Luftfilter/Billifilter

#1 - 15 oktober 2012 12:15
Tja

Jag har en Eheim 100 luftpump som jag tänkte använda som drivning till ett DIY billifilter.

Har jag fattat rätt med följande:

Man placerar ex. filtermatta i en glas/plastburk ev. lite grus i botten och ett mellanrum mellan gruset och filtermattan på någon cm, sedan ett rör i mitten av filtermattan som mynnar ut i mellanrummet mellan gruset och filtermattan. I detta rör löper luftslangen som med hjälp av luftbubblorna får igång en cirkulartion av vattnet?

Nicke
#2 - 15 oktober 2012 12:25
ja. går att göra med en halvliters petflaska. här ser du en som gjort ett själv. enkelt o bra

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61102
#3 - 15 oktober 2012 12:26
fast hans var rätt avancerat med böjjar o grejjer.
#4 - 15 oktober 2012 12:29
#5 - 15 oktober 2012 12:38
såhär funkar det som sagt
#6 - 15 oktober 2012 12:50
Kanon Hannes, där fick jag tydliga bekräftelser på min idé.

Då är enda hindret just plaströr, som jag ej har, BTW ska röret vara helt eller med små hål i? Och måste det vara böjt i toppen?

Nicke
#7 - 15 oktober 2012 12:52
Haha såg att han körde Mango Ramlösa flaska, fan pantade de häromdagen :P
#8 - 15 oktober 2012 12:57
finns på zooaffär. eller så går du till clas ohlsson o köper en pit VP-rör. gör du som sneakysteve så behvöer du inte perforera hålet. du perforerar den där lilla tratten som blir av toppen.

böjjar behövs egentligen inte, men det blir ju som ett utblås om du sätter på en böj.

http://www.clasohlson.com/se/VP-r%C3%B6r/Pr325562000
#9 - 15 oktober 2012 13:03
hannesc skrev:
finns på zooaffär. eller så går du till clas ohlsson o köper en pit VP-rör. gör du som sneakysteve så behvöer du inte perforera hålet. du perforerar den där lilla tratten som blir av toppen.

böjjar behövs egentligen inte, men det blir ju som ett utblås om du sätter på en böj.

http://www.clasohlson.com/se/VP-r%C3%B6r/Pr325562000

Jo så sant, men skulle inte till stan egentligen, men nu har jag en god anledning at röra mig, för min Archocentrus har yngel igen och den här gången tänkte jag sno några och dra upp de om de klarar sig då de blir uppkäkdade i stora karet efter 2-3 dagar.

16 mm rör alltså, kan göra en böj men var menade du att jag skulle påerforera röret?

Nicke
#10 - 15 oktober 2012 13:14
tja 16 elelr 20. det som passar bra i öppningen på en petflarra.

som du ser på bilderna så har han perforerat, dvs gjort hål, i tratten han gjort av toppen av flaskan.
#11 - 15 oktober 2012 13:20
hannesc skrev:
tja 16 elelr 20. det som passar bra i öppningen på en petflarra.

som du ser på bilderna så har han perforerat, dvs gjort hål, i tratten han gjort av toppen av flaskan.

Ja, de hålen såg jag ju :P
Trodde du syfta på min fråga angående om röret i sig skulle vara perforerat.

Nicke
#12 - 15 oktober 2012 13:23
ja det behvöer det inte vara om du kör en sån tratt. kör du bara röret så ja då kan det vara perforerat längst ner
#13 - 15 oktober 2012 13:58
Luftfilter/Billifilter

Kanoners ;)
#14 - 16 oktober 2012 17:06
Jaha ja, det blev inget besök på Clas Ohlson igår, inte heller idag. Andra åtaganden kom före och därav (eftersom det är lite bråttom) så fick jag under tiden låta en bit vattenslang, några blompinnar samt buntband få agera PVC rör...

Slänger in lite bilder och 2 filmklipp, hoppas kunna få lite respons på om det är någorlunda rätt, vet att det kan göras bättre framförallt med just ett PVC rör i mitten. Men funkar det sålänge i några dagar bara till jag har tid att byta ut slangen mot ett rör så är det bra.

Jag antar att något är rätt då vatten faktiskt kokmmer ut genom slangens topp...

[ATTACH=CONFIG]56649[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56650[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56651[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56652[/ATTACH]

Nicke
#15 - 16 oktober 2012 17:21
Perfekt, ser att det kommer upp luftbubblor från botten, drar du upp luftslangen lite så funkar det ännu bättre! Vill varna lite för slangen, den är troligtvis antimögelbehandlad och de är inte nyttigt för fisk.
#16 - 16 oktober 2012 17:23
åheim skrev:
Perfekt, ser att det kommer upp luftbubblor från botten, drar du upp luftslangen lite så funkar det ännu bättre! Vill varna lite för slangen, den är troligtvis antimögelbehandlad och de är inte nyttigt för fisk.

Drar upp luftslangen mer från botten av flaskan menar du?

Mm, vet att det finns en sådan risk angående slangen, men den är bara där mkt tillfälligt. Förhoppningsvis borta innan helgen är slut och fiskarna är inte frissimmande och färdiga att "snatta" från föräldrarna ännu...

Nicke
#17 - 16 oktober 2012 18:43
ApeviaX skrev:
Drar upp luftslangen mer från botten av flaskan menar du?

Mm, vet att det finns en sådan risk angående slangen, men den är bara där mkt tillfälligt. Förhoppningsvis borta innan helgen är slut och fiskarna är inte frissimmande och färdiga att "snatta" från föräldrarna ännu...

Nicke
Jag menar att du kan dra upp luftslangen lite högre i utblåsröret/slangen, sitter luftslangen för nära botten på röret så sticker luften ut ur botten istället för att åka upp genom röret.:)
#18 - 16 oktober 2012 18:47
åheim skrev:
Jag menar att du kan dra upp luftslangen lite högre i utblåsröret/slangen, sitter luftslangen för nära botten på röret så sticker luften ut ur botten istället för att åka upp genom röret.:)

Haha, jaha jag hade förstått det så att luftslangen skulle vara djupare ner i flaskan än själva röret, men då ska alltså bubblorna faktiskt mynna ut i sjäkva röret så de inte smiter på sidan om röret och upp genom filtermassan?

Nicke
#19 - 16 oktober 2012 19:20
Nä alla bubblor ska vara i röret, som på hannes skiss. Där syns det ju att luftslangen slutar nån cm över ändan på röret :)
#20 - 16 oktober 2012 19:24
david87 skrev:
Nä alla bubblor ska vara i röret, som på hannes skiss. Där syns det ju att luftslangen slutar nån cm över ändan på röret :)

Äh, jag slarva och kolla inte skissen iadg. Tänkte att det kommer jag ihåg sen igår [:o]

Fixar det :)

Tack allihop för konfirmation av funderingar samt snabb guide. SKa experimentera mig fram till det (för mig) "ultimata" luftdrivna innerfiltret.

EDIT: Hahahahaha! Det förklarar dessutom mina funderingar angående hur fanken det är tänkt att ha grus i botten på flaskon då det är finare än både "sugrörsmakaronerna" samt filtermattan och därav blir i "fel" ordning. Täntke äh, det är väll bara för att tynga ner flaskan, men efter en peak på Hannes ritning så fattar jag 100% :) Men som sagt...

HAHAHAHAHA :p

Nicke
#21 - 16 oktober 2012 20:16
Äsch då, gått lite fort fram har ju alla gjort. I ditt fall så är det ju lätt och snabbt att fixa :D
#22 - 16 oktober 2012 21:08
När man kollar på luftpumpar så anges det väl hur många liter luft den pumpar i timmen men i ett normalfall (inga extremt långa pvc-rör mm) hur många liter vatten pumpar dom per liter luft?

Ursäktar en eventuell trådstöld [:o]
#23 - 16 oktober 2012 21:29
david87 skrev:
Äsch då, gått lite fort fram har ju alla gjort. I ditt fall så är det ju lätt och snabbt att fixa :D

Haha, så sant så :) Ivrig och nyfiken, heter ju inte nicke utan anlednig... /Nicke-nyfiken

När man kollar på luftpumpar så anges det väl hur många liter luft den pumpar i timmen men i ett normalfall (inga extremt långa pvc-rör mm) hur många liter vatten pumpar dom per liter luft?

Ursäktar en eventuell trådstöld [:o]

Jag kör med denna:

Eheim 100 den pumpar 100 l/h
#24 - 17 oktober 2012 08:32
ApeviaX skrev:

Jag kör med denna:

Eheim 100 den pumpar 100 l/h

Okej 100l/h, hur stort är akvariet?
#25 - 17 oktober 2012 09:54
Okej 100l/h, hur stort är akvariet?

Det lilla kar jag provar detta filter i är på typ 19 L. Men det räcker säkert till ett större kar än så?

Nicke
#26 - 18 oktober 2012 10:29
Om ni vill se hur det går med de små yngel som nu huserar detta lilla kar som filtret är installerat i se: [h=2]"Rädda" lite Archocentrus yngel[/h]
Nicke

Annons