Luft under silikonet

#1 - 21 oktober 2003 14:19
Testade att vattenfylla ett begagnat akvarium för att kolla om det läckte. Silikonen verkade rätt kass. Var torr som papper på vissa ställen. Fyllde karet denna morgon, och det har inte börjat läcka än. Hur lång tid ska man vänta innan man kan vara på den lite säkrare sidan?

Iaf. Karet står tomt med endast vatten i. När jag fyllde karet och kollade på silikonfogarna såg jag att det är som luft under kanterna. Vad innebär det här? Det är inte så överallt, utan lite "fläckar" här och där.
Vore jätte snällt om ni kunde berätta vad det innebär.
#2 - 21 oktober 2003 14:36
töm akvariet och limma om det
#3 - 21 oktober 2003 16:04
Ursprungligen skickat av bagarn

töm akvariet och limma om det

Ere så pass? Pga luftfickorna under silikonet eller?
#4 - 21 oktober 2003 16:12
Det bästa är nog att silikona om den nu, innan du kör igång den med fiskar och allt. Om silikonen är knastertorr på sina ställen lär det inte dröja länge innan det börjar läcka någonstans.
#5 - 21 oktober 2003 16:15
Mmm. Just därför hade jag bara i vatten (inge sand etc) för att se om det läckte. Men det lär alltså göra det inom en snar framtid?
#6 - 21 oktober 2003 17:16
Jag hade ställt mig frågan: När vill jag allra minst silikona om karet? Jo, när jag är tvungen att tömma det på grus, inredning, växter, fiskar och vatten. Så mitt tips är också att göra det nu när du har chansen att göra det relativt smärtfritt.

/Kalle
#7 - 21 oktober 2003 19:13
jo.. så sant.
Ska ta itu med det i helgen.

Annons