luftbubblor

#1 - 27 januari 2004 19:24
hej
har köpt och installerat en luftpump och en liten slang som ligger bakom en rot så det strömmar upp bubblor, snyggt blev det men vad tycker egentligen fisken om det för dom beter sig lite konstigt tycker jag. ungefär som att dom blir oroliga av bubblorna, men det kanske inte har med det att göra. tänkte det var bäst och höra vad "proffsen" säger så jag inte orsakar stress för fiskarna bara för att jag vill ha läckra bubblor.
#2 - 27 januari 2004 22:06
Hej

Våra malawicklider var inte så förtjusta i våra luftbubblor så vi stängde av dem. Det är inte bra för växterna när luftbubblorna gör så att koldioxiden försvinner ifrån vattnet, vet inte riktigt hur men det händer iaf.
Kan inte svara på om de blir stressade, kan tänka mig att det är från fall till fall, om man ska gå efter Finding Nemo tycker ju vissa fiskar mycket om bubblor =)

MVH Markus
#3 - 27 januari 2004 23:05
Har kört med en luftpump i någon månad men ska ta bort den då den låter förxxxxgt samtidigt som den piskar ur den CO2 jag mödosamt försöker hålla i vattnet. Dock tycker mina firrar om bubblorna (har en 30 cm lång syresten och kraftig pump), de simmar in i bubblorna, låter sig flyta upp till ytan, simmar tillbaka etcetera. Måste bli världens bubbelpool för dom! Men jag vet att vissa fiskar blir skrämda av bubblorna och ljudet, så ser dom ut att misstrivas får man väl skicka ut pumpen.

Annons