Micke A: Väl talat! Det är visserligen sant, som flera här har påpekat, att just denna "beslöjning" av artens ryggfena inte är särskilt långt gången, men det är inte heller relevant i sammanhanget. Personligen är jag inte intresserad av hur långt gången aveln är, utan av det faktum att fisken genom denna enorma förändring av sitt utseende på någon nivå slutar att vara just en "diskus". I just det här fallet ger artnamnnet ensamt en fingervisning om hur fisken i fråga bör se ut, och dessa pilspetsliknande fiskar har enligt min mening slutat att vara diskusar. En diskus ser i formen ut som just en diskus, inte som en bumerang. Och häri ligger väldigt mycket av artens skönhet och särprägel. Det var vidare någon här som drog den ytterst ogrundade slutsatsen att uppkomsten av dessa High-fin bat diskus var ett bra bevis på diskusens släktskap med scalaren. Jag skulle vilja att denna person kunde påvisa en enda Amazons-kläckt scalare som naturligt är utrustad med slöjfenor. Det är dock inte enbart det fakutm att jämförelsen saknar beviskraft, utan även det att dessa bat diskus i så fall lika gärna skulle kunna vara besläktade med den Siamesiska kampfisken enligt detta sätt att resonera, som ju iallafall till viss del naturligt är utrustade med slöjfenor. Sanningen är istället att diskus och scalare inte är mera släkt än vad diskus och till exempel hantelciklid är, om nu tillhörigheten till samma biotop skulle vara något slags kriterium för släktskap.