lönt med 30 liter?

#1 - 7 mars 2006 17:23
Min kompis sa att hon hade ett ganska stort akvarie, så jag antog att det rymde ca 60-70 liter. Det visade sig att det var ett 35 literskar. Min fråga är nu om det är lönt att ha några fiskar där i överhuvudtaget?!
#2 - 7 mars 2006 17:30
Jag har mitt 30 l som lek-kar till ancistrus mfl... sedan får ynglen gå där tills de är stora nog att säljas. Mer har jag inte det lilla karet till.
#3 - 7 mars 2006 17:33
Till guppy, eller kampfisk?
#4 - 7 mars 2006 17:41
[quote=solbacka]Till guppy, eller kampfisk?[/quote]

Frågar du mig, eller hon som svarade?
#5 - 7 mars 2006 17:47
Sofan: knappast mig:), JAG skulle inte ha ett så litet kar för att hålla permanent fisk, därför att det i mina ögon är för "svårtskött".
Som yngel/lek-kar är det ju däremot bra...

Men det klart, får du det billigt och planerar för större kar, så shoot! Det kan ju komma att bli användbart längre fram i tiden.
#6 - 7 mars 2006 17:49
Jo jag vet, jag har också funderat så, och jag tycker att det är en aning pinsamt när hon har tagit hit det, att säga attd et är för litet
#7 - 8 mars 2006 05:43
kan ju ha räkor i det.
#8 - 8 mars 2006 08:41
Ett litet akvarium kräver förvisso mer tillsyn, men att det skulle vara mer svårskött håller jag inte med om. Vattenbyte i ett 30-liters = en hink, vattenbyte i ett 200-liters = många hinkar.

Om man vill ha stora fiskar/ många fiskar/ fiskar på alla nivåer behöver man kanske jättestora akvarier med jätteytterfilter. Om man tycker att det är roligat med småfisk i artakvarier (och kan tänka sig snäckor som algätare istället för L-malar) behöver man ofta inte mer än 30 liter.

Mvh Cecilia
#9 - 8 mars 2006 08:46
[quote=cecilia]Ett litet akvarium kräver förvisso mer tillsyn, men att det skulle vara mer svårskött håller jag inte med om.[/quote]

har ett 37 liters och att de kräver mer tillsyn kan j inte hålla med om men skötseln är enkel.
#10 - 8 mars 2006 09:20
[quote=cecilia]Ett litet akvarium kräver förvisso mer tillsyn, men att det skulle vara mer svårskött håller jag inte med om. Vattenbyte i ett 30-liters = en hink, vattenbyte i ett 200-liters = många hinkar.[/quote]
Nu tror jag i och för sig inte att det är så många med större kar som använder hinkar. ;)

Ett litet akvarie är nog inte svårare att sköta, men det kan vara lite känsligare.
Annars så tycker jag ett 30-liters kar passar bra till räkor eller yngelkar. :)
#11 - 8 mars 2006 11:25
tyvärr så använder jag hinkar till mitt 100l och 375l. Inte fått någon bra ordning på hur jag ska smidigast tömma men men. Det blir mycket släpande med 25l hinkar=styrketräning!
Jag menade att man kunde ha guppy i ett sådannt litet eller kampfisk fast inte tillsammans. Mitt första akvarium var 30l och vi hade guppy i det. Jag tyckte vattenbyten var enkla, men jag fick mycket sniglar så jag tröttnade.
#12 - 8 mars 2006 11:54
Vi har ett på 260 l och ett på 400 l och det är inga problem att byta vatten,det är bara att köra hävert så sköter det sig själv.Våra kar på 50 och 68 liter kräver mer jobb.
#13 - 8 mars 2006 11:57
Usch, låter jobbigt, men 25 liters hinkar är ju i alla fall stora hinkar. ;)

Jag har själv en trädgårdsslang som jag kopplar till duschen. I andra änden har jag en bottensug. Fyller upp slangen med vatten från duschen, stoppar ner andra änden i vattnet, kopplar sedan loss från duschen och vattnet börjar rinna ut. När jag tömt färdigt så kopplar jag in slangen till duschen igen och sätter på kranen och de börjar fyllas på. Väldigt enkelt...
#14 - 8 mars 2006 15:47
mmm! Smart detta med duschen att få igång häverteffekten! Det ska jag prova! Detta har varit mitt problem att fylla en lång slang, kasta ut genom fönstret och samtidigt hålla fast andra ändan i akvariet! Och suga i slangen för att få igång häverten gör jag bara inte....uurrkkk
#15 - 8 mars 2006 15:54
[quote=solbacka] Och suga i slangen för att få igång häverten gör jag bara inte....uurrkkk[/quote]

hahaha så du gillar inte "akvaristpilsner" ;)
#16 - 9 mars 2006 14:15
[quote=Sofan]Min kompis sa att hon hade ett ganska stort akvarie, så jag antog att det rymde ca 60-70 liter. Det visade sig att det var ett 35 literskar. Min fråga är nu om det är lönt att ha några fiskar där i överhuvudtaget?![/quote]

mitt allra första akvarium var på 8 liter! hade tre svärdbärare i det då och en alldeles för stark luftsten :P Nu har jag det som yngelkar och det fungerar det alldeles utmärkt som! så spara ditt 30 liters tills du skaffar större, för annars kommer du ångra att du inte har något yngelkar när barnen kommer!
#17 - 9 mars 2006 19:39
Jag tycker det är lönt med 30-liters!
Har aldrig haft problem med alger eller nitrit etc.
Jag har bara en pump god för 19L i den, that's it.
Ni kan kolla bilder på zoonen..

Det är som andra har sagt bra att ha om du får yngel eller om några fiskar har bråkat och man måste separera dem.
#18 - 9 mars 2006 20:25
skaffa killis... då e det lugnt med underdimensionerat... väldans snygga fiskar också...
#19 - 9 mars 2006 20:29
okej, så det låter som om att det är okej att jag köper fiskar tilld det....är jätteglad för alla svar!!!!!
Men jag vet inte hur många fiskar det får plats, hade tänkt att ha guppy, neontetra och koppartetra......får det plats omkring 12-15 totalt?
#20 - 9 mars 2006 20:32
12-15st blir trångt.
#21 - 9 mars 2006 20:34
10?
#22 - 9 mars 2006 20:39
8 kardinaltetror i mitt 37liters tyckte ja va något mycke
#23 - 9 mars 2006 20:45
okej:S men enligt någon bok skulle en fisk på ca 2 cm ha 2L i akvariet....
#24 - 9 mars 2006 20:47
I ett sånt litet akvarie skulle jag bara ha valt en sorts fisk, tex 5-6 guppys, tor det skulle funka..
#25 - 9 mars 2006 20:51
okej, men det finns ju folk som har typ 19L men men, får väl se vad det blir
#26 - 9 mars 2006 20:55
[quote=Sofan]okej:S men enligt någon bok skulle en fisk på ca 2 cm ha 2L i akvariet....[/quote]

grovt sett kan man räkna så men är mycket starkt beroende på vilken typ av fiskar man har och vilken typ av akvarie.

sen beror det också på biologisk rening och växtmassa men även på hur strt akvariet är.
ju mindre ju känsligare ju mer försiktig måste man va.

Annons