Luftbubblor

#1 - 29 januari 2007 18:20
Jag har ett RENA xP2 och måste få gfråga en sak som jag inte tycker framgår i bruksanvisningen.

Uppe på det rör som för tillbaka vattnet i akvariet sitter det ett litet vred. Hur ska detta vara ställt?

Om man har det helt åt ena hållet blir det ganska strömt i vattnet ser det ut som. Om man däremot drar åt andra hållet det kommer det ju luftbubblor. Ska det vara så? Borde det inte finnas ngt läge där man kan ha det liksom stängt för luften men ändå justera hur pass stort flödet skall vara?
Eller kan man göra det på något annat sätt?
#2 - 29 januari 2007 18:40
Det ända du ska tänka på är att rörelse på ytan i akvariet pumpen i fråga vet jag inte om efter som jag inte har den själv.
#3 - 30 januari 2007 06:24
Hmm...det jag menade är att det känns som att det är nästan för kraftig rörelse. Tänkte att det kanske går att ställa in på ngt sätt?
#4 - 30 januari 2007 07:12
Vredet är en kran, av eller på eller något däremellan. Normalläget borde vara fullt blås..
#5 - 30 januari 2007 07:22
ok, då får det fortsätta vara så :)
Jag tyckte bara det såg så strömt ut i vattnet, men det är väl så det ska se ut
#6 - 30 januari 2007 17:58
bara bra om de e strömt samlas inte massa skit på botten.

dock får de inte vara för strömt så fiskarna inte får lungn o ro någonstans
#7 - 30 januari 2007 21:46
Om du använderdet medföljande strilröret som utblås så blir det en lugnare strömning ån med den lilla "pipen"
#8 - 31 januari 2007 08:45
Det blir mest strömt liksom på övre delen av en a akvariets halva (det går nån sorts stag som delar ytani två delar)

Jag använder strilröret. Hur ska det förresten ligga i förhållande till vattenytan?
#9 - 31 januari 2007 10:51
När jag använde mitt strilrör så riktade jag det för att både få så stor ytrörelse som möjligt och samtidigt få så stor rörelse i hela karet som möjligt. Vill minnas att det i princip var lika med en riktning rakt mot motsatt sida. Jag har också ett sådant där stag, brukar försöka att hålla vattenytan strax under så att man slipper se det. Det påverkar ju även ytrörelsen och dessutom fastnar drivande växtdelar (och mat) i det.

Hur stort är ditt akvarium?
#10 - 31 januari 2007 11:13
jag har 220 liter
#11 - 31 januari 2007 11:53
Föreslår att du riktar strilröret något mot ytan, då får du en lite kraftigare ytrörelse (som är bra för syresättning och motverkar fet hinna på ytan) och förhoppningsvis en svagare rörelse i själva karet.

Mitt kar är på 310 liter så jag vill gärna få så mycket rörelse jag kan från pumpen.
#12 - 1 februari 2007 17:10
har riktat det snett uppåt nu och det verkar fungera bra :)

Annons