Löv

#1 - 10 mars 2003 11:34
jag funderar på att slänga i lite löv i mitt akvarium med dvärgciklider +tetror. Jag kan inget om ämnet och har lite fågor.

Vilka löv ska jag använda? Ska de förberedas (ex kokas eller torkas)? Är det löv från någon speciell tid på året som ska användas?

Andra aspekter är även välkomna!
#2 - 10 mars 2003 11:38
Hej
Om du använder sökfunktionen så hittar du en hel del om löv i akvariet. T.ex. http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2883

Detta kommer tydligen upp varje vår.

Guy
#3 - 10 mars 2003 14:09
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Vilka löv ska jag använda? Ska de förberedas (ex kokas eller torkas)?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ek och bok är bäst, eftersom de bryts ner långsamt.

Du plockar väl fräscha men torra löv från marken? Isf behöver du inte koka eller torka dem.

F.ö. blir det himla snyggt. Ser väldigt naturligt ut, och många fiskar & andra djur gillar att böka bland löven.
#4 - 10 mars 2003 17:54
Finns det någon som säljer passande löv? Det finns ju inga att plocka nu!
#5 - 10 mars 2003 17:56
Har du ekar i närheten så brukar faktist inte eken släppa alla löv till vintern, ofta är många bruna blad kvar så om du är duktig på å klättra så är det bara å plocka!

Annars tror jag itne att det finns allt för mycke lagerförda ekblad som säljs så då är det nog tyvärr bara att vänta till sommaren.

/Mats som blev inspirerad å ska försöka åka till edsviken å plocka ekblad i helgen

Tea/GoSatta
#6 - 10 mars 2003 19:34
Det skulle vara fint med löv, jag kanske ska ha det =)
mvh// Sarah

_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*

112 liter sällskapsakvarium
19 liter yngelakvarium
*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*_*
#7 - 11 mars 2003 20:10
HAr provat stora blad från Lönn.
Dessa plockade jag som torkade blad på backen. Väl hemma kokade jag den och lät dem torka igen.
Därefter la jag ner dem i akvariet.
Vattnet blev gulbrunt de första dagarna men mina malar gillade verkligen att böka runt bland löven. Efter några veckor eller månad multnade de sakta bort och nu är mitt akvarie utan löv.
Håller Ek bättre?

/NER
#8 - 11 mars 2003 20:32
Eklöv håller ca 4-6 månader.
#9 - 12 mars 2003 15:10
Hej!
De eklöv jag haft i mina kar, har bara hållt sig hela o fina i några veckor. Hur länge de håller sig beror på biologiska balansen i akvariumet, och om man har några algätare som kanske gnager på dem (tex ancistrus).
Jag plockade lite löv härom dagen från en liten ek, så löv hänger det kvar lite här och där...

/Lukas
hemmsidahttp://user.tninet.se/~swe295y

Annons