Lördagen den 25/11 startar vi med artbeskrivingar på räkor

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 24 november 2006 09:25
Imorgon lördag kommer den första artbeskrivningen på räkor att lägga sin. Sedan kommer ytterligare en på söndag och en på måndag. Därefter återgår vi till den vanliga systemet med en ny artbeskrivning var 3:e dag - där kommer det att växla mellan räkor och fiskar.

Eftersom det är relativt nytt för mig med räkor och det dessutom finns lite (för att inte säga inga) böcker om räkor i handeln och den info som finns på internet ofta är motstridig så är jag övertygad om att det kommer att bli en del fel i artbeskrivningarna.
Jag är därför tacksam om ni som har erfarenhet av en art och tycker att något är fel i artbeskrivningen eller tycker att något fattas (tänk dock på att artbeskrivningarna inte kan vara längre - utan skall något läggas till så får något annat plockas bort) tar upp det i denna tråd eller alternativt gör en kommentar till artbeskrivningen.
#2 - 24 november 2006 09:35
Du kan nog räkna med att få bra feedback på dom artbeskrivningarna. :D

Nedräkning: 1 dag kvar [:-76]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 november 2006 10:15
miiaoo skrev:
Du kan nog räkna med att få bra feedback på dom artbeskrivningarna. :D

Nedräkning: 1 dag kvar [:-76]

Förhoppningsvis:D
Fast det blir nog en mjukstart för jag och en himla massa Zoopetare är ju på GCG-auktionen imorgon;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 november 2006 23:02
Så var det igång - imorgon kommer nästa
#5 - 24 november 2006 23:22
Och vilken bild Sonja har bidragit med till första beskrivningen! Mycket trevlig.
#6 - 25 november 2006 05:00
... tar upp det i denna tråd eller alternativt gör en kommentar till artbeskrivningen.

Oj - så skoj - jättebra för räkhobbyn :) Tack!

... En viktig beståndsdel i dieten är också döda bruna blad.
Av vad? Akvarieväxter? Förklara gärna mer - ek & boklöv - annars fattar man kanske fel.

... Denna avelsform förekommer i handeln i två ”varianter” – dels en som har sitt ursprung i Caridina sp. ”bee” (dessa är korta och kompakta samt har ett kort huvud) och dels en mer långsträckt som sannolikt har sitt ursprung i Caridina serrata.
Har du någon källa för det? Menar du Red Bee räkan?

Hejhopp. Ralp
#7 - 25 november 2006 08:09
Inte mycket att klaga på där inte. :D
Ett stavfel bara som jag kunde se "Herbivor ([COLOR=red]växtärare[/COLOR] – främst alger)".

Hipp hurra för att det äntligen har satt igång!! :D :D :D
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 25 november 2006 18:22
Och vilken bild Sonja har bidragit med till första beskrivningen! Mycket trevlig.

Det blir nog en hel del Sonja-foton även fortsättningsvis i denna avdelning;)

Av vad? Akvarieväxter? Förklara gärna mer - ek & boklöv - annars fattar man kanske fel.

En artbeskrivning måste vara kort för att få plats och det ges ingen plats för förklaringar - dock så är det ju bara att klicka på den allmäna infon uppe till höger på varje artbeskrivning så ges mer kött på benen

Har du någon källa för det? Menar du Red Bee räkan?

Artbeskrivningarna för räkor är byggda på den info som finns på nätet. Rent allmänt så läser jag en himla massa text och sammanställer sedan detta till en artbeskrivning - var jag sedan har läst resp. sak minns jag sällan.
Just denna uppgift hittade jag på två ställen och tog därför med den - jag vet att akvaforum.no var den ena men minns inte den andra.

Ett stavfel bara som jag kunde se "Herbivor ([COLOR=red]växtärare[/COLOR] – främst alger)".

Tack för påpekandet
#9 - 25 november 2006 20:00
Toppen [:-59] Jag kan tänka mig att räkintresset kommer att öka ännu mer nu.
#10 - 25 november 2006 20:11
Fattar fortfarande inte varför inte fler har atya gabonensis underbar räka Hoppas på artbeskrivning snarast möjligt. Sonjas foton underbara ser med glädje fram emot dem
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 november 2006 20:19
miluhe skrev:
Fattar fortfarande inte varför inte fler har atya gabonensis underbar räka Hoppas på artbeskrivning snarast möjligt. Sonjas foton underbara ser med glädje fram emot dem

Ett tips om man vill kolla på foton är att titta in på Zoopets stora fotoarkiv under skaldjur och amfibier - där börjar samlas en hel del räkfoton.
admin
Christian Alfredsson
#12 - 25 november 2006 20:51
miluhe skrev:

Den kommer. Jag har själv 5 st sådana och tycker de är hur coola som helst. Ska bli roligt när de blir fullvuxna.

Annons