Luftpumpsdrivet filter

#1 - 2 januari 2006 22:26
Jag har startat upp en liten burk som ska fungera som karantäns- och yngelkar. Jag vet att det finns ett filter som jag tror man kopplar till en vanlig luftpump, hur fungerar det? Jag har läst att vissa använder det till Diskus.

Jag kommer inte på vad det kallas, vet ni vad jag menar?

Vad finns det annars för alternativ för mindre "filterbehov"?

Tacksam för hjälp...
#2 - 2 januari 2006 22:41
[QUOTE=Yrrah]Jag kommer inte på vad det kallas, vet ni vad jag menar?[/QUOTE]
"Billifilter"...
#3 - 2 januari 2006 22:45
Det finns billiga att köpa för 30:-. www.akvarieshopen.com har under Luftpumpar/Tillbehör.

Själv har jag bara byggt egna till småkaren. Principen är enkel. Om man blåser in luft längst ner i ett rör drar luftbubblorna med sig vatten upp och vips har man en pump. Sen ser man till att vattnet dras genom nånn form av filtermaterial innan det sugs in i röret.

En guide till att bygga en airlift, lite mer komplicerad men illustrativ.
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/air_lift.html

Lycka till
//Mattias
#4 - 3 januari 2006 00:20
Fiffig ide! Den hade jag inte hört talas om innan, tack för länken morphriz!

EDIT: Slog till och gjorde en del inköp på akvarieshopen, bra priser och utbud!
#5 - 3 januari 2006 06:57
En enkel variant är att ta en (glass)burk och ställa en upp-och-nedvänd tratt i den. Sedan fyller man på med grus eller dyl., stoppar i en luftsslang i tratten och vips så har man ett luftdrivet filter för noll och ingenting ;) (givet att man redan har grejerna förstås).
#6 - 4 januari 2006 11:44
Hej - jag hänger på den här tråden med några kompletteringsfrågor - läste om airliften på "Malawi" och kollade akavrieshopen. Äntligen hittade jag denna variant och det verkar ju både bra och enkelt. Men några frågor till bättre vetande/mer erfarna: Först en konstruktions fråga, hur mycket plats ska jag ha i botten av "airlift" röret - räcker 2-3 cm?? Och hur effektiva är dessa filterkonstruktioner - finns nån övre liter gräns? På akvarieshopen angavs ju max. liter - nån som vet hur pass tillförlitliga de är? Dessutom - visst måste man kunna bygga "filterkammarvägg" med plexi/plastskiva (arbetet blir ju lättare då) eller? Till sist: hur står sig dessa system jfr. med powerheads och filtermatta (bortsett från att de är väsentligt billigare)?

Några frågor - nu hoppas jag på svar och ev. ytterligare tips / joe
#7 - 5 januari 2006 15:22
[QUOTE=joe]Hej - jag hänger på den här tråden med några kompletteringsfrågor - läste om airliften på "Malawi" och kollade akavrieshopen. Äntligen hittade jag denna variant och det verkar ju både bra och enkelt. Men några frågor till bättre vetande/mer erfarna: Först en konstruktions fråga, hur mycket plats ska jag ha i botten av "airlift" röret - räcker 2-3 cm?? [/QUOTE]

Jag har kört lite "hastighets" testet med airliftarna. Jag har inte kommit så långt med själva testen för jag förkastade min egen testide efter ett tag. Men angående längst ner i röret så räcker det med ett litet avstånd. Säg 1 cm i de flesta praktiska tillämpningar för att det ska funka bra.

[QUOTE=joe]Och hur effektiva är dessa filterkonstruktioner - finns nån övre liter gräns? [/QUOTE]

Nej det gör det nog inte, men när akvarierna blir större måste man ta hänsyn till cirkulation och sen är ju sådana här filter rätt fula.

[QUOTE=joe] På akvarieshopen angavs ju max. liter - nån som vet hur pass tillförlitliga de är? [/QUOTE]

Om du menar hur tillförlitliga tillverkarnas siffror är vet jag inte. Däremot bör du nog följa instuktionerna för hur mycket luft du ska pumpa in. Denna typen av filter är ju "billigast" om du har en stor luftpump som driver flera småfilter.

[QUOTE=joe] Dessutom - visst måste man kunna bygga "filterkammarvägg" med plexi/plastskiva (arbetet blir ju lättare då) eller?[/QUOTE]

Det finns en guide här på zoopet om hur du kan bygga ett portabelt filter. Iden där är ju att man böjer filtermatta i ett hörn och pumpar vatten. Zoo-affärer har ofta nått liknande, typ hörnfilter av filtermatta, fast de drivs av en airlift.

[QUOTE=joe]Till sist: hur står sig dessa system jfr. med powerheads och filtermatta (bortsett från att de är väsentligt billigare)?

Några frågor - nu hoppas jag på svar och ev. ytterligare tips / joe[/QUOTE]

Powerheads går ju sönder och impellrar behöver bytas ut osv, så jag tror att det är mycket driftsäkrare i längden. Det är ju inte bra om man vill ha CO2 i sitt akvarie men det är den enda nackdelan jag kommer på på rak arm.
mvh Mattias
#8 - 5 januari 2006 16:12
[quote=morphriz]
[quote=joe]Hej - jag hänger på den här tråden med några kompletteringsfrågor - läste om airliften på "Malawi" och kollade akavrieshopen. Äntligen hittade jag denna variant och det verkar ju både bra och enkelt. Men några frågor till bättre vetande/mer erfarna: Först en konstruktions fråga, hur mycket plats ska jag ha i botten av "airlift" röret - räcker 2-3 cm??[/quote]
Jag har kört lite "hastighets" testet med airliftarna. Jag har inte kommit så långt med själva testen för jag förkastade min egen testide efter ett tag. Men angående längst ner i röret så räcker det med ett litet avstånd. Säg 1 cm i de flesta praktiska tillämpningar för att det ska funka bra.[/quote]

Det beror på hur mycket luft du trycker in i röret helt enkelt. När motståndet i vattenpelaren är högre än lyftkraften på den luftmängd som får rum mellan luft in, och rörets undersida, smiter luften ner om och ut. vanligtvis räcker nån cm mycket riktigt.

[quote=morphriz][quote=joe]
Och hur effektiva är dessa filterkonstruktioner - finns nån övre liter gräns?[/quote]
Nej det gör det nog inte, men när akvarierna blir större måste man ta hänsyn till cirkulation och sen är ju sådana här filter rätt fula.
[/quote]

Till en given rörstorlek finns det en maxhastighet för när vattnetsfriktion mot rören bromsar mer än vad luftbubblornas lyftkraft accelererar, så, visst finns det en teoretisk max, det går ju att komma runt med grövre rör, och specialutformade bubbelmunstycken. I akvariesammanhang är det rördimmensioner och höjd som stoppar det hela dock.

[quote=morphriz][quote=joe]
Till sist: hur står sig dessa system jfr. med powerheads och filtermatta (bortsett från att de är väsentligt billigare)?[/quote]
Powerheads går ju sönder och impellrar behöver bytas ut osv, så jag tror att det är mycket driftsäkrare i längden. Det är ju inte bra om man vill ha CO2 i sitt akvarie men det är den enda nackdelan jag kommer på på rak arm.
mvh Mattias[/quote]

Slitage, upstår även på luftpumparna, som oftast är av bälg/membrantyp, och bälgen ska bytas lite "då o då" för bibehållen funktion. Luftslangen kan lätt "råka" bli en hävert som mer eller mindre tömmer akvariet vid händelse av strömmavbrott, eller om pumpen strejkar. (backventil, löser det, och får anses som en billig garanti) Sen är ju den stora nakdelen att luftpumpar, och airlifts väsnas.

B!
#9 - 5 januari 2006 17:33
[QUOTE=Mr B]
Till en given rörstorlek finns det en maxhastighet för när vattnetsfriktion mot rören bromsar mer än vad luftbubblornas lyftkraft accelererar, så, visst finns det en teoretisk max, det går ju att komma runt med grövre rör, och specialutformade bubbelmunstycken. I akvariesammanhang är det rördimmensioner och höjd som stoppar det hela dock.
[/QUOTE]

Lösningen på stort akvarium är att ha fler filter, det är då blir det fult :).
#10 - 5 januari 2006 18:55
Mm, eller filtermatta i bågar i hörnen ett helt gäng (4-5) airlifts som pumpar genom vardera... Funkar i 250liters baljor i alla fall, men det blir inte precis strömt vatten, om jag säger så. till yngel var det kanon, och växterna trivdes i det... men ack vad trött jag var på oväsnet när jag slängde ut det.

(filtermatta i bågar, referensen är till den vanliga typen av hörnfilter gjord med en bit filtermatta i ett hörn, som man ser i de flesta akvariebutiker, regelbundet)

B!
#11 - 5 januari 2006 21:40
nån som vet vad frakten är på www.akvarieshopen.com ?? ...
hittade nämligen inte det, men det kanske bara är jag som är lite dum som vanligt ;)
#12 - 5 januari 2006 21:47
välj de du ska ha och gå till kassan så står det.

på ett innerfilter låg fraktwen på 60kr
#13 - 5 januari 2006 22:19
joo jag såg det, och det blev en beställnig :)

t.ex en jäger värmare 100w, tänkte ha den hos kampfiskynglena.
men hur stort akvarie klarar den av när den är på 100w ??
#14 - 5 januari 2006 22:23
har en jäger 50w som enligt tillverkarn ska klara upp till 60Liter
#15 - 5 januari 2006 22:27
mm ok, men är det ungefär 1 liter per watt eller ??
#16 - 5 januari 2006 22:40
tittar du på zoopets förstasida hittar du detta
En generell regel är att värmeeffekten på värmaren skall vara 1/3 - 1/2 watt per liter akvarievatten vid en rumstemperatur på 20-22°C. Detta kan dock variera så kontrollera temperaturen noggrant tills den har stabiliserat sig.
#17 - 5 januari 2006 23:25
så man ska ha en 100w värmare till 200 liter vatten om jag inte har fattat det hela fel då eller !!
#18 - 5 januari 2006 23:33
beror lite på.

har man kallt behövs en starkare har man varmt kanske det inte behövs alls.
beror ju på akvariestorleken också.
finns de täckglas som isolerar står det dragigt medmera
#19 - 6 januari 2006 00:02
[QUOTE=morphriz]Lösningen på stort akvarium är att ha fler filter, det är då blir det fult :).[/QUOTE]

Nej då, inte med luftpumpsdrivna system. Titta i boken "Det levande akvariet" för inspiration så ändrar du genast uppfattning.

Mvh Cecilia
#20 - 6 januari 2006 16:03
[quote=morphriz]Det finns billiga att köpa för 30:-. www.akvarieshopen.com har under Luftpumpar/Tillbehör.

Själv har jag bara byggt egna till småkaren. Principen är enkel. Om man blåser in luft längst ner i ett rör drar luftbubblorna med sig vatten upp och vips har man en pump. Sen ser man till att vattnet dras genom nånn form av filtermaterial innan det sugs in i röret.

En guide till att bygga en airlift, lite mer komplicerad men illustrativ.
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/air_lift.html

Lycka till
//Mattias[/quote]
Smart ide faktiskt och det funkar bra . Har själv byggt många sånna som jag använder till yngelkar . Med en tillräcklig luftpump kan mad driva mer än ett filter på samma luftpump . Man bara styr luftfödet med snå strypnipplar eller slanklämmor som är anpassade för detta så att man får lagom flödet i filtersytemen . Jag använder elrör och bygger filtersytemen med
#21 - 6 januari 2006 21:39
Jag byggde också en sådan nyligen till mitt yngelkar. Blev glatt överaskad över trycket i den.

Lyckades spruta ner halva rummet när ja provkörde i en hink(de bara spruta rakt upp:D )
#22 - 8 januari 2006 12:36
kom o tänka på en sak. jag får med väldigt mycket luft (logiskt) men ganska lite vatten.

betyder det att luftslangen sitter för långt upp eller vad kan det bero på?
#23 - 8 januari 2006 12:49
Eftersom vi inte vet hur din konstruktion ser ut, vet vi inte. "lagom" mängd luft är bäst, fullt blås ger inte alltid mer vatten. i tunna rör är stora bublor bra, i stora rör är små bättre.

B!
#24 - 8 januari 2006 13:02
va mer allmänt ja mena. men jag skickar en bild strax så blir inge fel
#25 - 8 januari 2006 13:11
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 8 januari 2006 13:16
Kan vara värt att nämnas att många odlare och även grossister förr (efter bottenfiltrens era och före filtermattans) gjorde sina filter på så sätt att man skaffade tomma askar för lösgodis. Dessa fylldes med grus (rejält tjockt lager). Sedan skaffade man en plasttratt som man gjorde ett hål för syrelslangen i strax innan tratten gick ihop för röret. Tratten trycktes upp och nerpå ner i gruset. En syreslang trycktes ner i hålet och sedan kopplades luftpumpen på eller för odlare och grossister - kompressorn.

Hade man sedan många sådana godisburkar igång så blev det mycket grus att tvätta och stora odlare och grossister använde ofta en tombola (för tillbalndning av betong) för detta jobb.

På den tiden var det faktiskt en väldigt stor efterfrågan på godisburkar och de kunde tidvis vara svåra att få tag på.
#27 - 8 januari 2006 13:28
intressant kanske man ska spika ihop en sådan nån gång.

Vad tror du om min rörstump då? vad kan förbättras?
#28 - 8 januari 2006 13:29
Um, frågan är... vilket är upp, o ner på ditt rör? Det borde fungera, om du har det vita uppåt. Den gröna regulator kranen hade jag tagit och satt på slangen, så att du kommer åt den ovan vatten, för att förenkla justeringarna. en slangstump som sticker in i röret är inte fel. Ju längre ner du kan få den, desto bättre. det är längden på luftbublans rörelse som avgör vattnets hastighet.

Stäng den gröna kranen nästan helt, och skruva sakta up den för att se var "lagom" är. Lycka till.

B!
#29 - 8 januari 2006 13:51
jo det hade du rätt i att det blev bättre när ja drog ner på trycket.

Men blir det bättre/sämre om jag kortar av röret nertill(de vita är uppåt)?
#30 - 8 januari 2006 13:56
Bättre... bara om röret i nuläget sticker upp över vattenytan. Optimalt ur lyftsynpunkt är när "lyftet" slutar ungefär i vattenytan. Altså underkant på öppningen strax under vattenytan. Längre upp ger mer ytvattenrörelse, längre ner ger gärna lite högre motstånd iom den ökade vattenmassan som måste "puttas" på för att få ut det nya vattnet.

Du får exprimentera. Lycka till.
B!
#31 - 8 januari 2006 14:03
ja det ska jag. var tvungen o täta ena slangkopplingen med silikon så ja får vänta några dar o se hur det blir sen.

Annons