Luftpump/spotlight?

#1 - 25 mars 2011 09:15
Varför är denna begränsad till ett djur på 35 cm alltså ario 2. De har rea på just 2:an på en akvariebutik i stan, men mitt akvarium är 55 djupt funkar det ändå?
#2 - 25 mars 2011 09:16
ingen aning. skulle aldrig få för mig att stoppa ner nått sånt i ett akvarium
#3 - 25 mars 2011 09:24
skulle ju länka också http://www.hydor.it/index.php/prodotti/show/famprod/2/list/1

Nä Inte jag heller förut, men tänkte få lite Ljus i en grotta
#4 - 25 mars 2011 09:32
då finns det ju undervattenslapmor utan bubblor ( det är bubblorna jag stör mig på mest)

men varför ska su ha ljus i en grotta? lite av syftet med en grotta är att det ska vara ett mörkt o lugnt ställe för fisken
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 mars 2011 10:21
Det handlar om tryckhöjden. Om man testat en luftpump så vet man att det bubblar som värst om man håller utblåset nära vattenytan och sedan ju mer man sänker ner utblåset så minskar bubblandet för att till slut helt avstanna. Så det är väl helt enkelt som så att pumpen ifråga inte är starkare och då klarar den inte av större djup.

Sedan är det ju också rätt onödigt att driva ut CO2 (som är en slags växtgödning) ur akvariet genom att använda en luftpump - men du har kanske inga växter i akvariet.
#6 - 25 mars 2011 11:03
Jo, hade tänkt på en spot, men den kostar ju 2-300 och de rear den med bubblor för 96:- så tänkte jag att jag helt enkelt tar bort impellern då jag inte är ute efter bubblorna så mycket. Men om jag då vill använda bubblorna så borde jag väll kunna ta min luftpump och bara sätta den utanför akvariet då jag vet att den klarar av att trycka ner?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 mars 2011 12:25
david87 skrev:
Jo, hade tänkt på en spot, men den kostar ju 2-300 och de rear den med bubblor för 96:- så tänkte jag att jag helt enkelt tar bort impellern då jag inte är ute efter bubblorna så mycket. Men om jag då vill använda bubblorna så borde jag väll kunna ta min luftpump och bara sätta den utanför akvariet då jag vet att den klarar av att trycka ner?

Har inte en susning om hur den "mojäng" fu länkar till är uppbyggd så jag vet inte om den passar eller hur den fungerar.
Och som sagt - har du växter i akvariet så avstå
#8 - 25 mars 2011 13:58
Det sitter en impeller som suger ner luften precis som på ett innerfilter fast insuget är ju då ovan ytan så den suger luft.

Annons