lös bakgrund??

#1 - 5 februari 2003 11:44
Jag undrar om det finns någon bakgrund som inte behöver fästas med silikon i akvariumet?? Man kan såklart ha en plansch eller en bakgrund utanpå men finns det någon bakgrund som man kan ha inuti utan att behöva limma fast den? Orkar liksom inte tömma hela akvariet och så nu (vad ska man göra med fiskarna..), så skulle vara bra om man bara kan typ sätta fast den i gruset eller nåt...och om det ej är att rekommendera, har någon nåt tips på en snygg bakgrund man kan fästa utanpå akvariet?? (har mycket växter, bambu och kokosnötter i) Tacksam för tips!!
#2 - 5 februari 2003 11:51
Även jag har funderat på detta. Jag funderade på att bygga en egen bakgrund i gummi/latex som jag tänkte att jag enkelt skulle kunna få på plats om man jämför med övriga oböjliga material. Det är bara det att jag inte är riktigt säker på hur man skulle kunna få detta snyggt rent färgmässigt. Jag har på ngn husmässa i Malmö sett ett företag som tillverkade bakgrunder i gummi som man enkelt fick ner i akvariet (trots mittstag och allt). Tyvärr har jag inte kvar informationen om dessa bakgrunder, det enda jag har för mig var att de tillverkades i Danmark. Dessa siliconade man inte fast eftersom de satt kvar genom att gummit "spände" mot akvariesidorna.

Kanske ngn annan vet?

MVH

Sabina
#3 - 5 februari 2003 21:57
Hejsan.

Silikon härdar under vatten, det tar bara längre tid. Så om du på nåt sätt kan 'spänna' fast din bakgrund mot bakrutan av akvariet så behöver du inte alls tömma ut vattnet, utan bara skrapa bort sanden där din bakgrund ska sitta.

bra va? :)

mvh Jenny
#4 - 5 februari 2003 22:17
Jag har en bakgrund av plast som inte limmas fast, utan man lägger några stenar och/eller rötter mot den. Fungerar hur bra som helst!!

Finns lite bilder på http://torsten.nu/temp

Kolla även in tråden http://www.backtonature.org/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3177

/Torsten
#5 - 5 februari 2003 22:27
Man kan också silikona fast skiffersten på en lös plexiglasskiva som man stoppar ner längs baksidan inuti karet. Kan bli snyggt.

mvh
/Hasse

-- http://och.nu/ciklid --
#6 - 7 februari 2003 11:19
Tack för alla tips! Skönt att veta att det finns möjligheter att få en bakgrund utan att tömma akvariet...visste inte att man kunde använda silikon under vattnet! Det där med plexiglas var smart också...och torsten,hur har du gjort din plastbakgrund?? Ska kolla runt i lite akvarieaffärer och se vad som finns..
#7 - 7 februari 2003 15:58
Silikona i vattnet?!

Visst går det rent kemiskt, det skall härda i vatten såväl som i luft. Men mår fiskarna bra av ohärdad silikon i vattnet?? Tror inte det, jag mår iallafall inte bra av det i luften, tänk er då utblandat i vattnet!

/AC
#8 - 7 februari 2003 18:09
Blev en lätt lösning så länge...en plansch, faktiskt snygg men det är såklart inte lika bra som en "riktig", men ska flytta om 5 månader, måste då ändå tömma akvariet så tänkte fixa en bakgrund då istället..planschen är iaf ingen växtgrej utan bark/träd typ, helt ok..enda problemet är nu att akvariet står så nära väggen så blir lite problem att komma till..så återkommer säkert om 5 månader angående bakgrunder..

Annons