Lossas dö??

#1 - 11 oktober 2004 11:35
När neontetror blir stressade låssas dör de då?
det var vad min fiskhandlare sa när han tog en som låg upp och ned o sprattlade på botten... jag tyckte inte det var taskigt att ta en som kanske var halvdöd efterssom jag fick 20 nentetror för 39 kr..
undrar om de kan lossas dö helt enkelt..
#2 - 11 oktober 2004 11:40
nej det gör dom inte.
#3 - 15 oktober 2004 07:21
Jo våra lägger sig med magen upp och håller sig stilla när vi försöker håva upp dem
#4 - 27 oktober 2004 09:48
Detta beteende är ett fösvarsbeteende hos flera olika fiskar, vanligt bland tetrorna.
Vid angrepp spelar fisken "död" och angriparen förväntas då visa mindre intresse för denna "döda" fisk än för en levande.

Nu är inte alla rovfiskar så dumma att de går på den finten, utan de käkar ändå upp dessa skådespelande tertor, någon Osckar för sin skådespelarprestation får de ju ändå inte... Om just oscarcikliden äter lådsasdöda tetror vet jag ej, men det förvånar mig inte om så skulle vara fallet.

Scalaren Pterophyllus scalare gör det iallafall, det har jag själv sett. Kardinaltetror och neondito tycks stå högt upp på skalarens basmeny, om tetrorna är tillräckligt små, eller om skalaren är tillräckligt stor. Under mina snart 40 år som akvarist har jag aldrig lyckats att få ouppätna neon- eller kardinaltetror i akvarium med skalare. Och en sak till... skalarerna käkar inte upp hela stimmet, de lämnar en eller två individer bara för att retas...

Annons