luftpump med belysning

#1 - 13 november 2005 15:07
Såg idag något väldigt vackert och blev kär direkt!
Vilken vacker luftpump med belysning + nattbelysning.
Vad tycker ni är det OK att ha en sådan i akvariet, inget illa för växter hoppas jag.

http://www.hydor.it/inglese/ario_color.htm
#2 - 13 november 2005 15:31
[QUOTE=Jaanu]Såg idag något väldigt vackert och blev kär direkt!
Vilken vacker luftpump med belysning + nattbelysning.
Vad tycker ni är det OK att ha en sådan i akvariet, inget illa för växter hoppas jag.

http://www.hydor.it/inglese/ario_color.htm[/QUOTE]

Såg en sådan häromdagen i en akvarieaffär, inte det snyggaste jag sett direkt. Ser inte ut som på bilden i länken, men det är inte farligt för växterna i alla fall.
#3 - 13 november 2005 15:46
luftpumpar kan lufta ut CO2... inte bra för växterna
#4 - 13 november 2005 16:00
[QUOTE=smurfmats]luftpumpar kan lufta ut CO2... inte bra för växterna[/QUOTE]

Luftpumpar för inte ner, som man kan tro, mkt syre i vattnet. I princip det enda syret som kommer ner i vattnet på grund av en luftpump, är det syre som kommer ner på grund av att bubblorna rör om på ytan. Det är inget att oroa sig för.
#5 - 13 november 2005 21:17
om man har en syresten kommer det väl syre i vattnet? och är det inte syre i luften
eller har jag missat för många biologilektioner?:s
#6 - 13 november 2005 21:40
[QUOTE=Bulaan]om man har en syresten kommer det väl syre i vattnet? och är det inte syre i luften
eller har jag missat för många biologilektioner?:s[/QUOTE]

Det kommer luft ner i vattnet, inte enbart syre som man kan tro när man hör ordet "syresten". Ett bättre namn är syresten. En syresten är egentligen en porös pimpsten genom vilken luft pressas och finfördelas så att man ser luftbubblor stiga mot ytan. Det är inget effektivt sätt att få ner syre i vattnet utan mest dekoration, en pump är mkt mkt effektivare. Däremot stämmer det att en luftpump kan lufta ur CO2 ur vattnet... Ljuset från den belysta luftpumpen är, vad jag vet, inte farligt för växterna.
#7 - 13 november 2005 21:43
men om CO2 försvinner från karet så missgynnas ju växterna, som jag tidigare skrev... dvs inte bra för växterna....
#8 - 13 november 2005 21:45
inget bubbel i växtkar.
#9 - 13 november 2005 22:00
[QUOTE=smurfmats]men om CO2 försvinner från karet så missgynnas ju växterna, som jag tidigare skrev... dvs inte bra för växterna....[/QUOTE]

Jo självklart, jag tänkte mest på att det är ett vanligt sällskapskar dvs. inget växtkar. Då tror jag inte att den luftpumpen gör så stor inverkan på växterna, om man har den igång under dagen, menade inte att motbevisa dig. Såg nämnda luftpump häromdagen och det var minsann inte mkt bubblor som kom ur den! Den jag såg var inte alls lika "häftig" som på bilden.
#10 - 14 november 2005 03:19
borde va enkelt å bygga själv med en vanlig luftpump och en led.

Annons