hade inget bättre för mig efter nyår än att starta med ett litet experiment.
60Litarn innehöll anubias, javaormbunkar en algboll och en svärdsplanta.
Dessa var efter trial and error de enda som inte blev fula i det akvariet (innan jag satte igång med experimentet).
Jag gjorde mig en gelatinsats och stoppade ned i karet. Pht var runt 7.5
Jag kopplade in en "klocka" så att Co2 skulle exponeras mot vattnet lite bättre och ph hamnade nästan direkt på svagt svagt surt.
jag blev då orolig för mina fiskar och bytte lite vatten så att pht skulle sjunka lite saktare. Bytte lite vatten varje dag och efter en vecka orkade jag inte mer och pht är nu precis uner 7. Det verkar stabilt där.
Den har nu stått på det här viset i en vecka och jag är nästan helt säker på att jag har sett följande; Först blev växterna "grönare" och då framför allt svärdsplantan. Men nu för ett par dagar sedan har jag sett att växterna börjar blekna igen och blir "genomskinliga" (och då framför allt svärdsplantan och javaormbunken". Jag har kommit fram till att den måste vara näringsbrist.
Den enda som jag definitivt vet har vuxit är min algboll eftersom den har börjat bli "rufsig".
vad ska jag göra? Målet är att kunna hålla lite växter så det ser lite snyggt ut, och då kanske inte bara javaormbunke och anubias.
Lyset jag använder är två lågenergilampor som då skall motsvara sammanlagt 80W. karet är ca 30cm djupt/högt.
Vågar jag hälla ned lite gödning eller kommer jag bara ställa till det för mig? Borde jag satsa på rejäla grejer med en gång?
När det gäller algtillväxten för tillfället håller mina räkor dem i schack, jag har lite lite tofsalger och grönalger växer på rutorna (de har varken blivit fler eller färre).
jag har lite fisk i men nitraten har väl aldirg överstiget 25 någon gång utan brukar hålla sig kring 12.5.
ge mig lite tips!
Sdan en fråga som jag inte hittat svaret på, går det att platta till de sk. "algbollarna"? jag skulle nog kunna få till den som en marktäckare om jag införskaffade 3-4 till... att på det viset dölja det grus som inte redan är dolt hade varit toppen!
mvh
Jonas