Löv i akvaruim

#1 - 17 oktober 2004 12:21
Hej!Jag undrar hur man går till väga om man ska ha löv i akvarium.Måste man byta och vilka löv ska man ta?

Tack på förhand!
#2 - 17 oktober 2004 12:52
Två löv som håller bra är eklöv och boklöv. Jag tycker själv att boklöv är riktigt snyggt. Dom håller väldigt länge om man inte har hungriga ancistrusar. Då kan man få byta ut löven då och då, men det är ju bara att plocka en stor påse på en gång. Plocka dom när dom är gula/bruna och torra. Jag tror det är bäst om man kan ta dom från trädet precis innan de faller eller åtminstone när de är nyfallna. Jag brukar skölja dom i varmt vatten och låta dom ligga i en bunke tills dom sjunker. Just bok och ek innehåller mer garvsyra som gör dom hållbara (tror jag?). Men man kan ta andra löv också bara dom inte är giftiga. Jag ställde en fråga på ett växtforum om vildvin. Dom har väldigt vackra läderartade röda löv nu, men ska vara lite, lite "ohälsosamma", så dom kommer inte ner i mina akvarier.
#3 - 17 oktober 2004 17:07
Men förändras inte ph värdet en del om man lägger i löv som innehåller diverse syror?

Tack för svar!
#4 - 17 oktober 2004 17:52
pH:t kan sjunka något om man har lågt KH-värde, men det brukar väl bara vara positivt? Har man en biotop med löv så vill man ju ofta ha det lite surare. Det brukar inte sjunka så mycket att det blir problem. Boklöv ger nästan ingen pH-påverkan, eklöv innehåller betydligt mer garvsyra.

Jag har också boklöv och tycker det är grymt snyggt i mitt svartvattenakvarium. Lagom stökigt, precis som det ska vara. Malarna älskar att böka runt mellan löven.
http://och.nu/hasse/images/akva600/DSC_1204.jpg

/Hasse
#5 - 17 oktober 2004 17:54
Efter att har sett "Flooded Forest" om Amazonas på Animal Planet i torsdag/fredags så insåg jag att löv på botten är snyggt...

Misstänker att vattnet blir surt av dem men det är väl liksom meningen ?

Fantasiskt att se att vattnet kunde vara så otroligt klart i ett flodsystem åxå. Sikten såg ut att vara 30-40 meter på vissa ställen !

Trodde inte heller att diskus och pirayor levde så nära varandra.

EDIT: Rättat stavfel...
#6 - 17 oktober 2004 18:55
det är väl inte bra att bladen innehåller mkt garvsyra, eller har jag fel?

Mvh Malawi´n
#7 - 17 oktober 2004 19:03
Jag vet inte, men då ska man klart undvika eklöv i så fall.
#8 - 17 oktober 2004 19:07
Garvsyran i sig är inte skadlig, den sänker pH-värdet men det är ju oftast inget större problem om man vill ha löv i akvariet eftersom det tillhör den biotopen s.a.s. Finns ju de som tillsätter betydligt farligare syror för detta, t.ex. saltsyra eller fosforsyra.

Eklöv (med garvsyra) används med framgång av många, men personligen tycker jag boklöv har en mer biotopriktig form.
#9 - 17 oktober 2004 19:13
Är det inte så att garvsyran dels surar lite men också gör att löven inte förmultnar lika fort?
#10 - 19 oktober 2004 18:45
Men hur ofta ska man byta löven då?

Ps.Inte för att kemi är mitt bästa ämne,men är inte saltsyra och svavelsyra rent av livsfarligt?Det måste i sådana fall vara rätt rejält utspätt.

Tack för alla svar!
#11 - 19 oktober 2004 18:59
Man byter löven när de förmultnat så mycket att det börjar se skräpigt ut. Kan ta 1 månad, kan ta 3 månader.

Saltsyra och fosforsyra används av en del för pH-sänkning. Naturligtvis är det i svaga koncentrationer. Själv använder jag hellre ekbarksextrakt för det syftet (alltså garvsyra, förmodar jag).

/Hasse
#12 - 19 oktober 2004 19:11
Ok.Jag trodde inte det skulle hålla sig så länge.

Tack för svar!
#13 - 21 oktober 2004 17:35
Måste bara säga att jag har en polare som har stoppat i lite eklöv i sitt kar, o det såg faktiskt ganska hyggligt ut, trodde inte det först men det funkar absolut.

Annons