Low-tech Projekt

#1 - 3 januari 2010 17:37
Nu när mitt 375 Liters brjar bli klart mest lite mer växter o en del fiskar som skall tillsättas o ny ljusramp som ska införskaffas till det har jag nu tömt mitt 80 Liters kar funderade på att göra ett Low-tech växtakvarium av det o sen ha kanske 40 st kardinal tetror eller nått i den stilen....

Jag har ju ett lock till som följde med det karet och i det sitter ett lysrör på 15 w bara och jag misstänker att det är i underkant eller vad tycker ni tips på bättre ljusramp i såfall vilken snyggaste e ju en sån som bara sitter fast på sidorna i karet men måste tyvärr ha heltäckande Pga av katt.

Tänkte sen köra med Pmdd gödning och nått bra botten sustrat.

Detta är ett helt nytt område för mig så tipps tas gärna emot Har suttit o läst på det meta på forumet och Co2 gödning e ingenting jag hade tänkt starta med i nuläget kanske blir nästa projet med sån anläggning i 375:an.

Så återigen kom gärna med tips till vad jag behöver för grejer och gärna inspiration med bilder på era egna kar kanske.

Mvh: Danne
#2 - 3 januari 2010 23:36
???
#3 - 4 januari 2010 07:55
Jag kör 1cm kattsand och en cm mineralliserad blomjord under gruset det är jag nöjd med, även ren mineralliserad blomjord fungerar bra.

Med gödning kan man köra på flera sätt, jag har ett jordbottenkar där jag nästan aldrig byter vatten och inte göder. Samt ett jordbottenkar som jag kör med 50% vattenbyte i veckan och pmdd. I dessa kar växer det lika bra, med den skillnaden att vissa växter fungerar bättre än andra. Alger har jag inte heller problem med i något av karen dock är det like olika typer av alger som dominerar.

Jag skulle välja metod efter hur mycket vattenbyten den tänkta fisken behöver.

För ett kar på 80l skulle 2x24W t5 aquarelle med måsvinge reflektorer fungera utmärkt, även om din nuvarande belysning fungerar bra till mindre ljuskrävande växter.

Kom ihåg att i alla jordbottenkar är det viktigt med en stor andel växter som har ett stort rotsystem tex, cryptokoryne, lotus, svärdplantor och saggitaria mm. Annars blir det lätt svavelvätte i botten.
#4 - 4 januari 2010 07:59
jo till belysning skulle jag köpa http://www.akvariumbutiken.se/kapor_belysning_6/lysrorshallare_90/glomat_t5_lysrorshallare_2_x_24_w_2116.html , denna kan du enkelt snickra ihop en egen lösning med.
#5 - 4 januari 2010 09:30
Tack för det nu har jag fått lite mer kött på bena hittade en massa gamla trådar i ämnet också. Armaturen ser lovande ut ser ut som nån typ man kan skruva in hela den i nån låda man bygger själv...
#6 - 4 januari 2010 10:20
Danne_85 skrev:
Armaturen ser lovande ut ser ut som nån typ man kan skruva in hela den i nån låda man bygger själv...

Ja så har jag gjort.
#7 - 4 januari 2010 11:06
addo skrev:
Ja så har jag gjort.

Nån bld på bygget?
#8 - 6 januari 2010 04:06
Min låda är inte helt klar men här är ett par bilder. Lådan är öppen uppåt och har en inre karm som vilar på glaset; ovanpå karmen vilar ett par skivor som jag fäst belysningen i. Eftersom min belysning inte är fast monterad kan jag dels flytta ljuset efter behov och dessutom fälla bak så många lysrör som behövs när jag ska ner i karet.

http://i233.photobucket.com/albums/ee242/addoaddo/IMG_1579.jpg

http://i233.photobucket.com/albums/ee242/addoaddo/IMG_1578.jpg

I bakkant är lådan stadgad med en fast monterad planka som sitter ovanpå den inre karmen under plankan finns det gott om plats att dra sladdar och slangar. När allt är klart ska lådan vara inklädd med ett löstagbart tyg som är tillräckligt genomsläppligt för att värmen ska komma ut, inklädningen kommer dessutom ha någon form av matningslucka. Först ska bara höjden på lysrören justeras och lådan fuktsäkras.
#9 - 6 januari 2010 10:02
Okej!

Ja imorn börjar man jobba igenfår se om ja får en halvtimme över o sruva ihop en lucka....Så e det bara beställa kopplingar o så till rören sen något billigare hehe.

Mvh: Danne

Annons