Luftpump

#1 - 7 maj 2009 13:48
Hej har inhandlat mej 2 st luft pumpar tlll mina 2 akvarium för så kallade syrestenar..nu kommer min fråga...Nån som har nå tips på hur man kan ställa den för att den ska bli tystare? är 1 st elite 801 och en elite 802...
Dom låter sjukt högt surrande!
vill ha syrastenarna av den annledning att jag tycker det är snyggt o ha en källa stående bubblande så..
uppskattar tips:)
#2 - 7 maj 2009 13:52
byt ut dom mot två vanliga innerfilter istället.

dom gör knappt någon nytta dom där syrestenarna.....

.
#3 - 7 maj 2009 14:04
annledning till att jag vill ha syrastenarna är utseende mässigt...ville ha bubblande källor i dom
#4 - 7 maj 2009 14:27
då får du stå ut med ett visst oljud

.
#5 - 7 maj 2009 14:28
Kensa skrev:
då får du stå ut med ett visst oljud

.

hittade ett tips av en här inne på en annan länk... hängde den i skåpet under akvariebänken i en tråd och då blev den mycket tystare:)
#6 - 7 maj 2009 14:32
jo, finns några knep tt få den tystare, häng upp den, lägg den på en filtermatta, etc etc....men helt tysta blir nog aldrig luftpumpar.

fast det är klart...efter ett tag vänjer man sig nog.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 maj 2009 16:26
sauser skrev:
hittade ett tips av en här inne på en annan länk... hängde den i skåpet under akvariebänken i en tråd och då blev den mycket tystare:)

Fast då måste man montera en backventil annars kan det bli bak sug och då töms hela akvariet.

Hur mycket luftpumparna hörs beror på kvalitén - de som är rejält dyra brukar vara tysta, billigt krafs för oväsen.

Tänk också på att syrestenen driver ut CO2 ur akvariet så det är direkt negativt om man har växter i akvariet.
#8 - 7 maj 2009 16:28
Fast då måste man montera en backventil annars kan det bli bak sug och då töms hela akvariet.

Hur mycket luftpumparna hörs beror på kvalitén - de som är rejält dyra brukar vara tysta, billigt krafs för oväsen.

Tänk också på att syrestenen driver ut CO2 ur akvariet så det är direkt negativt om man har växter i akvariet.

hehe börjar förstå det nu:) ska plocka ur pumparna:)
då får man ju plats för nån mer trevlig växt med kanske:)
#9 - 7 maj 2009 17:29
Det var jag som borrade i väggen mellan vardagsrum och sovrum mitt i natten för att jag fick tokspel på min membranpump(stellar) satte fast den i möbeln till 300 baljan och drog en 6-7 meters CO2 slang med som Kjell inflikade backventiler inkopplade.

Akvariet som den är kopplad till är en 40 liters räk och snäckburk med tät växtlighet och den enda cirkulationen är en penetrerad CO2 slang som är fastlimmad under bottensubstratet, matar en gång i veckan med en(1) algpellet resten mumsar dom i sig av vallisnera, musselblommor, javamossa och alger, inget inner eller ytterfilter.

Annons