Lowtech akvarium

#1 - 24 februari 2007 11:29
Jag undrar vad det är för något, jag har sökt här på zoopet och googlat men jag förstår fortfarande inte riktigt hur man gör eller vad det är.

Jag har förstått att man har jord under gruset och så lite teknik som möjligt.

Hur startar man upp det?
Hur fungerar det?
Hur lite teknik ska man ha för att det ska räknas som lowtech?

Kan ni svara på frågorna eller länka till någon bra beskrivning av lowtech och vad det innebär.

Har ett trettioliters och funderar på om jag ska starta upp det sen som ett lowtech, låter spännande nämligen.
#2 - 25 februari 2007 11:18
Ingen som har lust att förklara det?
HazelCR
#3 - 25 februari 2007 12:07
PÅ PlantSwap, står det en hel del.

http://www.plantswap.se/forum/index.php
#4 - 25 februari 2007 12:37
Tack så mycket :)
#5 - 25 februari 2007 14:14
Jag hittade inte så mycket...
Men vad jag nu har förstått är att man ska ha näringsfattig jord i akvariebotten, men ett lager grus ovanför. Näringen ska komma från övermatning och mycket fiskar? Detta ska man göra istället för att göda?

Ska man ha pump i akvariet? (Om man inte kör riktigt low tech utan bara nästan.)
#6 - 25 februari 2007 14:26
jag kör med "bara nästan lowtech" i mitt 54 liters.
Innan så hade jag en fluval2 men när jag började med "nästan lowtech" så bytte jag ner mig till ett fluval1
#7 - 25 februari 2007 14:36
Vilket innebär?? :P
#8 - 25 februari 2007 15:15
jordbotten sen engelsk sjösten , 3/4 av karet är fyllt med växter MEN jag byter ca 20% av vattnet varje vecka + jag har filter(och jag häller i lite pmdd)

Jag vågar inte sluta med vattenbytena eller ta bort filtert helt (mesigt va)
#9 - 25 februari 2007 16:20
30L är väldigt lite man bör ha ett ganska stort kar för lowtech för att kunna hålla det stabilt. sen är regeln att man har väldigt få fiskar och väldigt mycket växter som "renar" vattnet! en lämplig fisk är tex neontetra som smutsar ner väldigt lite. jordbotten är väl inget måste utan det går med bara sand/grus men gödning krävs i början iallafall innan kvävecykeln riktigt etablerat sig sen är mindre delvattenbyten viktiga . är man helt ny inom akvaristiken så rekommenderas nog ett hightech kar som är mycket lättare att få att fungera!
#10 - 25 februari 2007 16:57
åheim skrev:
30L är väldigt lite man bör ha ett ganska stort kar för lowtech för att kunna hålla det stabilt. sen är regeln att man har väldigt få fiskar och väldigt mycket växter som "renar" vattnet! en lämplig fisk är tex neontetra som smutsar ner väldigt lite. jordbotten är väl inget måste utan det går med bara sand/grus men gödning krävs i början iallafall innan kvävecykeln riktigt etablerat sig sen är mindre delvattenbyten viktiga . är man helt ny inom akvaristiken så rekommenderas nog ett hightech kar som är mycket lättare att få att fungera!

Okey, jag tänkte mest för skojs skull eftersom jag ska starta om det senare då jag måste siliconera om det.

Jo jag har ett high tech också men tyckte low tech lät spännande. Då ska jag låta bli det och satsa på ett vanligt killi eller endler kar i mitt lilla då? Jag är ju nybörjare.
HazelCR
#11 - 25 februari 2007 17:38
åheim skrev:

Det där med hur många fiskar man ska ha, råder det delade meningar om.
Ide´n med low-tech är ju bl.a. att fiskmaten och fiskskiten skall hjälpa till att göda växterna. Som alltid är lagom bäst. Balansen skall hittas. Det låter häftigt om man kan få till det. Tänk ett kar som fungerar i flera år, 5-6 år, utan särskilt mycket akvariepyssel.
Men lyssna mer på andra än mig för jag har bara läst, inte ens prövat ett riktigt low-tech, för egen del.

Den där länken till PlantSwap kräver förresten, att man registrerar sig som medlem för att kunna läsa Low-techtråden.
#12 - 26 februari 2007 09:49
Tanken är att jorden erbjuder optimala levnadsvillkor för bakterier som bryter ned avfall till något som växterna lätt kan tillgodogöra sig.

En klassisk jordbotten ala Diana Walstad är
1. 2,5 cm näringsfattig jord (tex:såjord,kaktusjord eller dammjord) i botten
2. 2,5 cm grus med diameter 2-5 mm ovanpå jorden.
3. Växter med stora rotsystem är bra tex svärdplanta, cryptocoryne och röd lotus. De håller botten aerobisk genom att pumpa ned syre via rötterna.
Flyväxter brukar också rekommenderas eftersom de konkurerar effektivt med alger om näring.
4. En cirkulationspump av något slag.

30 liter borde funka perfekt som jordbottenkar. Jag har läst om massor av folk som framgångsrikt kör lowtech.

I mitt kar gjorde jag så här när jag för två månader sedanefter ett år med grus och PMDD, gjorde om till jordbotten :

I botten la jag dammjord köpt på hornbach. Över jorden kramade jag ur mitt filter.
Sedan placerade jag ut växterna så att rötterna var väl spridda över jorden och byggde upp med 2,5 cm grus runt plantan så den stod stadigt. I detta läget är det bra att ha en sprayflaska med vatten så växterna inte torkar.
När alla växter var planterade fylllde jag på med grus så att jag fick ett jämt lager i hela karet. Jag använde engelsk sjösten 2-5 mm diameter.
Längs glasrutorna så petade jag undan jorden och fyllde på med grus. Om solen lyser direkt på jorden så kan det frigöra mycket järn och leda till algexplosion.
När planteringen var klar så fyllde jag på vatten och sedan fick fiskarna komma i. Kan tilläggas att karet gjordes om från standard med bara grus, så det fanns en del bakterier redan på växter grus mm.
Om man startar från scratch så kan det vara ide att kolla vattenvärdena innan man pytsar i fisken.
Efter två månader så funkar det fortfarande ypperligt. Växter och fiskar stortrivs. Jag har inte gjort något vattenbyte sedan jag startade.
För ett par veckor sedan försvann de sista algerna som jag kämpat med under det senaste året. Ytterligare en bonus med jordbotten.
Senaste mätning igår visar på följande värden:
Nitrat : 0
Nitrit : 0
Fosfat: 1.5 mg/l
pH : 7.4 (dippade ned till 6.0 i början men steg sedan gradvis till normal nivå)

Jag rekommenderar Diana Walstads " Echology of the planted aquarium" om du vill fördjupa dig.

Jag brukar kolla följande länkar:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/
http://www.plantswap.se/forum/portal.php (gratis registrering såklart)

Lycka till med jordbotten. Jag är kanonnöjd
Peter
#13 - 26 februari 2007 10:07
Ett tillägg när det gäller jord.
Det finns lite olika skolor när gäller eventuell förbehandling av jorden.
1. Bara pytsa i den direkt från påsen. Jag vet att många kört denna utan problem.
2. Lufta ur jorden på en pressening över natten för att få ner ammonium halten i jorden.
3. Ha jorden i en hink med vatten och en luftpump i två veckor för att snabbstarta bakteriekulturen och bryta ned överflödig näring så man minskar risken för alger i början.

Oavsett vilken variant du väljer så rekommenderar jag att du gör ett test med jord, grus och vatten i en burk. Efter en vecka så får man en bra bild av hur mycket/lite vattnet färgas, och om jorden grumlar vattnet.
#14 - 26 februari 2007 11:26
#15 - 26 februari 2007 16:09
Tack för svaren :)
Då kan jag testa i alla fall, fungerar det inte får jag hitta på någonting annat :) Ska kolla länkarna sedan när jag har mer tid och återkommer med eventuella frågor då.
#16 - 27 februari 2007 06:15
Klart du ska testa sen jag gick över till jordbotten i mitt yngelkar på 20l för ett år sen har jag INGA problem med alger (kan visserligen bero på äpplesnäckorna) och växterna frodas. Jag kan övermata ynglena utan risk för nitritproblem. Byter max 10% varannan vecka. Har en pump/filter som är dimensionerad för ett hälften så stort akvarium. Det funkar bra fast jag får skölja rent pumpen ganska ofta för jord virvlar upp när jag plockar bort växter när karet håller på och växa igen. Har skruv-vallisineria, en stängelväxt, andmat (det var inte meningen) och musselblommor
#17 - 27 februari 2007 06:46
Ett ytterligare tips är att plantera in malaysiska trumpetsnäckor/sandsnäckor. Dom lever i gruset och hjälper till att städa botten och föra ner näringen till jorden. Kolla annonsmarknaden på zoopet eller fråga om du kan få eller köpa några i din lokala djuraffär. Normalt är dom inget som säljs, men dom brukar ändå ha liftat in i åtminståne något kar. Dom är mellan en och två cm långa och har smalt spetsigt skal.
En extra bonus är att dom konkurrerar ut skräpsniglarna, och eftersom dom bara kommer upp ur gruset på natten så stör dom inte.
#18 - 27 februari 2007 08:45
Ett ytterligare tips är att plantera in malaysiska trumpetsnäckor/sandsnäckor. Dom lever i gruset och hjälper till att städa botten och föra ner näringen till jorden. Kolla annonsmarknaden på zoopet eller fråga om du kan få eller köpa några i din lokala djuraffär. Normalt är dom inget som säljs, men dom brukar ändå ha liftat in i åtminståne något kar. Dom är mellan en och två cm långa och har smalt spetsigt skal.

En extra bonus är att dom konkurrerar ut skräpsniglarna, och eftersom dom bara kommer upp ur gruset på natten så stör dom inte.

Jag köpte på senaste auktionen här i Göteborg köpte jag vad som skulle vara malaysiska sandsnäckor. Visst gräver de och är ganska fina men de förökar sig massor och är uppe även på dagen. Skördar ett 30-tal i veckan och matar våra kulfiskar med.
#19 - 27 februari 2007 10:21
Min syns aldrig. Man kan iblan se att gruset rör sig, men då får man titta noga.

Annons