Jo, så är det, [QUOTE=PJAxe;n2379214]
Ja det var väl ungefär den ambitionen jag tänkt mig. Jag har inget behov av dyra nymodigheter just nu hehe...
Intressant att du föredra grövre grus. Vad jag förstår så är väl just läckage en nackdel med det men samtidigt har jag märkt att skiten inte riktigt sjunker ner i sanden utan blir liggande ovanpå vilket är en nackdel med sanden. Tyckte inte att ditt vatten verkade grått så det störde. Mina växter verkar inte ha problem att rota sig men det är lite tröttsamt att behöva hålla på med gödselpinnar hela tiden. Filtersanden är ju dock lite grövre (för att vara sand).[/QUOTE]
Det var så att en gammal vän och akvarist avled för några år sedan, kanske inte oväntat, men det gick väldigt snabbt på slutet, så det fanns några akvarium som jag hjälpte de efterlevande att avveckla.
Ett av dessa var ett växtakvarium, som var litet eftersatt, men i full gång, svärdsplantorna var i en nedgånsfas, likaså cryptocorynerna, ingen växtkraft kvar.
Det var en finkornig sand, murarsand, sandlådesand eller kanske blästersand i botten, ja dessa är väl av ungefär samma sort, samma kornstorlek.
Det översta lagret, omkring 5 mm, gick den lätt att avlägsna med ett öskar, djupare ned i sanden var den kompaktare och hårdare, en hel del rötter hade fastnat, många växter gick förlorade då jag försökte att ta upp dem.
Jag drog då den slutsatsen att denna finkorniga sand hade packat sig så hårt att det inte kom ned någon ny näring i bottenmaterialet. Längst ned låg det ungefär samma lera som jag brukar använda, den såg "ny" ut...
Det var då mitt antagande, men klart detta akvarium hade nog varit i drift minst 15 år, kanske mer. Jag var med i Danmark den gången då växterna inhandlades, Odense tror jag det var...
Jag läser här på forumet nu att man ofta använder finkornig sand/grus, och varför inte, bara för att "Kapten Stofil" anser att det är bättre med det grövre gruset, behöver ju inte det vara den enda sanningen. Man kan ju ha sådana där malaysiska sandsnäckor eller kanske khulis som jobbar i den fördolda "under världen".
Anledningen till att min lera läcker upp i gruset är att jag slarvade med torven, jag har i alla år skurit till skivor av ogödslad trädgårdstorv och lagt ovanpå lerskivorna, därefter ett insektsnät om jag haft geophagusar eller andra grävande fiskar, nu var torven slut, och jag skippade nätet. Detta är längst in i hörnet i mitt hörnakvarium, så jag får skylla mig själv... Hittade, rannsakade mig i går kväll, och lade på litet sand (faktiskt) sent i går kväll.
Jo så är det, efter uppstartsperioden får mina akvarium i allmänhet minimal skötsel, men inte så att det är misskötsel, men gränsen är rakbladsvass.
Jag har ju då nästan alltid haft växtakvarium, eller i alla fall akvarium med mycket växter i. Har sällan svåra, dyra eller komplicerade fiskar, men det har funnits såväl halvtumsskalarer, diskusar, mystiska malar och namnlösa killis, men det var övergående då dessa krävde mer omvårdnad, rent generellt.
Min ambition just nu är att se till att akvariet kommer i balans, jag tror jag är där, att få ordentlig växtkraft till växterna, och sedan mata, fylla på vatten, små vattenbyten någon, några gånger i månaden, och se till att pump/filter funkar. Dessutom hålla händer och underarmar torra i alla fall från akvarievatten. Ge 17 i att "dammsuga" botten, låt gamla växtdelar förmultna tillsammans med fiskarnas avföring, det blir till kompost, kolla bara nitriten nån gång då och då eller vid behov.
Men jag såg senast idag att valliserian skjuter sidoskott framåt, fram innanför framrutan, där det växer till sig, funderar på om jag skall låta det vara så, det ser ju inte klokt ut, men "vildskott" hade man väl sagt om det var av fruktträd i trädgården...
Jag tror många håller på och sköter om sina akvarium för mycket, jag säger ju inget om det finns fiskar som kräver det, men vanliga enkla sällskaps- växtakvarium skall lämnas i fred, glömmas bort, använd timrar och foderautomater... Det finns även automatiska elektroniska motoriserade algmagneter...