Jag har haft akvarieuppehåll, sålt allt akvarierelaterat jag ägde.
Och fått abstinens och ska göra något åt detta :)
Tanken är att det ska bli lowtech (det är detta som fungerat absolut bäst för mig tidigare + att risken att jag inte orkar sköta akvariet minimeras).
Akvariet
60x30x35 cm, hittat begagnat men fint skick på blocket.
Belysning
I rampen finns just nu endast ett lysrör på 15 w. Troligen blir det att byta ut detta till philips aquarelle och sätta in reflektorer. Alternativt hitta på något som ger ännu bättre ljus.
Övrig teknik
Medföljande doppvärmare, ska fixa någon svag pump alternativt syresten för att få lite rörelse i vattnet och slippa hinna på ytan, men i övrigt ingen filtrering.
Botten/sten/rötter
Det lutar starkt åt mörkt grus, ca 2-4 mm + lite sten i samma färg. Under detta blir det 2-4 cm så/kaktus-jord. Ett par red moor-rötter är inhandlade och det kanske blir någon till beroende på vad jag hittar.
Bakgrund
Plain black.
Växter
Inte förutbestämt, har en del jag spånar bland (vattenspikblad, cryptocoryne beketti, Lilaeopsis, javamossa, bacopa m.fl) men inget är spikat än.
Invånare
Inte helt säkert ännu, men ett litet stim Corydoras (Julii alternativt Sterbai) och nåt par med Chokladgurami är jag väldigt sugen på att prova med... Sen kommer det troligen bli nån sorts räkor med.
Jao, det är ungefär såhär långt jag planerat hittills. Det som ska ske härnäst är inköp av jord, grus och fixa med belysningen. Sen är det bara växterna som saknas för att fylla på karet med vatten och starta upp det.
Bilder kommer dyka upp när det finns nåt intressant att visa :p beklagar att jag inte är gold-medlem bara...