Lösa banklån - kostar vad ?

#1 - 23 april 2009 12:45
"Bankexpert" sökes !!!

Har blivit lite sur på min bank.

Funderar på att flytta alla huslånen till en annan.

Har några olika lån, vilka alla utom 1 har en rörlig ränta.

Det lånet ligger idag på cirka 142,000.
Har en ränta på 4,90%
Räntan bunden till 2012-05-30
Amorterar cirka 4200 varje månad.

Så, om jag nu får för mig att packa ihop allt och flytta till
en annan bank, så måste jag lösa ut detta lån i förtid.

Det kommer att kosta en del om jag gör det.

Så, på ett ungefär hur mycket kommer banken vilja ha ?

Begär inga exakta uträkningar,
men är det 5000 / 10000 / 15000 / 25000.....eller vad ?

Någon expert därute.

Nä, vill inte ens fråga min bank om detta...så sur är jag på dom.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 april 2009 13:12
Det gäller väl samma för alla fasta banklån i alla banker - om man vill flytta sina lån innan den tid som man bundit dem för så får man som sagt betala för detta.
Detta är väl i och för sig logiskt eftersom annars alla skulle säga upp sina lån om räntan sjunker, ingen vill ju säga upp sina lån om räntan har stigit.

Sedan är det ju en helt annan sak att bankerna har en hutlös skillnad mellan inlånings- och utlåningsränta (men det klart alla dessa bonusar kostar ju[:(!]).

Det finns säkert en max.gräns för hur mycket som bankerna får ta när de löser ut ett lån men den känner jag inte till, men man kan säkert också förhandla med banken om hur mycket man skall betala (på samma sätt som man kan förhandla om räntenivån på lån man har). Men det klart skall man flytta alla lån, bankkapital etc. från en bank så är man nog i en rätt dålig förhandlingssits.
Det kan då vara bättre att man låter den bank som man skall flytta lånen till att ta hand om uppsägningen av de gamla - om inte annat bör de ju kunna hjälpa dig med att kunna ange vad det normalt kostar.
#3 - 23 april 2009 13:58
Det kan då vara bättre att man låter den bank som man skall flytta lånen till att ta hand om uppsägningen av de gamla - om inte annat bör de ju kunna hjälpa dig med att kunna ange vad det normalt kostar.
Säkert så, de tar ju ut en mellanskillnadsersättning, som säkert kan variera. Ingen bankman här som kan svara?
#4 - 23 april 2009 16:44
Kensa skrev:
"Bankexpert" sökes !!!

Har blivit lite sur på min bank.

Funderar på att flytta alla huslånen till en annan.

Har några olika lån, vilka alla utom 1 har en rörlig ränta.

Det lånet ligger idag på cirka 142,000.

Har en ränta på 4,90%

Räntan bunden till 2012-05-30

Amorterar cirka 4200 varje månad.

Så, om jag nu får för mig att packa ihop allt och flytta till

en annan bank, så måste jag lösa ut detta lån i förtid.

Det kommer att kosta en del om jag gör det.

Så, på ett ungefär hur mycket kommer banken vilja ha ?

Begär inga exakta uträkningar,

men är det 5000 / 10000 / 15000 / 25000.....eller vad ?

Någon expert därute.

Nä, vill inte ens fråga min bank om detta...så sur är jag på dom.

.

Hej. du kommer att få betala ränteskillnaden på lånet, dvs du har nu 4,9% och får dagens rörliga ränta på tex Länsförsäkringar bank 1,95%. Då får du en ränteskillnad på 2,95%, detta gångar du med 142000. Gånger 3 år så blir det 12567:-. Sen tillkommer nog en avgift för att lägga upp lån.
#6 - 24 april 2009 18:46
Elice skrev:
Sen tillkommer nog en avgift för att lägga upp lån.

Oh nej, inte skall du betala för att bli kund. Ring en bank som du gillar och kräv 0 avgifter och 0,3-0,4% under deras normala ränta. Detta går de med på (jag vet). Skall man pruta på något så är det på banklån. Timpengen för detta jobb är äckligt hög.
#7 - 24 april 2009 20:18
Absolut kan det vara som du säger, vet en bekant som lyckades "pruta" ner räntan en del. sen är det ju olika hur du är som person.
#8 - 25 april 2009 05:26
Elice skrev:
Hej. du kommer att få betala ränteskillnaden på lånet, dvs du har nu 4,9% och får dagens rörliga ränta på tex Länsförsäkringar bank 1,95%. Då får du en ränteskillnad på 2,95%, detta gångar du med 142000. Gånger 3 år så blir det 12567:-. Sen tillkommer nog en avgift för att lägga upp lån.

Tror kostnaden blir mindre. Du skall nog jämföra med vad räntan är på ett treårigt lån som förfaller 2012 och i samma bank du har idag..
Kostnaden kanske inte blir dramatiskt mindre men ändå..

Sedan tror jag att du kan byta bank på dom ickebundna lånen utan att flytta detta på 142´. Kolla med den nya banken. Har lite att göra med hur lånet ligger i ordningen(bankens risk), hur stort lånet är i förhålllande till resten osv..
#9 - 25 april 2009 10:21
Självklart blir den mindre då du har en högre ränta på tre-åriga lån och då blir ränteskillnaden mindre. Jag bara räknade på rörlig, då jag trodde det var det trådskaparen var ute efter:). Tar han nu den 3 åriga räntan som ligger på 3.4% så blir ränteskillnads kostnaden 6390:-.

Annons