Luft drivet skumfilter...

#1 - 29 november 2006 21:55
Jag har inhandlat ett luftdrivet skumfilter till ett lekakvarium med att par discusar, karet är 120L och dimensionen på filtret är 240L, luftpumpen densamma.
Nu undrar jag bara... ska det formligen "forsa" upp bubblor ur röret?
Det är ett riktigt "ös" på luften ur röret, kan man miska det med en klämma på slangen eller ska jag ha kapaciteten kvar? (vill nog ha kapaciteten kvar faktiskt)

Kan jag minska bubbelstorleken på något sätt?
Jag tycker inte att jag kan se några partiklar liksom sugas fast i skummet, allt ser bra ut i övrigt och firrarna verkar inte bry sig nu.
Har lekt en gång andra dagen det var på plats och ny lek i morgon, så på så sätt ser det bra ut.
Men som sagt bubblorna kommer med sån fart att vattnet stänker rätt häftigt upp mot täckglaset.
#2 - 29 november 2006 22:17
Hej.
Om jag var i dina kläder skulle jag strypa flödet för när ynglen blir frisimmande far dom runt och kan ej nå föräldrarna.Har missat flera kullar innan jag fattade vad som var fel.
MVH Mats
#3 - 29 november 2006 22:35
ahhhh det ligger en hel del i det svaret!! :D tackar!
Jag har funderat lite på om jag drar upp det i luftslangen och liksom klämmer fast det så att röret ligger precis över ytan eller strax under, kan det funka?
Eller behövs det lite rörelse?
Jag menar jag suger ju upp skit varje dag typ 10-20 L och ersätter med nytt vatten.
#4 - 29 november 2006 22:50
Hej.
Enligt min mening skall det vara en svag cirkulation,vattnet skall röra sig,ej storma.
MVH Mats

Annons