. Ja i detta fall luktar det för mycket för att jag ska våga använda det nu.

Kör man ner huvudet i karet och luktar en gång så blir man yr och tårögd ;)
Nästan som när det var nyfogat.

i 3 dygn har det stått helt öppet och luftigt, rätt hög luftfuktighet då det är 4 akvarium till i samma rum :)

Fogarna känns ju helt härdade och de är inte tjockare än normalt.
#4 - 13 mars 2008 10:36
Martin85 skrev:
Ok. Ja i detta fall luktar det för mycket för att jag ska våga använda det nu.

Kör man ner huvudet i karet och luktar en gång så blir man yr och tårögd ;)

Nästan som när det var nyfogat.

i 3 dygn har det stått helt öppet och luftigt, rätt hög luftfuktighet då det är 4 akvarium till i samma rum :)

Fogarna känns ju helt härdade och de är inte tjockare än normalt.

De BÖR ju vara genomhärdade, så kanske du kan fylla upp det med vatten och låta det stå ett tag, hälla ut och sedan göra en ny testdykning och se om du fortfarande blir hög? ;)
Då borde ju den sista ättikslukten ge upp..
#5 - 13 mars 2008 11:17
2mm/dygn är inte samma sak som genomhärdad efter 2 dygn om det nu inte på texten till tuben framgår att man endast bör lägga en fog vars största tjocklek är 4 mm..
#6 - 13 mars 2008 14:46
Spraya på vatten och/eller fyll i ett par centimeter i karet. Limmet härdar genom att ta upp fukt ur luften, så har du mycket torr luft kan torkningen ta tid.
#7 - 13 mars 2008 16:26
lili76 skrev:
Ett av karen här hemma som jag silikonat om luktade fortfarande lite ättika när det fylldes upp. Funkade fint utan problem.

samma här
#8 - 13 mars 2008 21:27
Precis- fukta silikonet flera gånger om dagen. Det kommer att sluta lukta efter några dygn till. Jag har testat!

Annons