lösa upp co2?

#1 - 8 juni 2006 17:44
Hur kan man lösa upp co2 på ett bra sätt? trappa reaktor eller diffusor?Eller kan man göra något eget system som löser upp co2:en har ett ytterfilter så ni vet. ;)
#2 - 8 juni 2006 19:22
Det är många som kör via sitt ytterfilter, kanske är bra!
Skall prova det om några veckor. Trappa är inte att tänka på för min del.
Kör just nu med en maxijet å ett rör längs bakrutan i nederkant med en massa småhål i funkar det med. Men man måste ha något som drar runt microbubblorna för det skall sprida sig i burken bra.
#3 - 8 juni 2006 19:28
Du kan enklast lösa CO2 i ytterfiltret, annars finns det den effektiva venturi-designen (sök på det), är det ett nanokar (typ under 30 l) så funkar nog en keramikdiffusor ganska bra.
#4 - 8 juni 2006 20:08
Lägger upp lite info på hur det är i mitt kar.Volym 112l filter: eheim 2213 ytterfilter två gamla lysrör (har beställt nya växtlysrör och ingen värmare för (tillfället bara. Ska jag dra in co2 in i insuget på ytterfiltret??
#5 - 8 juni 2006 20:22
[quote=tetra 1]Ska jag dra in co2 in i insuget på ytterfiltret??[/quote]
Japp.

Kolla så att du lägger dig på pH 6,5. Börja med PMDD samtidigt (sök på pmmd om osäker).
#6 - 8 juni 2006 20:28
Är det inte farligt att dra in co2 i ytterfiltet dör inte alla goda grejer där inne då??
#7 - 8 juni 2006 20:30
[quote=PatrikS].

Kolla så att du lägger dig på pH 6,5.[/quote]

Men man ser ju inte skillnad på seras dropptest färgerna ärju så himla lika.:mad:Finns det något (lättare) dropptest där man ser mer skillnad???
#8 - 8 juni 2006 20:47
CO2 i lagom doser är inte alls farlig för "alla goda grejer" :) Det är ungefär lika farligt som om du skulle blåsa ut massa bubblor med din egen utandningsluft via ett sugrör direkt i akvariet. Testa JBL eller Seachem-märkena för testen.
#9 - 9 juni 2006 10:07
[quote=PatrikS] Testa JBL eller Seachem-märkena för testen.[/quote]

Ser man större skillnad på dom där testen?
#10 - 9 juni 2006 10:17
Jag vet att man brukar rekommendera JBL testerna, har inte provat själv. Körde med Salifert pH-test (som tillverkar tester för saltvatten) och den funkade bra, man såg skillnaden i alla fall.
#11 - 9 juni 2006 20:43
Jag har prövat att dra in co2:en i ytterfiltret men det verkar som om bubblorna aldrig klyvs eller håller jag på att samla på mig en stor gasficka?
#12 - 9 juni 2006 21:04
[quote=tetra 1]Jag har prövat att dra in co2:en i ytterfiltret men det verkar som om bubblorna aldrig klyvs eller håller jag på att samla på mig en stor gasficka?[/quote]

Du kan ha för få bubblor i insuget och allting löses upp i filtret fullständigt. Annars skall brukar det komma ut små små bubblor i ett litet bubbelfyrverkeri då och då.
#13 - 10 juni 2006 07:40
Det kanske hjälper om du sätter alträ eller iaf syresten i slutet av CO2-slangen där den sugs in i ytterfiltret.
#14 - 10 juni 2006 18:18
Japp, alträ sägs vara t o m bättre än syresten, speciellt om man håller på och utvinner koldioxid med mäskmetoden. (lättare för gasen att tränga sig igenom)
#15 - 10 juni 2006 18:23
[quote=PatrikS]alträ sägs vara t o m bättre än syresten,[/quote]

hhmm kan det bero på att syresten inte tål co2..
iallafall inte den blåa ja hade, föll i smulor.
#16 - 10 juni 2006 18:31
Läs the kribs artikel om syrestenar och CO2. Det kan gå riktigt illa om syrestenen sätter igen.

http://www.thekrib.com/Plants/CO2/yeast-disaster.html
#17 - 10 juni 2006 20:52
är just därför man ska sätta en T koppling på slangen med en "tryckventil" som ger sej ifall det skulle bli övertryck i systemet.
#18 - 10 juni 2006 21:02
Okej, då har jag en fråga angående att lösa upp co2 i ytterfiltret, mitt ytterfilter suger in vatten från botten, och sprutar ut det strax under ytan både neråt och uppåt, är det inte så att för att co2 skall kunna tas tillgodo av växterna så måste den sprutas ut vid botten (för det pallar nog inte mitt filter, ett riktigt skitfilter är det..) Eller slås co2 bubblorna sönder så mycket att det "löses" upp i vattnet som åker ner i karet igen ??
#19 - 10 juni 2006 21:08
löses bubblorna upp spelar deingen större roll var utblåset i sej sitter.

nere vid botten ska det va om man kör mist.
#20 - 10 juni 2006 21:19
[QUOTE=Raven]är just därför man ska sätta en T koppling på slangen med en "tryckventil" som ger sej ifall det skulle bli övertryck i systemet.[/QUOTE]

Ahh! Det finns! Jag har letat efter sånna men aldrig hittat.. Var fick du tag i dem?
#21 - 10 juni 2006 21:22
går att tillverka själv.

en version är att man tar en T koppling och slipar ner en av dom och sätter på slang som är pluggad i ena änden.
när trycket ökar åker slangen av.
gör man detta ordentligt så ska det tydligen kunna funka bra.
#22 - 14 juni 2006 21:38
Det var ju en smart idè men kan man inte andvända modellera istället? det måste ju vara bättre Jag måste säga att mina lysrör som kom från guldfisken var paj :( konstigt nog :confused: undrar varför. Guldfisken brukar ju vara seriös är det någon till som har drabbats av detta??
#23 - 18 juni 2006 18:18
Nu är det ju så om jag drar co2 in i mitt ytterfilter så löses bubblorna upp helt (dom försvinner) är det bra för växterna eller inte. :confused:
#24 - 18 juni 2006 18:19
Nej, detta är helt fel, växterna måste se bubblorna först innan de bestämmer sig för att växa (Show me the bubbles!) ;)
#25 - 18 juni 2006 20:35
Ok men hur gör jag då? vart löser jag upp dom då?
#26 - 18 juni 2006 20:49
Nu skojjar Patrik med dig tror jag (eller så har jag missat något i tråden =) Om all CO2 du matar in i filtret försvinner så betyder det att du löser upp all koldioxid i vattnet och då kommer den göra växterna glada.

Men om du har så väldans effektiv upplösning så måste du vara väldigt uppmärksam på att det inte blir för mycket koldioxid i vattnet så firrarna tar stryk.
#27 - 18 juni 2006 20:57
Ja jag tyckte jag också att det lät lite konstigt det patrik sa. målet med co2 är ju att lösa upp det inte sant?
#28 - 18 juni 2006 21:20
[quote=tetra 1]Jmålet med co2 är ju att lösa upp det inte sant?[/quote]

om man inte kör mist ja.

mist, då slår man sönder gasen till pyttesmå bubblor som man sen skikar ut i akvariet som ska lägga sej undertill på växterna men lösa upp co2'n funkar finfint de också
#29 - 18 juni 2006 22:05
Ok då kör jag väl inte mist då.Jag har även beställt pmdd från pmdd.se ge mig några tips på ett bra växtakvarium!
#30 - 19 juni 2006 04:46
[quote=tetra 1]Ja jag tyckte jag också att det lät lite konstigt det patrik sa. målet med co2 är ju att lösa upp det inte sant?[/quote]

Sorry, precis som defdac säger så skämtade jag där lite, ville få dig att söka lite info på forumet och tänka lite själv. :) Och det gjorde ju du:

[quote=tetra1]
målet med co2 är ju att lösa upp det
[/quote]
#31 - 19 juni 2006 10:25
hehe... jag har inte sökt på forumet ;)
#32 - 19 juni 2006 13:55
Men du har tänkt själv (kanske) :)
#33 - 19 juni 2006 17:07
Japp det har jag. :)
#34 - 11 november 2006 18:52
Har byggt en egen reaktor av classes valuetools ska testa den senare när jag har fått en magnetventil.
#35 - 11 november 2006 20:25
tetra 1 skrev:
Men man ser ju inte skillnad på seras dropptest färgerna ärju så himla lika.:mad:Finns det något (lättare) dropptest där man ser mer skillnad???

se till att få en test som inte går från 4,5 till 9 utan kanske från 6 till 7,2.
Då blir det mycket mer lättläst.

Urban
#36 - 12 november 2006 01:16
jag får problem med att lösa co² i ytterfiltret, jag leder in co² slangen i insugsröret och då börjar den suga gasen i omgångar elelr vad man ska säga.

om den är inställd på säg en bubbla i sekunden så säger det slupt så kommer 5 bubblor slurp igen med ett visst mellanrum och så kommer 5bubblor till. sedan verkar mitt 2222 filter vara förlitet för gasen blir bara stillastående i filtret.

så jag kör med min trappvariant som fungerar perfekt i mitt lilla 100l akvarium.
#37 - 12 november 2006 15:42
se till att få en test som inte går från 4,5 till 9 utan kanske från 6 till 7,2.

Då blir det mycket mer lättläst.

Urban

Jo ska fixa ett sånt! jbl har en sån variant tror ja
#38 - 12 november 2006 15:46
Fiddan skrev:
jag får problem med att lösa co² i ytterfiltret, jag leder in co² slangen i insugsröret och då börjar den suga gasen i omgångar elelr vad man ska säga.

om den är inställd på säg en bubbla i sekunden så säger det slupt så kommer 5 bubblor slurp igen med ett visst mellanrum och så kommer 5bubblor till. sedan verkar mitt 2222 filter vara förlitet för gasen blir bara stillastående i filtret.

så jag kör med min trappvariant som fungerar perfekt i mitt lilla 100l akvarium.

Så här vart det för mig också det är väl pumpens sug som gör detta skulle jag tro. Pumpen tömmer väl slangen helt på co2 och fyller den med lite vatten så det tar tid för gasen att trycka ut sig igen.

Annons