Luftbubbelskjutande ytterpump

#1 - 21 november 2006 11:50
Jo, har en Eheim 2215 som nyligt blivit rengjord.
Men nu efter renligheten så brummar den å skjuter luft..
Således borde det ju va en luftficka? eller någe i pumpen.
Hur ska man smidigast få den utan luft?
har hållt på i två dagar nu å låtit illa, ibland kan den va som vanligt nån timme
sen börjar den å föra väsen igen..
#2 - 21 november 2006 11:51
Kankse är glapp nånstans på filterkammaren så att det suger in lite luft då och då...
#3 - 21 november 2006 16:38
alla slangar é raka, inte veckade nånstans?..
#4 - 21 november 2006 16:55
mitt ytterfilter beter sig så efter rengöring men då ruskar jag bara på det så alla luftfickor försvinner sen är det inge problem längre
#5 - 22 november 2006 01:00
Har man skakat bort luftfickan men problemet återkommer tyder det ju på att det sugs in luft någonstans.
Hur gamla är slangarna, är de inte helt nya kan de blivit styva och då är det svårare att få det tätt.
Kolla först att anslutningarna på sugsidan, alltså där slangen ansluter till utsugsröret och till nippeln på pumphuvudet verkligen är täta (lita inte på ringarna man skruvar fast slangen med), använd gärna slangklämmor för att vara säker på att det blir tätt.
Dra åt så det blir tätt, men inte så hårt att du spräcker nippeln ;) .
Kolla i andra hand att det är tätt mellan pumphuvud och filterbehållare, fast där tror jag nog att det är större risk för att vattnet läcker ut än att luft sugs in om det inte är helt tätt.
#6 - 22 november 2006 09:03
använd silikonfett på alla packningar i pumpen.
#7 - 22 november 2006 16:33
Om filtert står under karet så måste det vara en väldigt kraftig pump om den ska suga in luft vid filter, lätt att test stäng av och det läcker.Då är det troligare att den tar tjyvluft vid den delen som är uppe i karet(sugsida)
Jag hade ett Eheimfilter som var hopplöst att få ut all luft ur, speciellt när jag hade ny filtervadd i. Jag skakade filter så fort ljudet kom vilket hjälpte en stund, den stunden blev längre för varje gång.
Kan det sen inte vara så att det uppstår gas i ett filter? Eller småbubblor som vandrar runt?
#8 - 25 november 2006 13:32
titta va svar det blitt..

testade å ruska, vicka å sånt.. men det ville inte sluta
så jag plockade helt sonika isär allt igen, då såg jag att det va hur mycke luftbubblor som helst i "filtermassan?" så jag tryckte ur all luft å provade igen
voila, så bra det blev:p
#9 - 25 november 2006 13:34
lite synd ändå, va helt inne på att skaffa en fluval fx5 istället
nu slipper jag iofs, är ju bra då ekonomin inte vill ha ett nytt ytterfilter.
men det skulle ju va sjyst å ha =)
#10 - 26 november 2006 09:22
Sintei skrev:
använd silikonfett på alla packningar i pumpen.

Jag föredrar naturfett av någon modell, läderfett, eller vaselin oftast. Vad som helst som inte är giftigt för filterbakterier, eller invånarna i akvariet. Jag hade inte använt någon av mina siliconoljor, eller fett. Ilsket färgade oljor för användning som dämparolja i rc-bil stötdämpare, och radioaktivt grönt fett, för o-ringarna i samma område. Det är möjligt det hade fungerat hur bra som helst, men jag hade antagligen inte sovit som jag borde på rätt länge efteråt.

B!

Annons