Lösa delar till alu-ställning

#1 - 18 maj 2007 09:01
Finns det något ställe som säljer lösa delar till alu-bänkar?
Har googlat lite utan resultat.
Behöver lite reservdelar + lite delar till hemmabyggen.
/Mvh Micke
#2 - 18 maj 2007 09:16
Tja akvarielagret i Bromma t.ex.
#3 - 18 maj 2007 09:23
ok. lite långt bara, bor på västkusten:)
Internetbutik, eller postorder hade varit det bästa.
/mvh Micke
#5 - 18 maj 2007 09:29
Det är standarddelar som du kan beställa på de flesta järnhandlare, butikerna som tillhör Tibnor kan t.ex. ta hem om de inte har hemma.
#6 - 18 maj 2007 09:31
Här finns dom.
http://www.zooplanet.se/akvarietillbehoer-aluminumroerporsaknutar-c-1_188.html

Men det är även som NE säger, aluställningar används till mycket annat än akvarier så dom välsorterade järnhandlarna kon nog fixa hem dom.
#7 - 18 maj 2007 09:38
Kalas! tack för alla svar, nu har jag lite att kolla igenom :)
Har gjort (svetsat) någon bänk förut, men då går det inte att ändra/bygga om, om man vill.
/Mvh Micke
#8 - 18 maj 2007 14:45
Jag har köpt en bänk på Guldfisken. Jag vill förlänga benen som sitter på. Går det? Hur? Vill att nån som kan ska göra det, dvs inte jag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 maj 2007 16:15
Leonard skrev:
Jag har köpt en bänk på Guldfisken. Jag vill förlänga benen som sitter på. Går det? Hur? Vill att nån som kan ska göra det, dvs inte jag :)

Menar du att göra bänken högre eller längre?
Förlänga den är ju inte så svårt om man har delarna och har en geringsåg där man kan säga till alurören.
Att göra den högre är väl nästan ännu lättare, men ändå inget som jag rekommenderar eftersom bänken blir oerhört instabil om den görs högre
#10 - 18 maj 2007 16:53
Om det e ett rätt stort kar, så blir det nog stabilast om man förlänger mellenbitarna, istället för 'benen' (eller lite på bägge)
/mvh Micke
#11 - 18 maj 2007 18:57
Oj då, jag menade ju att jag vill göra det högre.

I botten på alla 4 fötter finns ju skruvar som går att justera, så att alla fötter kommer plant på marken. Men jag förstod ändå inte hur du menade? Ska jag såga i benen och sätta dit en förlängning?

Jag ska ha ett 160l kar ovanpå, så det är ju inte så stort.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 maj 2007 19:44
Leonard skrev:
Oj då, jag menade ju att jag vill göra det högre.

I botten på alla 4 fötter finns ju skruvar som går att justera, så att alla fötter kommer plant på marken. Men jag förstod ändå inte hur du menade? Ska jag såga i benen och sätta dit en förlängning?

Jag ska ha ett 160l kar ovanpå, så det är ju inte så stort.

Lättast är väl då att beställa nya ben (biten nedanför den nedre ramen) och plocka bort de gamla.
Det är dock definitivt inget jag rekommenderar - ställningen kommer att bli mycket ranglig. En absolut förutsättning för att det skall hålla är att du skruvar dit plyfaskivor på alla sidor.
#13 - 18 maj 2007 19:56
funderar också att att ställa hela alltet på 4st lecablock. Ska man ha nåt liggunderlag mellan golv + leca? Det är ju ett alternativ, men det är inte så snyggt...

det låter ju himla krångligt att behöva ändra hela ställningen iaf :confused:

Annons