Luftbubblor från botten

#1 - 25 maj 2004 09:21
Hej

En lite fråga bara. Sesådar efter att mitt kar har varit igång i ca 3 månader nu så har det börjat komma upp små bubblor från bottengruset med jämna mellanrum, detta är inget som jag sett förut om man inte har co2 tillförsel. vilket jag inte har..än.
Vad kan detta bero på.
Jag vet att det ej beror på något vattenbyte, för då blir det ju en hel del bugglor i hela karet på växter och glas mm.
Har det bildats någon bakterieflora i bottenmaterialet? är det helt plötsligt mycket syre i vattnet?
Vad kan det bero på

filter.
eheim 2250 innerfilter.
eheim 2229 intervall ytterfilter.

#2 - 25 maj 2004 09:32
Om du har finkornigt substrat är det säkert sumpgas som bildats av gammalt smuts i luftfickor.
Det kan man lösa med att pilla lite med en gaffel eller håven kanske i substratet för att få bubblorna att försvinna och då försvinner även luftfickorna.
#3 - 25 maj 2004 09:34
Med substratet så menar du väl bottenmaterialet?
#4 - 25 maj 2004 09:35
Ja det är botten materialet. :-)
#5 - 25 maj 2004 11:18
sumpgas..... det låter ju inte kul. inget farligt va?
#6 - 25 maj 2004 11:58
Det har troligen bildats någon gas. Det där har hänt mig med och jag tog handen och rörde om i gruset så kom det upp en stor bubbla.
Det kommer nog lösas om du liksom rör om i gruset.

Lycka till!
#7 - 26 maj 2004 08:31
Vid nedbrytning/förruttnelse av alla organiska material (döda växtdelar/matrester/skit) bildas olika former av gas.
I normala mängder helt ofarligt.
Om du ökar syretillförseln/cirkulationen i vattnet påskyndas nedbrytningsprocessen.
Varför denna gas ibland visar sej i form av bubblor och i andra fall inte, kan jag dock inte svara på.
#8 - 26 maj 2004 08:35
Gas bildas vid nedbrytning/förruttnelse av (döda växdelar/matrester/skit)
Som i normala mängder är helt ofarlig.
Om du ökar syrehalten i vattnet hjälper du denna process på traven.
#9 - 26 maj 2004 08:46
Det beror bl.a. på pH. Vid pH under 6.8 eller över 8 får man mycket litet sumpgasbildning. Sen måste det finnas organiskt material nere i sanden som kan förmultna, t.ex. om man rört om så det finns mycket alger nere i sanden.
Sumpgas är mestadels koldioxid och metan, och helt ofarlig.

Annons