luftpump under karet

#1 - 21 juli 2007 18:16
har köpt en luftpump (tyckte att det kunde vara fint med lite bubblor :D) och enligt bruksanvisningen så ska man ha pumpen ovanför karet, av säkerhetsskäl.

Jag tyckte att det blev fult att ha pumpen där(ovanpå karet) och satte dit en backventil på slangen istället och ställde sedan pumpen i skåpet under karet.
Räcker det med en backventil (tror att det heter så) eller ska jag sätta dit en till? - jag vill vara helt säker på att det inte blir nått baksug så att vattnet rinner ut.
#2 - 21 juli 2007 18:23
Om backventilen är ny skulle jag lite på den.

Du kan kolla genom att blåsa i den från ena hållet skall det gå lätt att blåsa från andra skall du inte kunna blåsa det minsta. Tänk på att det är viktigt att du monterar den åt rätt håll, skulle du montera den fel så får du inga bubblor så det är självmarkerande;)

/lmo
#3 - 21 juli 2007 18:28
Om pumpen även står på dygnet runt så är de nog lugnt :)
Jag har min luftpump typ nedanför akvariet och utan backventil, den går 24/7.
Aldrig hänt att det läckt ut vatten och hoppas att den dagen inte inträffar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 juli 2007 18:29
Det finns olika kvaliteer på backventiler och de billigaste är definitivt inte speciellt tillförlitliga. Så låt för säkerhets skull slangen gå upp in en båge 10-15 cm ovanför akvariet innan de går ner till luftpumpen.
Sedan antar jag att du vet att det inte är så nyttigt för växter eftersom luftpumpen gör att CO2 drivs ut ur akvariet.
#5 - 21 juli 2007 18:46
lunar skrev:
Om pumpen även står på dygnet runt så är de nog lugnt :)

Jag har min luftpump typ nedanför akvariet och utan backventil, den går 24/7.

Aldrig hänt att det läckt ut vatten och hoppas att den dagen inte inträffar ;)
Om du får strömavbrott kan hända när som, kvittar var man bor;)
#6 - 21 juli 2007 18:46
Har nån någonsin råkat ut för baksug i en luftpump?
Det har aldrig inträffat för mig i alla fall...
#7 - 21 juli 2007 18:48
rödtoppen skrev:
har köpt en luftpump (tyckte att det kunde vara fint med lite bubblor :D) och enligt bruksanvisningen så ska man ha pumpen ovanför karet, av säkerhetsskäl.

Jag tyckte att det blev fult att ha pumpen där(ovanpå karet) och satte dit en backventil på slangen istället och ställde sedan pumpen i skåpet under karet.

Räcker det med en backventil (tror att det heter så) eller ska jag sätta dit en till? - jag vill vara helt säker på att det inte blir nått baksug så att vattnet rinner ut.
Jag hade då aldrig chansat inte ens med backventil på då skulle man gått och tänkt på det hela tiden:D
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 juli 2007 19:01
Azur skrev:
Har nån någonsin råkat ut för baksug i en luftpump?

Det har aldrig inträffat för mig i alla fall...

Jag har det - så det kan i alla fall hända även om kanske inte risken är så stor
#9 - 21 juli 2007 19:16
Så låt för säkerhets skull slangen gå upp in en båge 10-15 cm ovanför akvariet innan de går ner till luftpumpen.

Sedan antar jag att du vet att det inte är så nyttigt för växter eftersom luftpumpen gör att CO2 drivs ut ur akvariet.

Man kan nog säga att första förslaget är uppfyllt, jag har låtit luftslangen vila på mittstaget dvs slangen går från ena hörnan till den andra och sedan ut från karet och ner till pumpen (funderar ändå på att sätta ditt ytterliggare en backventil)

Jag vet att CO2 drivs ut men jag tänkte se om de växter jag har tål det, om inte så tar jag bort det.

Måste man ha igång det dygnet runt?

Vissa av mina fiskar verkade tycka att det var kul med bubblorna, de simmar fram och tillbaka över bubblorna :D
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 21 juli 2007 19:19
rödtoppen skrev:
Man kan nog säga att första förslaget är uppfyllt, jag har låtit luftslangen vila på mittstaget dvs slangen går från ena hörnan till den andra och sedan ut från karet och ner till pumpen (funderar ändå på att sätta ditt ytterliggare en backventil)

Är mittstaget 10-15 cm ovanför vattenytan?
#11 - 21 juli 2007 19:24
Är mittstaget 10-15 cm ovanför vattenytan?

ehm [:o], 7cm men det går snabbt att sänka vattennivån ytterliggare 3cm :)

Annons