Luftpump som inte orkar?

#1 - 23 maj 2009 13:02
Nu behöver jag lite hjälp här!
Jag köpte ganska nyligen en ny luftpump till mitt 200 liters eftersom den gamla (10 år gammal) inte verkade orka längre... men nu verkar den nya ha samma problem!
Trots att jag sätter den på max så orkar den knappt trycka fram några bubblor.
Det är inte stopp i slangen för jag kan jättelätt blåsa luft genom den så det blir kanonfina bubblor i akvariet.... men det kan ju bli lite jobbigt om jag ska sitta där och blåsa hela tiden! [:D]
Vad beror det på? Jag har aldrig haft problem med luftpump innan...
#2 - 23 maj 2009 13:18
Kan tillägga att när jag lyfter upp "luft-utblåset" mot ytan så kommer bubblorna.
Men jag har en sån där blå "sten" i änden av slangen och den är ju meningen att den ska ligga på bottnen, så att ha den hängande 10 cm under vattenytan känns liksom lite meningslöst! :confused:
#3 - 23 maj 2009 13:29
Låter som om du har för klen luftpump. Är det någon skillnad hur du har luftpumpen i förhållande till ytan, och har du en backventil på slangen?
#4 - 23 maj 2009 14:14
Min gamla pump som fungerade i många år på samma ställe var en liten Elite 799 och den nya är en airfizz 100 med backventil som jag inte satt dit... tror du det kan vara det som gör det?
Pumpen var i och för sig ganska billig och inte den allra största men ska kunna trycka med 150 mbar och det borde väl räcka? Pumpen står ca 80-90 cm under vattenytans nivå...

Jag googlade på dom olika pumparna men blir inte mycket klokare.
På den gamla Elite pumpen står det att den pumpar upp till 900 l/min och på den nya står det 100 l/h :confused:... OM jag nu fattar det rätt så betyder det att den nya pumpen är skitdålig om man jämnför med den gamla!
#5 - 23 maj 2009 14:19
Jepp, stämmer det flödet så orkar den inte trycka ner luften den biten det behövs.
Kanske du får sätta in en annons på Blocket om dålig luftpump säljes;)....men kprova att koppla förbi backventilen först, så den inte har hängt sig.
#6 - 23 maj 2009 14:26
Tack för tipset! :D
Backventilen har jag ju inte satt dit så den är ju tyvärr inte problemet i det här fallet.
Då får det bli en ny luftpump nästa gång jag kommer till djuraffären... skit också!! [:(!]
Ja ja, nu har jag ju i alla fall lärt mig den läxan!
#7 - 23 maj 2009 14:29
Vad händer om du har luftpumpen ovanför vattenytan?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 maj 2009 14:30
Fast varför har du en luftpump - en luftpump driver ju ut koldioxiden ur akvariet och är därför inte bra fäör växterna i akvariet.
Ok - om du har ett växtfritt akvarium och tycker det är snyggt så kan du ju fortsätta med det, men annars........
#9 - 23 maj 2009 14:35
Det blev ingen skillnad när jag lyfte upp pumpen högre... men jag lyfte i och för sig inte hela slangen. Den gick ut genom det vanliga hålet på baksidan så "slangläget" var ju detsamma.

Luftpump trodde jag alla hade :p... visst är det mest för syns skull men mina två stora prakbotior gillar ibland att ligga i bubblorna.
Men jag visste faktiskt inte att det var dåligt för växterna...
#10 - 23 maj 2009 15:27
Vilken höjd pumpen står i spelar ingen roll mer än att den kan tömma karet om den står under vattennivån pga häverteffekten! däremot spelar det roll hur djupt slangen går ner i karet, orkar inte pumpen så måste du ha slangen högre upp i avariet! Jag tror inte eliten pumpen låg på 900L/min, kolla in här så ligger den största på typ 3L/min http://www.pwss.se/home.php?cat=553
#11 - 23 maj 2009 21:30
Nä jag läste igen och såg nu att jag förväxlat begreppen lite [:o]... 900cc/min var det på eliten och enligt vad jag kan få fram så var det ca 1½ liter i minuten (72 l/h)
Det betyder ju i så fall att den nya pumpen är starkare (om än inte nödvändigtvis bättre)...
Jag kom på att jag faktiskt hade en jättegammal luftpump senast... hade helt glömt bort den! En gammal Schego Prima som säkert har minst 20 år på nacken! Vet att den kommer från mormor och morfar och dom är båda borta sen början av 90 talet.
Googlar man på Schego Prima så ser man att den är ännu "svagare" (50 l/h) än dom andra två jag nämnt... så jag undrar verkligen vad det är som gör att det inte fungerar nu?! :confused:
Akvariet är 63 cm djupt och om man räknar bort sanden på bottnen så går väl slangen ner ca 55 cm i vattnet... så då är frågan vilken storlek på pump jag behöver för att den ska orka trycka luften så djupt?
Än en gång funderar jag på hur det har kunnat fungerat innan och varför det inte gör det nu...

På tal om att tömma akvariet... så är det ju nästan pinsamt att berätta hur korkad jag var när jag märkte att den nya pumpen inte heller "bubblade" [:o]... blev så irriterad att jag bara drog loss slangen ur pumpen och gick sen ut med hunden.
När jag kommer in så sitter katterna och stirrar på golvet framför akvariet... ja ni fattar ju såklart vad det var dom stirrade på!
Tur att jag inte går så lång runda med Kompis (hunden) på morgonen... eller att jag inte körde och jobbade direkt efter mitt idiotiska misstag!
Som tur var hann det bara rinna ut ca 10-15 liter vatten på golvet men det var tillräckligt mycket ändå!
Ännu ett misstag jag inte gör om... man lär så länge man lever! :)
#12 - 23 maj 2009 21:56
Därför är det bra att ha en backventil:D...
#13 - 23 maj 2009 22:52
Låter som om "bubbelstenen" är igengrodd med torkade alger och annat om inte membranet i pumpen är skadat alt att pumpen har ställbar kran för flödet, montera backventil(vänd åt rätt håll bara).

Har själv en liten stellar pump med x antal meter slang kopplad till våran räk o snäckburk, dubbla backventiler..
#14 - 27 maj 2009 09:32
Ja om inte själva pumpen är paj, så är den vanligaste orsaken att luftstenen har blivit igensatt. Pröva att byta sten innan du byter pump.
#15 - 27 maj 2009 11:41
Fast om hon med lungkraft orkar att blåsa igenom så är inte stenen igensatt.

Den nya pumpen måste vara defekt, helt enkelt. Byt ut den.
#16 - 27 maj 2009 19:23
Gaffel skrev:
Låter som om "bubbelstenen" är igengrodd med torkade alger och annat om inte membranet i pumpen är skadat alt att pumpen har ställbar kran för flödet, montera backventil(vänd åt rätt håll bara).

Har själv en liten stellar pump med x antal meter slang kopplad till våran räk o snäckburk, dubbla backventiler..

Slängda själv en pump, och köpte en ny med samme resultat. Problemet?
En omvend backventil ( jag grämmes).
lILLEULV
#17 - 27 maj 2009 20:44
Stenen köpte jag ny när jag köpte pumpen och som Azur påpekade så kan jag lätt själv blåsa luft genom den.
Backventilen har jag inte satt dit...
Jag ska kanske ta pumpen med mig till affären och be att få jämnföra med en ny likadan pump... för att se om dom blåser lika mycket.
Man har väl ett års garanti även på akvariepumpar? Den här pumpen köpte jag i februari i år...
#18 - 31 maj 2009 10:40
Japps du har ett års garanti, bara och ta med sig den och be dom kolla, risken finns att dom skarattar lite men det är aldrig fel att vara lite rolig, man får oftast bra hjälp än om man kommer sur fram till disken ;-)

Annons