[quote=morphriz]
[quote=joe]Hej - jag hänger på den här tråden med några kompletteringsfrågor - läste om airliften på "Malawi" och kollade akavrieshopen. Äntligen hittade jag denna variant och det verkar ju både bra och enkelt. Men några frågor till bättre vetande/mer erfarna: Först en konstruktions fråga, hur mycket plats ska jag ha i botten av "airlift" röret - räcker 2-3 cm??[/quote]
Jag har kört lite "hastighets" testet med airliftarna. Jag har inte kommit så långt med själva testen för jag förkastade min egen testide efter ett tag. Men angående längst ner i röret så räcker det med ett litet avstånd. Säg 1 cm i de flesta praktiska tillämpningar för att det ska funka bra.[/quote]
Det beror på hur mycket luft du trycker in i röret helt enkelt. När motståndet i vattenpelaren är högre än lyftkraften på den luftmängd som får rum mellan luft in, och rörets undersida, smiter luften ner om och ut. vanligtvis räcker nån cm mycket riktigt.
[quote=morphriz][quote=joe]
Och hur effektiva är dessa filterkonstruktioner - finns nån övre liter gräns?[/quote]
Nej det gör det nog inte, men när akvarierna blir större måste man ta hänsyn till cirkulation och sen är ju sådana här filter rätt fula.
[/quote]
Till en given rörstorlek finns det en maxhastighet för när vattnetsfriktion mot rören bromsar mer än vad luftbubblornas lyftkraft accelererar, så, visst finns det en teoretisk max, det går ju att komma runt med grövre rör, och specialutformade bubbelmunstycken. I akvariesammanhang är det rördimmensioner och höjd som stoppar det hela dock.
[quote=morphriz][quote=joe]
Till sist: hur står sig dessa system jfr. med powerheads och filtermatta (bortsett från att de är väsentligt billigare)?[/quote]
Powerheads går ju sönder och impellrar behöver bytas ut osv, så jag tror att det är mycket driftsäkrare i längden. Det är ju inte bra om man vill ha CO2 i sitt akvarie men det är den enda nackdelan jag kommer på på rak arm.
mvh Mattias[/quote]
Slitage, upstår även på luftpumparna, som oftast är av bälg/membrantyp, och bälgen ska bytas lite "då o då" för bibehållen funktion. Luftslangen kan lätt "råka" bli en hävert som mer eller mindre tömmer akvariet vid händelse av strömmavbrott, eller om pumpen strejkar. (backventil, löser det, och får anses som en billig garanti) Sen är ju den stora nakdelen att luftpumpar, och airlifts väsnas.
B!