Lombardoi och ?

#1 - 3 februari 2003 11:02
Jag hade tänkt flytta över mina Lombardoi till ett 200l kar, måste avveckla 375 liters karet som dom är i nu.

Det skulle vara trevligt att ha någonting annat i det nya akvariumet också. Men vad? Demasoni?

Jag har en ensam eldstjärt kvar i 200l akvariumet nu, kan man ha honom kvar där eller är det inte värt ett försök ens?

Alt. är att försöka göra sig av med "Lombardoiérna" för att införskaffa några mindre aggresiva ciklider.

Förslag mottages tacksamt!

#2 - 3 februari 2003 11:33
Rödzebra!!!!
Magnus
#3 - 3 februari 2003 13:16
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Rödzebra!!!!
Magnus
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tack för svaret!
Okey, men hur reagerar Lombardoihanen/hanarna på de stackars rödzebra honorna då? Annars verkar dom ju trevliga, har kikat lite på fiskguiden på den här sidan. Är det svårt att få tag på blå hanar? Är dom dyrare?

Vad tror du om min eldstjärt???
#4 - 3 februari 2003 18:17
Eldstjärten kan funka men det är inte att föredra. Skänk bort den till någon som har ett passande akvarium. Jag har haft rödzebra och lombardoi tillsamnmans och det har inte varit några problem. Blå hannar har jag ingen erfarenhet av.
MVH
Magnus
#5 - 3 februari 2003 19:43
Självklart kan du ha Lombardoier och Röd Zebra tillsammans. Jag har det själva och det har aldrig varit några problem.
Man läser och hör ofta att Lombardoier är aggresiva men om man har mycket fisk i akvariet så hämmas aggresiviteten (min erfarenhet).
Jag har följande fiskar i mitt akvarium:
2+4 Lombardoier
2+2 Saulosi
2 N`kali
2+6 Röd Zebra.En blå och en vit hane. Tyvärr så kan dom blå hanarna vara svåra att få tag på.

/Roger
#6 - 4 februari 2003 06:24
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Självklart kan du ha Lombardoier och Röd Zebra tillsammans. Jag har det själva och det har aldrig varit några problem.
Man läser och hör ofta att Lombardoier är aggresiva men om man har mycket fisk i akvariet så hämmas aggresiviteten (min erfarenhet).
Jag har följande fiskar i mitt akvarium:
2+4 Lombardoier
2+2 Saulosi
2 N`kali
2+6 Röd Zebra.En blå och en vit hane. Tyvärr så kan dom blå hanarna vara svåra att få tag på.

/Roger
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Hur stort är det akvariumet då? Om man trycker ner mer fisk i ett mindre (200l) kar kommer dom ändå att leka och producera yngel?

Tex om man har 8 lombardoi + 8 andra malawi och några malar?
#7 - 4 februari 2003 06:39
Låter som en bra kombination. Det är grundläggande för att lyckas med Malawi att ha mycket fisk. Glöm inte att dimensionera filtrets storlek efter den biologiska påfrestningen som mycket fisk ger.
MVH
Magnus
#8 - 4 februari 2003 10:32
Låter som en bra kombination. Det är grundläggande för att lyckas med Malawi att ha mycket fisk. Glöm inte att dimensionera filtrets storlek efter den biologiska påfrestningen som mycket fisk ger.
MVH
Magnus
Jag tänkte plocka över filterna från 375l karet och använda dom i det nya så det blir nog bra.

Ska bli kul att se hur det blir när det står klart. *ler*

OM jag inte skulle ta rödzebra, vad vore ett andra val?
#9 - 4 februari 2003 18:32
Mitt akvarium är på 200 liter.
Jag har aldrig mindre än 20 fiskar.
Jag fick för länge sedan ett tips om att ha mellan 20-25 fiskar i akvariet och det har verkligen fungerat.
Om dom ynglar?
Javisst, se bara till att ha gott om gömställen.
Pumpen jag använder mig av är en Fluval4+ som jag har satt med utblåset ca. 1 cm under vattenytan.
Jag byter ungefär en tredje del av vattnet en gång i veckan.
Filtret rengör jag var 14:e dag.
Glömde skriva att jag har tre stycken Ancistrusmalar också.

/Roger

Annons