Lowtech 60L

#1 - 11 april 2011 20:11
Jag har haft akvarieuppehåll, sålt allt akvarierelaterat jag ägde.
Och fått abstinens och ska göra något åt detta :)
Tanken är att det ska bli lowtech (det är detta som fungerat absolut bäst för mig tidigare + att risken att jag inte orkar sköta akvariet minimeras).

Akvariet
60x30x35 cm, hittat begagnat men fint skick på blocket.

Belysning
I rampen finns just nu endast ett lysrör på 15 w. Troligen blir det att byta ut detta till philips aquarelle och sätta in reflektorer. Alternativt hitta på något som ger ännu bättre ljus.

Övrig teknik
Medföljande doppvärmare, ska fixa någon svag pump alternativt syresten för att få lite rörelse i vattnet och slippa hinna på ytan, men i övrigt ingen filtrering.

Botten/sten/rötter
Det lutar starkt åt mörkt grus, ca 2-4 mm + lite sten i samma färg. Under detta blir det 2-4 cm så/kaktus-jord. Ett par red moor-rötter är inhandlade och det kanske blir någon till beroende på vad jag hittar.

Bakgrund
Plain black.

Växter
Inte förutbestämt, har en del jag spånar bland (vattenspikblad, cryptocoryne beketti, Lilaeopsis, javamossa, bacopa m.fl) men inget är spikat än.

Invånare
Inte helt säkert ännu, men ett litet stim Corydoras (Julii alternativt Sterbai) och nåt par med Chokladgurami är jag väldigt sugen på att prova med... Sen kommer det troligen bli nån sorts räkor med.

Jao, det är ungefär såhär långt jag planerat hittills. Det som ska ske härnäst är inköp av jord, grus och fixa med belysningen. Sen är det bara växterna som saknas för att fylla på karet med vatten och starta upp det.
Bilder kommer dyka upp när det finns nåt intressant att visa :p beklagar att jag inte är gold-medlem bara...
#2 - 12 april 2011 08:44
Spännande. Hoppas på bilder längre fram.
Jag har 2 lowtechkar med bara belysning - led - som enda teknik. Det funkar mycket bra. Till 20-liters som jag ska byta ut mot 40-liters har jag haft en luftpump/syresten på under nätterna när växterna inte producerar syre, när de andas som vi och utför den så kallade cellandningen. Men 20 liter är för litet tycker jag - svårt att hålla bra vattenkvalité - särskilt när det inte är rektangulärt men högt i förhållande till längden. Det andra är på 98 liter.
Lycka till med ditt projekt :)
#3 - 12 april 2011 10:50
Kul att du delar med dig! tycker lowtech är väldigt intressant faktiskt.
Hade förut 10 L lowtech med räkor, och det är det absolut stabilaste karet jag nånsin haft, så jag försöker få det här till nåt liknande i större skala :)

Tack så mycket :D borde bli bilder inom nån vecka^^
#4 - 13 april 2011 09:23
Det var duktigt att hålla ett så pass litet kar som 10 liter stabilt.
#5 - 13 april 2011 09:34
SOLIs! Vad skoj att du har börjat med Lowtech! :D
Tips jag fick av han från södermalmsakvarie affär var att inte ha FÖR staka lysrör i karet. jag använder billighetslysrör och växterna trivs som fisken i vattnet.

Ska bli kul att följa din nya tråd :) Jätte spännande att se vad du ska hitta på för skojjiga invånare :D
#6 - 13 april 2011 09:52
Midde: Tackar, var själv positivt överraskad över att det gick så bra^^

Nubi: Jag oroar mig mer för att belysningen är i underkant som det är nu. Men jag får se hur jag löser det, börjar nog som det är nu och så får jag hitta på något senare om det inte verkar räcka :)
Jag ser oxå fram emot att se vad jag väljer för invånare :D Även om man innan tänkt ut vad man vill ha så upptäcker man ju så lätt fler alternativ så fort man väl står framför fiskarna i affären x)

Allmän liten update
Jord är fixad och ligger i (det i övrigt tomma) karet. Har hittat grus från mitt gamla kar, svart diabas 1-2 mm blandat med lite 3-4 mm, som ska i sen. Rötterna bor i en hink för att lära sig sjunka ;) Jag har kikat runt i lite olika zoo-affärer och har koll på var jag hittar allt jag vill ha just nu. Nästa steg är att måla en stor byrå vit och ställa in på mitt rum, så jag kan ställa upp karet på plats.
Sen börjar det närma sig inrednings-fasen :)
#7 - 13 april 2011 17:37
Solid skrev:
Midde: Tackar, var själv positivt överraskad över att det gick så bra^^

Nubi: Jag oroar mig mer för att belysningen är i underkant som det är nu. Men jag får se hur jag löser det, börjar nog som det är nu och så får jag hitta på något senare om det inte verkar räcka :)

Jag ser oxå fram emot att se vad jag väljer för invånare :D Även om man innan tänkt ut vad man vill ha så upptäcker man ju så lätt fler alternativ så fort man väl står framför fiskarna i affären x)

Allmän liten update

Jord är fixad och ligger i (det i övrigt tomma) karet. Har hittat grus från mitt gamla kar, svart diabas 1-2 mm blandat med lite 3-4 mm, som ska i sen. Rötterna bor i en hink för att lära sig sjunka ;) Jag har kikat runt i lite olika zoo-affärer och har koll på var jag hittar allt jag vill ha just nu. Nästa steg är att måla en stor byrå vit och ställa in på mitt rum, så jag kan ställa upp karet på plats.

Sen börjar det närma sig inrednings-fasen :)

Diabas är kalkrikt och därför olämpligt till många räkarter som vill ha lägre pH. Jag skulle inte använda diabas i ett räkkar eftersom jag inte vet hur högt pH:t kan bli pga diabasen.
#8 - 13 april 2011 17:53
Jag har fått för mig att diabas är svart/mörkgrå granit och inte ska vara något problem. Hade likadant grus i mitt tidigare nämnda 10-liters med just räkor i.
#9 - 13 april 2011 20:18
Diabas är iaf kalkrikt och det beror på vilken räka man har hur högt pH de tål.
#10 - 14 april 2011 20:33
Okej, men jag tror det ska gå bra, har ju funkat bra förut :)

UPDATE
Den stora byrån som karet ska få bo på blev färdigmålad idag *pust*. Imorn blir det en omgång till Hornbach och köpa Philips aquarelle samt lite skiffer som jag kollat ut och tror ska fungera i min vision av hur karet ska bli :D
#11 - 15 april 2011 18:08
Idag har jag haft hela dagen ledig, vilket innebar att jag inte kunde låta bli att fixa de sista grejerna... Och det slutade såhär :p

Sen så... ja det är helt enkelt sjukt tråkigt att inte ha något levande i karet. Så det blev invånare idag med som ska få gå in akvariet, om dom överlever. Känner att mitt val av första invånare i nystartat kar kanske inte är det smartaste, men nu är dom där. Och jag är lite kär [:o]
#12 - 15 april 2011 18:14
Vilket fint kar :) gillar roten skarpt :p

Dessa guramisar var ju som sagt kanske inte den bästa inkörsfisken men men vi får hålla tummarna på att det går vägen.

Gillar dessa guramisar med, de är riktigt fina :p

Vad har du för bakgrund?
#13 - 15 april 2011 18:18
Tack :D
:P

Det är svart solfilm (har för mig att det heter så), bara att klistra fast på bakrutan (lite pilligt iofs), simpelt men ser rätt bra ut :)

För övrigt så gillar jag Chokladisarna mer och mer... Sjukt fina. Och ser finare ut än i affären redan efter en timma. Ser dessutom ut som att jag fått två hannar och två honor :D
#14 - 17 april 2011 17:04
Det är ju sjukt hur härliga fiskar Chokladguramina är. Dels väldigt fina.
Men framför allt beteendet, går ju inte att beskriva, finns otroligt många sidor hos dom, har jag hunnit se redan nu.

Idag vågar dom äta oxå :D
#15 - 17 april 2011 17:06
Vill bara inflika med: mata ytterst lite i eftersom karet är nystartat.

men det kanske du redan tänkt på...
#16 - 17 april 2011 17:40

För övrigt så gillar jag Chokladisarna mer och mer... Sjukt fina. Och ser finare ut än i affären redan efter en timma. Ser dessutom ut som att jag fått två hannar och två honor [:D]

detta ser ut till att bli bra :)
hanarna har en gul sömm på analfenans underkant. på bilderna tycker jag det ser ut som du har fått 2 av var.
som Pia skriver mata mycket försiktigt och testa vattnet regelbundet och ofta för att förhindra att något går snett.
#17 - 18 april 2011 11:16
Tycker det ser super nice ut!

Vill bara lägga till: den mängden växter du har, mår de bra behöver du inte alls oroa dig för övermatning eller att chockladgurmaisarna är dåliga inkörningsfiskar. Mår växterna bra kommer de suga upp allt ammonium/ammoniak iaf. Ska du testa något är det No2 iom att du inte har ett filter kommer inte nitritet fösvinna så lätt om du inte byter vatten så kolla upp så det inte bildades no2 vid upstarten, Det är det enda du behöver vara oroligöver så länge växterna mår bra.

Sedan tycker jag ljuset räcker helt perfekt, jag skulle tro att det största mistag folk gör vad det gäller lowtech är att de har för mkt ljus. Co2 är begränsningen i dit kar, det är hela tiden en ballansgång mellan co2 och ljus och övrig näring. Lowtech = lite co2 = lite ljus, mer ljus kommer bara få växterna att må dåligt samt främja algtillväxt.

Tycker du ska hålla nere på 6/timmar ljus per dag och sedan öka om det krävs, du behöver absolut inte byta ljuset än iaf. Du kommer märka själv i längden..

Kul med fler som håller på med low-tech!
Lycka till och jag hoppas på fler bilder! :)
#18 - 18 april 2011 16:42
Väldigt trevligt med respons :D tack så mycket!

Jag tar det lugnt med matningen, och håller koll på nitriten speciellt nu första veckorna.
Har ca 9 timmar tänt nu, och ska ta och minska ner, känns som att det är lite väl länge.

Roligt att höra att någon med bättre koll håller med om min gissning på könsfördelningen :) Har lagt märke till att det dock oftast är så att honorna spänner upp sig för varann, och hanarna spänner upp sig för varann, men sällan honor/hanar emellan. Den största hanen är för övrigt riktigt kaxig av sig^^

Bilder kommer igen längre fram :)
#19 - 22 april 2011 17:20
Jag ska försöka köra på veckovis uppdatering med bilder, om inte annat för min egen skull,
och idag ser det ut såhär:

Läget i nuläget är som så att...
...Fiskarna verkar [COLOR=gray]helt nöjda[/COLOR], pigga, utfärgade, äter, och inte alls lika lättskrämda som första dagarna.
...Växternas tillstånd varierar. [COLOR=gray]Allt växer mer eller mindre[/COLOR], men vissa visar [COLOR=gray]bristsymptom[/COLOR]. Hoppas att det löser sig med tiden nu när jag [COLOR=gray]dragit ner på belysningstiden[/COLOR] (att bristerna kanske beror på att det var för mycket ljus i förhållande till näring/CO2). Får vänta och se hur det utvecklar sig.
...Vattnet har börjat anta [COLOR=gray]te-nyans[/COLOR] :d kanske börjar byta lite vatten då och då för att inte få det för färgat (för min egen smak).
...Testat för [COLOR=gray]nitrit[/COLOR] för första gången idag. Vet inte när man brukar råka ut för nitritspik efter start, men än så länge är det iaf det [COLOR=gray]lägsta på skalan[/COLOR] :)
#20 - 24 april 2011 09:59
Tycker fortfarande det ser jätte bra ut. Det är roligt att ta bilder för att märka att det ändrar sig, low-tech går inte fort! :)

Det här är internet, ta mina råd med en klackspark, jag är ingen expert. Men jag tycker inte du ska byta vatten alls. Växterna ska vänja sig vid den låga co2 nivån, att byta vatten kommer att sätta den i spel och göra förändringar på vattenvärdena.

Om du tycker att växterna visar brister som beror på andra saker än ljus/co2 ballans så tveka inte att lägga i lite PMDD, i.om att de växer sakta behöver de typ inget, men kanske lite för att det inte ska få andra typer av brister. Jag adderar 1/4 EI dos PMDD varje lördag och hoppar över var 4e lördag helt. Hitils fungerar det utmärkt för mig, men alla mina växter ser inte ut att trivas iaf. Vissa växter gillar helt enkelt inte low-tech grejen och det är precis de klarar livhanken medan andra mår hur bra som helst.

Det här är min favorit tråd! Kul med någon som gör typ exakt samma som jag! karen liknar dessutom varandra :)
Kan lägga in lite bilder på mitt om du vill se?
#21 - 24 april 2011 18:41
Väldigt roligt att ha någon som följer och ger respons :D Du får gärna visa lite bilder! :)
PMDD ska jag beställa faktiskt, känns som bra back-up så att säga.
#22 - 24 april 2011 18:45
För övrigt så:
1. Den största Chokladguramin, som jag trott är en hane, är uppenbarligen en hona.
2. Denna hona, bär nu på rom i munnen [:O]:d

Behöver jag säga att jag är glad/fascinerad/chockad^^
Om det blir yngel av det är ju såklart en annan sak...
Men det är ju helt klart ett tecken på att de inte direkt vantrivs hittills ;)
#23 - 24 april 2011 18:55
Kul, grattis!
Ser helmysigt ut!
#24 - 27 april 2011 16:09
Tackar :D

Chokladen verkar ha käkat upp rommen nu tyvärr. Men men, att det öht blev rom tar jag som något väldigt positivt.

Idag inhandlades dessa:

Ett minigäng med Black Crystal :) Enda erfarenheten jag har av räkor är körsbär... Hoppas detta ska fungera också. Hittills ser de iaf väldigt pigga ut, inte ett dugg skygga och äter och pillar som galningar på allt :D
En av de tre bär på rom dessutom, får hoppas det blir nåt av det. Välsigt söta är dom iaf^^
#25 - 27 april 2011 21:12
Ett gott råd i all välmening: Byt ut diabasen som är kalkrik - den ger för högt pH. Du har endast haft körsbär förut skriver du och de klarar högt pH men det gör inte black crystal så vitt jag vet, enligt artbeskrivningar. PH 6-7,5 ska den ha.

http://www.redbee.se/content.php/22-Crystal-black
#26 - 28 april 2011 11:47
Jag håller med Midde. Black crystal trivs i mjukare vatten och inte med diabas. Körsbärsräkorna är däremot ett bra alternativ till ditt akvarium. De finns ju knallröda körsbär (Sakura) som skulle konstastera jättesnyggt mot det svarta och gröna.
#27 - 28 april 2011 20:55
Jag kommer ha kvar diabas faktiskt. Skulle det inte funka får jag väl byta till körsbärsräkor exempelvis längre fram. Men i första hand tänkar jag satsa på att dessa klarar sig bra :) (har tagit upp detta på redbee.se och fått info om att diabas inte vittrar sönder lätt och därför heller inte utsöndrar kalk i någon större mängd heller, då det är ett hårt bergslag)
#28 - 4 maj 2011 20:10
Efter 1 månad:

bättre sent är aldrig! :)

Hur går det för dig?
#29 - 12 maj 2011 20:11
Det där såg ju jättetrevligt ut :) (enda jag själv skulle ändra är substratet, men det är ju en smaksak)

Det går bra här, ska ta nya bilder snart. Fiskarna är ganska aggro inbördes men alla mår bra, är pigga och käkar bra osv. Räkorna lever, men syns inte till allt för ofta, en av dom går med rom. Spikblad verkar inte trivas alls, de bara dör. Lilaeopsis står stilla i tillväxt men lever. Alla övriga växter växer på rätt bra och även javamossan har kommit igång nu :)

Har varken sett till några alger eller uppmätt nitrit, har gått förvånansvärt problemfritt hittills :D
#30 - 12 maj 2011 21:40
Fan vad sugen jag blir på att starta upp ett mindre kar igen. Riktigt nice!
#31 - 14 maj 2011 11:30
Små kar har ju helt klart sina fördelar :P
Tack!
#32 - 17 maj 2011 12:30
Karet för några dagar sedan :)

Funderar på hur jag ska göra med chokladguramina... För den stora honan är riktigt på dom andra, kanske skulle lämna tillbaka/byta henne i affären. Ska även starta upp ett nytt kar, men det är endast 12 liter, så att sätta henne där skulle väl vara djurplågeri.
#33 - 31 maj 2011 18:23
Liten uppdatering igen.

Har nyligen gjort om (växterna överskuggades så de började dö nära botten) (haha fin grammatik jag har) så i princip allt är omplanterat och roten flyttad. Karet har även befolkats av 8 Glödbandstetror för nåra dagar sedan och de verkar glada än så länge. :) det rullar på bra överlag, och nu letar jag efter Corydoras Aeneus 'black' att ha i oxå...
#34 - 31 maj 2011 21:22
Såhär blev det efter att ha slängt om inredningen lite grann :p

#35 - 1 juni 2011 04:42
Snyggt! :)
#36 - 1 juni 2011 05:11
Ser nice ut! :) Tänkte bara inflika att med chokladguramis är det hanarna som munruvar, så den stora honan du först trodde var en hane kan vara en hane i alla fall ;)
#37 - 1 juni 2011 18:41
Tack båda två :) :D

Där ser man! Då har man lärt sig något nytt då ;-)

Bonusbild från sidan^^

Annons