Löv???

#1 - 7 mars 2004 13:04
Hej! Idag när jag gick i skogen så tänkte jag på att fanns mkt bruna löv... Det är ju många som har löv i sina akvarier men det är väl lönn som dom flesta har... jag plockade upp en massa ek-löv som var bruna, sen kokade jag dom och stoppade i akvariet- så frågan är, funkar ek-löv att ha i akvariet??? /Niklas
Myzco
#2 - 7 mars 2004 13:16
Se till att dom inte flyter runt, så det kanske händer samma som för mig. Jag hade en rot flytandes, det växte en svamp på den..! (Slängde bort den, såklart)
#3 - 7 mars 2004 13:28
funkar kanon i akvariet, speciellt om man har svartvattenlevande firrar.
#4 - 7 mars 2004 13:42
Jo, jag har ett litet biotop för mina fjärilsciklider. Dom verkar gilla det, för färgerna har blivit lite mörkare när jag nu har löv i än när jag hade ljus snad i :) Men kommer inte löven att ruttna bort eller kommer dom konserveras hur länge som helst.... /Niklas
#5 - 7 mars 2004 14:23
Löven ruttnar så småningom...
#6 - 7 mars 2004 15:25
Så löven ruttnar??? Efter hur länge då? Jag hade för mig att sånna löv man kan hitta på hösten som har fallit ner och blivit bruna inte ruttnar, medans gröna/färska löv ruttnar??? Rätta mig om jag har fel....
#7 - 7 mars 2004 15:30
ruttnar är fel ord förmultnar ska man nog säga, dom försvinner sakta men säkert allt efter alla bakterier kalasar på dom. i höstas var mitt kar fullt med löv nu är dom alla spårlöst försvunna, men visst åker det i nya löv nästa höst,fiskarna gillar det och det är snyggt.

ja föresten eklöv fungerar aldeles utmärkt
#8 - 7 mars 2004 16:19
Men är det skadligt för fiskarna att löven förmultnar- höjer det nitrit mm??? Och hur länge håller löven i vattnet ungefär???

/Niklas
#9 - 7 mars 2004 16:20
har man ett väl fungerade och inkört akvarium så ska det itne vara några problem, mitt ph värde sänkest marginellt det va allt, blad kan hålla från en månad upp till 4 - 5 kanske mer helt beroende på burken.
#10 - 23 september 2004 15:50
Jag hankar på och väcker liv i den gamla tråden:

Så det gör inget om löv förmultnar? Kan man bara låta dem ligga och se dem sakta försvinna utan att behöva ta upp dem?
#11 - 24 september 2004 11:47
Jag har ek-löv i mitt akvarium. Jag tar inte bort dem utan de får försvinna/förmultan av sig själv. Fyller på med lite nya torra löv då och då.

//Annika
#12 - 24 september 2004 11:53
Tycker ni inte att eklövsformen känns lite främmande om man har en biotop? Jag kör med boklöv, som jag tycker har lite mer "neutralt" blad-utseende. Tror att boklöv och eklöv håller lika länge under vattnet, innan de förmultnar.
#13 - 24 september 2004 12:19
Skulle också tro att ek- och boklöven håller ungefär lika länge i akvariet men har betydligt närmare till ekarna än bokarna. Därav eklöv i akvariet.

//Annika
#14 - 10 oktober 2004 12:53
Kan man använda blad som ännu inte har fallit till marken, alltså som fortfarande är lite grön/gula?
Finns det några löv som man INTE skall använda av en eller annan anledning?
#15 - 10 oktober 2004 17:10
Jag tycker inte att man ska anväda ekblad i akvariet. Mycket för att de inte är ser naturliga ut och för att ekblad ger ifrån sig ganska mycket garvsyra. Ha istället i körsbärsblad och bok, för de är inte lika lätta att känna igen som ekblad och ser därför mer naturliga ut.
#16 - 10 oktober 2004 19:29
finns väl blad på bottnen i de flesta "flodbiotoper", eller har jag fel?

Mvh Malawi´n
#17 - 10 oktober 2004 20:03
är ni smarta så springer ni ut i skogen och plockar massa löv och har som ett förråd ;)
#18 - 10 oktober 2004 21:14
Ja det är ju bråttom, snart är alla löv borta! Här uppe i alla fall... Men vi har inga ekar & bokar... Går det med lönnlöv eller?
#19 - 11 oktober 2004 00:14
håller med många föregående att jag alldrig
skulle kunna tänka mig att slänga i ek löv
i min tank , skulle kännas så skumt.
boklöv från förra hösten är dock mycket vackert!

/Baggen
#20 - 12 oktober 2004 17:49
Idag har jag lagt ner löv i mitt kar. Nästan bara lönn då de var lite vackert gula. Skall se om jag hittar några fler fina löv de närmsta dagarna som jag vill använda.
Vissa av dem vill inte ligga var på botten ännu utan drar sig uppåt, så jag har stuckit ner bladskaften lite i sanden.
Finns två bilder...
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=172505&gid=173154
#21 - 12 oktober 2004 18:13
hm...
läste vad en annan hade skrivit här, om att de hade i löven ända till dess att de "förmultnade". Ser inte det lite skitigt ut, samt ger en himla massa "gödningsämnen"?

Mvh Malawi´n
#22 - 12 oktober 2004 18:55
Ursprungligen skickat av malawi´n

...samt ger en himla massa "gödningsämnen"?

Det är viktigt att det är naturligt fällda och torkade höstlöv, inte färska eller gula, annars innehåller de för mycket näringsämnen. Trädet återvinner den mesta näringen i bladen innan de faller, så torra löv gör varken till eller från ur näringssynpunkt.
#23 - 12 oktober 2004 19:37
oh, så sant så:D
borde då inte vara problem, så mkt löv som det faller just nu;)

Mvh Malawi´n
#24 - 13 oktober 2004 00:24
Jag har funderat lite på blad från humle. Någon som vet något om dessa löv?

Jag vet att humlekottar innehåller vissa alkaloider men om bladen är giftiga det har jag ingen aning om.
#25 - 4 september 2005 13:14
Kan man inte torka färska löv så de blir torra och bruna då?
#26 - 4 september 2005 13:22
Nej, du får vänta några månader tills naturen har skött om det.
#27 - 4 september 2005 14:45
löven blir väl bruna i takt med att trädet suger tillbaka all näring som finns i lövet ?
#28 - 4 september 2005 15:24
löven blir väl bruna i takt med att trädet suger tillbaka all näring som finns i lövet ?

Hellt rätt, färska löv går inte att torka på samma sätt som höstlöv.
#29 - 5 september 2005 15:58
Ok. Men är det farligt för fiskarna om dessa näringsämnen ändå skulle komma i karet?
#30 - 5 september 2005 16:10
[QUOTE=Simon B]Ok. Men är det farligt för fiskarna om dessa näringsämnen ändå skulle komma i karet?[/QUOTE]

kan tänka mej att de skiljer mellan olika arter och hur mycket löv du har i.
provat att googla å se vilka träd som är "giftiga" och inte ?
#31 - 8 september 2005 19:28
Ha!!

Hade faktiskt ingen aning om att man kunde lägga i löv i akvariumet!! Funkar det till alla fiskar?? Ser ju skitfint ut ju!! Hu rgör man med dem?? Bara koka å sedan lägga i??
#32 - 20 februari 2006 13:54
Jag väcker liv i tråde igen, jag undrar om jag kan lägga i löv till mina palettciklider eller skulle dom ta skada utav det??
#33 - 22 februari 2006 18:53
Ingen som vet?
#34 - 22 februari 2006 19:13
nej dom tar ingen skada av de om du tar vissna bruna löv o inte gröna o färska löv, sen om det är biotopaktigt är väl en annan sak. snyggt som attan är det i alla fall

Annons