Löv?

#1 - 1 juni 2007 18:35
hejsan. Jag såg ett akvarium med löv i och tyckte att det var så snyggt gjort,tror att mina ciklider hade älskat det.Är det någon som vet hur man gör? Vad för löv m.m? Tacksam för alla svar.
#2 - 1 juni 2007 18:41
Nu var jag fantastiskt kvicktänkt måste jag säga, min första tanke när jag läste det där var "bara han inte använder löv från barrträd". vad fan >_<
Alla måste få vara dumma någon gång.

Hursomhelst, använd bara fallna höstlöv som är "tömda" på näring. Från vilka träd och så har jag mindre koll på dock.

Slänger in en ny fråga i den här tråden:
Höstlöv är ju litet knepiga att få tag på nu, hur funkar fjolårslöv som legat under snön i ett halvår? förutsatt då att man använder dem som inte är halvruttna
#3 - 1 juni 2007 18:55
Kan man inte bara plocka löv nu och låta dom ligga ett tag?
#4 - 1 juni 2007 19:17
Då har du fortfarande kvar det mesta av näringen, fast i torkad form.
På hösten suger trädet åt sig all näring i löven innan de fälls, det är det man är ute efter.
Det är ju dock inte lång tid kvar till hösten. Jag ska dränka mina sommaren-är-slut-sorger i möjligheten att plocka löv.
#5 - 11 juni 2007 23:42
Jag tog hem ett par fallna eklöv som jag kokade en stund och blötlade över natten innan jag lade dem i akvariet. Förutom eklövs-te får man det riktigt snyggt i akvariet! Fiskarna har inte (vad jag märkt) påverkats av dem. De har legat i ungefär 3 veckor och de verkar hålla sig rätt bra.
#6 - 12 juni 2007 06:15
Ek är ok, bok är bäst.
#7 - 12 juni 2007 07:54
BengtO skrev:
Ek är ok, bok är bäst.
Och snyggast.
#8 - 12 juni 2007 08:14
Men ek är lättare att få tag på.
#9 - 12 juni 2007 09:15
Bok kan man väl få tag på genom att plocka lite från alla dessa bokhäckar som har blivit så trendiga nu. Smala häckar som behåller sina bruna blad tills de nya bladknopparna puttar bort dem från bladfästet.

Är det någon skillnad på bok, avenbok och blodbok i lämplighet, ur akvaristisk synpunkt?
#10 - 12 juni 2007 11:01
Vic skrev:
Men ek är lättare att få tag på.

Beror ju lite på var man bor, jag tror vi har EN ek i den här staden : /
#11 - 12 juni 2007 11:41
ize skrev:
Bok kan man väl få tag på genom att plocka lite från alla dessa bokhäckar som har blivit så trendiga nu. Smala häckar som behåller sina bruna blad tills de nya bladknopparna puttar bort dem från bladfästet.

Är det någon skillnad på bok, avenbok och blodbok i lämplighet, ur akvaristisk synpunkt?

Avenbok har mycket tunnare blad. Blodbok vet jag ej, prova. Men det är sant att bokar ofta behåller en del gamla löv över vintern.
#12 - 12 juni 2007 14:00
ize skrev:

Bra fråga! Jag betvivlar att det ska vara någon skillnad.

Annons