Lösning av CO2 i vatten?

#1 - 7 september 2008 13:33
Vad kan det finnas för begränsande faktorer för lösning av CO2 i vatten? Vad jag vet så är det t. ex. svårt att lösa CO2 i varmt vatten. Men finns det tillstånd som begränsar eller gör det omöjligt att lösa CO2 i akvarievatten?
#2 - 7 september 2008 15:29
jag vet inte men..

är det inte så att det går att lösa mer co2 i hårt vatten? (högre buffringsförmånga alltså ett högt Kh värde eller vad det kallas i akvarienormer) Så ett hårt vatten med högt Ph(eftersom det sänks) måste vara det optimala för co2?

sorry det där kanske var mer en fråga till än ett svar =)
#3 - 7 september 2008 16:08
Jo, det är riktigt att man kan ha en högre halt av CO2 i vatten med högt KH utan att ph-värdet sjunker till för låga värden. Vid koll av KH igår så fick jag värdet 4, vilket alltså inte är extremt åt nåt håll. Men CO2: verkar inte bry sig:-)
#5 - 7 september 2008 16:45
Var ligger problemt som gett denna fråga? Jag har inte hört talas om att det ska vara svårt att lösa CO2 i något av de vatten som finns i svenska kranar iaf. Däremot kan man kanske säga att höga CO2 halter i mycket mjukt vatten ger mycket surt vatten och då blir fiskutbudet begränsat. Dessutom leder då svajiga CO2-värden till mycket svajiga pH-värden och då blir fiskutbudet än mer begränsat.

Som sagt.. vad är orsaken till funderingarna?
#6 - 7 september 2008 17:04
Problemet uppstod vid byte av behållare av Co2 (Sodastream). Innehållet beter sig mer som luft i reaktorn d.v.s löser sig knappast i vattnet. Vad jag vet så borde inte vara några problem att öka halten CO2 till önskat ph-värde. Det är riktigt att ett mjukt vatten inte klarar lika höga halter av CO2 p.g.a lägre buffringsförmåga. Men som det verkar ut nu så känns det rätt meningslöst att fösöka tillföra CO2.
#7 - 8 september 2008 04:42
Får du ingen respons på pH så låter det lite märkligt. Vet inte vilken typ av reaktor men generellt så gäller det att öka genomströmmning av vatten.
Kolla i mitt galleri så har jag bild på hemmagjord reaktor som löser nästan 100%. Läsr väl inte hjälpa om vattnet inte löser nån co2 men den ser till att du inte slösar co2 under tiden iaf.
#8 - 8 september 2008 08:04
Använder normalt en reaktor av märket Dupla. Fungerade perfekt tills helt nyligen, men nu fyller jag i princip bara reaktorn med CO2 till den strömmar ut genom utloppet. Tänk dig att din reaktor (pet-flaskan) bara fylldes med CO2 tills den "bubblar" ut nedtill. Detta gör ju att jag får begränsade tillförseln av CO2 till reaktorn för det är ju meningslöst att låta det mesta bubbla bort. Har testat med kraftigare vattenflöde genom reaktorn men det blev inte bättre. Nu kör jag med min gamla reaktor från Dennerle, vilket inte heller verkar fungera. Irriterande minst sagt. Får förlita mig på Easy Carbo & PMDD så länge.
#9 - 8 september 2008 08:20
Gå tillbaks till påfyllnadsstället och förklara att du inte har nån aning om vad dom lyckats fylla din flaska med men kolsyrat vatten blir det i alla fall inte när du kopplar den till din "zodastreamer".

Paintballställen och varuhus har normalt inte den teknik som krävs för en korrekt fyllning då tomma flaskor alltid ska vakuumsugas innan påfyllnad, man brukar veta att det är ordentligt utfört om personalen räcker över flaskan med vinterfodrade handskar..;)
#10 - 8 september 2008 08:25
Gå tillbaks till påfyllnadsstället och förklara att du inte har nån aning om vad dom lyckats fylla din flaska med men kolsyrat vatten blir det i alla fall inte när du kopplar den till din "zodastreamer".

Paintballställen och varuhus har normalt inte den teknik som krävs för en korrekt fyllning då tomma flaskor alltid ska vakuumsugas innan påfyllnad, man brukar veta att det är ordentligt utfört om personalen räcker över flaskan med vinterfodrade handskar..;)
#11 - 8 september 2008 11:12
Jag kör ju med flaskor gjorda för Sodastreamer som har ett system där du lämnar in din tomma flaska och får en ny fylld för 55kr. Väldigt praktiskt. Skulle det vara något fel på innehållet så tror man ju att man skulle upptäcka det omgående genom att Sodastream-användare klagar på att deras läsk mm. inte "bubblar". Därför undrar jag om inte felet ligger i just varför CO2:n inte löser sig i akvarievattnet?
#12 - 8 september 2008 12:09
Det finns ju två alternativ till varför det inte löser sig. ANtingen är det reaktorn som strejkar eller så är det inte CO2 i flaskan.

Testa att köra ner rejält med gas i ett glas vatten och mät om pH förändras något. Gör det inte det så är det inte CO2 i flaskan.

Ett lågt KH gör inte att vattnet kan lösa mindre CO2 än vid ett högt pH (eller det ska jag inte säga för det vet jag inte till 100%, men vad jag vet är att i de intervall vi har i karen så kan man absolut lösa CO2 så det räcker och blir över och lite till).
Den teorin måste komma från en feltolkning av CO2 tabellen.
KH ska betraktas som en konstant i CO2 tabellen, sen tillsätter man sina ~30mg/l CO2 oavsätt vilket KH ocj pH man har.
pH används bara som en hjälp att veta när man tillsat ~30mg/l.
#13 - 8 september 2008 13:34
Tänkte halvdesperat ett tag att köpa en sodastreamer bara för att kolla om det blir ett ordentligt bubbelvatten. Men jag förutsätter att det är CO2 i flaskorna. Jag kanske var otydlig tidigare, men som jag har fattat det så klarar ett vatten med högre buffringsförmåga (högt KH) en högre CO2-halt utan att ph sjunker till kritiska nivåer. Det handlar alltså inte om att CO2 har svårare eller lättare att lösa sig p.g.a KH-värdet.
#14 - 8 september 2008 14:02
Nja, det är ju inte osant det du säger, MEN, grejen är den att ett "naturligt" vatten (som inte är påverkat av kemikalier) med högt KH i de allra flesta fall också har ett högt pH.

Summan av kardemumman blir att (i praktiken) man kommer att sänka pH ungefär en grad när man tillsätter ~30ppm CO2. Oavsätt vad man har för KH och pH

Kolla gärna CO2 tabellen, så förstår du vad jag menar.
Vi kan väl vara överens om att vattnet från kranen innehåller väldigt små mängder CO2 om några alls. Så utgånspunkten är alltså en kombination av KH/pH i tabellen där CO2 är 0 eller iaf nära 5mg/l eller mindre.

Man har alltså inte ett vatten med KH 10 och pH 6 att utgå ifrån, snarare KH 3 och pH 7,5.

Men om jag höjer KH då, säger kanske någon. Hur brukar man höja KH vanligast i ett akvarium, jo med bikarbonat. Vad händer med pH när man tillsätter bikarbonat? Jo pH höjs.
#15 - 9 september 2008 06:54
Helt klart att ett högt KH-värde kan ge ett högre ph-värde p.g.a högre buffringsförmåga, precis som jag mämnt tidigare. Ser man i CO2 tabellen så ser man ju förhållandet mellan KH, ph och CO2 och att vid ett högre KH-värde kan mängden av löst CO2 vara högre utan att ph hamnar på för låga värden. När det gäller kranvattnet så har nog dom flesta sett att det bubblar från växterna vid ett större vattenbyte. Så att säga att det kranvatten nästan är fritt från CO2 är kanske att gå lite långt. Allt detta kan ju vara intressant men problemet handlade ju om varför jag har svårt att lösa CO2 i akvariet. Får väl avvakta och se hur det utvecklar sig. Tackar för visat intresse.
#16 - 9 september 2008 07:27
Att växterna får små bubblor på sig efter ett stort vattenbyte lär knappast bero på att du har ett kranvatten med en massa CO2 i (I så fall skulle du göra alla oss växtakvarienördar väldigt avundsjuka!). Däremot så har du berikat akvariet med väldigt mycket syre efter ett stort vattenbyte.

Har du en fungerande reaktor och inte lyckas lösa någonting av gasen i din flaska så är nog frågan vad det är du har i flaskan egentligen...
#17 - 9 september 2008 07:29
Att växterna bubblar mer efter VB har inte med CO2 i kranvattnet att göra. Det beror istället på att det nya vattnet innehåller mer syre och att syret från växterna därmed inte löser sig i vattnet utan istället syns som bubblor.
(Därmed inte sagt att det inte finns kranvatten som innehåller vesäntliga mängder CO2, men det får nog räknas som ovanligt)

Du säger förhållandet melan KH, pH och CO2, och det är nog där många misstar sig lite.
Det enda CO2-tabellen talar om är hur man ska ställa in sin pH controller, alt. hur man ska läsa av sitt pH test, för att veta att man nått sitt målvärde på ~30ppm CO2 (eller om man nu har något annat målvärde)

Normalt sett är det inte att pH sjunker för mycket som är problemet, utan det är istället att CO2 nivåerna blir för höga som kan ställa till det för fiskarna.

Har man ett "högt" KH värde så har man i 99 fall av 100 ett "högt" pH värde, så visst, pH kommer då inte bli lika lågt när man tillsätter CO2.

Man ska alltså inte använda tabellen tex så här:
Ok jag har KH 2,0 och pH 7,5. Om jag vill ha 30ppm CO2 kommer pH att hamna på 6,3. Men mina fiskar vill ju ha pH 7 som lägst så jag höjer KH till 10 så blir det bra.

Ovanstående funkar inte. Det man KAN göra är att Höja KH till 10, men då kommer också pH att öka. Man kan dock ta dessa "nya" värden för KH och pH (efter höjning) som utgångspunkt för att läsa av vad pH "ska" hamna på om man tillsätter ~30ppm CO2.

Hur man än vrider och vänder på det så motsvarar en tillsats av ~30ppm CO2 en säkning av pH på ungefär 1 grad.

För att återgå till ditt problem, gör ett test i ett glas med vatten.
Mät först pH.
Blås sedan med ett sugrör ett par minuter.
Mät pH igen. Nu borde du fått en sänkning på minst 1 grad pga CO2 i utandningsluften.

Gör samma test med gas från din flaska/tub.
Får du ingen sänkning har du inte CO2 i flaskan/tuben.
#18 - 14 september 2008 18:59
Vad jobbigt!
Testade innehållet i CO2-flaskan för Sodastream. Jodå, visst verkar det vara CO2 som kommer ut. Körde ett test med kranvatten med ett ph på 7,5. Efter låtit slangen från regulatorn bubbla i maklig takt i burken en stund kunde man mäta ett ph på 6. Då har man alltså konstaterat detta. Nästa åtgärd var att testa en tredje reaktor, vilket blev Aquatic Natures "Tornado" som är för akvarium på upp till 1000l. Verkar väldigt lovande först med ett patenterat dubbel roterande system. Men sen visar det sig att reaktorn blir mer och mer fylld av gas och att det "roterande systemet" stannar. Så här får man precis som tidigare dra ner på tillförseln av CO2 för att inte allt skall kollapsa. Verkar helt hopplöst att styra ph till rätt nivåer. Vad gör man???
#19 - 14 september 2008 19:33
Du kanske skall fråga dig var all CO2 tar vägen... Har du tex tokmycket växter, en sump, eller kraftig cirkulation på ytvattnet? Kommer koldioxiden verkligen i akvarievattnet?
#20 - 14 september 2008 21:24
Nej, problemet som jag nämnt tidigare verkar vara att gasen har svårt att lösa sig i akvarievattnet. Akvariet är nystartat sen två veckor nu. med nytt grus mm. och mycket växter är det inte. Ej heller någon sump eller kraftig cirkulation på ytvattnet. Den grundläggande frågan är alltså ifall något i vattnets kemiska sammansättning kan påverka upptaget av en gas som CO2? Kör nu CO2 med en frekvens av ca. en bubbla per halvminut för att inte reaktorn skall "fyllas" med CO2. Akvariets storlek är ca. 180l. Rent teoretiskt borde man ju lätt kunna köra ner ph till önskat värde med med den reaktorn och en pump på 1000l/tim.
#21 - 19 september 2008 18:51
Va gott!
Äntligen börjar det hända saker. Kör sedan ett par dagar med reaktor för av typ membran från Aqua Medic, efter i princip ha givit upp hoppet när det gällde att få ut rätt mängd CO2 i vattnet. I morse kunde jag mäta ett ph på 6,8 och nu på kvällen ligger det på ph 7. Växterna har börjat "bubbla" och det börjar att se lovande ut. Akvariet har varit igång tre veckor nu efter nyinredningen och det har väl "mognat" en aning. Känns rätt bra att slippa en reaktor som kräver en kraftig pump och som kan vara jobbig att göra ren.
#22 - 19 september 2008 19:18
Sleaper skrev:
Va gott!

Äntligen börjar det hända saker. Kör sedan ett par dagar med reaktor för av typ membran från Aqua Medic, efter i princip ha givit upp hoppet när det gällde att få ut rätt mängd CO2 i vattnet. I morse kunde jag mäta ett ph på 6,8 och nu på kvällen ligger det på ph 7. Växterna har börjat "bubbla" och det börjar att se lovande ut. Akvariet har varit igång tre veckor nu efter nyinredningen och det har väl "mognat" en aning. Känns rätt bra att slippa en reaktor som kräver en kraftig pump och som kan vara jobbig att göra ren.

Har du någon länk till reaktorn i fråga? Har liknande problem du har haft.
#23 - 20 september 2008 09:08
http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/2/reactor%20100/ Har ju bara testat denna i några dagar så tiden får utvisa hur bra den blir på sikt. Just nu verkar det fungera förträffligt. Funderar på att skaffa en magnetventil för tidstyrning av CO2. Skall studera vilka ph-svängningar jag får mellan morgon och kväll. Har inte brytt mig om detta tidigare, men byte av engelsksjösten till kalkfritt grus kan kanske påverka.

Annons