Lös ram på akvarium

#1 - 16 november 2012 23:48
Jag har just tömt och flyttat ett akvarium och nu när jag skulle fylla det igen så upptäckte jag att ramen på övre långsidan är lös.
Måste man limma om karet eller spelar det ingen roll så att man kan fylla det ändå?
#2 - 17 november 2012 01:43
Fyll på du, det ska inte orsaka några problem!
#3 - 17 november 2012 06:09
Vad är det för akvarium?
#4 - 17 november 2012 13:54
Det är ett 63liters med en svart ram uppe och nere.
#5 - 17 november 2012 14:01
#6 - 17 november 2012 14:08
Om silikonet är bra i alla fogar så spelar det ingen roll, ramen är mer en estetisk sak, bortsett från toppramen som är konstruerad för att ha täckglas där.
#7 - 17 november 2012 16:18
Som Simon säger! Det är bara till för utsmyckning! Dvs ingen funktion i stabiliteten till karet!

Fyll nu på och lägg upp en bild när du har gjort allt klart :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 november 2012 17:07
Om silikonet är bra i alla fogar så spelar det ingen roll, ramen är mer en estetisk sak, bortsett från toppramen som är konstruerad för att ha täckglas där.

Nja - ok för att det är så i ett litet akvarium men så är det definitivt inte i ett större akvarium med stag. Där fyller ramen en mycket viktig funktion och släpper ramen där så är det nästan kört.
#9 - 17 november 2012 18:05
Nja - ok för att det är så i ett litet akvarium men så är det definitivt inte i ett större akvarium med stag. Där fyller ramen en mycket viktig funktion och släpper ramen där så är det nästan kört.

Vet då inte vad det är för akvarium, nu när det finns gigantiska helglas akvarium, hur stora kar är det du pratar om?
#10 - 17 november 2012 18:48
På akvarier med plastram har ramen oftast bara en estetisk funktion, det finns undantag men som sagt vanligen är det mest en utseendesak. Akvarier med metallram däremot är en helt annan sak, vare det sig gäller gamla akvarier med stålram eller moderna i aluminium klarar sig utan ramen, rutorna är inte dimensionerade för att klara sig utan ram och fogarna är inte heller gjorda för att hålla för trycket, de är mest där som tätning.

Normalt är det där egentligen inget problem, på de akvarier där ramen är något som är väsentligt för hållfastheten så är ramen på ett eller annat sätt hopmonterad i ett stycke och det finns ingen risk att nåt släpper, det är i stället ett elända att få isär nåt om man t ex skulle behöva byta en skadad ruta.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 november 2012 19:44
Vet då inte vad det är för akvarium, nu när det finns gigantiska helglas akvarium, hur stora kar är det du pratar om?

Alla akvarier med stag. Stagen är till för att hålla ihop akvariet och i en ram så är det fästa (oftast popnitade) i ramen och sitter den då inte fast så.....
#12 - 17 november 2012 20:01
Nu snackar nog Kjell om andra kar, typ Juwel, medans andra om helt andra kar med andra lister. Jag har ett 160Liters med plastlist runt och den fyller absolut ingen funktion när det gäller hållfasthet, den är bara utsmyckning och att lägga eventuella täckglas på.

Annons