Luftdrivet filter bäst för jordens klimat

#1 - 9 februari 2008 13:13
Dags att vi akvarister tar lite miljöansvar(!) :-)

Har kommit på en inte helt oviktig aspekt när man väljer filter...

Strömförbrukningen! Inget revolutionerande men ändå [:o]

Ett 100L akvarium går bra att driva med en luftpump a cirka 2-3W, om man kör tex med bottenfilter och/eller innerfilter som är luftdrivet.

Ett ytterfilter drar minst 5W (Tetratec EX 600 60-120L drar 10W)

Alltså skulle världens akvariefilter-energiåtgång kunna minskas med 2-5 gånger,hur många akvarier kan det finnas i världen?

Kan inte räkna på detta men det känns inte helt ovesäntligt :)
#2 - 9 februari 2008 13:25
Det är klart att var och en borde se över sin energiförbrukning... både för jordens skull och sin egen plånbok...
#3 - 9 februari 2008 13:46
Tillgång och efterfrågan är vad som styr... om tillverkarna kunde plocka fram billigare modeller som drar mindre ström skulle det bli mycket enklare...
#4 - 9 februari 2008 15:08
Om jag hade råd så hade jag rigga en kompressormatad 455 Rocket på baksidan till att driva elen, eller ett gammalt ånglok vars brunkolseldade ångpanna värmde upp vattnet i akvariet..
#5 - 9 februari 2008 15:33
Gaffel skrev:
Om jag hade råd så hade jag rigga en kompressormatad 455 Rocket på baksidan till att driva elen, eller ett gammalt ånglok vars brunkolseldade ångpanna värmde upp vattnet i akvariet..

Ok, då vet vi. :confused:
#6 - 9 februari 2008 17:00
Jag tycker nog den här tråden är lite löjlig och jag skulle då rakt inte vilja ha akvarium i vardagsrummet eller sovrummet som drivs med syrepump.
Dels låter de riktigt illa sen är det inte så bra om man vill ha fina växter att lufta ur karet med syrepump.
Däremot tror jag att en bov som nästan inga behöver är doppvärmare.
Innerfilter värmer upp så satsa på det i stället för syrepump och doppvärmare.

Mvh :-)
#7 - 9 februari 2008 21:25
Fast du jämför väl äpplen och päron här. Jag tror inte en luftpump på 2-3W pumpar runt lika mycket vatten pumpen i ett 5W ytterfilter. Är verkligen luftpumpar effektivare på att flytta vatten än en impellerbaserad pump? Plus att när pumpen sitter i vattnet så går en del av effekten till att värma vattnet.
#8 - 9 februari 2008 21:56
Som med allt annat, när man kan väla miljövänligt till ett billigare pris än det som är mindre miljövänligt så kan jag tänka mig att överväga det, förutsatt att jag inte behöver göra allt för stora avkall på funktion och kvalitet tex.
#9 - 9 februari 2008 22:03
För mig går kvalité alltid först... sen pris... sen miljön ;)
#10 - 10 februari 2008 00:16
Mitt tips; skruva ur lampan i kylskåpet. Den är säkert på minst 5 W. Man ser ju faktiskt tillräckligt bra ändå. ;)
.
.
.
Elförbrukning är en sak jag tittar på vad jag än köper. Men att välja en sämre filterlösning för att spara 5 W är inte ens en droppe i havet.

Min PC med kring utrustning drar 175-200 W i drift och 75 W i standby. Jag stänger alltid av den när ingen använder den. Har dessutom en strömbrytare vid väggutaget som helt bryter strömmen till PC och all kringutrustning.
Samma sak med TV, video, DVD och surroundanläggningen.
Två små strömbrytare som sparar in motsvarande cirka 10 ytterfilter.
#11 - 10 februari 2008 00:33
tror nog att andra delar av akvariehobbyn är större miljöförstörare....
#12 - 10 februari 2008 08:11
Håller med om att det är säkert en f*s i rymden jämfört med allt annat som drar ström i hemmet. Man kan ju alltid avstå filter o köra naturellt och bara ha en guppy i osv.

Men tanken är, att om att det är som jag säger, och man står o velar inför köpet av filter till sitt akvarium, så har man ett val just i det ögonblicket ;)
Bilagor:
#13 - 10 februari 2008 09:00
Usch....nu måste jag sälja min nye plasmatv, fick dåligt samvete när jag inser att den drar lika mycket i maxläge som 100 stora eheimytterfilter ;)
#14 - 10 februari 2008 09:26
Om man vill slå två flugor i en smäll åker man till Claes Ohlsson eller motsvarande och köper skarvsladdar med strömbrytare och kopplar in på allt man äger. Så fort man inte använder något slår man av det.

De två flugorna är
1/ Energiåtgång
2/ Brandrisk

Den senare är faktiskt väldigt stor. Mobilladdare och andra AC-DC konverterare samt hushållsutrustning på standby är jättestora brandorsaker.

Win-win my friends.. :)
mvh Mattias
#15 - 10 februari 2008 09:30
drd skrev:
Usch....nu måste jag sälja min nye plasmatv, fick dåligt samvete när jag inser att den drar lika mycket i maxläge som 100 stora eheimytterfilter ;)

Hehe, ja kanske det om din TV drar 2kW :eek:
#16 - 10 februari 2008 09:37
Angånde air-lift, mammutpumpar, och deras effektivitet kontra centrifugalpumpar så har jag ofta hört att de är bättre men ännu inte sett något konkret bevis i ämnet. I sötvattenskar tror jag att det mest handlar om att man har mindre cirkulation med luftdrivet fast med bibehållen reningsfunktion. Luftdrivna surgepumpar, vågmaskiner, är mycket effektivare i revakvarium men det beror i sin tur på att vi med powerheads och streampumpar behöver ha mycket större cirkulation än som behövs med en bra vågrörelse.
mvh Mattias
#17 - 10 februari 2008 09:42
Nu har jag svårt att se att ett luftdrivet filter skulle vara mer energieffektivt än ett vanligt pumphuvud/innerfilter! Rent generellt kan man säga att den effekt man pekar in står i mer eller mindre direkt relation till cirkulationen du får i karet. Att däremot gå ner i cirkulation och ineffekt om det är möjligt är naturligtvis energisparande...

Jag har ex en AquaClear i ett litet kar som pumpar upp till 300L/tim, den drar enligt tillverkaren 3.5 W. Vet ej vad motsvarande luftpump drar men har svårt att se att det skulle kunna bli mycket mindre. Tvärtom borde förlusterna i den senare vara högre, alltså-mindre miljövänlig, dessutom tillkommer andra aspekter som man måste ta hänsyn till för det totala energibehovet, det är det som är intressant ur et miljöperspektiv
#18 - 10 februari 2008 14:21
Tja,
det är väldigt svårt att säga vilken som är mest effektiv. Jag har letat i flera år efter bra beskrivningar av fluid-fluid interaktionen i stigrör av den typen som luftdrivna pumpar är, men det är väldigt svårt. Har du tillräcklig rörlängd och optimalt luftflöde är airlifts faktiskt väldigt bra. De områden där de redan idag konkurrerar är där centrifugal pumpar inte fungerar, mycket gegg i vattnet, och där skalningsskäl gör att många små centrifugalpumpar blir dyrare än en stor luftpump. Ett exempel på det senare är där man har många akvarier och vill driva massor med små filter, akvarieaffärer odling osv.
mvh Mattias
#19 - 10 februari 2008 14:56
Eller så kan man gå ifrån glödlampor i rampen och köra T5 eller kompaktlysrör och låta innerfiltret vara kvar. Mitt akvarium drar 6+36W.. Då är det 0,75 W/liter i bara belysning. I övrigt så är vi ganska energimedvetna här hemma. Jag har tex bara 5 pumpar till totalt 8 kar och inga värmare.
#20 - 10 februari 2008 19:53
Belysningen är mycket viktigare för energiåtgången än pumpen. Få vattenbyten är också miljövänligare. (Så fram för lowtech växtakvarier)!!!
#21 - 10 februari 2008 21:26
Low-tech med spegel och heliostater ftw :)

Annons