Low-tech och lågbudget akvarium

#1 - 3 januari 2012 23:18
Efter att än en gång läst Diana Walstads bok så startade jag upp ett litet low-tech akvarium.

Detta kom till lite hastigt och jag körde eter Kajsa Vargs recept ”Man tager vad man haver”.

Akvarium: En liten karantänsburk som stod tom. Mått LXHXB 46cmX 20cmX28cm ungefär 25 liter.

Bakgrund blir bark från ett pilträd.

Botten 1 lager lera eller mycket fint sedement. 1 lager mylla och 1 lager vulkan aska/sand.

Växter en näve Hydilla/Vattenpest som jag nöp topparna av och planterade. Lite Vattenhyacinter.

Fisk som just nu går i ett separat akvarium blir ett stim levandefödare som skall artbestämmas.

Eventuellt får jag sätta dit lite glas eller plast lister i ovankant på akvariet för att förhindra hoppglada fiskar att hamna på golvet.

Eventuellt kommer lite lavasten och någon trädrot att hamna i akvariet som dekoration. Just nu vill jag emelertid se vad som händer med botten utan att riskera anaeroba utrymmen under eventuell dekoration.

Belysning och värme blir från en glasvägg.

Bilder kommer såsmåningom! Vilket betyder när jag putsat framrutan!
#2 - 3 januari 2012 23:28
bra där, nu händer det grejer :D

Bilder önskas, massor. :)
#3 - 4 januari 2012 00:13
Som det serut nu mitt i den allmänna flyttröran.
[ATTACH=CONFIG]50473[/ATTACH]

Jag beslutade att go low-tech efter att jag såg att mina filtermattsstumpar inte fick plats.
#4 - 4 januari 2012 06:14
[QUOTE=bossep;1565195]
Eventuellt kommer lite lavasten och någon trädrot att hamna i akvariet som dekoration. Just nu vill jag emelertid se vad som händer med botten utan att riskera anaeroba utrymmen under eventuell dekoration.[/QUOTE]

Fräsigt Bossep^^
Att "riskera anaeroba utrymmen under dekoration? tror du vattnet blir så stillastående? visserligen bara 25liter vatten men någon form av temperaturskillnad har får man väll i karet så att det varma vattnet stiger och kalla sjunker, biologisk process i botten osv. jag vet inte. SPÄNNANDE!
fräckt med low-tech, gillar idén
keep up the good work^
#5 - 4 januari 2012 14:33
[QUOTE=swerik;1565212]Fräsigt Bossep^^
Att "riskera anaeroba utrymmen under dekoration? tror du vattnet blir så stillastående? visserligen bara 25liter vatten men någon form av temperaturskillnad har får man väll i karet så att det varma vattnet stiger och kalla sjunker, biologisk process i botten osv. jag vet inte. SPÄNNANDE!
fräckt med low-tech, gillar idén
keep up the good work^[/QUOTE]

Hej,
Ja jag vet faktiskt inte hur det blir med det anaeroba. Troligtvis blir det så i botten i alla fall men om jag har växter kommer nog dessa att dra ned lite syre i botten. Det här med jordbotten borde bygga just på växelspelet mellan aerobt, anaerobt och det i mellan. Jag är inte helt komfortabel med det här i ett så pass litet akvarium och blir det något fel så går det fort. Med ytor utan fri passage av vatten inbillar jag mig att det kan bli problem. Den som lever får se!
Troligtvis är det hela en mental grej. Vi har blivit så vana med att ha en massa pumpar värmare och allehanda ting så om vi inte ser att vattnet snurrar blir det panik i skallen.
#6 - 4 januari 2012 14:57
Tog lite bilder på fisken som skall i. Nu skall det bara bestämmas vad det är! Levande födande helt klart och släkt med http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1576&SOK=1 . Intressant var att jag inte var några sphenops inblandat med dessa.
[ATTACH=CONFIG]50474[/ATTACH]
Ingen Ansjo bild precis men det blir nog fler vad det lider.
#7 - 4 januari 2012 15:01
.

man kan ju bli lite avis på hanarnas fortplantningsorgan ibland........

man kanske skulle bli en liten firre i nästa liv....?

.
#8 - 4 januari 2012 15:21
[QUOTE=Kensa;1565311].

.[/QUOTE]
Här i Latinamerika är man "mucho macho" och skäms inte för att visa det! Kan det ha med temperaturen att göra?;)
#9 - 4 januari 2012 16:06
Fångstplats.
[ATTACH=CONFIG]50480[/ATTACH]
#10 - 4 januari 2012 16:08
U vad gött du har det!! :D
#11 - 5 januari 2012 22:09
Tittade in i burken nu på eftermiddagen för att se om algerna klarar sig. Döm om min förvåning så bubblar Elodean/Hydrillan mer än jag någonsin sätt växter göra ens med CO2! Detta byter nog att botten börjat leva och bakterierna jobbar för högtryck!

Nu återstår det att se om jag kan hålla mig borta med diverse tester!
#12 - 5 januari 2012 22:40
[QUOTE=Kensa;1565311].

.[/QUOTE]
tängkte samma tanke när jag såg bilden kanza..
och dessa va du iväg o hovade in bara sådär nar du blev sugen p kaffe:p

dom hanarna blir nog blåare vid lek tror du inte det??
snygga små rackare
#13 - 5 januari 2012 22:48
Dom va jäkligt snygga faktiskt

Sent from my iPhone using Tapatalk
#14 - 5 januari 2012 23:32
[QUOTE=bossep;1565711]Tittade in i burken nu på eftermiddagen för att se om algerna klarar sig. Döm om min förvåning så bubblar Elodean/Hydrillan mer än jag någonsin sätt växter göra ens med CO2! Detta byter nog att botten börjat leva och bakterierna jobbar för högtryck!

Nu återstår det att se om jag kan hålla mig borta med diverse tester![/QUOTE]
man kanske kan testa av rent vetenskapligt skäl för att få nyfikenhetes stillad asså jag menar rent vetenskapligt:D
#15 - 5 januari 2012 23:35
[QUOTE=Mathias Nilsson;1565338]U vad gött du har det!! :D[/QUOTE]
det tror jag inte han har, det måste vata svettigt, varmt, välkyld äcklig dryck, flugor, mygg o annat smått som krälar runt utanför dörren i VÄRMEN.. hmmpff!!!! inte avis alls[:o]
:D
#16 - 5 januari 2012 23:44
Mätningar: Det blir det nog så småning om men någon har lagt rabarber på både pengar och provsatserna på labbet. Så kan inte ens testa sjövatten just nu...[:(!]
Gonzo: Ja det tog sisådär en 1/2 timma att plocka ihop fisk botten och växter i sjön. Sedan en timme att sätta upp burkarna.
Det enda som inte är biotop är sanden som är lava aska som jag skrapade ihop i hängrännan på taket.

Det skall bli kul att se vad det blir av firrarna. Troligtvis blir de nog ganska granna. Eftersom det är levandefödare så lär det vara konstant lekprakt.

Förövrigt är det svinkallt här just nu! Troligtvis bara sisådär 17-18 grader och jag går med långbyxor och flanäll skjorta!
#17 - 6 januari 2012 12:56
[QUOTE=bossep;1565309]Tog lite bilder på fisken som skall i. Nu skall det bara bestämmas vad det är! Levande födande helt klart och släkt med http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1576&SOK=1 . Intressant var att jag inte var några sphenops inblandat med dessa.
[ATTACH=CONFIG]50474[/ATTACH]
Ingen Ansjo bild precis men det blir nog fler vad det lider.[/QUOTE]
De var ju riktigt fräna! :P
#18 - 6 januari 2012 22:17
[QUOTE=bossep;1565808]Mätningar: Förövrigt är det svinkallt här just nu! Troligtvis bara sisådär 17-18 grader och jag går med långbyxor och flanäll skjorta![/QUOTE]

Lyxigt!
#19 - 7 januari 2012 01:03
Poecilopsis pleurospilus?
#20 - 7 januari 2012 03:41
[QUOTE=Erik Åhlander;1566005]Poecilopsis pleurospilus?[/QUOTE]
Ja det lutar nog åt det hållet men jag är inte helt säker. Jag får nog vänta tills de vuxit till sig lite.
Jag vill också ha vad jag tror gracilis att gemföra med.
På söndag skall jag ned till motagua och se vilka jag har där. Faktiskt kul med dessa otroligt vanliga fiskar som ingen tycks bry sig om!
#21 - 7 januari 2012 03:43
Majki01 och ab98, Ja jag gillar dom små liven. Det skall bli kul att se vad det blir av dom såsmåning om.
#22 - 7 januari 2012 04:34
Hej Bosse,

vilket spännande projekt! Har själv funderat på low-tech så det blir nog lärorikt att följa det här!

Hälsningar
Jennifer
#23 - 7 januari 2012 05:38
[QUOTE=jenmad;1566014]Hej Bosse,

vilket spännande projekt! Har själv funderat på low-tech så det blir nog lärorikt att följa det här!

Hälsningar
Jennifer[/QUOTE]
Tack jag tycker åxå det skall bli spännande!
#24 - 7 januari 2012 09:26
[QUOTE=bossep;1566007]Ja det lutar nog åt det hållet men jag är inte helt säker. Jag får nog vänta tills de vuxit till sig lite.
Jag vill också ha vad jag tror gracilis att gemföra med.
På söndag skall jag ned till motagua och se vilka jag har där. Faktiskt kul med dessa otroligt vanliga fiskar som ingen tycks bry sig om![/QUOTE]

Här får du lite underhållning (om du inte redan har den):

http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S0034-77442008000200031&script=sci_arttext&tlng=es
#25 - 7 januari 2012 16:49
[QUOTE=Erik Åhlander;1566030]Här får du lite underhållning (om du inte redan har den):

http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S0034-77442008000200031&script=sci_arttext&tlng=es[/QUOTE]

Tackar hade inte den där!
#26 - 7 januari 2012 20:55
Hur ser era vilda P. sphenops ut?
#27 - 8 januari 2012 00:14
[QUOTE=Azur;1566223]Hur ser era vilda P. sphenops ut?[/QUOTE]
Grå med lite tvär rännder. I alla fall de jag klassat som sphenops. Som du vet är det en ganska komplex grupp fiskar och man kan inte
utesluta hybrider även i det vilda. Det underlättar inte att folk har planterat ut fisk frän olika vattendrag i tron att de skall käka mygglarver.
Så man kan hitta fisk som inte bör finnas i ett vattendrag som inte är kopplat till det där de är vanliga. Ganska kul men mycket frustrerande om man försöker bringa lite ordning.
#28 - 8 januari 2012 20:23
[QUOTE=bossep;1566268]Grå med lite tvär rännder. I alla fall de jag klassat som sphenops. Som du vet är det en ganska komplex grupp fiskar och man kan inte
utesluta hybrider även i det vilda. Det underlättar inte att folk har planterat ut fisk frän olika vattendrag i tron att de skall käka mygglarver.
Så man kan hitta fisk som inte bör finnas i ett vattendrag som inte är kopplat till det där de är vanliga. Ganska kul men mycket frustrerande om man försöker bringa lite ordning.[/QUOTE]
nu hör inte detta till ämnet eller kanske inte hit överhuvudtaget... men kul grej är det. det va ett par killar som släppte ut 2st pirayor i en liten sjö inte långt härifrån, 2år senare får markägaren en fisk i nätet han aldrig sett tidigare, det konstaterades att det va en piraya... saken är den att den skulle inte överleva en svensk vinter men det gjorde den.. så det slöpps i konstiga fiskar här oxå;)
#29 - 8 januari 2012 22:01
Intressant, även om jag är lite skeptisk. Finns fisken kvar?
#30 - 8 januari 2012 22:07
[QUOTE=Erik Åhlander;1566511]Intressant, även om jag är lite skeptisk. Finns fisken kvar?[/QUOTE]
du ska veta att det var många som var skeptiska, nej detta var för ca 15-20år sedan, kan oxå vara så att det släppts i fler...
#31 - 14 januari 2012 22:26
Nu är det dax för burk 3 i trilogin. Eller kanske burk 2. Detta skall bli high-tech men också lågbudget.
Den burk jag inte nämnt är ingenting speciellt ett helt vanligt akvarium med ett litet innerfilter. Lite grus och ett par vattenhyacinter.
Detta kan nog ses som ett karantänsakvarium.

Så till det nya akvariet och lite historia runt det och varför jag bygger det.
Jag har alltid förespråkat stora rejäla akvarier även för små fiskar. Men sedan greps jag ab nano flugan och såg detta som en utmaning. Att starta och sköta ett normalt 250 liters akvarium har man ju gjort några gånger och det blir mest lite slentrian i det.

När jag först såg dessa moderna nano burkarna med all teknik tänkte jag, hmm kanske det går med lite enklare saker, detta blir ju lika dyrt som en stor burk.

Så efter att ha testat med hela köret med filter CO2 osv i projekt lava lampan blev det dax för 3 stycken mindre burkar. Lavalampan har flyttat till en kompis och fungerar fortfarande. Dock med vanliga akvariefiskar från affären då jag släppte tillbaks de VF i sjön.

som jag beskrev i inledningen av tråden så blev akvarie 1 ett riktigt low-tech a la Diana W. Detta akvarium tuffar och går med fullt solljus från fönstret och ett par timmar el ljus på kvällen. Växterna växer så det knakar och börjar bubbla runt kl. 9 på morgonen. Inga störande alger hittills. Jag kunde mycket riktigt inte hålla mig utan mätte upp vattnet. Det var som väntat inga problem trots att jag matat så en del mat legat kvar hela dagen. fiskarna har varit runda om magen som husse och trivs bra ser det ut som.

Den här burken skall bli en helt växt lös burk med ett bottenfilter och förhoppningsvis lite sten och pinnar. Den skall köras igång enligt naturmetoden med en bit fisk eller en rå räka. Fiskarna får inte komma i förens nitrifieringscykeln har gått runt till Nitrat.
Jag skall också testa en nygammal bakgrund i det akvariet. Idén har snurrat i huvudet sedan jag såg den nya slimlinen Amazonas i våras och även lyckades komma över 2 moduler.

Min ekonomi modell består av barken från ett pilträd. Jag hade blivit tvungen att hugga ned ett sådant och eftersom jag kapat till rejäla kutsar som blomsterpelare så var det bara att pilla lös den relativt tunna barken.
De som varit med ett tag kommer ihåg de så populära korkbarksbakgrunderna som man ställde bakom akvariet. Skillnaden med den här är att den blir limmad inuti akvariet på 3 sidor (tror jag).

Jag vet inte om det kommer att fungera, vad tror ni?

Orsaken till att jag valde just det här akvariet är att jag vet att allt annat kommer att fungera så det blir inga störningar så att säga.
Här kommer lite bilder på arbetet med bakgrunden.
#32 - 14 januari 2012 23:26
Bark fungerar i alla lägen utseendemässigt, och jag tror pilen är "snäll" mot vatten och fisk.:)
#33 - 14 januari 2012 23:33
[QUOTE=gonzo44;1568112]Bark fungerar i alla lägen utseendemässigt, och jag tror pilen är "snäll" mot vatten och fisk.:)[/QUOTE]
Det borde vara så men jag får hålla koll på det i ett sånt litet akvarium.
#34 - 16 januari 2012 02:16
Kom hem i dag efter att varit och lekt med de nya tankarna och hittade fiskarna i low-tech burken helt bepudrade och 2 som dött. Troligtvis har det varit riktigt varmt i akvariet så det bröt ut vita-prick.
Jag har ju svamlat om detta fenomen med VF fisk i en annan tråd. Fiskarna i det andra akvariet som står en bit in i rummet ser helt OK ut! Men jag får hålla ett öga på dom. Dom i low-tech fick sig en duvning med metylenblått som man fortfarande får tag på här!
#35 - 16 januari 2012 02:21
Vad trist med fiskar som dör - även om det bekräftar din teori! Hoppas resten klarar sig.

Men brukar man inte säga att man ska höja tempen om man fått ich i karet? Men det kanske bara gäller upp till en viss gräns?

Hälsningar
Jennifer
#36 - 16 januari 2012 02:40
[QUOTE=jenmad;1568392]Vad trist med fiskar som dör - även om det bekräftar din teori! Hoppas resten klarar sig.

Men brukar man inte säga att man ska höja tempen om man fått ich i karet? Men det kanske bara gäller upp till en viss gräns?

Hälsningar
Jennifer[/QUOTE]
Ja det är alltid tråkigt när fiskar dör. Men det är sånt som händer. Jag såg att något inte var som det skulle redan i Fredags men jag trodde det var lite för hög temp bara. Så jag fyllde på lite svalt vatten. I går var det riktigt varmt men inga symptom. I dag vet jaginte men det tycks som om sånt händer när man inte är hemma.
Men eftersom det här räknas som karantänsakvarier och att upptäcka sjukdommar är meningen med det så tycker jag det kan vara OK. Dessutom hade jag medicin i kylen färdigt och klart.
Du har rätt i att man höjer tempen för att påskynda förloppet men i det här fallet så satte det nog ned motståndskraften.
#37 - 16 januari 2012 23:16
Fiskarna ser ut att må bättre i dag, de som överlevde mitt klant! Så nu blir det lite jobb med burk #3.
Det kommer nog att ta ett tag innan rötterna sjunker så vi får se pm det inte åker i lite vatten temporärt.
Det lär ta ett tag eftersom jag skall starta det rättvända bottenfiltret enlig fishless metoden.
#38 - 17 januari 2012 11:11
gott att det går åt det ljusare hållet idag.. hur skulle det gå om du har en sump så att säga som står skuggigt och svalt och låter vattnet från det mest utsatte karet gå genom den. eller förstår det hela iden med low tec.. Bara en tanke som slog mej här hemma i svala svedala..
#39 - 17 januari 2012 15:42
[QUOTE=gonzo44;1568647]gott att det går åt det ljusare hållet idag.. hur skulle det gå om du har en sump så att säga som står skuggigt och svalt och låter vattnet från det mest utsatte karet gå genom den. eller förstår det hela iden med low tec.. Bara en tanke som slog mej här hemma i svala svedala..[/QUOTE]
Det var faktiskt tanken att dessa små akvarier skulle bli sumpar...skrattar
Men så här i penningbristens tider blev det nano av dom. Jag skall se om jag inte kan skugga fönstret lite då jag inte vill flytta till motsatta väggen. Där hoppas jag kunna ställa några kuber lite senare.
Jag skall se om jag bara kan skugga gaveln mot fönstret först av allt.

Annons