Luftpump

#1 - 18 november 2005 17:24
Är nu lite virrig. Har läst här och där men får inte ihop 1+1.
Behöver fiskar extra lufttillförsel i vattnet s.k syresten o.s.v heller det räcker när filtret är på gång.
Extra luftbubblor är ju inte bra för växter som jag har förstått!!!!!!

Varför använder man luftpump+syresten - är det bara att det är vackert med bubblor.......
#2 - 18 november 2005 17:31
Vad är det för filter du har?
/L
#3 - 18 november 2005 17:49
Juwel innbyggd
#4 - 18 november 2005 18:20
[QUOTE=Jaanu]Juwel innbyggd[/QUOTE]
Kan du bara få så att vattnet från juwel filtret "rörrunt" i vatten ytan, då klarar du dig utan luftpump. Luftpump med massa bubblor också är bara fult tycker jag...
/L
#5 - 19 november 2005 00:42
Växterna har inget emot luftpumpen.
#6 - 19 november 2005 00:59
[QUOTE=Danei]Växterna har inget emot luftpumpen.[/QUOTE]

eehh joo
bubblorna drar ut koldioxid ur vattnet.
det näringsämne som växter behöver allra mest av.
#7 - 19 november 2005 01:16
om du har ett koldioxid överskott ja. Men det är lite kul när det påstås att luftpumpen inte påverkar syrehalten men kolioxiden ;-) Jag tror inte riktigt på det.
#8 - 19 november 2005 01:50
är koldioxidhalten högre i vattnet än i luften så går koldioxid över till luften för att jämna ut.
så simpelt är det.

sen har man växter som jag själv har så trycker dom ner stora mängder syre vilket gör en luftpump totalt onödig.

och med tanke på att det i luft är avsevärt mycket lägre co2 halt så är det rätt mycke som i längden löser ut och själv behöver jag inte gå längre än till polarns akvarie för att se exempel på det.
#9 - 19 november 2005 08:00
[QUOTE=Raven]är koldioxidhalten högre i vattnet än i luften så går koldioxid över till luften för att jämna ut.
så simpelt är det.

sen har man växter som jag själv har så trycker dom ner stora mängder syre vilket gör en luftpump totalt onödig.

och med tanke på att det i luft är avsevärt mycket lägre co2 halt så är det rätt mycke som i längden löser ut och själv behöver jag inte gå längre än till polarns akvarie för att se exempel på det.[/QUOTE]

Kan man översätta till lite enklare språk.
Eller som jag förstådde - när det är ny kar med nya växter som har inte riktit börjat trivas och växa ännu då är väl luftpump OK. Men inte i ett gått kar med växter som redan växer och behöver C02. HELLER?
#10 - 19 november 2005 10:45
Han menar att om det bildas med CO² i vattnet än det förbrukas så är det dumt med luftpump. annars är det bra.
#11 - 19 november 2005 16:49
även om man inte har växter klarar man sej nästan alltid utan luftpump.

räcker att ha cirkulation på vattnet vid ytan vilket man lätt får med hjälp av ytter och innerfilter.
#12 - 19 november 2005 16:54
Skulle det vara mindre skadligt för växterna? Nu var inte frågan om det behövdes utan om det vara dumt för växterna.
#13 - 19 november 2005 17:21
om du går tillbaka och läsrr har jag skrivit i 2 inlägg att luftpump gör att växter växer sämre med luftpump och växter som växer sämre blir lättare angripna av alger
#14 - 19 november 2005 17:27
Och de växer inte sämre med ytcirkulation?
#15 - 4 december 2005 11:45
Fiskar behöver syre. Växter behöver koldioxid. Fiskar har koldioxid. Växter har syre. Dom avger syre som fiskarna behöver och fiskarna tackar för hjälpen genom att avge koldioxid som växterna behöver. Alltså, har man fiskar och växter tillsammans skadar inte syresten/luftpump, men den ger ingen filtrering alltså måste man städa oftare!
#16 - 4 december 2005 18:25
luftpumpen drar ut co2 dessutom är bubblorna förstora för fiskarna att tillgodogöra sig däreemot så gör den vågor på ytan så att den blir större och därmed drar ner mer syre,men det är ända att föredra ett akvarium utan luftpump
#17 - 4 december 2005 19:50
Gör det inte för svårt nu. Har du ett innerfilter som drivs med en luftpump så skall du ha denna, är det så att du har ett fungerande filter så skall du inte tillsätta extra luft med en fultpump. det kan inte varit så svårt att förkalar detta så alla förstår.
#18 - 27 december 2005 18:41
om man har noll ytcirkulation då? dumt o slänga in en syresten för o få fart påt lite?
#19 - 27 december 2005 21:56
Då är det bra med en syresten, den skapar rörelse i ytvattnet som ökar mängden vatten som sätts i kontakt med luften-> mer syre i vattnet.
#20 - 27 december 2005 21:57
samtidigt drar en syresten bort allt va koldioxid heter.
kan ju även tillägga att en syresten inte höjer syrenivån i vattnet särskilt mycke
#21 - 27 december 2005 22:05
vilket tjat, har man ett innerfilter t.ex som han jaanu har så är det ju helt onödigt med syresten då han kan ha filtret nära vattenytan så det "rör" på sig !!så varför ska man ha syresten när man har ett filter vid ytan ?? för det lär ju inte blir så mycket mer syre bara för att man slänger i en syresten ochså, det tar ju bara bort koldioxiden !!
#22 - 27 december 2005 22:07
Jag tror faktiskt att mängden CO2 ökar i ett kar där man inte tillsätter CO2 via tub. För mängden CO2 fiskarna andas ut är inte så jättestort gissar jag. Och vatenytan som utsätts för luft borde bli större och detta leder till att större mängd gas löser i vattnet. Såväl syre som koldioxid. Men detta gäller bara vid måttlig cirkulation.
#23 - 28 december 2005 11:11
tar nog o slänger i en ändå, fan vattnet står helt stilla i ena änden av karet och det är nästan en fin oljig hinna på ytan ^^
egentligen skulle jag väl behöva köpa ny pump, men fan tokdyrt ju :)
#24 - 28 december 2005 11:19
[QUOTE=Raven]är koldioxidhalten högre i vattnet än i luften så går koldioxid över till luften för att jämna ut.
så simpelt är det.[/QUOTE]

tänkte lite på det där..
hur lång tid tar det innan koldioxidhalten är samma på vattnet och i luften då?
tänkte spec. eftersom jag har ett "stängt" akvarium ala den här typen;
http://www.hyggefisken.dk/images/112%20liter.jpg
där är det ju inte spec mkt luft i, är ju inte som att vatnet försöker trycka ut koldioxid till hela rummet som det skulle göra om man hade ett "vanligt" akvarium...
bara en tanke :o
#25 - 28 december 2005 22:04
Skit i syresten och fixa så att utblåset på filtret ligger precis vid ytan, så får du liter rörelse på ytan. Är du rädd för att vattnet inte skall inehålla tillräckligt med syre skulle jag sätta i mycket med växter. De produserar ju syre....
#26 - 28 december 2005 22:06
[QUOTE=Pannecke]Är du rädd för att vattnet inte skall inehålla tillräckligt med syre skulle jag sätta i mycket med växter. De produserar ju syre....[/QUOTE]

växter kräver dock koldioxid för att kunna producera syre.
sen förbrukar även växterna syre nattetid.
#27 - 28 december 2005 22:21
Sluta Fjanta er

Körde ett 400l Kar
Enda Sirulationen o reningen va ett litet värk som drevs med en luftpump 10x10x10 + en syresten

Fylde endast på vatten när de dunstat för mycket samt under 8 år byttes vattnet ca 4ggr pga Flytt o snigelränsning

Växter mådde prima nästan för bra fick galra hela tiden
Fiskarna föröka sig för mycke ... lät ynglen bli mat.

Det jag vill säga med dett är ju mer ni håller på o daltar era fiskar ju känsligare blir dom ... fiskar tål bra mycket men ni behandlar dom som pojken i bubblan typ .... skärpning
#28 - 28 december 2005 22:32
skötsel av ett akvarium är starkt beroende på vilken typ av akvarie man kör och vilka fiskar man har.

köra den stilen du gjort mayday skulle va detsamma som dödstraff för många fiskar pga förgiftat vatten.
diskus är en av dom fiskarna och det har inget som helst med daltande att göra.
#29 - 29 december 2005 00:05
jag frågar igen,

[QUOTE=Messer][QUOTE=Raven]är koldioxidhalten högre i vattnet än i luften så går koldioxid över till luften för att jämna ut.
så simpelt är det.[/QUOTE]

tänkte lite på det där..
hur lång tid tar det innan koldioxidhalten är samma på vattnet och i luften då?
tänkte spec. eftersom jag har ett "stängt" akvarium ala den här typen;
http://www.hyggefisken.dk/images/112%20liter.jpg
där är det ju inte spec mkt luft i, är ju inte som att vatnet försöker trycka ut koldioxid till hela rummet som det skulle göra om man hade ett "vanligt" akvarium...
bara en tanke :o[/QUOTE]
#30 - 29 december 2005 00:44
[QUOTE=Messer]tänkte lite på det där..
hur lång tid tar det innan koldioxidhalten är samma på vattnet och i luften då?[/QUOTE]
är ingen kemiexpert men co2 flyttar på sej rätt lätt.
#31 - 30 december 2005 10:47
[QUOTE=Raven][QUOTE=Messer]tänkte lite på det där..
hur lång tid tar det innan koldioxidhalten är samma på vattnet och i luften då?[/QUOTE]
är ingen kemiexpert men co2 flyttar på sej rätt lätt.[/QUOTE]
det är ju bra, då borde det gå rätt snabbt o få upp en fin halt av co2 i akvarie luften med då
#32 - 30 december 2005 12:17
Moment 22 kan man säga

Även dina växters rötter behöver syre annars ruttnar dom så snåla inte med luft i vattnet växterna dör lättare av att rötterna dör än av co2 brist
#33 - 30 december 2005 18:33
jag förstår inte hur en syresten kan dra ur mer koldioxid ur vattnet än ytcirkulationen?
#34 - 31 december 2005 11:09
för att den får vatten med mer koldioxid till ytan där den blir av med det? eller nåt? jag vet inte heller :D
#35 - 31 december 2005 14:24
[QUOTE=Raven]skötsel av ett akvarium är starkt beroende på vilken typ av akvarie man kör och vilka fiskar man har.

köra den stilen du gjort mayday skulle va detsamma som dödstraff för många fiskar pga förgiftat vatten.
diskus är en av dom fiskarna och det har inget som helst med daltande att göra.[/QUOTE]

Altså fiskarna i det akvariet levde o var hur friska som helst
även när nya fiskar sattes i mådde dom prima
Växterna fick man ständigt gallra för dom mådde för bra o täckte allt

Alla arter ynla av sig som den ... o nej hadde inga guppy

Bara för du väljer en väg så behöver det inte vara den ENDA RÄTTA vägen.

Är det inte bättre o få en ballans i akvariet utan att hålla på som vissa akvarieidioter enligt min mening tillsätta massa kemikalier o ständigt shoka fiskarna med häftiga vattenbyten osv .... Mitt funka i dom 8 åren jag hadde karet fiskarna blev inte sjuka en enda gång.

Se till o få en balans som sköter sigsjälv istälet för o mixtra med kemikalier .. det tar tid men är värt
#36 - 31 december 2005 15:27
Jo men det är ju rätt svårt att få en så bra balans som du fick..

Hade du mkt alger? och vart försvann all skit från fiskarna? bara undrar..
#37 - 31 december 2005 19:18
[QUOTE=mayday]Bara för du väljer en väg så behöver det inte vara den ENDA RÄTTA vägen.[/QUOTE]

just därför skrev jag att det finns många olika sätt att köra sina akvarier och för att påpeka att långt ifrån alla kan köra utan vattenbyten.
#38 - 8 januari 2006 18:11
enda anledningen jag kan tänka mig att ett filter inte minskar koldioxidhalterna lika mycket som en syresten i ett akvarium är att filtret själv bidrar med koldioxid. utöver det så förstår jag inte hur ytcirkulationen skapad av en syresten orsakar en högre förlust av koldioxid än ett filter. någon kunnig kemist kanske har svaret?

Annons