Luftpump trasig inatt

#1 - 28 februari 2006 15:43
Jag har ett 325liters med blandade fiskar i. 4st algätare och ca 20 andra fiskar (fler ska det bli)
Detta renar jag med två stycken fluval 203 tror jag dom heter, dessa suger skitvattnet från botten och sprutar ut friskt uppe vid ytan genom varsina strilrör. Genom detta blir det en herrans cirkulation, iaf tycker några sorgmanteltetror det.
Av ren tradition har jag haft en luftpump som har tryckt in luft för att sedan fördelas i mitten av en lång pimpsten till en bred fin "bubbel-ridå" i bakkant.
Nu är det så att luftpumpen gått sönder, den är helt död plus att membranet spruckit.
Kommer mina fiskar klara sig ändå?
blir det tillräckligt med cirkulation och syre i vattnet av mina fluval filterpumpar tro? eller är det bråttom med att skaffa en ny pump?
vilken pump ska man köpa om man vill att den ska vara lika tyst som fluval grejorna jag har? finns det så tysta luftpumpar?
#2 - 28 februari 2006 15:48
Du kommer nog inte att få några somhelst problem, filtrena är mycket effektivare än en luftpump närde gäller syresättning.
Jag skulle närmast avråda från att ha en syrepump då den mest bara skapar oljud.
Cirkulationen som kapas av dina filter är de som ger mest syre, specielt om man riktar dom så att vattenytan krusas lite.
Om du vill ha en tornado i ditt akvarium så kan du köpa en extra cirkulationspump, har du vanliga sälskapsfiskar så är det nog inte att rekomendera.
#3 - 28 februari 2006 15:54
Jag behöver inte "lyfta upp" strilrören så dom lixom sprutar ut vattnet över ytan och sen ner i akvariet då?
#4 - 28 februari 2006 16:02
Nej det är knappast nödvändigt, det är inte så vanligt med "syrebrist" förutom hos oss som kör med co2.
du kommer att märka om fiskarna börjar få dåligt med luft dom lägger sig uppe vid ytan, detta gör dom ett bra tag innan dom börjar dö.

Annons