Lowtech projekt

#1 - 19 februari 2011 14:01
Efter mycket inspiration från Admins lowtech och från
Södermalms Akvarieaffär
startade jag upp mitt Lowtech i hallen.

I början när jag startade karet kände jag mig lite osäker.
Ett kar UTAN pump....går ju emot allt man har lärt sig...men det funkar!

Nu har det gått ca 1 månad den jag startade karet.
Inga dödsfall i det karet och fiskarna är riktigt pigga, leker konstant.

Invånare: 5st KardinalFiskar (gula)
"skräpsnäckor"
Två Äppelsnäckor.

Sand
http://3.bp.blogspot.com/_zVJInsSIgjo/TUVZj-HMy6I/AAAAAAAAQpo/rlTBJD-NGHA/s1600/114.JPG

Uppstart Lite mulet
http://1.bp.blogspot.com/_zVJInsSIgjo/TUg_RXiXumI/AAAAAAAAQq0/e3Evtpv_HMM/s1600/036.JPG

Dagen därpå såg det ut såhär
http://2.bp.blogspot.com/_zVJInsSIgjo/TUxRyDh5l3I/AAAAAAAAQr0/jPgeP19eD-8/s1600/044.JPG

Utan solfilm
http://3.bp.blogspot.com/_zVJInsSIgjo/TU2xi9IZryI/AAAAAAAAQuQ/6TY_hlMG_kA/s1600/036.JPG

Med Solfilm
http://3.bp.blogspot.com/-hczX-DbgNHE/TVmCUbM_P0I/AAAAAAAARGY/ytz26tMPSq4/s1600/003.JPG

Fler bilder finns i Fiskbloggen :)
#2 - 19 februari 2011 14:43
Tummen upp! :)
#3 - 19 februari 2011 16:48
Miliimli skrev:
Tummen upp! :)

man tackar *ler*
Funderar på om man ska slänga ner fler Karinalfiskar i karet eller räkor...
#4 - 19 februari 2011 17:02
Det här kommer bli grymt! Är det vanlig Bentonit eller någon speciell bottensubstrat?
#5 - 19 februari 2011 17:05
Nubi skrev:
man tackar *ler*

Funderar på om man ska slänga ner fler Karinalfiskar i karet eller räkor...

Tycker jag inte! Men däremot mer växter så blir det ännu bättre! När sedan växterna börjar dra i väg kan du släppa i mer fisk. Jag skulle satsa på att inte se bakrutan för alla växter.
#6 - 19 februari 2011 17:08
Räkor hade varit grymt snyggt! De är ju både vackra att se på och grymma på att "städa" i karet också :)
#7 - 19 februari 2011 17:08
Mr J.E skrev:
Det här kommer bli grymt! Är det vanlig Bentonit eller någon speciell bottensubstrat?

Tackar,
Namnet på botten substratet kommer jag inte ihåg, köpte på http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
Han har alla sina kar med detta bottensubstrat :)
#8 - 19 februari 2011 17:26
Aquaclay:).
#9 - 19 februari 2011 17:28
ansjo skrev:
aquaclay:).

tack ansjoooo
#10 - 19 februari 2011 17:29
bossep skrev:
Tycker jag inte! Men däremot mer växter så blir det ännu bättre! När sedan växterna börjar dra i väg kan du släppa i mer fisk. Jag skulle satsa på att inte se bakrutan för alla växter.

Tack för tipset!!
Det kommer att bli fler växter nu i veckan och jag hoppas på mängder av växter när jag kommer hem från Bollis akution nästa helg :)
#11 - 19 februari 2011 17:52
Nubi skrev:
Tack för tipset!!

Det kommer att bli fler växter nu i veckan och jag hoppas på mängder av växter när jag kommer hem från Bollis akution nästa helg :)

Ja ta med portmonnän till Bollis!;)
Sedan får du psyka dig själv och bara köpa gräs, inga söta fiskar! Du har ju plats för en famn med grönt i dina akvarier!:D:p
#12 - 19 februari 2011 18:13
bossep skrev:
Ja ta med portmonnän till Bollis!;)

Sedan får du psyka dig själv och bara köpa gräs, inga söta fiskar! Du har ju plats för en famn med grönt i dina akvarier!:D:p

Det är nema problemass *Ler*
Har en vän som ska med och hon kan vara väldigt bestämd av sig, säger ja "jag får inte köpa fisk" så lär hon knycka min plånbok om det skulle vara fallet ;) *hahah*
#13 - 19 februari 2011 18:21
Nubi skrev:
Det är nema problemass *Ler*

Har en vän som ska med och hon kan vara väldigt bestämd av sig, säger ja "jag får inte köpa fisk" så lär hon knycka min plånbok om det skulle vara fallet ;) *hahah*

Jaså, är det nån mer som ska med? ;) För jag har inte för vana att knycka folks plånböcker - you're on your own, woman! :d

Hälsningar
Jennifer
#14 - 20 februari 2011 14:55
jenmad skrev:
Jaså, är det nån mer som ska med? ;) För jag har inte för vana att knycka folks plånböcker - you're on your own, woman! :d

Hälsningar

Jennifer

:p ;)
Vi ska förbi Södermalms akvarieaffär innan eller efter Bollis för att handla aquaclay till en bekant :) Hon har redan pratat med honom på Fiskaffären
#15 - 20 februari 2011 16:05
#16 - 20 februari 2011 16:22
Så ju bra ut det där med yngelkaret! :)
#17 - 21 februari 2011 18:58
Idag fick både lowtech karet och yngelkaret en massa fina växter från Jenmad :) Tack!!
#18 - 21 februari 2011 18:59
Nubi skrev:
Idag fick både lowtech karet och yngelkaret en massa fina växter från Jenmad :) Tack!!

Och inga bilder?
#19 - 21 februari 2011 19:42
bossep skrev:
Och inga bilder?

Lite på spänd får ni allt vara ;)
#20 - 21 februari 2011 20:42
Nubi skrev:
Lite på spänd får ni allt vara ;)

Det har aldrig varit min starka sida!
#21 - 21 februari 2011 20:48
helt nytt detta för mig kännde jag, vad är lowtech?
antar att de är utan filter, men vad krävs för å köra de då?
#22 - 21 februari 2011 21:33
Härligt Nubi!

Jag har kört mitt Lowtech i över ett år nu utan ett enda vattenbyte eller städning med undantag för växtansning så man öht ser in i karet. Fyller bara på vatten när det dunstat bort. Vem har sagt att akvarieskötsel behöver vara svårt..
Man får tänka på vad man matar med bara för att undvika att skita ner vattnet :-)
#23 - 21 februari 2011 22:01
Ser lovande ut! :D
#24 - 22 februari 2011 19:51
bossep skrev:
Det har aldrig varit min starka sida!

inte min heller *hihih*
mobilen ligger i hallen, datorn i knät och kabeln är på v-rums bordet...för långt att gå och hämta mobilen, koppla datorn och mobilen...det börjar bli sent oxå, ska snart hoppa i sängs
#25 - 22 februari 2011 19:55
LLL skrev:
Härligt Nubi!

Jag har kört mitt Lowtech i över ett år nu utan ett enda vattenbyte eller städning med undantag för växtansning så man öht ser in i karet. Fyller bara på vatten när det dunstat bort. Vem har sagt att akvarieskötsel behöver vara svårt..

Man får tänka på vad man matar med bara för att undvika att skita ner vattnet :-)

TACK för ditt svar!
Jag satt och tänkte på om jag skulle skippa VB och köra med enbart påfyllning, :D
märkte igår att viss foder som egengjord räkmix var inte så popis och smutsade ner mkt, fick håva upp det mesta. Suck!
#26 - 22 februari 2011 19:55
Ser lovande ut! :D

Man bockar och bugar *Ler*
#27 - 23 februari 2011 19:46
Fick mängder av växter av Jenmad i måndags :)
Tröck ner växterna i alla kar.

Bilder finns på Fiskbloggen
#28 - 25 februari 2011 18:36
Det tar sig :)
Imorgon blir det fler växter, håller på och laddar upp fler bilder och en super dålig videoklipp nu :)
Köpte ALLA kardinalfiskar (gula) som LGZ hade hemma. DE berättade att de skulle beställa vanliga Kardinalfiskar, men råkade klicka på fel färg *asg* och fick hem GULA. Ingen som ville ha, förutom då knasiga Nubi som gillar annorlunda fiskar. *skratt*
#29 - 26 februari 2011 00:07
Hej,
Såg i din andra tråd att växterna inte växer och att du köpt växtnäring. Detta är inte riktigt grejen med lowtech om man skall vara petig. Tanken är att fiskarna bidra med gödning och växterna skall fixa syre och ha koll på näringsämnena. Om inte växterna dör för dig låt dem vara. Du kan nog övermata lite då kan växterna ta upp näringsämnen från maten när den ruttnar. Om du kollar Diana Walstads grej så ”matar” hon akvariet innan hon släpper i fisken. Jag gör också det även om det inte är lowtech. Man vinner mycket med det och bakterier osv får lite näring samtidigt som växterna. Kan du inte vrida ur filtret från den stora burken. Då går det fortare! Du vill ha lite böss som ramlar ned i substratet.
Om du inte är för petigoch nördig kan då slå i en slurk PMDD.
#30 - 26 februari 2011 08:49
bossep skrev:
Hej,

Såg i din andra tråd att växterna inte växer och att du köpt växtnäring. Detta är inte riktigt grejen med lowtech om man skall vara petig. Tanken är att fiskarna bidra med gödning och växterna skall fixa syre och ha koll på näringsämnena. Om inte växterna dör för dig låt dem vara. Du kan nog övermata lite då kan växterna ta upp näringsämnen från maten när den ruttnar. Om du kollar Diana Walstads grej så ”matar” hon akvariet innan hon släpper i fisken. Jag gör också det även om det inte är lowtech. Man vinner mycket med det och bakterier osv får lite näring samtidigt som växterna. Kan du inte vrida ur filtret från den stora burken. Då går det fortare! Du vill ha lite böss som ramlar ned i substratet.

Om du inte är för petigoch nördig kan då slå i en slurk PMDD.

jag var nog otydlig...jag syftade på 450l :)
Mitt lowtech är jag riktigt nöjd med, änn händer det inte så mkt, jag kanske är snål med matningen där (erkänner). Kanske så att man är för "rädd" om 450l att man är väldigt strikt med maten, inte som 720l, där slängde man ner allt i burken och man matade rikligt.
Jag har bestämt mig, vi ska byta sand innan nått händer i det karet. Sanden kommer till nästa månad...om jag orkar vänta så länge *LeR*

Jag ska skriva ut Dianas bok, har den på datorn, ska ta och skriva ut den ngn dag på jobbet *leR*
#31 - 5 mars 2011 17:55
Idag har jag sett ett par nya skott på ett par av mina växter (glad!!)
fiskarna lever än, fick göra ett VB i onsdags, tog bort 10l vatten. mina äppelsnäckor hade låtit algtabletten ligga, de rörde det ALDRIG O_O...så vattnet vart grumligt (?) gjorde ett VB och tillsatte Easylife. Piff vart det mkt mkt bättre :)

(I odlingskaret går mina tre små stjärnor :) )
#32 - 6 mars 2011 15:17
Små yngel finns i odlingskaret...undrar om de tre större ynglerna ser de som mat.

Kardinalfiskarna lyser verkligen upp Lowtech karet :D Tar bilder med systemkameran ikväll :D
#33 - 6 mars 2011 15:41
Det beror nog på storleken - är de större ynglen mycket större än de små kanske du behöver ett kar till!

Hälsningar
Jennifer
#34 - 6 mars 2011 15:46
jenmad skrev:
Det beror nog på storleken - är de större ynglen mycket större än de små kanske du behöver ett kar till!

Hälsningar

Jennifer

OMG OMG OMG TUR då att jag skickade dig länken på detdära super bra lilla yngelkaret ;)
Bilagor:
#35 - 16 mars 2011 18:24
Kommer att släcka ner mitt lowtech och starta upp det på min nya akvarieställning :) som jag köpte i Khom igår *nöjd!*
En ställning med 3x100l.
Fick mängder av smått och gott med mig hem, bla tre gigantiska scalarer som leker som kaniner.... Sååå trista FULA Fiskar!!
#36 - 16 mars 2011 22:53
Var köpte du din ställning? :)
#37 - 18 mars 2011 13:42

i Kholm, eller utanför Kholm....Kholm=Katrineholm. Marmorbyn, tror ja det hette
#38 - 21 mars 2011 20:07
TRE st kardinalFiskar har gått och dött. Den siste hade fått jätte jätte ögon, såg ut som de där skitfula guldfisks-ögon. Blää!
Den fick simma fort till fiskhimlen.
Små yngler lever och mår väl, alla 8st bor nu i lowtech karet med föräldrarna, i fredags-idag fick det gå ett gäng i odlingskaret (vuxna) som lekte av sig :D

Ikväll hamnade Glowlight i odlingskaret
#39 - 22 mars 2011 07:26
Värst vad du odlar och har dig nu! Gilla! :)
#40 - 23 mars 2011 11:18
odlar och odlar, det funkar med kardinalfiskarna, får se om det funkar lika bra med Glowlight :) De är lite mer stissiga av sig, men enkla att få till lek de med.
Samma princip där med, gardin i odlingskaret.

Får se om man ska testa med Gertrudae när odlingskaret ändå är igång ;)
#41 - 23 mars 2011 12:12
Vad kul att du skaffat en odlings ställning, blir det en ny tråd nu eller har du redan skapat en som jag missat?
#42 - 23 mars 2011 15:34

Och tanken gick... en sån måste jag ha men var f-n skall jag ställa den!
#43 - 23 mars 2011 15:43
Nubi skrev:
Kommer att släcka ner mitt lowtech och starta upp det på min nya akvarieställning :) som jag köpte i Khom igår *nöjd!*

En ställning med 3x100l.

Så du fick köpt den ställningen du länkade mig? Trevligt och till det priset är inte fel:)!
Har själv fått två ställningar med 12x72 liter till ett framtida projekt i princip gratis:D!
#44 - 25 mars 2011 15:27
ansjo skrev:
Så du fick köpt den ställningen du länkade mig? Trevligt och till det priset är inte fel:)!

Har själv fått två ställningar med 12x72 liter till ett framtida projekt i princip gratis:D!

jupp....Det var nästan R som pushade mig denna gång, han har tom gett förslag i hur de två översta karen ska inredas....kanske så att han börjar få akvariesjukan han med *hehe*
Kom hem med hur många liter grus, växter, fiskar (de flesta är nu bortskänkta/ bytt bort mot ngt roligare) och inredning, jösses, tur att vi hade med oss släpet. ;-)

Fan vad kul! Vad ska det bli för skoj där och VART ska du ha det?? :)
#45 - 25 mars 2011 15:29
solis skrev:
Vad kul att du skaffat en odlings ställning, blir det en ny tråd nu eller har du redan skapat en som jag missat?

TACK! :) nope du har inte missat ngt, jag ska...när tid och ork kommer, starta upp en tråd :)
imorrn ska jag till Örebro på auktion och hoppas komme med med växter, det är det enda som behövs nu för att starta upp karen. växter, för allt annat finns redan hemma :)
#46 - 25 mars 2011 15:30
bossep skrev:
Och tanken gick... en sån måste jag ha men var f-n skall jag ställa den!

Så tänkte jag med och R var snabb nog att flytta bort en byrå och moblera om i sovrummet så DÄR ska vi ha den....han verkar blivit lite akvariesjuk han med.
#47 - 25 mars 2011 15:37
Hur "lätt" är det att stänga ner lowtech karet, för att sen starta upp det igen fast i sovrummet, med samma grus och allt?
Ngn som vet...ngn som testat?
Lär det bli obalans i karet i någon dag?
#48 - 25 mars 2011 16:19
Nubi skrev:
Hur "lätt" är det att stänga ner lowtech karet, för att sen starta upp det igen fast i sovrummet, med samma grus och allt?

Ngn som vet...ngn som testat?

Lär det bli obalans i karet i någon dag?

Det skall funka om du tar det lugnt. spar så mycket vatten du kan och var lite försiktig när du fyller på vatten. du låter givetvis grus och växter vara kvar under flytten.
#49 - 25 mars 2011 16:20
bossep skrev:
Det skall funka om du tar det lugnt. spar så mycket vatten du kan och var lite försiktig när du fyller på vatten. du låter givetvis grus och växter vara kvar under flytten.

Bosse jag har tänkt att flytta innehållet i akvariet till en annan akvarium :)
Jag och min svenska är INTE bra ;)
#50 - 25 mars 2011 16:23
Nubi skrev:
jupp....Det var nästan R som pushade mig denna gång, han har tom gett förslag i hur de två översta karen ska inredas....kanske så att han börjar få akvariesjukan han med *hehe*

Kom hem med hur många liter grus, växter, fiskar (de flesta är nu bortskänkta/ bytt bort mot ngt roligare) och inredning, jösses, tur att vi hade med oss släpet. ;-)

Fan vad kul! Vad ska det bli för skoj där och VART ska du ha det?? :)

Det kommer att förhoppningsvis bli ett projekt så fort vi köper morsans hus, men det är inget att klydda ner din tråd med;).
Så, gobben din får kanske snart blodad tand så du inte får ha dina kar ifred:p!
#51 - 25 mars 2011 16:30
Nubi skrev:
Så tänkte jag med och R var snabb nog att flytta bort en byrå och moblera om i sovrummet så DÄR ska vi ha den....han verkar blivit lite akvariesjuk han med.

Vissa faller snabbt och mjukt, andra sakta men hårt! ;)
#52 - 25 mars 2011 16:32
ansjo skrev:
Det kommer att förhoppningsvis bli ett projekt så fort vi köper morsans hus, men det är inget att klydda ner din tråd med;).

Så, gobben din får kanske snart blodad tand så du inte får ha dina kar ifred:p!

Ja just ja, din mors hus :) FAn vad kul! Spännande när flyttar kärringen ut ;) ;)

kladda ner tråden du, dags för lite OT från guruns sida ;) ;)

Risken finns att han börjar få en blodad tand :S
#53 - 25 mars 2011 16:32
Vissa faller snabbt och mjukt, andra sakta men hårt! ;)

Det är inte fallet som gör ont ;)*hihi*
#54 - 25 mars 2011 16:41
Nubi skrev:
Bosse jag har tänkt att flytta innehållet i akvariet till en annan akvarium :)

Jag och min svenska är INTE bra ;)

Tja måste man så måste man. Det blir helt klart störningar. Men det borde komma igång snabbare om du bara flytter allt utan att göra rent.
Problemet är nog mer kranvattnet. så se till att du får med så mycket gammalt vatten och fyll sedan på lite efter hand från kranen.
#55 - 25 mars 2011 16:42
bossep skrev:
Tja måste man så måste man. Det blir helt klart störningar. Men det borde komma igång snabbare om du bara flytter allt utan att göra rent.

Problemet är nog mer kranvattnet. så se till att du får med så mycket gammalt vatten och fyll sedan på lite efter hand från kranen.

Vad sägs som att skippa kranvatten och köra på vatten som redan vinns i 450l? :D

Annons