luktar, ammoniak!? Aquasafe!? bikarbonat?

#1 - 14 oktober 2006 08:46
Jag har haft igång mitt akvarium i 1månad nu. Denna gång (3:e gången gillt) har det gått över förväntan. Har haft en pytteliten nitrit indikering förra veckan, men den jobbade bort sig själv utan vattenbyte eller nitrivec redan dagen efter.

Så, problemet:

Det luktar ammoniak eller något i akvariumet, inte mycket men ändå. Jag gjorde 20% vatten byte och 50% dagen efter. Luktar fortfarande. Matar varsamt och har 0 nitrit, ytterst lite nitrat.

Min idé är att det har med bikarbonatet att göra som jag använder för att höja PH. Men jag gör vattenbyten innan, ca 30%. (54l kar).

Eller luktar aquasafe som jag har i??

Lukten kom i samband med att jag började med bikarbonat.

Tack på förhand!

/Micke
#2 - 14 oktober 2006 09:07
Hej!

Kolla in den här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88

Det verkar som om din näsa funkar bra!

Mvh
#3 - 14 oktober 2006 15:19
annehult skrev:
Hej!

Kolla in den här:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88

Det verkar som om din näsa funkar bra!

Mvh

Hehe, ja, den gör nog det! :)

Luktade nu igen... knappt något... man får anstränga sig till det yttersta för att känna det.

Det var nog i samband med PH höjningen (bikarbonatet).

Tick tack!

/Micke
#4 - 14 oktober 2006 15:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om det är ammoniak så mår nog inte fiskarna så bra.[/COLOR][/FONT]
#5 - 14 oktober 2006 15:24
Vad har du för pH?

MVH Lasse

Vart bor du - har du kommunalt vatten?
#6 - 14 oktober 2006 15:31
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om det är ammoniak så mår nog inte fiskarna så bra.[/COLOR][/FONT]

Nä, de gör nog inte det. Men man ser inget "fel" på dem. Jag tror de trivs bra nu, jag märkte att de kliade sig lite då jag hade PH 7 - 7,5.

Därför höjde jag PH och nu har de upphört att klia sig. Kan ju även bero på att vattenkvalitén blev bättre.

/Micke
#7 - 14 oktober 2006 15:32
Lasse skrev:
Vad har du för pH?

MVH Lasse

Vart bor du - har du kommunalt vatten?

Jag har kommunalt vatten, ph 7.

Men med bikarbonat ca PH 8.

/Micke
Bilagor:
#8 - 14 oktober 2006 15:37
Dricksvatten i kommunala nät ska enligt livsmedelsverket ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9,0 främst för att undvika korrosion i ledningarna.
#9 - 14 oktober 2006 16:24
Det är höst nu, många kommunala verk är sk ytvattenstäkter vilket innebär att man ibland måste klorera mera - framförallt brukar det ske på höst och vår. Eftersom du bytt vatten i samband med bikarbonattillsatsen kan du inte utesluta att det är kloraminlukt från vattenbytet du känner. Jag misstänker att din fiskar skulle varit döda många gånger om i fall amoniakavgången varit så kraftig att du känner doften därav. Är det kloraminlukt kommer vattenbyte försämra situationen för nitrifikationen. Prova med aqua safe (eller liknande) eller lägg i en knivsudd askorbinsyra (finns hos livsmedelshandlaren) och se om lukten fortsätter. Jag tvivlar på att det är ammoniak du känner - men 100 kan man aldrig vara.

MVH Lasse
#10 - 14 oktober 2006 19:04
Lasse skrev:
Det är höst nu, många kommunala verk är sk ytvattenstäkter vilket innebär att man ibland måste klorera mera - framförallt brukar det ske på höst och vår. Eftersom du bytt vatten i samband med bikarbonattillsatsen kan du inte utesluta att det är kloraminlukt från vattenbytet du känner. Jag misstänker att din fiskar skulle varit döda många gånger om i fall amoniakavgången varit så kraftig att du känner doften därav. Är det kloraminlukt kommer vattenbyte försämra situationen för nitrifikationen. Prova med aqua safe (eller liknande) eller lägg i en knivsudd askorbinsyra (finns hos livsmedelshandlaren) och se om lukten fortsätter. Jag tvivlar på att det är ammoniak du känner - men 100 kan man aldrig vara.

MVH Lasse

Intressant! Hmm, det var mer än vad jag visste. Den lukt som idag är borta men var påtaglig igår var så stark att det stack till i näsan. Jag har haft den lukten en gång tidigare i mitt akvarium för 2år sedan och då använde jag aldrig bikarbonat. Jag trodde då liksom nu att det var beredningsmedlet aquasafe som luktade. Bägge gångerna var på hösten så du kan mycket väl ha haft rätt!

/Micke
#11 - 15 oktober 2006 15:31
Lukten kom tillbaka något imorse. :(

Hällde i aquasafe och nu ikväll luktar det inget igen. Skumt skumt...

Har inte rört akvariet sedan sist. Jaja... mysterium för mig.

Men jag antar att aquasafe "fixar" klor och så men inte ammoniak/ammonium?

/Micke
#12 - 15 oktober 2006 15:59
Helt riktigt - fixar klor men inte ammoniak

MVH Lasse
#13 - 16 oktober 2006 09:26
hur luktar ammoniak i ett akvarium?
#14 - 16 oktober 2006 15:19
rassa skrev:
hur luktar ammoniak i ett akvarium?

Bra fråga... jag vet inte längre vad jag känner. Bara att det "sticker" till i näsan. En lite instängd och äcklig doft.

Ska väl lukta som skurmedel antar jag?

/Micke
#15 - 16 oktober 2006 18:28
ge fasen i att torka upp när katten pinkat inne så vet du hur det luktar.........

Tror inte det är ammoniaklukt ur akvariet - om konc är så stark att den mänskliga näsan (åtminstone min) känner det så bör fikarna vara hädangångna för länge sedan.

MVH Lasse
#16 - 16 oktober 2006 20:27
Lasse skrev:
ge fasen i att torka upp när katten pinkat inne så vet du hur det luktar.........

Tror inte det är ammoniaklukt ur akvariet - om konc är så stark att den mänskliga näsan (åtminstone min) känner det så bör fikarna vara hädangångna för länge sedan.

MVH Lasse

hehe, har ingen katt... men vet nu vad du menar. :)

Tack Lasse...

Firrarna verkar må kanon bra numera... hannen bestämde sig för att stanna idag.

filmklipp.
" target="_blank">

Mvh Micke

Annons