luftbubblor från filter

#1 - 28 augusti 2008 12:04
När jag köpte ett akvariepaket fick jag med ett filter som heter:
FANFILTER FAN2 plus
Nu när jag satte igång den så kommer det en massa luftbubblor. Är en jätte bra cirkulation på vattnet och verkar bra, men just alla dessa bubblor.
Är detta bra eller är det något som syresätter vattnet mer?
Kan man göra något för att detinte ska bubbla så mycket? :)
är det verkligen nödvändigt? :)
#2 - 28 augusti 2008 13:00
Nej det munstycket kan du gott ta bort, placera istället pumpen så att den är strax under ytan och skapar rörelse på vattenytan!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 augusti 2008 13:13
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar!
För att det skall blåsa ut luftbubblor ut från pumpen så förutsätter det att du leder in luftbubblor i den och detta brukar ofta ske genom att att man har en syreslang ovan vattenytan som kopplas till pumpen och på så sätt dras det ner syre. Om du har en sådan slangbit så plocka bort den eftersom det stryper syretillförseln till pumpen och då blir det inga bubblor (en pump kan inte i sig skapa bubblor).
Sedan kan det ju förstås finnas lite luft inne i pumpen/filtermaterialet när man kör igång den - men detta brukar dras ur rätt snabbt (speciellt om man skakar pumpen lite).
#4 - 28 augusti 2008 13:29
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar!

För att det skall blåsa ut luftbubblor ut från pumpen så förutsätter det att du leder in luftbubblor i den och detta brukar ofta ske genom att att man har en syreslang ovan vattenytan som kopplas till pumpen och på så sätt dras det ner syre. Om du har en sådan slangbit så plocka bort den eftersom det stryper syretillförseln till pumpen och då blir det inga bubblor (en pump kan inte i sig skapa bubblor).

Sedan kan det ju förstås finnas lite luft inne i pumpen/filtermaterialet när man kör igång den - men detta brukar dras ur rätt snabbt (speciellt om man skakar pumpen lite).

har man en sådan syreslang rätt kopplad så finns där även en "ventil" på den som man kan strypa luften med. skruva ner den till botten, så kommer ingen luft ner i pumpen.

luft som finns inne i pumpen dras ut på några minuter.....ofta fortare....kanske kan en enstaka bubbla komma senare, men det är ovanligt...
#5 - 28 augusti 2008 19:31
åheim skrev:
Nej det munstycket kan du gott ta bort, placera istället pumpen så att den är strax under ytan och skapar rörelse på vattenytan!

Aha okay, det var en sån komplicerad beskrivning, och jag gjorde som det stod. så det munstycket/slangen kan jag ta bort.. det låter ju bara en j*vla massa om den.. :)
jag menar det är väl ingen fara ifall jag tar bort det?
#6 - 28 augusti 2008 19:33
Kensa skrev:
har man en sådan syreslang rätt kopplad så finns där även en "ventil" på den som man kan strypa luften med. skruva ner den till botten, så kommer ingen luft ner i pumpen.

luft som finns inne i pumpen dras ut på några minuter.....ofta fortare....kanske kan en enstaka bubbla komma senare, men det är ovanligt...

Men att ta bort hela slangen spelar väl ingen roll?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 augusti 2008 19:37
streezz88 skrev:
Aha okay, det var en sån komplicerad beskrivning, och jag gjorde som det stod. så det munstycket/slangen kan jag ta bort.. det låter ju bara en j*vla massa om den.. :)

jag menar det är väl ingen fara ifall jag tar bort det?

NU vet jag inte riktigt vad du menar med munstycke.
Är det en "Flow deflector" som visas på denna sida https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13797&langId=-1&parent_category_rn=10586 så är det en bra grej som gör att man kan rikta utblåset mot ytan vilket ger bra syresättning. Är det däremot en "Venturi air" som du kan se på samma sida så kan du plocka bort den.
#8 - 28 augusti 2008 19:39

Är det en "Flow deflector" som visas på denna sida https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=13797&langId=-1&parent_category_rn=10586 så är det en bra grej som gör att man kan rikta utblåset mot ytan vilket ger bra syresättning. Är det däremot en "Venturi air" som du kan se på samma sida så kan du plocka bort den.

jag har ju den på bilden, med flow deflector. eller typ alla dom tillbehören? :S
#9 - 28 augusti 2008 19:41

Alla dom som finns längst ner på sidan följde med paketet.
så jag har satt ihop den precis som i beskrivningen!
#10 - 28 augusti 2008 21:22
oojj blev en lång disk om detta ( ; plocka bort venturin och slangen men behåll gärna flow deflectorn och rikta den uppåt i såfall så att du får mycket ytrörelse!
#11 - 29 augusti 2008 12:30
åheim skrev:
oojj blev en lång disk om detta ( ; plocka bort venturin och slangen men behåll gärna flow deflectorn och rikta den uppåt i såfall så att du får mycket ytrörelse!

Men bubblorna? vad gör dom för nytta? extra syre?
#12 - 30 augusti 2008 05:24
Bubblorna gör inte så mycket nytta. Det är framförallt ytrörelsen som behövs för syresättningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 30 augusti 2008 08:12
streezz88 skrev:
Men bubblorna? vad gör dom för nytta? extra syre?

Bubblorna i sig tillför inte syre, men när bubblorna når vattenytan så rör den sig något och syre dras ner i vattnet.
Som flera har skrivit så är det dock oerhört mycket effektivare att utblåset riktas mot vattenytan för då rör den sig ännu mer och syre dras ner.
#14 - 5 september 2008 12:32
Lånar tråden lite om det är ok?
har ett aquael ytterfilter med 2 insug och 2 ytblås. problemet är att ur ena utblåset kommer det en massa små luftbubblor hela tiden måttligt irriterande eftersom det blir som en vit hinna på ytan av alla bubblor.
när man lutar filtret frammåt lite så kommer det ur en massa luft endafst ur ena utblåset och sen slutar bubblorna att komma en stund för att senare återkomma.

nån som varit med om samma sak och vet hur man ska lösa detta?

mvh david
#15 - 5 september 2008 16:21
streezz88 skrev:
Alla dom som finns längst ner på sidan följde med paketet.

så jag har satt ihop den precis som i beskrivningen!

för bästa effekt ta bort venturi och allt annat som hindrar utblåset, sen ta bort kåpan runt filtret för den gör ingen nytta alls utom möjligen för synintrycket men du får bättre flöde utan och lär inte behöva rengöra filtret lika ofta utan :)
#16 - 5 september 2008 17:47
Fuzzop skrev:
för bästa effekt ta bort venturi och allt annat som hindrar utblåset, sen ta bort kåpan runt filtret för den gör ingen nytta alls utom möjligen för synintrycket men du får bättre flöde utan och lär inte behöva rengöra filtret lika ofta utan :)

menar du den kåpan som är runt om? Ska filtret vara helt öppet? :O
#17 - 5 september 2008 18:10
streezz88 skrev:
menar du den kåpan som är runt om? Ska filtret vara helt öppet? :O

Jo precis, under själva pumphuvudet sitter ju ett plaströr med själva filtermattan på och utanför en kåpa som egentligen bara minskar flödet och tar upp plats, en del borrar hål i kåpan för att få bättre flöde, den gör det dessutom krångligare att rengöra filtret så mitt tips är skippa den helt om du kan leva med filtrets lite nakna utseende, jag gömmer min bakom växter iaf ;)
#18 - 7 september 2008 19:54
Fuzzop skrev:
Jo precis, under själva pumphuvudet sitter ju ett plaströr med själva filtermattan på och utanför en kåpa som egentligen bara minskar flödet och tar upp plats, en del borrar hål i kåpan för att få bättre flöde, den gör det dessutom krångligare att rengöra filtret så mitt tips är skippa den helt om du kan leva med filtrets lite nakna utseende, jag gömmer min bakom växter iaf ;)

ska testa att ta bort det imorn, när jg gör vattenbyte :) får se hur de fungerar då. trodde kåpan hade sin effekt :)
#19 - 7 september 2008 20:26
streezz88 skrev:
ska testa att ta bort det imorn, när jg gör vattenbyte :) får se hur de fungerar då. trodde kåpan hade sin effekt :)

nä den har iaf ingen nödvändig effekt, i mitt kar samlade den mest slam och minskade flödet, du kanske inte märker nån direkt jätteskildnad men för mig vart det intervallen på rengöring av filtret som vart största skildnaden och flödet minskade inte lika mycket när filtret va som skitigast :)
#20 - 7 september 2008 23:29
Precis som fuzzop säger så kan du köra filtret mycket längre utan igensättning om du tar bort kåpan, dess biologiska verkan förbättras då avsevärt och ett till tips är att skaffa fan 3.ans filterpatron för att utöka filtervolymen;)
#21 - 8 september 2008 15:57
Fuzzop skrev:
nä den har iaf ingen nödvändig effekt, i mitt kar samlade den mest slam och minskade flödet, du kanske inte märker nån direkt jätteskildnad men för mig vart det intervallen på rengöring av filtret som vart största skildnaden och flödet minskade inte lika mycket när filtret va som skitigast :)

Har gjort som du sagt, och det vart en jäkla skillnad.. =)
verkar gåbättre nu iaf.. =) så hoppas det håller sig, och ska göra som du skrivit, täcka den lite med växter, men nu så syns det inte så mkt, trots den är på rutan :D
#22 - 8 september 2008 16:02
åheim skrev:
Precis som fuzzop säger så kan du köra filtret mycket längre utan igensättning om du tar bort kåpan, dess biologiska verkan förbättras då avsevärt och ett till tips är att skaffa fan 3.ans filterpatron för att utöka filtervolymen;)

Ska kolla på det nästa gång jag åker till affären :)
eller så köper jag nytt filter helt enkelt!
#23 - 8 september 2008 18:09
streezz88 skrev:
Ska kolla på det nästa gång jag åker till affären :)

eller så köper jag nytt filter helt enkelt!

Till vilken storlek av kar har du det filtret? jag kör en fan 3plus till ett 100liters och om du har 100liter eller mer så är fan 3plus att föredra eller iaf filterpatronen från ett sånt så kommer allt att funka mycket smidigare i längden med färre rengöringar och bättre rening :)
#24 - 8 september 2008 19:10
Fuzzop skrev:
Till vilken storlek av kar har du det filtret? jag kör en fan 3plus till ett 100liters och om du har 100liter eller mer så är fan 3plus att föredra eller iaf filterpatronen från ett sånt så kommer allt att funka mycket smidigare i längden med färre rengöringar och bättre rening :)

jag har ett 112 liters. var de filtret jag fick med :)
men ska kolla på nytt filter :)
#25 - 14 september 2008 01:06
hej , jag undrar lite jag me!!

streezz88 skrev:
jag har ett 112 liters. var de filtret jag fick med :)

men ska kolla på nytt filter :)

hejsan! :)jag har en aquael fan plus -1 til mitt akvarium på 54l och jag undrar kan jag köpa då istället en filterpatron som passar till en aquael fan plus -2 istället för bättre rening?

tycker du n'r du tog bort kåpan att de gjorde större skillnad? har du ett sånt flödstycke med en slang inkopplad ovanpå? för jag har ett sånt och jag undrar om de går att ändra stycket så att vattnet flödar uppåt mot vattenytan? jag har många frågor jag vet!! men jag vill lära mig!!:)
#26 - 14 september 2008 01:25
Läs om tråden så har du svaren där;)
#27 - 14 september 2008 08:27
hejsan! :)jag har en aquael fan plus -1 til mitt akvarium på 54l och jag undrar kan jag köpa då istället en filterpatron som passar till en aquael fan plus -2 istället för bättre rening?

tycker du n'r du tog bort kåpan att de gjorde större skillnad? har du ett sånt flödstycke med en slang inkopplad ovanpå? för jag har ett sånt och jag undrar om de går att ändra stycket så att vattnet flödar uppåt mot vattenytan? jag har många frågor jag vet!! men jag vill lära mig!!:)
röret på fan 1+ som du sätter filterpatronen på är mindre än på 2+, 3+ och det kan nog bli svårt att få den att sitta kvar, men du kan köpa blå matta som du kapar till önskad storlek och skär en skåra i och trär på röret!

för att rikta strålen lite uppåt så sätter du på skedan som följer med filtret och rktar den uppåt;)

Annons