Mor har ett träd på gården som de är stora fina löv på men vet inte vad det heter men de rasar typ bomull från det på sommaren
Poppel eller asp. Asp är inte giftig men bryts ner fort, poppel är normalt sett OK också men balsampoppel (som har blad som luktar starkt av vicks) kanske man bör undvika.
Gröna blad
kan man förstås använda, men de har högre halt näringsämnen än bruna, fällda, blad. Träden drar tillbaka näringsämnena innan de släpper bladen. Högre näringshalter spelar nog inte nån jätteroll, men gör att bladen bryts ner snabbare och påverkar vattnet mer. (Al släpper för övrigt sina blad gröna, utan att dra tillbaka näringsämnen.)
Man kan använda de flesta löv utan att det händer nåt värre än att de bryts ner snabbt, men undvik hästkastanj och rhododendron, de är giftiga.
Man behöver inte sterilisera löven, det finns ingenting skadligt för fisken på fällda löv.
Jag har använt fällda löv av ek, lönn, björk, fikus, och asp i mina akvarier utan problem (fast fikusblad bryts ner på bara några dagar). Bok har jag fortfarande inte hittat i närheten av Täby (norra Stockholm) där jag bor, fast det lär ska finnas några i Hagaparken.