luftbubblor

#1 - 27 januari 2011 08:34
Hej!

Vattenfyllde mitt nyinköpta 98 liters kar igår. Med på köpet var en pump som verkar vara ganska bra fräs på. Det fanns på toppen ett luftintag för att reglera luftinblandningen i utsprutet. Jag skruvade tills det bara kom små bubblor, för då gick pumpen som tystast upplevde jag det som. Idag på morgonen så var karet fullt med småbubblor, de växter jag planterade igår var helt fyllda med små luftbubblor, detsamma gäller doppvärmaren och hela pumpen. Vet bara inte om jag tycker det är snyggt. Någon som förstår vad för sorts pump jag menar? (är på jobbet nu och kommer inte ihåg mer än att märket var crystal) Om nån har en liknande pump hur har ni ställt in luftinblandningen?

Förutom att det blåser ut små luftbubblor så upplever jag att det stänker i ytan när bubblorna stiger, känns som att det kommer snabbt bli en beläggning på lysrören om det håller på så länge... Eller?

/Robert
#2 - 27 januari 2011 08:41
Om du fyllde karet igår är det helt normalt med luftbubblor på inredningen idag, fyll t.ex ett vanligt dricksglas med vatten så kommer du att se massa luftbubblor i det nästa morgon.

Det där luftintaget som sprutar ubblor på pumpen fick jag höra är helt onödigt, det är inte det som syresätter vattnet utan sålänge vatteyntan krusar sig så räcker det. Nu vet jag inte vad det är för pumpmodell men på min eheim var det en slang som gick upp över ytan, men den har jag tagit bort helt och det blir också mycket tystare av det :)
#3 - 27 januari 2011 08:54
den sortens bubblor som kommer ner i karet är i långa loppet rena döden för blommorna.

om du vill ha blommor i karet, ta väck den förmodade slangen i toppen på pumpen.
om det inte går att ta väck den, så stryp den helt, eller slå en rejäl knut på den.

de syreatomer som kommer ner i karet med dom bubblorna går knappast att räkna.

det är krusningen på ytan som ger syre ner i karet.

.
#4 - 27 januari 2011 11:05
Nu gjorde jag så att jag tog bort slangen och vinklade munstycket på utblåset uppåt istället. Då krusas ytan och förhoppningsvis så kommer luftbubblorna att försvinna. Fylls ju inte på längre nu iaf. Tror ni att jag har gjort rätt?
/Robert
#5 - 27 januari 2011 11:18
Helt klart, jag har också den sortens luft grej och har typ aldrig använt den och fått allt att frodas länge
#6 - 27 januari 2011 11:47
Japp! Tror dock inte att det var pga pumpen som du har luftbubblor i karet, det blir alltid så först när man vattenfyller, i alla fall för mig!
Och som sagt så kommer dina växter trivas bättre utan pumpen som spottar luftbubblor på dem ;)
#7 - 27 januari 2011 12:40
Bubblorna som fanns överallt i karet beror på att det är så högt tryck i vattenledningarna att syrgasen går i lösning. När trycket minskar går den tillbaks i gasform och syns då som bubblor. Försvinner på ett halvt dygn.
#8 - 27 januari 2011 19:04
Kensa skrev:
den sortens bubblor som kommer ner i karet är i långa loppet rena döden för blommorna.

om du vill ha blommor i karet, ta väck den förmodade slangen i toppen på pumpen.

om det inte går att ta väck den, så stryp den helt, eller slå en rejäl knut på den.

de syreatomer som kommer ner i karet med dom bubblorna går knappast att räkna.

det är krusningen på ytan som ger syre ner i karet.

.

Det där med att det driver ut co2 ur vattnet är väl en gammal myt som bara är sann i kar där man aktivt tillför co2? vill minnas att nån här på zoopet bevisade att för kar där man inte tillför nån co2 så hjälper all sorts cirkulation att föra ner co2 från luften till vattnet då det är betydligt lägre nivå co2 i ett akvarie där inget aktiv tillförs :)
Slutsats: inte vidare snyggt med massa virvlande bubblor men inte heller nån skada om man inte är växtnörd ;)
#9 - 28 januari 2011 03:22
Fuzzop skrev:
Det där med att det driver ut co2 ur vattnet är väl en gammal myt som bara är sann i kar där man aktivt tillför co2? vill minnas att nån här på zoopet bevisade att för kar där man inte tillför nån co2 så hjälper all sorts cirkulation att föra ner co2 från luften till vattnet då det är betydligt lägre nivå co2 i ett akvarie där inget aktiv tillförs :)

Slutsats: inte vidare snyggt med massa virvlande bubblor men inte heller nån skada om man inte är växtnörd ;)

som gammal tant vill jag påpeka att det som är snyggt eller inte i ett akvarium bara är en fråga om mode :) och tycke ....
#10 - 28 januari 2011 05:17
Jo visst smaken är som baken, gillar man bubblorna så gör dom ju normalt ingen skada heller ;)

Annons