Löv i akvariet???

#1 - 21 april 2007 17:29
Hej
har sett att en del av er inreder med löv på botten i era akvarier. Tycker det är dö snyggt men undrar lite saker.
Är det vanliga löv??? Hur får ni dem att ligga kvar på botten???
Har sett en del som ser ut som Ek löv, har läst i en del trådar att man inte skall använda ek rötter i akvariet men är löv ok?

/B
#2 - 21 april 2007 17:39
löv är ok, helst så ska de va förra årets löv, du kan koka dem inan du sätter dem i karet
#3 - 21 april 2007 17:47
Men lägger de sig på botten eller måste jag sätta fast dem på något sätt?
Ser fram för mig hur dom bara flytter om kring. Vet du ifall alla fiskar trivs med detta? Jag har idag scalarer, mollys, kardinaler en L-mal och en ancistrus.

Bara så jag inte gör något dom inte trivs med...
Sorry alla frågor, men det var hundra år sen jag hade akvarium senast och har just startat upp mitt 400 l igen.

/B
#4 - 21 april 2007 17:50
Blöta löv flyter inte utan ligger still på bottnen. Bra löv är ek- och boklöv. Dina fiskar trivs med löv.
#5 - 21 april 2007 18:23
ja jag har också sett löven som vissa har i sina akvarium och tycker också det är jättefint :).
Men är det inte problem att få bort slam och gamla avlagringar på bottnen när man gör rent karet om det ligger massa löv där? Detsamma gäller blästersand som är så finfördelat att det borde sugas med när man gör rent.

Finns det knep? Lär mig i så fall!
#6 - 22 april 2007 17:12
Köp eller gör en slamhävert. Finns massa trådar om det.

Annons