Lombardoi färg

#1 - 29 november 2006 14:13
[LEFT]Har 6 stycken Lombardoier:).. (typ yngel) minsta är 2.5cm största typ 4...
Vid vilken storlek / ålder börjar hanen byta färg till gul?:/
[/LEFT]
#2 - 29 november 2006 14:14
Kom på en sak till:) Har även 6 stycken röd rubin... Har även honorna typ ljusblåa prickar på sina fenor?.. och kan de få en blå rand under ögat?.. eller e de helt bruna?
#3 - 29 november 2006 17:40
Ingen som vet?:*(
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 november 2006 17:46
hall skrev:
[LEFT]Har 6 stycken Lombardoier:).. (typ yngel) minsta är 2.5cm största typ 4...

Vid vilken storlek / ålder börjar hanen byta färg till gul?:/ [/LEFT]

Det varierar väldigt mycket när hanarna börjar växla färg - ibland kan en 2 cm växla färg. Ibland växlar de inte färg innan de är vuxna.

Röd rubin är ju en framavlad variant så deras färger kan vara högst flexibla men jag tror nog att honorna i stort sett förblir bruna. Dock jag har inte så mycket erfarenhet av avelsformerna så säker är jag definitivt inte
HazelCR
#5 - 30 november 2006 03:11
Mina Lombardoi färgade om vid ca 4 cm storlek. Men det går att ana redan tidigare, därför att hanarna börjar blekna, banden blir otydligare ibland i ett första skede.

Röd rubin, där kan man försöka titta på stjärtfenan. Om den börjar bli lite röd, så är det ett tecken på en hane. Honorna skall inte få rött på stjärtfenan. Det är det tidigaste tecknet som jag känner till. Men det kan kanske variera med vilka "Röd Rubin" man har och dess färguppsättning, som Kjell är inne på.
Det där med färger under ögon m.m. vet jag inget om.

Annons