Londondimma i 720-karet

#1 - 27 mars 2009 19:42
Jag startade upp mitt nya akvarium, ett 720-liters, för en vecka sedan. Och naturligtvis gjorde jag bort mig totalt, fattar inte att jag kunde vara så dum :mad:. Sanden, finkornig Rådasand, är så otroligt dammig. Första två dagarna såg man absolut ingenting i akvariet, nu är det väl något bättre men inte på långa vägar bra.

Vad tror ni, kommer det lägga sig så småningom eller borde jag starta om karet och tvätta sanden ordentligt? Gah!!! Så arg på mig själv!
#2 - 27 mars 2009 20:42
Vattenbyten :)
#3 - 27 mars 2009 21:04
Johanski skrev:
Vattenbyten :)

Hur mycket och hur ofta törs jag byta utan att fiskarna tar skada?
#4 - 27 mars 2009 21:05
Se till att stoppa ner nåt innerfilter som drar runt en jävla massa vatten och fyll det med filtervadd packat hårt så försvinner det snart.
#5 - 27 mars 2009 21:08
drd skrev:
Se till att stoppa ner nåt innerfilter som drar runt en jävla massa vatten och fyll det med filtervadd packat hårt så försvinner det snart.

Okej, det är värt att testa :).
#6 - 27 mars 2009 22:19
Samt fundera ut vad som ger den londondimman,kanske du matar för mycket eller har för dålig filtreringskapacitet...
#7 - 27 mars 2009 23:17
Samt fundera ut vad som ger den londondimman,kanske du matar för mycket eller har för dålig filtreringskapacitet...

Läs första inlägget igen :)
#8 - 27 mars 2009 23:24
Johanski skrev:
Läs första inlägget igen :)

Står ingenting om han /hon har fisk i karet eller matar,vad för filtreringsmetod som är vald...:)
#9 - 27 mars 2009 23:30
Står ingenting om han /hon har fisk i karet eller matar,vad för filtreringsmetod som är vald...:)

Står däremot att h*n satte i rådasand, otvättad. Skulle tro att mysteriet om varför det är londondimma redan var löst innan du frågade :p
#10 - 27 mars 2009 23:34
Finns dom som lyckats bättre med otvättad biltema/jula blästersand,så varför dimma med råda...själv tvättar jag alltid all akvariesand...:d
#11 - 28 mars 2009 11:54
Finns dom som lyckats bättre med otvättad biltema/jula blästersand,så varför dimma med råda...själv tvättar jag alltid all akvariesand...:d

Jag har otvättad Biltemasand i ett annat akvarium, blev aldrig dimma där fast jag inte tvättade den. Jag vet redan att det var klantigt gjort, men den här Rådasanden var väldigt dammig. Övermatning är knappast troligt, akvariet är helt nystartat och dimman har legat sen uppstart. Kan säga att det ser något bättre ut idag, har bytt lite vatten på morgonen. Ska iväg och köpa filtervadd oxå sen.

Filtreringen är underdimmensionerad det vet jag redan ( 2 st Fluval 4+), ska komplettera med ett ytterfilter oxå.

Edit: Jag är en hon.
#12 - 28 mars 2009 15:57
Har du fiskar i karet nu ?
Annars är det bara att byta vatten ett par gånger och rengöra filtren och testa det jag skrev ovan igen och vänta med fisk ett tag till.
#13 - 28 mars 2009 20:53
drd skrev:
Har du fiskar i karet nu ?

Annars är det bara att byta vatten ett par gånger och rengöra filtren och testa det jag skrev ovan igen och vänta med fisk ett tag till.

Jag har fiskar i karet. Bytte som sagt vatten i morse igen, det är lite bättre nu. Ska ta upp filtrena och packa in med filtervadd, köpte idag. Tror de fixar sig så småning om :). Tackar så mycket för hjälpen :D!
#14 - 30 mars 2009 17:10
Tänkte bara berätta att vattnet ser MYCKET bättre ut sen jag packade filtervadd i innerfiltren. Har bytt vatten ett par gånger oxå. Tack drd och Johanski för hjälpen :D!
#15 - 30 mars 2009 17:11
Du får ju tacka mig också!
#16 - 30 mars 2009 17:14
osis skrev:
Du får ju tacka mig också!

Skrev du e den här tråden? eller har jag missat nåt?
#17 - 30 mars 2009 17:14
För att jag är så snäll! ;)
#18 - 30 mars 2009 17:15
osis skrev:
För att jag är så snäll! ;)

:d:d Ja, okej då. Jag är inte snål. Tack osis ;)!
#19 - 30 mars 2009 17:18
Marisch skrev:
:d:d Ja, okej då. Jag är inte snål. Tack osis ;)!

Ingen orsak! :d:d;)
#20 - 30 mars 2009 20:22
No probs ;) Hoppas du får klart och fint vann i baljan nu då :)

Tänk på att ta väck vadden i filtret så småningom för att det sätter igen fort annars.
#21 - 30 mars 2009 20:33
drd skrev:
No probs ;) Hoppas du får klart och fint vann i baljan nu då :)

Tänk på att ta väck vadden i filtret så småningom för att det sätter igen fort annars.

Japp det ska jag göra. Nu börjar det bli roligt igen :d, när man ser nåt. ;)
Bilagor:
#22 - 31 mars 2009 08:16
Kan det möjligen få konsekvenser på sikt om man "kör med" otvättad sand ? Skulle vara intressant veta om allt utvecklas normalt framöver.
#23 - 31 mars 2009 08:21
Jag har inte tvättat min sand och det har funkat bra:)
#24 - 31 mars 2009 09:04
Det är säkert inte nån större fara om man vet var sanden kommer ifrån men då jag inte har 5 kronors fisk i nåt av mina kar så vill jag vara säker på att det är bra från början och jag tvättar ALLTID all sand som ska ner i mina akvarier.

På så vis är man säker på att det inte kommer ner nåt damm och skit som inte bör vara där.

Sen så är ju inte filter och dess innehåll mekaniskt designade för att ta hand om damm och skit efter oren sand.
Små grus o dammpartiklar kan ju få grejerna att slipas inne i filtren och så småningom gå sönder snabbare än annars.
#25 - 31 mars 2009 09:55
Det var just därför jag ville veta om det var värt besväret att ta upp allt och tvätta sanden eller inte :).
#26 - 31 mars 2009 09:57
Marisch skrev:
Det var just därför jag ville veta om det var värt besväret att ta upp allt och tvätta sanden eller inte :).

Ett jäkla jobb men kan vara väl värt det.
Jag tvättar alltid sanden innan den slängs i.
#27 - 31 mars 2009 10:08
NIC skrev:
Ett jäkla jobb men kan vara väl värt det.

Jag tvättar alltid sanden innan den slängs i.

Hmm. Tänk om jag vetat tidigare. Nu har ju scalarerna yngel så nu rör jag inget. Får se senare då.
#28 - 31 mars 2009 12:00
Filtert och vattenbyten?

Nja

Processen som later de sma partiklarna aggregera till storre partiklar tar nagra dagar.. sedan blir det klart oavsett

ta det lungt eller ak skidor en vecka!
#29 - 31 mars 2009 14:34
I vilket fall som helst verkar det fixa sig, det går åt rätt håll. Så här har det ändrat sig sedan uppstart och till idag efter 1,5 vecka.

Dag 1
[ATTACH]18627[/ATTACH]

När jag startade tråden
[ATTACH]18628[/ATTACH]

Idag
[ATTACH]18629[/ATTACH]
#30 - 31 mars 2009 14:58
Rådasanden är grymt dammig, jag tvättade 75 kg i över en timme innan jag fick bort dammet. Inte bra för impeller och dess lagringar med en massa sanddamm...
#31 - 31 mars 2009 15:00
Ouscazz skrev:
Rådasanden är grymt dammig, jag tvättade 75 kg i över en timme innan jag fick bort dammet. Inte bra för impeller och dess lagringar med en massa sanddamm...

Nej jag förstår det. Men gjort är gjort, kan inte göra så mycket nu. Går pumparna sönder så gör de väl det. Får ta den smällen.:(
#32 - 31 mars 2009 15:11
Marisch skrev:
Nej jag förstår det. Men gjort är gjort, kan inte göra så mycket nu. Går pumparna sönder så gör de väl det. Får ta den smällen.:(
Fint du fixat marisch;) Oroa dig inte för pumparna de har inte tagit skada, jag lovar!
#33 - 31 mars 2009 15:40
Det där var snyggt! :D Har du någon tråd?
Bilagor:
#34 - 31 mars 2009 15:51
osis skrev:
Det där var snyggt! :D Har du någon tråd?

Menar du om jag har nån projekttråd? Nä det har jag inte, fast jag har funderat på det. Tänkte kanske börja med bänkbygget :d. Får se.
#35 - 31 mars 2009 15:53
åheim skrev:
Fint du fixat marisch;) Oroa dig inte för pumparna de har inte tagit skada, jag lovar!

Tack så mycket. Det är inte på långa vägar klart än, en bit i taget ;).

Hoppas du har rätt angående pumparna :).
Bilagor:
#36 - 31 mars 2009 15:57
Då sätter du igång en projekt-tråd!:d Nu!;)
#37 - 31 mars 2009 16:22
vad gjorde du ? har nämligen samma problem , körde du ner filter vadd i inner filtret ?:)
#38 - 31 mars 2009 16:25
boomaddo skrev:
vad gjorde du ? har nämligen samma problem , körde du ner filter vadd i inner filtret ?:)

Ja, jag packade in filtervadd ganska hårt i filtret ja. Plus att jag gjort några extra vattenbyten. Det verkar fungera hittills. Sen om pumparna tagit skada av stendammet eller inte får väl tiden utvisa. Jag har inte märkt nåt än iaf, de fungerar som vanligt. :)
#39 - 31 mars 2009 16:30
okej tog du bort de gamla filterna i pumpen ? jag har ett akvarium på 160 liter och en fluwal +3 pump ^^:)
#40 - 31 mars 2009 16:42
boomaddo skrev:
okej tog du bort de gamla filterna i pumpen ? jag har ett akvarium på 160 liter och en fluwal +3 pump ^^:)

Nej jag lät dem sitta. Är filterkorgen tvådelad på fluval 3+ oxå? Jag har fluval 4+ och jag proppade i filtervadd emellan och tryckte ihop så gott det gick. Det var lite pulande men det gick till slut.
#41 - 31 mars 2009 16:45
okej , ja det är den , tack så mycket hoppas jag ska få bot på detta problem :)
#42 - 31 mars 2009 16:45
osis skrev:
Då sätter du igång en projekt-tråd!:d Nu!;)

Som sagt får väl se ;). Det finns så många projekttrådar med så otroligt vackra kar, så man känner sig ju lite grann underlägsen där :d:d.
#43 - 31 mars 2009 16:47
boomaddo skrev:
okej , ja det är den , tack så mycket hoppas jag ska få bot på detta problem :)

Lycka till :)! Men glöm inte, som drd sa, att ta bort vadden efter ett tag då det proppar igen ganska fort.
#44 - 31 mars 2009 17:21
Jag kör också med rådasand, och även om jag sköljer ur den så tyar det ett par dagar innan dimman lägger sig. Kör du råda i botten och annan på toppen? (min råda är mycket mörkare)

Annars håller jag med övriga, ser mysigt ut =)
#45 - 31 mars 2009 17:48
Jag kör också med rådasand, och även om jag sköljer ur den så tyar det ett par dagar innan dimman lägger sig. Kör du råda i botten och annan på toppen? (min råda är mycket mörkare)

Annars håller jag med övriga, ser mysigt ut =)

Enbart råda i det karet. Kul att du tycker om det :).
#46 - 31 mars 2009 17:55
Marisch skrev:
Som sagt får väl se ;). Det finns så många projekttrådar med så otroligt vackra kar, så man känner sig ju lite grann underlägsen där :d:d.

Du är inte underlägsen på något sätt!:d Det är däremot jag, ändå vågade jag göra en tråd! ;)
#47 - 5 april 2009 20:32

Blästersand är ren vore dumt att blästra med den annars.

Annons