Lönt att läckagetesta, eller silikona om direkt?

#1 - 30 juni 2004 08:41
Har precis köpt ett begagnat 375 L akvarium med alu-ram för en billig slant. Akvariet har stått med skyddande lock och mörkt i ett garage (oklart hur länge men ca 5-6 år kanske lite mer). Jag hade bara tänkt "asa" ut det på gräsplanen, städa det och sedan testa för ev vattenläckage. Fogarna ser bra ut och känns bra.

Men...efter att ha sökt och läst lite tåtar i ämnet så förstår jag att det är att rekommendera att silikona om det...

Nu till själva grejen. Det är ju en hel del jobb om jag skall städa det först och asa ut det om jag sedan ändå måste dra in det och torka det för att silikona om det. Så frågan är, är det värt jobbet att först testa för läckage eller skall jag på direkten jobba på att silikona om?

Tacksam för alla tips som kan spara mig lite tid och jobb...

/Sabina
#2 - 30 juni 2004 08:43
Om Siliconet fortfarande skänns mjukt så skulle jag läckage testa innan jag siliconar om.
#3 - 30 juni 2004 08:52
Tack för det snabba svaret!

Det kändes mjukt och fint på de ställen jag gått över och känt med fingrarna.

Puuh, det är ju mkt jobb att silikona om det så om jag har en (över 50%) chans att det ej läcker så är det kanske värt att börja i den ändan...

...fast det är ju klart, det skall ju stå i vardagsrummet där vi har parketgolv.

/Sabina
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 juni 2004 09:26
Om det från början är proffessionellt limmat så är det sannolikheten mycket stor att hållbarheten efter 6 år är högre än om ett icke proffs limmar om det. Själv har jag ett akvarium som är uppåt 25 år gammalt och det funkar utmärkt utan omlimning.
Så testa om det läcker - läcker det inte så kör igång.
#5 - 30 juni 2004 09:32
Tack Kjell!

Nu känner jag mig inte så villrådig längre!

Då skall det förhoppningsvis testas til helgen[:)]

/Sabina

Annons