Loweanns första!

#1 - 3 februari 2013 20:14
Hallåj!

Ny på forumet och som alla andra fick jag för mig att köpa ett akvarium och så råkade det bli! Och det blev begagnat. Ingen aning om vad det är för ett, något slags möbelakvarium. Man måste ju börja någonstans och se om intresset gror vidare :D 168 liters. Lika bra att visa att man finns så man kanske får lite svar på frågor som man alltid har!

Fick med någon eheim pump, ingen aning vilken modell fast köpte en nu istället. Såg lite sliten ut. Valde en aquel uni filter 1000 utan att läsa igenom på internet först. Nästan upplevt det lite som ett dåligt innerfilter när jag läst runt? Hoppas den passar perfekt i detta kar iallafall! Funderar på att skaffa en cirkulationspump med just för att få till ett mer drag runtom?

Drog igång det för 3 dagar sedan med någon väx i och tillsatte även EC som jag gjort dagligen och drog även i en sats med Ferro och ProFito! Hoppas inget blivit förstört pågrund av detta! Kör med engelsk sjösten 3-5mm. Tvättad innan den fann akvariet !

Köpte lite mer växter och slängde i, väldigt osäker på vad man ska välja. Kunde inte hålla mig så fick några fiskar av en bekant som fick åka i med! Piloter som ni kallar dom

Och så fick man köpa sig en mal! Den vanligaste sorten tror jag det är. Då jag tillsatte vattnet första dagen så tog jag lite ljummet. Och köpte en digital tempmätare. Visade sig ligga på 28.8!! Så dagen efter bytte jag 3 varma hinka vatten till 3 kalla! Fick ner tempen till en 26.3! Och efter denna natten som varit gick det ner till 25.3! Normalt att lysrören värmer så mycket? Har ett power glo 30watt och ett flora glo på 30watt. Medföljde så vet inte hur gamla eller vad dom är till för. Men varmt blir det iallafall. Finner tempraturen rätt värme efter ett par dagar? på en dag går den upp ungefär 0.8-1 grad. Doppvärmaren ställd på 24!

För mig känns akvariet "stort", hade bara ett 54 liters när man var liten! [:o] Så köpte ett par växter till!! Och lite gömställen/dekoration.

Växterna ser ju lite bättre ut i färgerna. Fast det är ju inte världens bästa kamera... Tycker nästan dom till höger känner sig lite lite hängiga..!

Och då lite frågor som man aldrig får slut på hur mycket info man än söker efter!

1: Är det bara onödigt med en cirkulations pump, för att dra runt smutsen lite mer så det kommer åt filtret lättare?

2: Finns lite kalkavlagringar på rutan, är det bara att dra ner ett rakblad och dra runt lite? Använde inget medel på insidan då jag tvättade det innan fyllning!

3: Behöver jag mer växter tro? Tips på bra växter önskas! Även vad jag ska ha i mitten av karet, lite lite tomt än :)

4: Vad är det här för snäcka jag fick av den bekanta? Huvuduppgift?

5: Något akut jag bör tillsätta i akvariumet eller inhandla snarast?

6: Smutsar flingfoder ner mer än annan sorts mat? Fiskarna är några levandefödare och neontetror än, men vad som kommer i sen är oklart än! Finns kanske annan sorts foder som är "roligare/mindre nersmutsande?"

Mvh! :)
#2 - 3 februari 2013 21:55
Välkommen hit får jag först säga! :)
cirkulationspump skulle jag säga att du inte behöver sålänge du inte ska ha någon fisk som vill ha väldigt strömt vatten. Kalkavlagringar kan du ta bort med rakblad. Snäckan är en posthornssnäcka. Lite mer växter hade jag satt i, någon snabbväxande som tex hornsärv?
så mycket kan jag hjälpa dig iaf. :) hoppas nån annan fyller i mer. Lycka till!
#3 - 3 februari 2013 22:16
Hej och välkommen in i värmen :)

Du har gjort helt rätt som väljer ett akvarium med lite storlek, många gör missen att köpa ett litet och då blir det lite svårare.

Det finns lite roliga växter som du kan köra i det akvariet.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42,
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40&SOK=1

Cryptocoryne
Windelöv
javaormbunke
Jättevallis

Det finns massor med roliga saker att ha i. Någon rot kanske? Behöver inte vara något märkvärdigt men det berikar.

Du är redan inne på gödning, klokt val. Jag ger alltid tipset PMDD, det är enkelt och snorbilligt.

I övrigt, ta det lugnt :)
#4 - 3 februari 2013 22:25
[COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42[/COLOR], Kan vara den mest tacksamma växtsom finns :D
#5 - 4 februari 2013 13:19
JonasOne skrev:
Välkommen hit får jag först säga! :)

cirkulationspump skulle jag säga att du inte behöver sålänge du inte ska ha någon fisk som vill ha väldigt strömt vatten. Kalkavlagringar kan du ta bort med rakblad. Snäckan är en posthornssnäcka. Lite mer växter hade jag satt i, någon snabbväxande som tex hornsärv?

så mycket kan jag hjälpa dig iaf. :) hoppas nån annan fyller i mer. Lycka till!

Okej! Med andra ord duger detta innerfilter helt okej till detta kar ? :)
Ska ta en titt efter fler växter!

Hej och välkommen in i värmen :)

Du har gjort helt rätt som väljer ett akvarium med lite storlek, många gör missen att köpa ett litet och då blir det lite svårare.

Det finns lite roliga växter som du kan köra i det akvariet.

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42,

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40&SOK=1

Cryptocoryne

Windelöv

javaormbunke

Jättevallis

Det finns massor med roliga saker att ha i. Någon rot kanske? Behöver inte vara något märkvärdigt men det berikar.

Du är redan inne på gödning, klokt val. Jag ger alltid tipset PMDD, det är enkelt och snorbilligt.

I övrigt, ta det lugnt :)

Får ta en titt i en bra fiskeaffär framöver! Fick med dessa easy life så kör slut på dessa och hoppas dem duger bra. Sen får man ha en liten läxa ang PMDD kanske! :p
#6 - 6 februari 2013 13:58
Pumpen började spruta bubblor och döna en del så blev tvungen att ta ur den och byte samtidigt lite vatten. Är de onödigt att ha den luft sladden kopplad så de syresätter vattnet? Skruvar igång den lite ibland bara. Och så sprutar den upp så de blir vågor på ytan. Räcker såna vågor till syresättning?

Funderar på att köpa reflektorer med.
#7 - 6 februari 2013 14:08
loweann skrev:
Pumpen började spruta bubblor och döna en del så blev tvungen att ta ur den och byte samtidigt lite vatten. Är de onödigt att ha den luft sladden kopplad så de syresätter vattnet? Skruvar igång den lite ibland bara. Och så sprutar den upp så de blir vågor på ytan. Räcker såna vågor till syresättning?

Funderar på att köpa reflektorer med.
Du struntar med fördel i att använda luftslangen, den bromsar vattenflödet från pumpen! Unifiltret behöver vara helt nedsänkt annars har den en förmåga att dra ner luft genom glipan där sladden sitter och så börjar den döna;)
#8 - 6 februari 2013 21:46
åheim skrev:
Du struntar med fördel i att använda luftslangen, den bromsar vattenflödet från pumpen! Unifiltret behöver vara helt nedsänkt annars har den en förmåga att dra ner luft genom glipan där sladden sitter och så börjar den döna;)

Aha okej! Stack upp lite lite men då vet jag det :) blir de tillräckligt syresatt då, pga vågorna?
#9 - 7 februari 2013 07:34
ja. det absolut största gasutbytet sker mellan vattenytan och luften. så sålänge vattenytan rör på sig så räcker det gott i väl.
#10 - 7 februari 2013 11:16
hannesc skrev:
ja. det absolut största gasutbytet sker mellan vattenytan och luften. så sålänge vattenytan rör på sig så räcker det gott i väl.

Okej tack :)
#11 - 8 februari 2013 08:10
Fått tag i lite växter nu! Någon hete bara Hygrophila. Sen hade affären någon ny sorts variant, 1.2.grow! Heteranthera heter den, växer tydligen 30cm på 30 dagar om man nu vill tro på det :P
Nya lysrör blev det med, ett aqua glo och ett flora glo. Aqua glo fick en reflektor med från juwel 895mm lång. Man ser till och med hur det lyser extra mycket på ena sidan i akvariumet! Får bli en reflektor till sen :)

Köpte även tetras nitrit test. Är akvariumet okej eller? Se bild:

Och en väldigt dålig bild efter att ha röjt lite i karet:
#12 - 8 februari 2013 08:50
Att termostaten på doppvärmaren står på 24gr. betyder inget. I början får man får alltså kolla vid vilken temp termostaten slår till/ifrån och utifrån detta justera inställningen på termostaten. Detta är lite märkligt men så dåligt fungerar alla doppvärmare som jag haft iaf. T.ex. kan ett inställt värde på 23gr. ge en vattentemp 26gr. osv.
#13 - 8 februari 2013 09:54
Sleaper skrev:
Att termostaten på doppvärmaren står på 24gr. betyder inget. I början får man får alltså kolla vid vilken temp termostaten slår till/ifrån och utifrån detta justera inställningen på termostaten. Detta är lite märkligt men så dåligt fungerar alla doppvärmare som jag haft iaf. T.ex. kan ett inställt värde på 23gr. ge en vattentemp 26gr. osv.

Hmm, okej. Då jag tog bort 3 hinkar och satte i 3 kalla hinkar sjönk tempen till ca 24, då slog doppvärmaren igång. Är något fönster där det började glöda = bevis på när den går igång tror jag. Ska testa sätta den på 20 grader o se om de sjunker. 25,4 just nu i karet enligt tempmätaren
#14 - 9 februari 2013 12:49
Jag får inte ner graderna alls. Är de fullt normalt i ett 170 liters med 2 st 30 watts lysrör att tempen är 25,5-26.8?? Hade doppvärmaren först på 24. Drog ner den till 22 nu men de gjorde ingen skillnad alls.

Fick fram exakt beskrivning på dem senaste växterna. Hygrophila corymbosa siamensis och heteranthera zosterifolia. Kan jag ha i ännu fler växter?

Och så vill jag veta om man kan lita på tetras nitirt test
#15 - 9 februari 2013 17:34
Tillförlitlig termometer? Jag har en digital och två "analoga" vilka emellan det skiljer ca. 1.5gr. Nu har jag en fjärde termometer från ADA som jag bestämt mig för att lita på. Bra att åtminstone jmf. två termometrar.
#16 - 9 februari 2013 18:33
Sleaper skrev:
Tillförlitlig termometer? Jag har en digital och två "analoga" vilka emellan det skiljer ca. 1.5gr. Nu har jag en fjärde termometer från ADA som jag bestämt mig för att lita på. Bra att åtminstone jmf. två termometrar.

Ny jäger till för upp till 300 liters. Vill ha ner det till 24 grader. Hur gör jag det?
#17 - 9 februari 2013 19:22
Loweanns första!

Dels undrar jag vad du har för temp i rummet där akvariet står. Prövat vad det blir för temp med helt avstängd doppvärmare ?
#18 - 9 februari 2013 20:54
Bluewing skrev:
Dels undrar jag vad du har för temp i rummet där akvariet står. Prövat vad det blir för temp med helt avstängd doppvärmare ?

Lägenhet, ej nära fönster. I rummet är det mellan 23-25 grader beroende på hur många vi är i soffan och vädrar på dagarna lite ibland.
Hade ej doppvärmare i början. I början var där 28.8 grader så la i kallar vatten så nu är de alltid 25-27 hur kallt jag än lägger i.
#19 - 9 februari 2013 23:23
loweann skrev:
Ny jäger till för upp till 300 liters. Vill ha ner det till 24 grader. Hur gör jag det?
Om du inte kan få ner tempen lägre än 25-27gr efter att du haft i flera hinkar kallt vatten så blir det nog ännu svårare att få ner det till 24 med en doppvärmare;) Ska jag vara seriös nu så får du tar ur doppvärmaren och se var tempen hamnar. Tycker du att det blir för låg temp så sätter du i doppvärmaren i karet och vrider regalet från minimum och sen uppåt tills lampan tänds, vänta sen tills lampan släckts och läs av termometern. Är du inte nöjd så fortsätt justera. Men man kan aldrig få en lägre temp än det är i rummet, den kan inte kyla vattnet:)
#20 - 10 februari 2013 09:40
På nätter går de ner en grad. Så nu innan lamorna ska starta drog jag ur två hinkar och i två hinkar iskallt vatten. 23,2 grader nu! Hade ca 12h på med lyset förr, drog ner det till 10h nu och hoppas de gjorde någon miniskillnad! SKa rycka ut doppvärmarkablen nu och hoppas på det bästa ! :P

Kan jag ha i fler växter?
#21 - 11 februari 2013 10:45
ja i med massa massa mer växter.

jag skulle nog tagit det där "gräset" du har i mitten där bak o satt längre fram. vid stenarna typ.
höga växter bak o lägre framåt

o mer inredning. rötter o stenar. ( personligen hade jag tagit ur döskallarna. inte mycket för plastsaker i akvarium)

bygg på höjden
men bygg inte grottor. typ 2 runda stenar o sen en sån skifferskiva som tak. ser så illa och "man-made" ut. ne lägg bara stenen o stora rösen,

testa sätt dina skifferstenar på högkant. lite snett lutande. mycket snyggare än att de bara ligger ner.
#22 - 12 februari 2013 08:31
Okej, ska i med en del växter till då ! Beställde nyss pmdd från peter haack! Hoppas leveransen är kvick :P

Blir tokig på vattnet med. Hade det nere på 21,9 grader med kallvatten. 2 dagar senare är det på 25,8, och det är innan lyset har gått igång idag. Och utan doppvärmare. Max 24 grader i rummet.
#23 - 12 februari 2013 09:01
Men du, varför funderar du så mycket över tempen? Du ligger ju helt ok för många arter. Ramp och filter värmer ju lite. Ligger väl på 24-26 i mitt som det står det på tempen men gissar att det visar för mycket. Så min erfarenhet är att de flesta tempmätare visar +-1 grad fel.
Tror verkligen du kan skippa din kylteknik med kallt vatten nu.
Haack brukar vara snabb men första månaden är det ingen kris utan så mycket extra näring. Många växter tar inte upp max med näring ändå förrän efter en månad när de rotat sig.
När man ska starta upp sitt akvarium så är det många av oss som oroar sig över ganska mycket och det är lätt att man hamnar i en "akvarie-stress" och vill lösa saker snabbt. Men ditt akvarium behöver tid att sätta sig så att säga. Så låt det ta lite tid innan du åtgärdar saker. Det rådet jag själv fått av många här i forumet är att sitta på händerna så man inte fixar så mycket. Följ den plan du har och ta en sak i taget. Det kommer att bli bra ;)
#24 - 12 februari 2013 13:51
Tack för lite lugnande ord Bluewing! Har i lite platy o läste bara att dem gillade upp till 25 gradit. Ville ju få dem att leka lite. Tempmätaren är en ny juwel digital, men okej! Lägger mindre energi på tempen då!

:)
#25 - 14 februari 2013 13:18
Fick hem mitt pmdd igår. Så allt är färdigblandat nu. Vattenbyte blev idag ca 30%, i med lite pmdd och EC. Började direkt med EC och profito. Men 4 timmar efter detta med pmdd så märkte jag att växterna på vänster sida, dem med större längre blad började bubbla mer och mer. Är de pmdd som gjort nytta redan?? Bladen har blivit mer och mer ihop vikta på dom. Hoppas dem trivs och vecklas ut snart :)

#26 - 14 februari 2013 18:08
Nu börjar de bubbla små bubblor i en fin linje !!

Måste betyda att dem trivs va? :)
#27 - 14 februari 2013 18:13
Loweanns första!

Överblivet från vattenbytet. Ganska vanligt :)
#28 - 14 februari 2013 19:20
Sv: Loweanns första!

Ja det är från vattenbytet. Sry :-P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#29 - 14 februari 2013 19:23
Aaaameen fan då! :P
#30 - 18 februari 2013 19:58
Mitt inne filter satt igen efter knappt 2 veckors arbete. Läst man ska vänta upp till 4 veckor innan man ska rengöra det men jag blev tvungen att röra runt det i en spann med akvarievatten. Men jag blev lite vansinnig. Så råkade jag tänka ytterfilter...

Fan ska man ha ett ytterfilter kanske? Tänker på 3 st.

Eheim 2075, fluval 406, tetratec 1200.

Svårt val. Lite rädd för fluval då jag råkade se youtube klipp där det knappt sprutade och knakade från pumpen.

Vissa tycker eheim blivit sämre med åren

Tetratec hatar vissa och vissa tycker dem är bäst.

Sätter ett sånt här filter också igen rätt ofta? Polare sa det. Ham visste ingen som gillade ytterfilter pga det blev sämre och sämre tryck i dom fort. Men vad jag fattat räcker någon gång om året för rengöring.

Vill inte köpa dyrt filter om det kommer krångla. Vill ha bra tryck i sakerna tills det är tvättnings dax.

åsikter om denna ide?
#31 - 18 februari 2013 22:48

Ytterfilter är mer eller mindre alltid bättre. Rengör mina kanske 2 ggr om året.

Ja flödet som står på pappret är ofta utan Filtermaterial och utan slangar så man får räkna bort några procent. Men annars pumpar de på bra.

Eheim har nog aldrig tappat kvalitet vad gäller ytterfilter.

Fluval är med mycket bra kvalitet.

O jag slår ju gärna ett slag för Tetratec. Bästa filter jag har. Aldrig krånglat, tyst som graven för en döv, bra volym.

#32 - 18 februari 2013 23:19
Loweanns första!

hannesc skrev:

Eheim har nog aldrig tappat kvalitet vad gäller ytterfilter.

Fluval är med mycket bra kvalitet.

1, hade de kört på classic-serien för evigt så ok. Eheim-filtren går att köpa i delar, del för del. När man kan köpa exakt varje del löst så innebär det att varje del kan gå sönder.

Har två ecco och ett 2226, inget av dem är riktigt bra och jag har fått byta delar i samtliga filter.

2, Fluval är grejen. Inget bök, dä ä bar å åk!
#33 - 18 februari 2013 23:23

1, hade de kört på classic-serien för evigt så ok. Eheim-filtren går att köpa i delar, del för del. När man kan köpa exakt varje del löst så innebär det att varje del kan gå sönder.

Har två ecco och ett 2226, inget av dem är riktigt bra och jag har fått byta delar i samtliga filter.

2, Fluval är grejen. Inget bök, dä ä bar å åk!

A fast du kan ju köpa delar till Fluval o andra filter med.

Ecco är kanske inte toppen men classic o de andra större håller, i min uppfattning, bra kvalitet.

#34 - 18 februari 2013 23:26
Loweanns första!

Ja, vi får föra mer samtal om det när du har fått 2 topplock att spricka på grund av att plasten är kass. Det är de två gångerna jag öppnat det ;)

PRO II-filtret det, missade att jag har ett sådant +2226 som började läcka där motorn sitter ;)
#35 - 19 februari 2013 00:00

Ja, vi får föra mer samtal om det när du har fått 2 topplock att spricka på grund av att plasten är kass. Det är de två gångerna jag öppnat det ;)

PRO II-filtret det, missade att jag har ett sådant +2226 som började läcka där motorn sitter ;)

Fine.. Ger mig då.

#36 - 19 februari 2013 06:35
Hade ju varit bättre om tillverkarna kunde skriva ut det nornala flödet efter installation med allt kopplat..

Hm
#37 - 19 februari 2013 11:48
ja men det är svårt att säga då många filter kommer utan filtermedia, så man kan välja själv vad man vill ha. sen vet de inte heller hur långa slangar personen väljer. så det är svårt att säga

o sen ändras ju flödet konstant desto mer gojs som filtret tar upp
#38 - 19 februari 2013 12:32
Loweanns första!

hannesc skrev:
Fine.. Ger mig då.

Fördelen, det finns en stor sådan.

Det är att de är rustade för problemen som uppstår. Det är de riktigt bra på faktiskt. Reservdelar direkt hem, snabbt går det om det är ett jobbigt läge.
#39 - 19 februari 2013 17:52
Ska hämta ett fluval 406 nästa vecka för 1695:-... Hoppas den är värd det och att de rör runt tillräckligt i karet :) Och låter det som detta
" target="_blank">
kommer jag bli knäckt.

Slipper kanske köpa en streamerpump. Bara ute efter att växter rör sig lite

Nåja! Uppdaterat mitt jädra akvarium lite! Alla fiskar verkar pigga nu!

Någon som vet namn på växten längst till höger, spretig rakt upp?
Gillar Hygrophila corymbosa väldigt mycket! Om den nu hete så, längst bak 2 st.

Och så lite Heteranthera zosterfolia, växer som ogräs

Dessa här blir jag inte klok på riktigt. Ingen aning om det är L.sessiflora eller L.heterophylla.
Kom lite vita trådar/rötter från stammen. Det liksom växte sidoskott ifrån den med vita rötter hängandes. Så klippte bort dom och planterade även dessa. Är det rätt att göra så? Och ska dom stå super tätt eller tror ni på denna planteringen?

Ännu en växt jag inte riktigt vet vilken det är. Ska dessa planteras super tätt som jag gjort nu? Var uppdelad i 3 innan.

Kör nu med två st innerpumpar. Någon som vet vad eheim pumpen heter? typ 29cm hög. Sprutar på bättre än min aquael unifilter 1000. Tycker jag. Med denna setup rör det sig ganska fint i karet.

Och helhetsbild. Testmonterar en bakgrundsbild med

Kommer nog skicka i mer hygrophila. Kanske någon rot till. Längre smalare som ligger lite lätt emot den andra roten?

Ursäkta för den supergrymma kvaliten på bilderna.
#40 - 21 februari 2013 13:50
Liten bild på min lilla mal. Kan det var en hona tro?
#41 - 21 februari 2013 14:07
streamer behöver du ju inte. varför är du så inriktad på att växterna ska röra på sig??

annars ser det väl trevligt ut
bara vänta på att växterna ska ta sig lite så de får lite höjd. alla är ju lika höga nu ju. typ.
#42 - 21 februari 2013 14:08
men du?

har du malawi i karet?!

http://i1211.photobucket.com/albums/cc422/loweann/20130219_180853_zpsd5c708df.jpg

det där ser ut som en Demansoni tycker jag
#43 - 21 februari 2013 14:34
Haha ja, jag köpte 6 demasoni. Men den sorten verkar ganska snäll eller? :)

Vadådå? :P
#44 - 21 februari 2013 14:35
btw ska handla polysperma i helgen. Vet ett ställe som fått in fräscha denna veckan. Så trycker ner några såna med !
#45 - 21 februari 2013 15:03
haha nej demasoni är ganska aggro.

samt att det är en malawi-ciklid. malawi bör man enbart ha med andra malawi.

de gillar hårt vatten med rätt högt pH.

o dina platy gillar tvärtom.

så jag skulle nog bytt in dom igen till nått annat.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=104&SOK=1
#46 - 21 februari 2013 15:09
Men vafan! Köpte hos en privatare. Dem verkar trivas här än iaf. Och rör inte mina växter.
Vad är de som kan hända nu då?
#47 - 21 februari 2013 15:14
de kan ha ihjäl dina platy tex.

läs alltid på innan du köper något. :)
#48 - 21 februari 2013 15:14
[COLOR=#0033cc]http://i1211.photobucket.com/albums/...psc54eeb52.jpg[/COLOR]

Ska man egentligen inte ha under vatten, det mår inge bra av de :/

Det är iallafall va jag har hört och upplevt :P
#49 - 21 februari 2013 15:57
Ryskbompa skrev:
[COLOR=#0033cc]http://i1211.photobucket.com/albums/...psc54eeb52.jpg[/COLOR]

Ska man egentligen inte ha under vatten, det mår inge bra av de :/

Det är iallafall va jag har hört och upplevt :P

Va säger du! Vilka av dom?? :P tkr alla växter jag har i växer bra just nu. :P
hannesc skrev:
de kan ha ihjäl dina platy tex.

läs alltid på innan du köper något. :)

Tyckte de jag läste på länken du skicka inte lät som en aggresiv fisk. Va bara 2cm när jag hämtade dom. Se om de låter platy va framöver helt enkelt då :P
#50 - 21 februari 2013 16:07
fast vet av erfarenhet att de är rätt aggresiva
#51 - 26 februari 2013 15:03
Idag hoppas jag på att mitt ytterfilter anländer i zoo affären så jag kan köra och hämta det ikväll :-)

Letat som en galning efter H polysperma. I min favoritaffär så har dom beställt hem 2 ggr, men inte fått växten. Och alla andra har inte haft heller. Men till sist fann jag 5 st i en sketaffär och var bara tvungen att köpa allihop! 200:- Var lite alger på bladen och så men de mesta försvann när jag sköljde av dom lite.

Hoppas detta är polysperma nu så den lilla affären inte har fel för sig. Bild:

Till höger
http://s1211.beta.photobucket.com/user/loweann/media/20130226_124719_zps0b7104ff.jpg.html?sort=3&o=3

Bak stocken

Och så mina Heteranthera Zosterifolia växer som ogräs! Växer så rötterna syns mer och mer. Ska man dra upp dessa och klippa bort lite rötter eller? Ser inte snyggt ut till sist :P Bild:

Helhets bild innan H.Polysperma kom i. Bild:

Helhets bild på hur det ser ut nu. Bild:

Skrämmande vad dåliga bilder det blir. Får snart börja använda en systemkamera.

En av mina fem amino räkor :) Bild:

Och så har jag börjat få lite nitrit med. Är ganska orange färg. Kör med tetras dropptest. Bara hoppas det vänder snart

#52 - 26 februari 2013 15:32
det vänder inte utan att du gör nått åt det.

byt 50% vatten varje dag i en vecka. o mata sparsamt
#53 - 26 februari 2013 15:35
Men då tappar jag ju många av mina nyttobakterier, karet är väl en månad snart bara.
#54 - 26 februari 2013 15:45
varför så många fiskar så tidigt? inte konstigt att du får nitrit.

nej bakterierna finns inte så mycket i vattnetn utan i filter o gruset.

men nitriten finns i vattnet o det är gifitigt.

så gör vattenbyte 50% varje dag i en vecka. o kolla av tills det är nere på noll igen
#55 - 26 februari 2013 16:07
Tycker Hannesc har helt rätt om Demasoni. På sikt kan det hända att allt som blir kvar i burken är Demasonin, förutom grus och stenar. De har ett helt annat sätt att bete sig än icke-malawis. De är tuffa och snabba och liknande fisk klarar sig bra. Inte Platy. Så vill du inte Platyn ska bli mat är det bättre att sälja dem eller Demasonin.
Det här sägs ju inte för att vara negativ utan det är mera så det är.
#56 - 26 februari 2013 16:47
Loweanns första!

Demasoni är den enda Malawi'n som kommer styckpackade när de är 3 cm, de är det hårdaste du kan ha om du ser till Malawiciklider, den och Auratus är i mina ögon inga akvariefiskar ;)

Allt annat kommer köras upp i hörnen och jagas ihjäl. Vänta tills de blir könsmogna ;)

Det är den snyggaste fisken som finns i hela sjön men den kräver en del av akvaristen.
#57 - 27 februari 2013 11:57
Haha men! Tar djuraffärer emot tex platy? Man får väl inget presentkort för det?

Fick platy från tjejens syster och blev dem första som fick se akvariets insida.
#58 - 27 februari 2013 12:02
skulle nog byta en demasonin. ditt kars inredning passar bättre platy än demasoni
#59 - 27 februari 2013 12:50
Ska man ge affären dom gratis då? Lr hur gör man :P

Blev bra tryck i karet med nya pumpen. Använde inget kol och klippte sönder ett av dem andra filterna som gick där i innan och la i dem tomma filter låderna
#60 - 27 februari 2013 12:52
ja vart köpte du dom? du får ta tillbaka dom o säga att de här fiskarna funkar inte till mitt kar. oftast kan man få byta mot andra fiskar eller foder eller så
#61 - 27 februari 2013 12:59
Köpte via en privatare.
#62 - 27 februari 2013 13:20
okej. synd.
ja men fråga affären om de kan ta emot fiskarna.
#63 - 28 februari 2013 08:47
Pratat med en zoo affär och dem tar emot fiskarna på lördag :)
#64 - 28 februari 2013 08:52
kanon!

rätt av dig att göra så här. :)
#65 - 28 februari 2013 09:07
Nu är de bara filtret som ska sluta låta för mycket! Kan de ta upp till 2 veckor typ eller? Har fått ut en del luft ur den och dragit i och ur strömmen x antal gånger :P
#66 - 28 februari 2013 09:11
låt det bara vara. vad är det för filter?
#67 - 28 februari 2013 09:16
Fluval 406 :P
#68 - 28 februari 2013 09:18
ja men låt det bara vara. det ger sig efter ett tag.

du behöver inte hålla på att mecka med strömmen osv.
#69 - 2 mars 2013 19:43
Så då har man lämnat sina demasoni! 6 mindre fiskar. Mätte nitrit här om dagen. Var då lite mer gul än orange. (var orange/rött innan)
Och idag visar de knappt orange alls, bara pytte pytte lite!

Och det negativa som hände ikväll. 250ml mat ner i ett annat 54 liters kar. Antingen tokig man blir på barn ibland. Så nu vart jag tvungen att ta 8 fiskar ner i mitt större. Har röjt med slammhäverten x antal gånger. På med mer vatten, slammhäv, på med mer vatten, slammhäv, på med mer vatten, ja kanske 25 gånger. MINST. Svart botten i det så nu syns det inget direkt. Undrar lite om det kan ta skada ändå? Om man ska byta botten, eller låta det gå inatt och sen i med några få fiskar? Har växter i och 2 rötter och hällde i pmdd, EC, aquasafe.
#70 - 2 mars 2013 20:06
byta botten behöver du inte göra. men om du nu fått upp så mycket så att du inte ser maten längre så är det lugnt. i med fiskarna så de kan beta bort det sista :) o håll koll på nitriten i det karet :)
#71 - 3 mars 2013 08:16
Slänger i ett par där idag!

Och nu lite om PMDD!

Köpte PMDD av haack. Vilket blev KNO3, KH2PO4, K2SO4, MiPlus <--- Allt som krävs för växter (ink EC)?
Och så slängde jag i 5 H.polysperma. Och så har dom nu börjat bli röd bruna på bladen överst. Brist på näring?
Ökade till 1,5 dos nu efter vattenbytet i helgen. Hur lång tid tar det innan växterna blir gröna igen (om det nu var näringsbrist)?

Nitratet verkar ganska lågt, med JBLs sticktest 6 in 1. (vet att dropptest är bättre) om nu nitratet har betydelse vill säga.
#72 - 3 mars 2013 14:57
Lite mysig nattbelysning:

Och en bild på de lilla röda på växterna. Är mer i verkligheten:
#73 - 10 mars 2013 12:30
Hoppla!

Tänkte ta ur mitt innerfilter snart. Mitt ytterfilter har gått i 2 veckor på tisdag. Ingen nitrit kvar :-)

Kan jag kanske ta ur det gamla idag? Krama ur filtermattan vid insugsröret till ytterfiltret och hoppas där är tillräckligt med bakterier?
#74 - 10 mars 2013 12:33
Loweanns första!

loweann skrev:
Hoppla!

Tänkte ta ur mitt innerfilter snart. Mitt ytterfilter har gått i 2 veckor på tisdag. Ingen nitrit kvar :-)

Kan jag kanske ta ur det gamla idag? Krama ur filtermattan vid insugsröret till ytterfiltret och hoppas där är tillräckligt med bakterier?

Kör dem ihop lite till, jag har kört en månad de gånger jag bytt, då har ytterfiltret kommit igång. Om du tar ur det inkörda så är det lätt att det tippar över igen :)
#75 - 9 juni 2013 18:36
Tjoho!

Efter lite uppehåll från forumet är jag här igen !

Har beställt hem annan lysrörshållare. 2st t5 39w blir det. Inte för att jag ogillar t8 men det har börjat blinka lite ibland i karet, och de finns ingen glimtändare. Rören e bara 3-4 månader. Så istället för 2st 30w t8 blir det 2st 39w t5. Hoppas växterna blir glada, frågan är vilka slags rör det ska bli :-).

Kanske kan hoppas att det blir lite svalare i karet med, med t5? Är alltid 27,28 och varit det sedan start.

Växterna verkar utvecklas men dem ser lite trista ut ännu.. Lite hål i vissa men ej mycket. Har rensat massvis med blad. Och förökat många polysperma. Dom är dock lite bruna än översta bladen. Många har fått gröna algprickar på sig, även glaset men de har gått och skura bort och verkar knappt komma tillbaka, kanske lite.

Fiskarna får mat en gång om dagen och äter som satan! Kan det vara dåligt för växterna om man matar fiskarna var dag?
Och ett endaste yngel från platy har de blivit :-P

Liten bild på hur det ser ut nu. Ganska stor förändring sedan sist: http://s1211.photobucket.com/editor?image=http%3A//i1211.photobucket.com/albums/cc422/loweann/20130608_122030_zps1fc4da65.jpg&detailUrl=http://s1211.photobucket.com/user/loweann/media/20130608_122030_zps1fc4da65.jpg.html?filters[media_type]=image&sort=3&o=0

Annons