Long-Fin Bat Diskus?

#1 - 19 september 2004 10:15
Är det någon som har sett dessa groteska skapelser i Sverige än? Man kan naturligtvis hoppas att det aldrig kommer att uppstå en markand för dem, men man vet ju aldrig, det finns folk till allt!

http://www.hepsdiscuscenter.com/LongFins/LongFins.htm
#2 - 19 september 2004 10:24
huh så illa. Såg inte så jätte vackert ut, tycker jag.

Undrar hur dom har fått fram så långa fenor på dom?
#3 - 19 september 2004 10:27
Tja......förmodligen på samma sätt som man alltid har gjort för att skapa avvikande individer, man har tagit tillvara mutationer.
#4 - 19 september 2004 10:27
Har inte sett några i sverige än.
Jämfört med vissa pigeonblood historier var dom ganska snygga tycker jag =)
En del såna man ser e ju helfula.

Men undrar om man inte kan göra såna här i photoshop ???
Dom är kanske fake?

Fast jag föredrar helt klart dom vanliga som går i mina bägge kar.

// Matte
#5 - 19 september 2004 10:30
Fake tror jag inte att de är, sidan som marknadsför dem är seriös och välkänd.
#6 - 19 september 2004 10:41
De var väl inte groteska? Fenorna såg ju rätt välbalanserade ut, en bra bit kvar till slöjstjärt, liksom.
Det framhäver också verkligen hur nära släkt discus är med scalar.

(Har f.ö. länge väntat på slöjfenade diskus... nu väntar jag bara på "parrot-discus" också...)
#7 - 19 september 2004 11:43
Dom va ju as snygga!!
/Lasse
#8 - 19 september 2004 12:22
Dom va skit snygga!!
#9 - 19 september 2004 12:23
"Sam%20The%20Sham%20-%20Wooly%20Bully.mid"

hehe
#10 - 19 september 2004 14:37
Hmm med tanke på hur långt man gått med att avla framm vissa andra varianter av fiskar och även andra djur så är nog inte dehär så farligt.
Kan nog tänka mig att skaffa en "bat" :)
#11 - 19 september 2004 14:56
Hej

Jaha, så har även discusen drabbats av "slöjfenssjukan". Men ärligt talat är jag förvånad att det inte har skett tidigare. Vissa scalarer har ju sjukt förlängda fenor, så de hämmas i sina rörelser, och skulle inte överleva en minut i naturen. Det finns t.o.m nå´t så osannolikt som påfågelsciklider med slöjfenor, som enligt min mening inte ser kloka ut, och har säkerligen inte mycket att sätta emot i revirstrider med normala påfåglar. Människan sätter gång på gång nya lågvattenmärken när det gäller att leka moder natur. Discusen är en otroligt vacker och ståtlig fisk som den är. Alla dessa konstgjorda varianter ser just konstgjorda ut, och saknar den naturliga skönheten, funktionaliteten, och logiken i de färger och former som man ser hos vildformerna. Djuren får lida för människors sensationslystnad och fåfänga.

MVH Micke
#12 - 19 september 2004 15:18
Micke A: Väl talat! Det är visserligen sant, som flera här har påpekat, att just denna "beslöjning" av artens ryggfena inte är särskilt långt gången, men det är inte heller relevant i sammanhanget. Personligen är jag inte intresserad av hur långt gången aveln är, utan av det faktum att fisken genom denna enorma förändring av sitt utseende på någon nivå slutar att vara just en "diskus". I just det här fallet ger artnamnnet ensamt en fingervisning om hur fisken i fråga bör se ut, och dessa pilspetsliknande fiskar har enligt min mening slutat att vara diskusar. En diskus ser i formen ut som just en diskus, inte som en bumerang. Och häri ligger väldigt mycket av artens skönhet och särprägel. Det var vidare någon här som drog den ytterst ogrundade slutsatsen att uppkomsten av dessa High-fin bat diskus var ett bra bevis på diskusens släktskap med scalaren. Jag skulle vilja att denna person kunde påvisa en enda Amazons-kläckt scalare som naturligt är utrustad med slöjfenor. Det är dock inte enbart det fakutm att jämförelsen saknar beviskraft, utan även det att dessa bat diskus i så fall lika gärna skulle kunna vara besläktade med den Siamesiska kampfisken enligt detta sätt att resonera, som ju iallafall till viss del naturligt är utrustade med slöjfenor. Sanningen är istället att diskus och scalare inte är mera släkt än vad diskus och till exempel hantelciklid är, om nu tillhörigheten till samma biotop skulle vara något slags kriterium för släktskap.
#13 - 19 september 2004 15:30
Ok nu kan de bli väldigt drygt om man ska börja med att debatera gränser för modifiering av fiskar.
Jag har själv red malboro och blue diamonds, svårt då för mig att börja predika om en viss modifikation när de gäller fenorna.
Min åsikt är att fisken inte skall hämmas av aveln eller lida som följd av detta.
Sen vill man så går de att debatera de hela i oändlighet..
Mvh NiXoN
#14 - 19 september 2004 15:42
NiXoN: Forum finns till för att ämnen ska just debatteras, om man inte vill delta i diskussioneran kan man för all del hålla sig utanför. Men okej, din åsikt är noterad av oss andra som vill fortsätta debatten.
#15 - 19 september 2004 15:58
Det var väl inte så farligt heller...
Vad gäller odlingsvarianter av våra "normala" akvariefiskar så finns det ju bara de framodlade kvar.
Det finns väl enbart ett fåtal akvarister som vet hur guppy, svärdbärare och platy till exempel ser ut i verkligheten. Det finns ju nästan inga bilder kvar av dessa vildformer på internet
#16 - 19 september 2004 16:12
Hej

Ja, och det är jäkligt synd. Jag tycker inte man ska ursäkta det, och säga att det där var ju inte så farligt, och bagatellisera det. Människan är för klåfingrig för sitt eget och andra djurs bästa. Går det så långt att akvarister till slut glömmer hur en art egentligen ser ut, då har det gått för långt, och vi verkar tyvärr vara på väg åt det hållet.

MVH Micke
#17 - 19 september 2004 17:13
Wolf: Klart saken skall debateras! Jag lät nog lite anti i mitt inlägg och tappade bort de jag ville förmedla.
Min point i de hela var mer eller mindre att diskusarna är väldigt sönderavlade redan i dagens läge. Sen kunde man ju lägga lite krut på att avla fram diskus som tål akvarie förhållanden bätre, men dessa diskusar skulle ju inte heller vara "riktiga" diskusar.
mvh NiXoN
#18 - 19 september 2004 19:06
Hej

Man behöver nog inte avla fram några särskilda discusar som tål akvarieförhållanden bättre, utan det gör de nog automatiskt när de har odlats i tillräckligt många generationer. Och så spelar det ju roll hur de har fötts upp också. Svenskodlade discusar t.ex påstås vara tåligare än de från asien, eftersom vi inte använder så mycket kemikalier här när vi odlar.

Se´n är jag rätt osäker på om alla dessa framavlade varianter är tåligare än ursprungsformerna. De är nog utsatta för rätt hård avel, inavel, och så vidare, så vildformerna, och de som inte odlats för hårt, är nog de mest härdiga.

MVH Micke

Annons