LOKALEN, ju fler vi är tillsammans.......

#1 - 3 mars 2019 15:47
Attachment En ny projekt tråd gällande vår lokal. Min förhoppning är att vi blir flera som skriver och lägger upp foton i denna tråd då vi är fem glada akvarister som kommer dela denna lokal och flera av oss finns ju redan här på zoopet.
Lokalen ligger ju i källaren under ett bostadshus i Gbg, så tyvärr är höjden lite lägre än vad som hade varit önskvärt med sina 195. Men för övrigt är lokalen helt perfekt. Ett stort rum på 4x8 meter, med två mindre fönster samt kök och badrum. Tyvärr saknar lokalen golvbrunn.......så det är väl bara att hoppas på att karen är täta.
Attachment
Badrummet kommer få ett nytt golv och en ho extra under nästa vecka, inte det lyxigaste men precis lagom....

Attachment Ja även köket kommer att få en lättare ansiktslyftning, det gamla rivs och ny kyl/frys samt ett trevligt köksbord och lite hyllor på en vägg för vårt gemensamma akvariebiblotek.

Attachment

#2 - 3 mars 2019 15:51
Nu är ni igång! Kul!
#3 - 3 mars 2019 15:51
Ja, tillträdesdagen var ju 1mars. Och då var det ju lika bra att sätta igång.

Attachment
Inte det roligaste, men lika bra att börja med luft, ventilation kommer att behövas.....
#4 - 3 mars 2019 16:10
Roligt med att bygga upp en ny lokal. ser riktigt bra ut och mycket utrymmen och det är bra att ha :)
#5 - 3 mars 2019 16:15
Där efter är det ju lite planering som krävs. Vi är fem stycken med lite olika behov och tidsplaner så för att göra det enkelt presiderade vi vad vi önskade i löpmeter akvarium och utgick ifrån det. En av oss ville ha tio meter, en sex meter ( det är jag det ) två nöjer sig med tre meter och en vill ha en ställning på hundratjugo centimeter. Så när det var klart var det ju bara att börja fylla på, de som visste vilka kar de skulle ha fyllde på med dessa och de andra markerade bara meter.
Alla kommer ju ha sina intressen av fisk så det blir en riktig blandning, en kör Tanganyika , en kiri , en regnbåge och jag och en till sydamerikanskt , han troligen mer mal och dvärgciklider och jag tänker mig ju diskus och eventuellt Corydoras .

Attachment
Första skissen.....
#6 - 3 mars 2019 16:36
Nåväl, idag började vi så att bära.....och drömma tillsammans . Detta blir ett spännande äventyr :d

Attachment
mitt första kar på plats......

Attachment
så allt eftersom..... kommer mer och mer kar ner för den branta källartrappan.

Attachment
En välbehövlig paus. Nu dröjer det nog till nästa söndag innan vi kör vidare. Bosse, killen med tio meter kommer flytta sina först, detta kommer ske de nästkommande veckorna två per helg är tidsplanen för han skall hinna med och inreda och flytta fisken också. Vi andra kommer lunka på lite långsammare och har som mål att vara färdiga till hösten.
En tuff helg var det iallafall, födelsedagskalas i lördags och sedan lit akvarieflytt och nu är det bäst att sätta igång med vattenbyten här hemma.

#7 - 3 mars 2019 16:46
[QUOTE=Nando;n2399284]Nu är ni igång! Kul! [/QUOTE]

Jättekul, faktiskt.....man har ju massor att prata om när man har samma intressen. Och sedan märker man att man har gemensamma bekanta, killen som fick överta mina diskus för trettio år sedan (då jag gav upp dessa) var en David kände och fått fisk av när han började med sitt akvarie intresse, han har för övrigt vildfångade diskus idag, tillsammans med Curilenquer diskus. Båda herrarna på bild skall komma den 9 mars.
#8 - 3 mars 2019 16:48
[QUOTE=LAncer;n2399287]Roligt med att bygga upp en ny lokal. ser riktigt bra ut och mycket utrymmen och det är bra att ha :)[/QUOTE]

Ja du. Innan vi börjar fylla på..... det kommer nog bli rätt fullt är jag rädd......
#9 - 3 mars 2019 18:15
Riktigt roligt att kunna dela lokal med någon med samma intressen och kunna hjälpa varandra och även bolla idéer med varandra..
#10 - 3 mars 2019 18:28
[QUOTE=LAncer;n2399300]Riktigt roligt att kunna dela lokal med någon med samma intressen och kunna hjälpa varandra och även bolla idéer med varandra.. [/QUOTE]

Just det här med bollandet kommer bli jättekul, annars är ju akvaristik en ganska ensam hobby. Men att göra det tillsammans, det kommer verkligen bli jätte kul.
#11 - 3 mars 2019 20:21
Så roligt! Ska bli kul att få följa detta!
#12 - 3 mars 2019 20:42
Det skall som sagt bli riktigt kul med den gemensamma lokalen! Det blir lite nytändning. Vet inte om det är en rumsindelningsmsrkering som du pekar på....
#13 - 3 mars 2019 20:45
Avis!
#14 - 3 mars 2019 21:02
[QUOTE=Marten64;n2399308]Det skall som sagt bli riktigt kul med den gemensamma lokalen! Det blir lite nytändning. Vet inte om det är en rumsindelningsmsrkering som du pekar på....[/QUOTE]

Tror att det är Bosses markering som jag visar. Har suttit här i kväll och skissat men måste nog förbi imorgon och kontroll mäta ;)
#15 - 3 mars 2019 21:04
[QUOTE=stefant;n2399309]Avis![/QUOTE]

Hitta några kompisar i Malmö och kör vetja :)[:-106]
#16 - 4 mars 2019 14:29
Härligt!
#17 - 5 mars 2019 18:01
[QUOTE=PiaJo;n2399325]Härligt![/QUOTE]

Jätte kul, känns som en riktigt härlig nytändning.....inte för att jag behövde det, brinner ju för fullt sedan ett år, men för flera av de andra var detta nog en härlig ny start så att säga.
#18 - 5 mars 2019 18:12
arbetet går ju vidare i den takt vi hinner med, känns som vi alla är grymt sugna på att köra igång.....

Attachment
det gamla uppreglade golvet är borta, och nya vattenrör dras till extra blandaren, det blir ingen automatisk tömning och fyllning av karen, men att fylla två och tömma två samtidigt förbättrar ju en hel del....

Attachment
Bosse har kört igång första ställningen......han har ju en tidsplan, sex veckor 12 kar, och inte några små baljor inte...

Attachment
Köket, ett litet trinnet kände vi inte att vi behövde, kaffekokare, kyl för öl och frys för fiskfoder så klarar vi oss bra.

Attachment
imorgon är det dax för golven....tänk vad lätt det varit om vi inte var så snabba att flytta in karen...
#19 - 5 mars 2019 18:20
Naturligtvis har jag ju börjat skissa lite på hur vi skall ha karen, önskan är ju att ha ett litet bord och några sköna klubbfotöljer i mitten och sedan alla karen runt omkring, men som sagt vi är många och flera kar skall in......

Attachment
detta är första utkastet men redan ikväll börjar jag med ritning nummer två.....efter lite kontroll mätande och några fler 540 istället för 375...

Attachment
det är tur att vi har en ölstuga med kanonfin mat (har jag hört, inte testat själv än) som närmsta granne.....frågan är om livet kan vara mycket bättre ;)
#20 - 6 mars 2019 19:21
Ja lokalen ja.........nu brinner man lite för detta....

tack vare LAncer har jag nu akvarierna som jag behöver. Får köpa två mindre ställningar med fem kar totalt och dessutom ett 375 så nu är det klart. I lokalen kommer jag ha mina nuvarande två 375:or plus det jag köper samt ett 450 som jag har kvar sedan min storhetstid med Malawi två av karen kommer vara inredda kar där lekparen skall kunna gå när det inte är lek, vilokar. De andra två kommer användas som uppväxtkar för eventuellt unga diskus, det slog mig just att det kommer bli många tomma kar om inte jag får några ungar. Sedan blir det fyra lek kar, som kommer vara mellan 222-312. Sedan kommer jag ha ett par mindre på 150 där jag hoppas lite på Corydoras . Men vi får väl se. Hemma kommer två 540 i vardagsrummet få vara kvar och 600 där uppe. Där kommer i dessa kar kommer de diskusar gå som inte vill leka eller som inte känns rätt att odla på, sedan kommer det finnas ett karantänskar både hemma och i lokalen. Ja så ser det ut idag..... min minskning av hobbyn har idag blivit femton kar, alltså samma antal som jag hade när jag höll på med Malawi ..... suck, nå väl jag vet ju att jag klarar detta antal.......men gissningsvis kommer jag nog vara singel ett tag till, all ledig tid kommer säkert vara i lokalen.
#21 - 6 mars 2019 20:34
Låter perfekt! Mer än perfekt om man tar ölstugan i beaktande ;)
#22 - 6 mars 2019 21:16
[QUOTE=Nando;n2399427]Låter perfekt! Mer än perfekt om man tar ölstugan i beaktande ;)[/QUOTE]

Ja, frågan är om man inte skulle ha en säng i lokalen ......[;)] Fast då hade man väl aldrig kommit hem..
#23 - 8 mars 2019 18:12
Haha, är nog bäst att låta bli!
#24 - 8 mars 2019 20:05
Har bokat en vagn till min söndagsresa till LAncer sedan har jag alla kar jag behöver. Ja eller får plats med....klarar av, sedan blir det att bygga ställning.
fullt upp, hela tiden. Men när vårsolen kommer blir det paus......tror jag
#25 - 10 mars 2019 08:34
Lycka till idag!
#26 - 10 mars 2019 21:09
Vilken intensiv helg....men sjutton så nöjd jag är.

Nu sitter jag i soffan och liksom tänker igenom allt som hände, alla samtal och alla möte. Underbart. Dagens äventyr gav också mycket, att se LAcers fina odlingar, fiskar och akvarier. Sedan var det ju tungt att lasta, men även där gick det ju otroligt bra med LAcers hjälp, och sedan David och min son som hjälpte till att lasta av. Nu sitter jag som sagt i soffan och är helt slut men sjutton så nöjd jag är.....

Attachment
#27 - 10 mars 2019 21:32
Wow, steg 1 och grunden för förutsättningarna avklarat. Bara montering och sedan den spännande uppgiften med inredning osv! Kommer att följa er och eran lokal. Tur att du har så vackra akvarium hemma att slappa vid. Vad passar inte bättre efter en sådan här intensiv akvariehelg:)[:-106]
#28 - 10 mars 2019 21:40
[QUOTE=ICC;n2399675]Wow, steg 1 och grunden för förutsättningarna avklarat. Bara montering och sedan den spännande uppgiften med inredning osv! Kommer att följa er och eran lokal. Tur att du har så vackra akvarium hemma att slappa vid. Vad passar inte bättre efter en sådan här intensiv akvariehelg:)[:-106][/QUOTE]

Helt rätt, sitter här och njuter i soffan i vardagsrummet som står kvar framför karen. I huvudet rullar idéer för ställningarna som skall byggas upp, men det får bli nästa helg det....
#29 - 12 mars 2019 20:16
Hela projektet med lokalen låter verkligen härligt men jag förstår att det även är arbetskrävande. Håller Bosse tidplanen hittills?
#30 - 12 mars 2019 20:40
[QUOTE=Nando;n2399736]Hela projektet med lokalen låter verkligen härligt men jag förstår att det även är arbetskrävande. Håller Bosse tidplanen hittills? [/QUOTE]

Första karen fylls imorgon och i helgen kommer två till, så han håller schemat . .... jag skall nog ha lite paus från lokalen och vara lite hemma. Känns som det är dax att ta det lite lungt....iallafall tills lördag...
#31 - 12 mars 2019 20:49
Låter klokt att ladda batterierna till helgen!
#32 - 14 mars 2019 19:31
Kände att de behövdes, vila lite från akvariesnack helt enkelt....eller ja det är ju inte helt sant, hade ju årsmöte i akvarieföreningen....
men nu har jag lagt beställningen på massor av virke, som jag skall hämta imorgon, sedan blir det att bygga ställning hela helgen, ja och eventuellt även flytta ett antal akvarium, denna gång Bosses........
#33 - 15 mars 2019 17:01
Attachment
Fredagspyssel......

Först hämta alla reglar, beställde färdigsågat....lite lat

Attachment
bära in allt.

Attachment

och så var det bara att sätta igång

Attachment

första klar, nu tre till
#34 - 15 mars 2019 17:29
Snyggt. Skönt att få komma igång

En fråga ska du inte ha något mer så håller varje hyllplan till Karen?
#35 - 15 mars 2019 18:34
[QUOTE=LAncer;n2399887]Snyggt. Skönt att få komma igång

En fråga ska du inte ha något mer så håller varje hyllplan till Karen? [/QUOTE]

En mycket berättiga fråga.....
och svaret är nej....är själv rätt tveksam till denna lösning och tyckte ju din var stråt vassare, men Bosse som är med har alltid byggt sina ställningar så och säger att de håller.....var förbi honom och kollade och han har även 720 med samma lösning så nu kör jag, enkelt och snabbt.....
#36 - 15 mars 2019 18:38
En ställning till, för 540, 450 eller 375. Jag kommer ha två 375. Två ställningar kvar men det får bli i morgon.
nu blir det färska räkor och lite vitt vin. Önskar er alla en skön fredag.

Attachment
#37 - 16 mars 2019 09:53
Oj, vad långt du har kommit!
#38 - 16 mars 2019 14:02
Trevligt att följa projektet. Det är verkligen fullt upp ser jag. Ni kommer att få superkul tillsammans med gemensam lokal och delat intresse.
#39 - 16 mars 2019 14:45
[QUOTE=ICC;n2399933]Trevligt att följa projektet. Det är verkligen fullt upp ser jag. Ni kommer att få superkul tillsammans med gemensam lokal och delat intresse.[/QUOTE]

Kommer bli jättespännande eftersom vi alla har olika typer av fisk. Tror detta kommer bli kanon.
#40 - 16 mars 2019 14:48
[QUOTE=Nando;n2399913]Oj, vad långt du har kommit! [/QUOTE]

Ja, i igår gick jag verkligen igång och fick massor gjort, men idag gick det långsammare.....ja eller går långsammare. Hjälpt Bosse med en till ställning och fått upp en till.
Attachment
#41 - 16 mars 2019 14:58
Riktigt snyggt kommer detta bli med så många stora akvarium :) .
#42 - 16 mars 2019 15:08
Något jag kanske har missat, hur är det med ventilationen och uppvärmningen i lokalen? Mycket vatten som ska hållas varmt som ger hög fuktighet.
#43 - 16 mars 2019 15:25
[QUOTE=LAncer;n2399946]Riktigt snyggt kommer detta bli med så många stora akvarium :) . [/QUOTE]

Ja, mina är ju de minsta.....så många stora kar blir det.
#44 - 16 mars 2019 15:30
[QUOTE=c90368;n2399947]Något jag kanske har missat, hur är det med ventilationen och uppvärmningen i lokalen? Mycket vatten som ska hållas varmt som ger hög fuktighet.[/QUOTE]

Helt rätt, vi har sagt till om detta så innan vi flyttade in satte de fler ventiler och ett till utsug. Tror dock fortfarande det är för lite men fastighetsvärden menar att det skall räcka. Vi kör alla med täckglas men troligen kommer en avfuktare också behövas....
#45 - 16 mars 2019 15:32
Fasen, den här lokalen hoppas jag att man får besöka vid tillfälle. Gôtt att följa projektet! :)
#46 - 16 mars 2019 15:33
[QUOTE=Ekenberg;n2399958]
Helt rätt, vi har sagt till om detta så innan vi flyttade in satte de fler ventiler och ett till utsug. Tror dock fortfarande det är för lite men fastighetsvärden menar att det skall räcka. Vi kör alla med täckglas men troligen kommer en avfuktare också behövas....[/QUOTE]
Fasen, den här lokalen hoppas jag att man får besöka vid tillfälle. Gôtt att följa projektet! :)
#47 - 16 mars 2019 16:18
[QUOTE=Mats Bryzell;n2399960]
Fasen, den här lokalen hoppas jag att man får besöka vid tillfälle. Gôtt att följa projektet! :)[/QUOTE]

Absolut Mats, verkar som ett par av dina kuber är på väg hit , några som Pia inte har plats med..... skall snickra lite till nu. Och under kommande vecka förbereda några kar för att fyllas näst helg.... grymt roligt det här....
#48 - 16 mars 2019 16:21
[QUOTE=Ekenberg;n2399966]
Absolut Mats, verkar som ett par av dina kuber är på väg hit , några som Pia inte har plats med..... skall snickra lite till nu. Och under kommande vecka förbereda några kar för att fyllas näst helg.... grymt roligt det här....[/QUOTE]
Fina kuber det där. Kul att de hamnar hos dig! :)[:-106]
#49 - 16 mars 2019 17:20
[QUOTE=Mats Bryzell;n2399967]
Fina kuber det där. Kul att de hamnar hos dig! :)[:-106]
[/QUOTE]

Nja, hamnar i lokalen men som jag förstod det ville nog Pia ha något i dem, vilket bara blir skojigt ju....

ju fler man är tillsammans osv....
#50 - 16 mars 2019 17:30
[QUOTE=Ekenberg;n2399980]
Nja, hamnar i lokalen men som jag förstod det ville nog Pia ha något i dem, vilket bara blir skojigt ju....
ju fler man är tillsammans osv....[/QUOTE]
Jo, jag menade hos dig (er) i lokalen.
Det är Jagefeldts i Lysekil som limmat burkarna - toppkvalitet!
:)

#51 - 16 mars 2019 19:08
Nu får det räcka för ikväll....är ju faktiskt klar med det jag hoppades på att göra i helgen.

Attachment
ställningen klar för min del av lokalen. Nu är det bara 375 i vardagsrummet som skall hit och 450 i garaget. Men först får lite fiskar flyttas.
#52 - 16 mars 2019 19:13
Så bra det har blivit!
#53 - 16 mars 2019 19:30
Kommer snart jag och besöker er och kollar in läget :)
#54 - 16 mars 2019 20:25
[QUOTE=Nando;n2400002]Så bra det har blivit![/QUOTE]

Ja, jag är rätt nöjd. Tänk nu har jag åtta kar att inreda visserligen med sparsam inredning men ändå. Två 375 skall bli vanliga sällskapskar där diskusarna ska få gå och vila mellan lekperioderna, så där är ju tanken att det skall vara både tetror och corydoras samt lite andra ciklider sedan blir det lek kar och lite yngelkar.
#55 - 16 mars 2019 20:27
[QUOTE=PiaJo;n2400011]Kommer snart jag och besöker er och kollar in läget :)[/QUOTE]

Du är alltid välkommen, idag flyttade några vackra ciklider från Etiopien in, förstod på Bosse att dessa kom från dig, riktigt fin fisk.
#56 - 16 mars 2019 20:29
Ah.. så Danakilierna kom på plats idag :)
#57 - 17 mars 2019 10:02
[QUOTE=Ekenberg;n2400019]

Ja, jag är rätt nöjd. Tänk nu har jag åtta kar att inreda visserligen med sparsam inredning men ändå. Två 375 skall bli vanliga sällskapskar där diskusarna ska få gå och vila mellan lekperioderna, så där är ju tanken att det skall vara både tetror och corydoras samt lite andra ciklider sedan blir det lek kar och lite yngelkar. [/QUOTE]

Vad ni fixar och donar, snyggt blir det också :)

//Inger
#58 - 17 mars 2019 15:27
[QUOTE=Inger H;n2400037]

Vad ni fixar och donar, snyggt blir det också :)

//Inger[/QUOTE]

Tack Inger, ja jag är ju ingen snickare direkt. Men får jag bara jobba i min egen takt och ha ordning och reda runt mig funkar det. Tror det här kommer att bli bra.
#59 - 17 mars 2019 15:36
AttachmentAttachment Idag var det ännu motigare..... känner att det varit två intensiva helger nu på raken..... så vad hände idag. Mer fisk flyttade in i Bosses första ka och kar nummer två står berädd så lite efter schemat är nog Bosse ändå. Två kar per helg var planen. Själv då..... hjälpt Bosse lite, skrapat silikon och förstärkt ställningen. Ja, jag är ju själv lite tveksam så jag använde restbitarma och förstärkte upp lite. Men nu ger jag upp för denna helg
Attachment
#60 - 18 mars 2019 13:12
Grymt starkt jobbat av er! Mycket gjort på kort tid[:-106].
Det var nog förståndigt av dig att förstärka ställningarna;)
#61 - 18 mars 2019 18:27
Det ser riktigt lovande ut!
#62 - 18 mars 2019 19:22
Känns bra med förstärkning, idag blev det ett steg tillbaka.... Bosses kar nummer två visade sig läcka. Lite extra jobb men ingen skada skedd, han får låna ett av mina kar till i höst.
för mig blev det pluggande av avrinnings hållen i karen .
imorgon blir det att skrapa av svart bakgrund, men det skall vara plastfärg så det går förhoppningsvis lätt. Sedan skall ljus bakgrund på, fönsterfilm.
Får se om allt går som planerat. David var där med ännu ett 540 kar igår och David och Johan planerar att bygga sin ställning på söndag. Själv hoppas jag på att flytta fisk och ett 375 till i helgen.
just nu är det vattenbyte hemma. Får ta ett kar per dag nu när helgerna är fullbokade....
#63 - 18 mars 2019 19:29
[QUOTE=LindaAlgo;n2400101]Det ser riktigt lovande ut![/QUOTE]

Tänk bara, att ha åtta nya kar att inreda;)
#64 - 18 mars 2019 20:44
Jädrar vad ni ångar på! Bra jobbat!
#65 - 24 mars 2019 18:37
Hej på er....det var ett tag sedan....
Ja allt tar tid och kraft, först jobbet sedan några timmar i lokalen. Bosse har fått dit fyra kar och håller sitt tids schema, jag har fyllt upp fem av mina med vatten och kramat filtersvampar hemifrån i karen, och idag flyttades de första diskusarna, de var inte helt lyckliga kan lungt sägas. David och Johan körde igång sitt ställningsbyggande idag... vilken fart de höll...ja David han även fylla sitt första kar. Nu går det undan.
#66 - 24 mars 2019 18:43
Attachment
Ja och en öl på det Attachment
full fart

Attachment
hur va det nu jag tänkte....

Attachment
lite trångt
Attachment även fiskarna är nyfikna

Attachment

sjutton vad bra det blev
#67 - 24 mars 2019 18:58
Attachment

Så mina diskusar då.....inte lyckliga direkt Attachment hoppas de är gladare imorgon
#68 - 24 mars 2019 19:00
Övriga fiskar.....

Attachment
Attachment
Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#69 - 24 mars 2019 19:49
snyggt. roligt att det kommit ner lite fisk i lokalen:)
#70 - 24 mars 2019 20:12
[QUOTE=LAncer;n2400320]snyggt. roligt att det kommit ner lite fisk i lokalen:)[/QUOTE]

Vi är ju inte lika snabba som du, men vi är igång. Såga att du hade nya goldstripes på ge, jättekul.
#71 - 24 mars 2019 21:20
Vad mycket ni har hunnit och så bra det ser ut!
#72 - 24 mars 2019 21:22
[QUOTE=Nando;n2400325]Vad mycket ni har hunnit och så bra det ser ut! [/QUOTE]

Och dessutom jättekul att ömgås samtidigt som man
pysslar .....detta är verkligen kul.
#73 - 24 mars 2019 21:25
Jag förstår det!
#74 - 25 mars 2019 07:35
Himla trevligt får jag säga, kul med bilderna. Ni ser ut att trivas i er nya "mancave". Har ni tömt hela byggfirman på reglar nu eller ;)
#75 - 25 mars 2019 16:28
[QUOTE=Nando;n2400325]Vad mycket ni har hunnit och så bra det ser ut! [/QUOTE]

Kan inte skriva det bättre själv!
#76 - 25 mars 2019 18:44
[QUOTE=ICC;n2400331]Himla trevligt får jag säga, kul med bilderna. Ni ser ut att trivas i er nya "mancave". Har ni tömt hela byggfirman på reglar nu eller ;)[/QUOTE]

Nära på.....men vi behöver allt lite mer reglar.
det är ju sällan vi är här allihop. Bosse är här under förmiddagarna och jag alltid efter jobbet, David och Johan är ännu så länge mest här på helgerna. Men idag har Johan cilikonat om ett 540 så då dröjer det nog inte länge innan det kommer fisk i. Och David har fyllt sitt första. Jag hoppas hinna flytta ett till på onsdag, men vi får se . Jag är ju alltid tidsoptimist.
#77 - 25 mars 2019 18:46
[QUOTE=LindaAlgo;n2400343]

Kan inte skriva det bättre själv![/QUOTE]

Själv tycker jag inte det går snabbt nog, attan att man skall jobba också.
#78 - 25 mars 2019 18:54
Så nu sitter jag i lokalen och blickar in i de nya lek kuberna, ja kanske inte lek kuber som manbär vana att se, men jag tycker det känns så tråkigt med små nakna kuber så nu testar jag så här. Sand på botten , sparsamt med växter och lite rötter. Vi får ju se om det funkar....
#79 - 25 mars 2019 18:59
Attachment

Attachment

I kobolt blå parets kub verkar det som paret funnit sig tillrätta blixt snabbt och efter matningen nu ikväll började de leka och letar nu ett bra ställe.....

AttachmentAttachment
Attachment
Attachment
Attachment

#80 - 25 mars 2019 19:02
Rödturkos paret behöver allt lite mer tid....men de åt lite försiktigt.
Attachment

Attachment
Attachment
Attachment
#81 - 25 mars 2019 22:01
Fina bilder Thomas! De två paren var trevligt sällskap när jag stod och silikonade.
Vi får se när jag så sakteliga tuffar igång....
#82 - 25 mars 2019 22:33
Så roligt att ett par redan är på gång! Ser bra ut!
#83 - 26 mars 2019 08:49
Ser för jädra gôtt ut!
Behöver ni fler kar och ställningar?
Jag har en ställning som rymmer tre 100-litare, ett helglaskar på 100 liter och ett 540.
Allt kostar gratis!
540-baljan har en spricka i bottenglaset men annars är allt tip-top.
#84 - 26 mars 2019 15:09
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400381]Ser för jädra gôtt ut!
Behöver ni fler kar och ställningar?
Jag har en ställning som rymmer tre 100-litare, ett helglaskar på 100 liter och ett 540.
Allt kostar gratis!
540-baljan har en spricka i bottenglaset men annars är allt tip-top.
:)[/QUOTE]

Ställningen är superintressant
#85 - 26 mars 2019 16:49
Attachment Ja, idag var Pia på besök....vi börjar bli riktigt många

#86 - 26 mars 2019 17:35
[QUOTE=Ekenberg;n2400386]

Ställningen är superintressant[/QUOTE]

Gôtt! Grejerna kan ju lika gärna användas av någon. Det är tippen nästa, håller på att rensa ur stugan. :)
#87 - 26 mars 2019 17:35
Vad häftig roten som är lite grönfärgad är!
#88 - 26 mars 2019 21:17
Kul!
#89 - 26 mars 2019 21:19
[QUOTE=LindaAlgo;n2400392]Vad häftig roten som är lite grönfärgad är![/QUOTE]

Alger är vackra....tänkte först tvätta roten men bestämde mig för att låta naturen ha sin gång iallafall i detta fall...
#90 - 27 mars 2019 10:31
Oj, gästerna börjar redan strömma till:). En fritidsgård för likasinnade akvarister har skapats[:-38]:D
#91 - 27 mars 2019 12:22
[QUOTE=Ekenberg;n2400387]Attachment Ja, idag var Pia på besök....vi börjar bli riktigt många

[/QUOTE]

var kul att få se lokalen igen nu när det är fisk och massa kar uppsatt :)
var inte sista gången kan jag lova att jag hängde där en stund, kommer blir ca en gång i månaden minst så ni lär tröttna på mig :d:rolleyes::D;)

#92 - 27 mars 2019 17:04
[QUOTE=ICC;n2400412]Oj, gästerna börjar redan strömma till:). En fritidsgård för likasinnade akvarister har skapats[:-38]:D[/QUOTE]

Precis så, du är alltid välkommen
#93 - 27 mars 2019 19:04
Tack, tittar gärna in nästa gång jag är i era trakter!
#94 - 28 mars 2019 11:48
Nämen, boys, titta va' ja' hitta'...
Fem stora, fina rötter. Två "mangrove" och tre Red Moor. Dessa kan ni ta med er om ni vill, kostar gratis! Kan nog bli riktigt fina i något eller flera kar.
Rensar ur stugan just nu och förbereder så att det blir cool-breeze att flytta kar och ställning imorgon.

Attachment

Attachment
#95 - 28 mars 2019 17:00
Hahaha, ja Mats säga vad man vill .....du är ingen super affärsman... Naturligtvis tar jag hemskt gärna hela klabbet ..... ringer dig imorgon med lite mer exakta tider.
#96 - 28 mars 2019 17:03
[QUOTE=Ekenberg;n2400457]Hahaha, ja Mats säga vad man vill .....du är ingen super affärsman... Naturligtvis tar jag hemskt gärna hela klabbet ..... ringer dig imorgon med lite mer exakta tider.[/QUOTE]
Njaäe, det är sant... [:o] Men, jag blir glad om ni kan ha användning av grejerna.
Japp, Thomas - vi hörs imorgon!
:)[:-106]

#97 - 28 mars 2019 17:08
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400459]
Njaäe, det är sant... [:o] Men, jag blir glad om ni kan ha användning av grejerna.
Japp, Thomas - vi hörs imorgon!

[/QUOTE]

Känns nästan lite brottsligt, men du vet vad jag sagt. Hojta till bär du vill köra igång igen så får jag göra rätt för mig då...:)
#98 - 28 mars 2019 17:14
[QUOTE=Ekenberg;n2400460]
Känns nästan lite brottsligt, men du vet vad jag sagt. Hojta till bär du vill köra igång igen så får jag göra rätt för mig då...:)[/QUOTE]
Känn inte så, det är bara gôtt att grejerna kommer till användning. :)

#99 - 28 mars 2019 19:52
Vilka härliga rötter!
#100 - 29 mars 2019 10:18
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400445]Nämen, boys, titta va' ja' hitta'...
Fem stora, fina rötter. Två "mangrove" och tre Red Moor. Dessa kan ni ta med er om ni vill, kostar gratis! Kan nog bli riktigt fina i något eller flera kar.
Rensar ur stugan just nu och förbereder så att det blir cool-breeze att flytta kar och ställning imorgon.

Attachment

Attachment[/QUOTE]

OMG.... OMFG... hahahaa.. gott att få kolla in dem sen i era kar :)
#101 - 29 mars 2019 10:22
[QUOTE=PiaJo;n2400505]

OMG.... OMFG... hahahaa.. gott att få kolla in dem sen i era kar :)[/QUOTE]

Ja Pia , och mitt erbjudande att även dina rötter kan få bo i mina kar står kvar ;)
#102 - 29 mars 2019 11:41
[QUOTE=Ekenberg;n2400508]

Ja Pia , och mitt erbjudande att även dina rötter kan få bo i mina kar står kvar ;)[/QUOTE]

hahaha... dessa rötter kan få plats hos mig när du tröttnar hahaa
#103 - 29 mars 2019 15:30
Fan sicken go’ gäng ni är Thomas, pojken (namnet glömde jag precis - sorry) och Bosse!
Alla kar, ramper, rötter, ställningar o.s.v stuvades med illerfart på lastbilen.
Hoppas att ni får god användning av stuffet!
Vi syns snart i lokalen för lite inredning och gôtt gagg!
#104 - 29 mars 2019 17:50
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400519]Fan sicken go’ gäng ni är Thomas, pojken (namnet glömde jag precis - sorry) och Bosse!
Alla kar, ramper, rötter, ställningar o.s.v stuvades med illerfart på lastbilen.

Hade aldrig klarat mig utan Emil , han hjälper alltid till när jag skall flytta om. När vi landade vid lokalen var både Johan och David där så urlastning och nerkonkandet gick nästan av sig själv......#juflermanärtillsammans ;)
#105 - 29 mars 2019 20:39
Ja, denna tråd hoppades jag ju på att mina lokaldelarkompisar också skulle skriva i......så kompisar känner er fria att skriva så mycket ni vill.

en riktigt bra fredag får jag säga. Nu är nästan alla kar jag skall h i lokalen.....och några till. Om jag orkar hinner och får hjälp så skall ytterligare ett 375 dit på söndag. Sedan är det Pias två kuber och sen får vi se om jag får plats med ytterligare en ställning med små kar. Jag vet, jag vet.....återigen har jag tappat fotfästet och rusar på alldeles för snabbt........

Min plan är iallafall som följer. Ja,jag har en plan som jag har tänkt skall vara klar till hösten. Men som sagt, det finns inga måsten utan jag försöker snarare bromsa mig än att rusa på. Tanken är att jag skalla ha två sällskapskar. Ett som jag vill skall se ut som ett svartvatten med mycket grenar och flytväxter, kanske med citrontetra ochnågon spännande Corydoras , kanske någon annan ciklid. Jag är ju fortfarande ganska sugen på lite jordätare. Tanken med detta kar är att mina bruna ciklider skall gå där och vila mellan lektillfällena. Sedan är tanken att de andra sälskapskaret skall ha lite mer växter. Detta kar skall vara vilokar för mina disco diskusar, som Bosse har valt att kalla dem. Här är ju tanken att det också skall vara lite tetror, kanske kejsartetror....och någon spännande ciklid, ja och naturligtvis några Corydoras . Men dessa sällskapskar eller vilokar för diskusarna får vänta till i höst, jag har inte heller bestämt vilka kar som skall bli vilokar, men jag tror attdet blir två 375:or som kommer bli sällskapskar. Sedan är det ju 540 och 450 som jag tror jag skall göra delningsbara. En plastglasskiva som kan sättas i eller tas bort efter behov. Dessa kar skall kunna fungera som lekkar eller som yngel kar eller som tillväxtkar.....min plan är ju att bryta mot alla regler....som vanligt vill jag göra det som jag tror på...sedan om det visar sig vara fel, ja då är jag ju inte sämre än att jag ändrar på mig.... Men jag har ju märkt att det här med nakna kar inte är något för mig. Men som sagt, har jag fel får jag ändra mig. Så alla kar kommer ha sand, några rötter och lite växter. Inga kar kommer vara mindre än 180 liter, alltså inga små lekkuber utan mer akvarium, de flesta blir ju dessutom över 220. Nu finns det ju säkert många som frågar sig varför jag inte gör som alla andra.....ja, och något bra svar på det har jag ju inte. Men jag vet att jag tycker att mina fiskar verkar trivas bättre i inredda kar än i oinredda , fast om det vet jag inget. Men däremot vet jag att jag tycker mycket bättre om att titta på mina fiskar i inredda kar. ja vi får se, och hur man än vrider och vänder på det så är det ju närmare deras vilda miljö än nakna kar, kan hända att det blir svårare att hålla rent, kan hända att de växer långsammare och det kan hända att de blir sjukare, men om det fungerar tror jag att minadiskusar blir starka fiskar som kommer passa i inredda kar. Drömmare, javisst, orealistiskt , kanske det, oekonomiskt, möjligtvis.....men det finna med detta är ju att jag inte gör det för att tjäna pengar eller slå mig in på någon diskus marknad, eller bli känd.....jag gör det för att jag vill njuta av mina fiskar i ett så naturligt beteende som möjligt. Jag vet att detta kan reta proffs och experter. Men det är ju det fina i kråksången. Jag är nybörjare och jag har inte tänkt leva på detta så jag kommer göra det så som jag känner passar mig bäst.

Så tillbaka till karen. Två 375 som kommer bli två sällskapskar. Ett 450 och ett 540 som kommer fungera som allt möjligt efter behov. Här blir det en lättare inredning som kan varieras efter behov. Sedan ar det fyra lek kar som i princip kommer inredas efter paret som bor där. Idag har jag det rödturkosa paret som har fått med sig den rot som de tidigare lagt rom på, idag putsar de båda på roten på det stället de brukar lägga sin rom, så det känns som de är på g. Lika så cobalt blue paret har sin rot med sig i sit kar. Om det funkar så flyttas de två bruna paren i helgen, de får visserligen inte med sig sina rötterutan där försöker jag hitta nya. Ja sedan är det ju Duke och Lady och Snake och Duckface som jag kommer börja med att ha i ett 375 tillsammans så som de varit hela tiden när de lekt. De kommer ha sina rötter och sina kanter av karet.förhoppningen är att de skall trigga varandra och gå parallellt i samma kar utan andra fiskar. Kommer bli jättespännande att se om detta kommer fungera.......

Ja sen har jag ju fyra mindre kar. Får se om de får plats i så fall blir det Corydoras i dessa.......så ser mina planer ut iallafall. Jag kommer skynda långsamt , ja iallafall i min takt sett, sällskapskaren skall igång i höst. Men sex par diskusar skall flytta till lokalen under närmaste veckan.....och kanske dessutom ett gäng på tio små F1......men det är inte riktigt klart än.

Ja, sedan är det Pias kuber, kommer de så blir det ju extra roligt......Sedan har en viss Mats Bryzell visat ett visst intresse på att få inreda mina sällskapskar....

jag ser fram emot hösten ;)
#106 - 29 mars 2019 21:08
Jamen det verkar ju som du har en plan, mitt i allt det som verkar lite kaos just nu :)

I fortsättningen kommer jag att följa dina trådar med stort intresse, utan några "goda" råd om planering och inbromsning [:-46]

Du gör din grej och jag vill hänga med :p
#107 - 29 mars 2019 21:24
[QUOTE=c90368;n2400567]Jamen det verkar ju som du har en plan, mitt i allt det som verkar lite kaos just nu :)

I fortsättningen kommer jag att följa dina trådar med stort intresse, utan några "goda" råd om planering och inbromsning [:-46]

Du gör din grej och jag vill hänga med :p[/QUOTE]

Kul Maths , men dina goda råd har hjälpt mig att skapa mina akvarium, så även om jag inte är den mest diciplenerade eller planerande, eller den som slavlikt följer råden jag får....så uppskattar jag ändå råden, jag överväger dem och jag följer vissa.....dina råd har hjälpt mig massor. Så jag hoppas verkligen du gör dig hörd och säger vad du tycker. Jag blir aldrig varken stött eller tar illa vid mig om någon säger att jag har fel, eller att jag borde göra på ett annat sätt. Men jag lyssnar och funderar. Även om jag inte alltid följer råden jag får så uppskattar jag alltid de som vill dela med sig. Sedan hoppas jag ju inte att det sårar den rådgivande allt för mycket om jag väljer en annan väg. Så Maths, fortsätt ge råd...... och tro mig Maths ...jag bromsar allt vad jag kan........
#108 - 29 mars 2019 21:36
[QUOTE=Ekenberg;n2400569]

Kul Maths , men dina goda råd har hjälpt mig att skapa mina akvarium, så även om jag inte är den mest diciplenerade eller planerande, eller den som slavlikt följer råden jag får....så uppskattar jag ändå råden, jag överväger dem och jag följer vissa.....dina råd har hjälpt mig massor. Så jag hoppas verkligen du gör dig hörd och säger vad du tycker. Jag blir aldrig varken stött eller tar illa vid mig om någon säger att jag har fel, eller att jag borde göra på ett annat sätt. Men jag lyssnar och funderar. Även om jag inte alltid följer råden jag får så uppskattar jag alltid de som vill dela med sig. Sedan hoppas jag ju inte att det sårar den rådgivande allt för mycket om jag väljer en annan väg. Så Maths, fortsätt ge råd...... och tro mig Maths ...jag bromsar allt vad jag kan........[/QUOTE]

Jag tror att vi skulle trivas väldigt bra vid en god middag som avrundades med en flaska Skotskt vatten, någon gång kan det kanske hända :rolleyes:
#109 - 29 mars 2019 21:40
Ja,du.....det tror jag också. Och om det är en inbjudan lär det inte dröja innan jag kommer förbi. Jag har ju ett sommarhus i Malexander och min älste son bor i Linköping dessutom älskar jag gamla Linköping så jag är inte sällan i dina krokar så att säga.....
#110 - 29 mars 2019 22:08
[QUOTE=Ekenberg;n2400572]Ja,du.....det tror jag också. Och om det är en inbjudan lär det inte dröja innan jag kommer förbi. Jag har ju ett sommarhus i Malexander och min älste son bor i Linköping dessutom älskar jag gamla Linköping så jag är inte sällan i dina krokar så att säga.....[/QUOTE]

Du har ett PM.
#111 - 29 mars 2019 22:36
Kul! Ni verkar ha en fin lokal! Det är lite synd på höjden och bristen på avlopp, men den är ju ljus och i bra skick! Min lokal har ok tak och golvavlopp. Men jättefult golv och slitna väggar. Men man får jobba med det man har :-) Mest avundsjuk är jag på att ni är så många som delar på lokalen dock! Det är så sjukt kul att sitta tillsammans och följa de andras framgångar med. Det är nästan bara jag som orkar åka ner och pilla regelbundet hos mig... Men vi har lokalen tillsammans med akvarieföreningen i vår stad så en gång i månaden iaf kommer lite likasinnade och tittar.

Fortsätt posta mer bilder, det är roligt att se hur ni ordnar det!
#112 - 29 mars 2019 23:39
Jag kommer endast ha tre eller fyra kar i lokalen, till en början blir det ett 540 och ett 375. I dag provfyllde jag 540 karet (i väntan på Thomas, Bosse och Emil)!som jag nyligen silikonade om och det var tätt. Av bara farten åkte det även på en mörk Biltemafilm på akvariets baksida. 375 karet får jag förhoppningsvis någon dag i kommande vecka.
Vad akvarierna skall innehålla är faktiskt inte riktigt bestämt ännu.
#113 - 29 mars 2019 23:48
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400519]Fan sicken go’ gäng ni är Thomas, pojken (namnet glömde jag precis - sorry) och Bosse!
:)[/QUOT

Det skulle vara mycket skoj om du kommer förbi någon dag! Gagg är alltid gött!

#114 - 30 mars 2019 07:33
Tack, tittar gärna in nästa gång jag är i era trakter!
#115 - 30 mars 2019 08:18
Ekenberg, jag läser att du sneglar åt jordätarsläktet:). Jag har ett gäng unga Guianacara Sphenozona (yngel från sep-18) på som du gärna får ett gäng utav om intresse finns. Eventuell leverans löser jag åt dig. Hojta till om du vill se foto/video på dem.
#116 - 30 mars 2019 16:23
[QUOTE=Marten64;n2400577]
Det skulle vara mycket skoj om du kommer förbi någon dag! Gagg är alltid gött!
[/QUOTE]
Ja, det skall bli kul att få ta sig en titt i lokalen.
Jag och Thomas började spåna direkt på olika inredningsvarianter till något eller flera av hans kar.
Idag hittade jag dessutom ytterligare en stor Red Moor-rot i en sopsäck. Den passar perfekt till de tre RM-rötter som Thomas tog med sig igår, så jag tar med mig den vid tillfälle.

#117 - 30 mars 2019 16:33
[QUOTE=ICC;n2400585]Ekenberg, jag läser att du sneglar åt jordätarsläktet:). Jag har ett gäng unga Guianacara Sphenozona (yngel från sep-18) på som du gärna får ett gäng utav om intresse finns. Eventuell leverans löser jag åt dig. Hojta till om du vill se foto/video på dem. [/QUOTE]

Jätteintressant , du får gärna lägga lite foton här i tråden nu när du är guldmedlem.
#118 - 30 mars 2019 16:39
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400591]
Ja, det skall bli kul att få ta sig en titt i lokalen.
Jag och Thomas började spåna direkt på olika inredningsvarianter till något eller flera av hans kar.
Idag hittade jag dessutom ytterligare en stor Red Moor-rot i en sopsäck. Den passar perfekt till de tre RM-rötter som Thomas tog med sig igår, så jag tar med mig den vid tillfälle.

[/QUOTE]

Det är två sällskapskar där jag gärna gör det med dig Mats. Tanken i huvudet är ett med mycket grenar och ett med rötter. Det ena vill jag ser ut som svartvatten och det andra lite översvämmad djungel. Men Mats, vet ju att du är mestadels på just detta. Så först skall alla kar till lokalen, sedan skall de silikonas och sen är det bara att köra. Och dessa kar får ta tid....
#119 - 30 mars 2019 16:57
[QUOTE=Ekenberg;n2400594]
Det är två sällskapskar där jag gärna gör det med dig Mats. Tanken i huvudet är ett med mycket grenar och ett med rötter. Det ena vill jag ser ut som svartvatten och det andra lite översvämmad djungel. Men Mats, vet ju att du är mestadels på just detta. Så först skall alla kar till lokalen, sedan skall de silikonas och sen är det bara att köra. Och dessa kar får ta tid....[/QUOTE]
Så fort du känner att det är dags så kör vi på. Vi borde ta med en hel del extra grejer - du såg ju de plommongrenar som är potentionellt inredningsmaterial. Tänk vilka möjligheter vi har där. De lite rakare Hasselkvistarna är väldigt användbara också.
#120 - 30 mars 2019 17:13
Absolut Mats :)[:-106] det ända kravet är att inredningen skall passa diskusar. De skall kunna gå i dessa kar mellan lekperioderna.
#121 - 30 mars 2019 17:16
[QUOTE=Ekenberg;n2400599]Absolut Mats :)[:-106] det ända kravet är att inredningen skall passa diskusar. De skall kunna gå i dessa kar mellan lekperioderna.[/QUOTE]
Du bestämmer och styr! :);)
#122 - 30 mars 2019 17:25
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400600]
Du bestämmer och styr! :);)
[/QUOTE]

Japp och ända önskemålet är att det skall passa diskus. Tänker både på ditt fantastiska diskuskar och ditt källarlar när scalarerna gick där....något i den stilen;)
#123 - 30 mars 2019 17:44
[QUOTE=Ekenberg;n2400601]
Japp och ända önskemålet är att det skall passa diskus. Tänker både på ditt fantastiska diskuskar och ditt källarlar när scalarerna gick där....något i den stilen;)
[/QUOTE]
Det fixar vi! Vi skulle kunna hänga alla Red Moor-rötterna i ett kar (jag hittade ytterligare en rejäl rackare idag, den hör liksom till de andra du har nu - så den är din). Det öppnar även lite bottenyta. Dessutom blir det lätt att lyfta ur rötterna om du vill fånga upp några discusar. Det finns oändliga möjligheter!

Attachment
#124 - 30 mars 2019 19:21
[QUOTE=Mats Bryzell;n2400602]
Det fixar vi! Vi skulle kunna hänga alla Red Moor-rötterna i ett kar (jag hittade ytterligare en rejäl rackare idag, den hör liksom till de andra du har nu - så den är din). Det öppnar även lite bottenyta. Dessutom blir det lätt att lyfta ur rötterna om du vill fånga upp några discusar. Det finns oändliga möjligheter!

Attachment[/QUOTE]

Precis så, nu gäller det bara att få ditt kar tätt[;)]
#125 - 2 april 2019 18:49
Haha, jobbar du hårt i lokalen Tomas? Inte tid för forumet:rolleyes::D
#126 - 2 april 2019 21:31
[QUOTE=ICC;n2400730]Haha, jobbar du hårt i lokalen Tomas? Inte tid för forumet:rolleyes::D[/QUOTE]

Ar varit lite väl mycket både på jobbet och i lokalen nu, jätte intresserad dock av dina fina firrar och läser din tråd innan jag somnar....men det har blivit väldigt lite tid för forumet, men imorgon tänkte jag ta mig lite tid och skäppa lokalen för en dag....
#127 - 3 april 2019 06:09
Misstänkte att det var så, mycket slit och släp i lokalen. Du har ju tidigare skämt bort oss med dagliga uppdateringar i dina trådar, därav min fråga.
Kämpa på du, så ser vi framemot rolig text och foto när du har tid. Skulle även vara kul att se lokalen och innehållet från dina kompisars "ögon", om de nu är aktiva här på forumet vill säga.

Apropå firrarna, säg till när du vill ha dem. De är nog ett 30-tal, som jag sorterat ut som de som ser bäst ut och växer jämnast. Dina alla, eller en del av dem...om någon annan också är intresserad. De är gratis.
#128 - 3 april 2019 16:28
[QUOTE=ICC;n2400745]Misstänkte att det var så, mycket slit och släp i lokalen. Du har ju tidigare skämt bort oss med dagliga uppdateringar i dina trådar, därav min fråga.
Kämpa på du, så ser vi framemot rolig text och foto när du har tid. Skulle även vara kul att se lokalen och innehållet från dina kompisars "ögon", om de nu är aktiva här på forumet vill säga.

Apropå firrarna, säg till när du vill ha dem. De är nog ett 30-tal, som jag sorterat ut som de som ser bäst ut och växer jämnast. Dina alla, eller en del av dem...om någon annan också är intresserad. De är gratis.[/QUOTE]

Ja du någon daglig uppdatering har inte hunnits med, både jobbet och lokalen har knyckt tid.....

jag är ju egentligen bara intresserad av en liten grupp, 6-8 kanske tio. Men jag skall kolla om David har bestämt sig vad han skall ha i sina kar. En stor grupp jordätare kunde ju vara rätt fräckt. Hur stora är de nu. Helt säkert att du inte vill ha någon betalning?
#129 - 3 april 2019 16:38
Idag blev det bara en kortis i lokalen, men när jag kom var både Johan och Bosse där och diskuterade nästa ställnings bygge. Det blir en ställning för två sexhundra och två sjuhundratjugo. Två av karen skall flytta in på lördag, så Johan fick brott till vår brädgård här i Partille. Ja också kom Pia på besök, alltid lika trevligt. Hon är allt bra sugen att hjälpa till och inredda ett eller annat kar. Tänk om jag kan lyckas få Mats Bryzell att inreda 540 och Pia 450 vilken lycka....
Jag har märkt mina begränsningar just när det gäller inredning.
för övrigt såg det bra ut i mina kar, ingen lek men diskusarna är nyfikna och äter bra så det känns som flytten av dessa har funkat. Och visst kommer det foto igen, men just nu ser det mer ut som ett bombnedslag ett ett akvarierum.....
#130 - 3 april 2019 18:16
[QUOTE=Ekenberg;n2400753]
Ja också kom Pia på besök, alltid lika trevligt. Hon är allt bra sugen att hjälpa till och inredda ett eller annat kar. Tänk om jag kan lyckas få Mats Bryzell att inreda 540 och Pia 450 vilken lycka....
[/QUOTE]

Jag har ett bra tips Tomas, och eftersom jag vet att du har en hund antar jag att du är ute på promenader då och då. Passa på att gå längst vattendrag som sjöar, bäckar, åar mm. Himla bra att skaffa inspiration och idéer från naturentill inredning av akvarium.[:-174]:)

#131 - 3 april 2019 18:36
Bra tips! Jag har börjat titta på naturen på ett annat sätt sedan jag blev intresserad av akvarieinredning. Ser lämpliga rötter, grenar, kvistar och stenar lite överallt ;)

Synd att jag inte bor närmare er lokal - i så fall hade jag också velat hänga där ibland! Verkar så väldigt trivsamt!
#132 - 5 april 2019 05:45
[QUOTE=Ekenberg;n2400753]Idag blev det bara en kortis i lokalen, men när jag kom var både Johan och Bosse där och diskuterade nästa ställnings bygge. Det blir en ställning för två sexhundra och två sjuhundratjugo. Två av karen skall flytta in på lördag, så Johan fick brott till vår brädgård här i Partille. Ja också kom Pia på besök, alltid lika trevligt. Hon är allt bra sugen att hjälpa till och inredda ett eller annat kar. Tänk om jag kan lyckas få Mats Bryzell att inreda 540 och Pia 450 vilken lycka....
för övrigt såg det bra ut i mina kar, ingen lek men diskusarna är nyfikna och äter bra så det känns som flytten av dessa har funkat. Och visst kommer det foto igen, men just nu ser det mer ut som ett bombnedslag ett ett akvarierum.....[/QUOTE]

jag kommer på tisdag igen ;) tar med mig kameran då tänkte jag ;)
hjälper gärna till med inredning om du skulle vilja ha mitt lilla "kunnande och tänk" när det gäller inredning. Jag har aldrig inrett ett så stort kar innan så det hade varit riktigt kul!
#133 - 5 april 2019 16:41
Bra ide Pia att ta med kameran. Du är ju grym på att fota akvarium så det ser vi fram emot. Fota allt du kan och får i deras fina lokal.
Ska bli satan i gatan spännande, om det blir av att du inreder något av Tomas akvarium. Nu har du speedat upp oss alla:d
#134 - 5 april 2019 18:50
Japp, förväntningarna är på topp!
#135 - 6 april 2019 07:09
Idag blir det vattenbyten i mina kar, samt om allt funkar som det skall även fjorton till diskusar som flyttar in. Bäst att tvätta alla rutor ordentligt när Pia skall komma på besök nästa gång då..... ja sedan är ju planen att bara låta karen gå och sätta igång med de två större och vem vet......kanske får jag dessa proffsinredda från två av min idoler :rolleyes:...... ja visst ja, idag tror jag visst att smajlet skulle ha vägarna förbi.....alltid roligt med besök...
#136 - 6 april 2019 13:39
Attachment Vattenbyten klara. Och matning.
dessutom flyttade tio små diskus yngel in. F1 spännande att se hur det kommer att funka denna gång. De har fått flytta in i ett kar som är på 250 liter. Sand på botten och en rot att simma runt eller gömma sig under. Samt ett gäng flytväxter....
Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
#137 - 6 april 2019 13:41
Vad roligt! Har du köpt nya alltså?
#138 - 6 april 2019 14:08
Ännu ett diskus äventyr Tomas:d. Verkligen fullt ös när du bestämt dig för något, gillas[:-106].
Ser att även dina foto blir gryniga. Något som Nando observerat efter senaste uppdateringen av forumet:(
#139 - 6 april 2019 15:01
[QUOTE=Nando;n2400894]Vad roligt! Har du köpt nya alltså?[/QUOTE]

Nej då, bara faderförälder.....en kompis köpte men märker att han inte riktigt har tid för dem. Så jag gör ett nytt försök, bra övning för framtiden tänkte jag.
#140 - 6 april 2019 15:04
[QUOTE=ICC;n2400895]Ännu ett diskus äventyr Tomas:d. Verkligen fullt ös när du bestämt dig för något, gillas[:-106].
Ser att även dina foto blir gryniga. Något som Nando observerat efter senaste uppdateringen av forumet:([/QUOTE]

Ett av mina ståta problem.....har svårt att lägga band på mig.
Tycker också det fungerar sämre efter uppdateringen. Svårare att lägga upp foton när man vill lägga upp flera, här hade jag tre foton och ett kommer med tre eller fyra gånger och ett kommer inte med alls. Något har blivit sämre, det är säkert.....
#141 - 7 april 2019 10:39
Hej! Mitt första inlägg! Jag kan absolut tänka mig ett gäng guianacara sphenozona, dom ser ju väldigt trevliga ut.
Jag har tyvärr inte så mycket tid och möjlighet som jag skulle vilja, att vara i lokalen. Inte helt lätt att klämma in det mellan jobb och hämningar på dagis och annat...
#142 - 7 april 2019 14:18
[QUOTE=Hellner;n2400932]Hej! Mitt första inlägg! Jag kan absolut tänka mig ett gäng guianacara sphenozona, dom ser ju väldigt trevliga ut.
Jag har tyvärr inte så mycket tid och möjlighet som jag skulle vilja, att vara i lokalen. Inte helt lätt att klämma in det mellan jobb och hämningar på dagis och annat...[/QUOTE]

Det är olika faser i livet, och jag är ju där minst en nu ofta två gånger per dag. Så bara du bestämmer vad du vill ha i karen så hjälper ju vi andra till med matning. Skall vi ta hela gruppen spenozona i ditt 375?
#143 - 7 april 2019 15:34
:d Följer diskussionen...
#144 - 7 april 2019 19:21
Ja eller kanske i 540 passar bättre.
#145 - 8 april 2019 08:45
De skulle bli superglada att få sträcka ut i ett 540;)
#146 - 8 april 2019 14:52
Som sagt.....vilket som, tänkte bara att du David ha ett 375 igång och två 540 som fortfarande är tomma så vi kör som du vill
#147 - 8 april 2019 18:16
[QUOTE=Hellner;n2400968]Ja eller kanske i 540 passar bättre.[/QUOTE]

Det låter spännande och blir säkert mycket bra, ser fram emot detta. Skoj att få info via Zoopet.
David du kanske får till ett kar före mig om man bortser från mina tio Xenotilapia bathyphilus som går på tillväxt i väntan på flytt till mitt hemma kar.
#148 - 10 april 2019 06:11
Föredragshållare nu också:D[:-106]
Nu karriär på gång Tomas!? Hur som helst, kul att se denna entusiasm för [:-147]-hobbyn.
#149 - 10 april 2019 17:14
[QUOTE=Marten64;n2401035]Tack för ett mycket bra och intressant föredrag, det var mycket spännande att få höra om din långa passion till akvariehobbyn.
Bilden ”visar” ditt första 27 1/2 liters akvarie om jag inte missminner mig.[/QUOTE]

Så rätt Johan . Har ju förstått att nanopartiklar är lite i ropet, synd att jag gjorde mig av med denna balja....
#150 - 10 april 2019 17:17
[QUOTE=ICC;n2401037]Föredragshållare nu också:D[:-106]
Nu karriär på gång Tomas!? Hur som helst, kul att se denna entusiasm för [:-147]-hobbyn.[/QUOTE]

precis, men behåller mitt dagjobb en stund till. Kan inte riktigt livnära mig som föredragshållare ännu.
#151 - 16 april 2019 17:04
Hej på er.

nu är vårstressen här, mest att göra på jobbet och mest att göra på fritiden......sommarstuga, båt, trädgård och dessutom snart påsk, åh vad jag längtar till hösten. Tyvärr känns det lite som akvarier nu kommer som nummer sju eller något i prioriterings listan.

tack och lov funkar allt otroligt bra just nu. Hemma går de fem akvarier som är kvar som på räls. I lokalen har jag sju kar igång, tänker få igång ett åttonde under påsk. Sedan är de bara de två stora kvar och Pias två kuber.

De första diskusynglen kom för tre dagar sedan.....så lite fel i tidsplanen som vanligt ....alldeles för tidigt egentligen. Och de rödturkosa håller ju på och lägger rom men ännu har de inte kommit längre....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
Attachment
#152 - 16 april 2019 17:19
Men, vad roligt med yngel ändå trots att de kom i fel tid! Verkar vara en ordentlig skock! Grattis!
#153 - 16 april 2019 17:23
Pia tog ju också några bilder på diskus när hon senast var i lokalen..

Attachment
Attachment

Attachment

Attachment

#154 - 16 april 2019 17:26
Jättevackra bilder!
#155 - 16 april 2019 18:09
Gôtt! :)[:-106]
#156 - 16 april 2019 18:42
Grattis till alla ynglen, kul att se. Ta hand om dem, så har kanske Smajlet några fina diskus att köpa till sitt kar snart ;):D
Grymma foto för övrigt!!
#157 - 16 april 2019 20:35
[QUOTE=Ekenberg;n2401263]Hej på er.

nu är vårstressen här, mest att göra på jobbet och mest att göra på fritiden......sommarstuga, båt, trädgård och dessutom snart påsk, åh vad jag längtar till hösten.
[/QUOTE]

Hmm, vill inte strö salt i såren, men vad det inte det jag försökte tipsa dig om tidigt höst 2018.

Men du klarar det säkert hur bra som helst, du verkar ha en V8 inombords, fast du kör en Biogas bil, vad jag såg på något foto för länge sedan. Vilket även jag gör.

#158 - 17 april 2019 06:48
Riktig roligt med fri simmade :) .
Och riktigt snygga bilder på fin fisk.
#159 - 18 april 2019 16:35
Så där. Nu har tre timmar bara flugit iväg, var i lokalen och det är ju så grymt roligt när vi är flera där samtidigt. Man måste slita sig därifrån. Idag var Johan och David där så det blev en hel del fisksnack. Både Johan och David har kommit igång ordentligt med sina fiskplaner nu och det är roligt att höra de andras planer också. Nästan alla karen är på plats och majoriteten är fyllda.

Hos mig går det sådär kan jag väl säga. Röd turkos paret lägger ju rom men det blir dåligt befruktade och uppätna efter tre dagar. Hanen har visat lite stressbetende med lite vita fläckar, pormaskliknande i panna vid ett par tillfällen men mer har det inte blivit. Jag har saltat i detta kar vid varje vattenbyte för att lugna ner honom. Idag var båda jättefina och inga tecken på vita fläckar så förhoppningsvis börjar han komma till ro.

I yngelkaret med San Merah och Curilenquer paret går allt jättebra ännu, ynglen är större varje dag och det är grymt facinerande att se föräldrarnas yngel vård. Just när de byter av varandra är spännande, när tillexempel hanen haft dem tillräckligt länge simmar han liksom fram till honan och skakar till samtidigt som han blir ljus i kroppen och nästan exakt samtidigt mörknar honan och alla yngel simmar över till henne istället. De känns som de fått bra snitts på dessa byten nu och när man matar kan det bli flera byten tätt då både honan och hanen vill äta men trotts det verkar det funka bra. Och som de små växer.

Ja sedan är det cobalt paret då. Där är jag ganska förvånad, de var ju rätt taita när de gick här hemma och la rom regelbundet. Sedan flytten bråkar de mest, inte allvarligt men ändå. Honan jagar bort hanen från maten och hanen jagar bort honan från sin rot...... de ser inte ut som de älskar varandra längre utan snarare som ett skilsmässo par. Ja vi får väl se, jag skall allt ge dem ett par månader till.....

Så har vi då smådiskusarna som jag har som inhysning, F1-orna ....här funkar det tyvärr inte alls trotts att jag gör precis som med mina små. Dessa små äter dåligt och håller inte alls ihop som en grupp som mina gjorde, tror att de behöver mer omvårdnad än vad jag kan ge så de skall flytta hem till ägaren igen. Jag hoppas verkligen han klarar det bättre än vad jag gör.

så nu är väl planen att äntligen flytta över Snake och Duckface och Duke och Lady och ge dem en chans. De skall få gå tillsammans i ett 375, iallafall i början. Då de alltid varit bra på att dela kar tänkte jag börja så, önskedrömmen är att de även kan få frisimmare i samma kar men vi får väl se. I mitt andra 375 går tillfälligtvis några av Bosses regnbågsfiskar, tills han hunnit ikapp med sina kar. När han flyttat dessa tror jag att mina malawiciklider får gå i detta kar tills jag bestämt mig vad jag skall göra med dessa.

När F1-orna flyttar skall karet göras rent med cloramin T innan det paret som har yngel här hemma flyttar in. Tror ju igentligen inte att dessa är sjuka men vill verkligen inte riskera att smitta mina med något. Bäst att vara försiktig. Ja sedan är det ju projekten 540 och 450 som skall få växa fram i lugn och ro. Sällskaps/vilokaren. Det blir superspännande.

Idag kom dessutom en stor grupp Guianacara sphenozona från ICC, trotts lång bilresa var de igång direkt när de flyttades över till Davids 375, där de får gå nu framöver, beroende på hur de funkar med diskusen kanske en grupp får flytta in i mitt 540 men det får vi se längre fram. Här i Davids 375 skall de få sällskap av lite malar och dvärgciklider är tanken. Spännande är det iallafall.

Attachment

Attachment

Attachment
#160 - 19 april 2019 13:12
Attans att vädret skall vara så fint när jag äntligen har tid med akvarierna igen.....

Jag hade inte tänkt visa er runt i lokalen ännu, helt enkelt för att det inte är klart än. Men idag ändrade jag mig, medans jag höll på med vattenbyte hos F1-orna tog jag ett varv runt. Så även om jag inte kan arterna i de olika karen eller vad som är vad kommer jag visa er runt lite snabbt.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​
Direkt till höger när man kommer in kommer Maria ha en liten Corydoras odling om det blir som hon tänkt, karen är ännu tomma på fisk men börjar fyllas på. Så inom kort kommer jag hänga mycket i det här hörnet. De var ju en av de planer jag hade. Nu får jag följa med utan att själv behöva ta ansvaret. Spännande.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​
Därefter kommer Bosses första ställning, han kör ju nästan uteslutande Tanganyika ciklider och inte direkt de sorterna jag kan. I denna ställning kommer det gå mest snäcklekare av olika sorter, just nu går det ju fler arter i många kar eftersom alla inte är igångsatta ännu.

underst går ett gäng hästnosar, som inte ville bli fotade

i det mellersta snäcklekare

och överst snäcklekare av annan sort samt en annan art som jag förstått är en raritet.....namnet får Johan fylla i när han läser detta eftersom han är ägare av ett gäng yngel av denna art.

Ja här är den sista ställningen som inte är klar än. Två stycken 720 kar kommer hamna här också med Tanganyika ciklider.

Mittimot den inte färdiga ställningen har vi ställningen med ett 375 överst och under kommer ett 540 även dessa Tanganyika
#161 - 19 april 2019 13:42
Attachment Jag och zoopet är inte alltid de bästa vännerna, ibland hänger det sig när man har mycket foton och text.....så var fallet alldeles nyss så det var bara att lägga ut det som var klart och ta bort resten. Jag försöker väl mig på att fortsätta där vi slutade, nämligen med ett 375 ..... Attachment
detta kar är nog mitt favorit kar än så länge.

Som sagt, jag och zoopet är inte alltid vänner..... nu kom inte fotografinerna i den ordning jag ville utan zoopet gjorde på sitt egentligen lilla vis.

Nå väl, vi går vidare.....
Rakt fram när man kommer in i lokalen så har vi denna ställningen, även den Bosses ...

Attachment
Ett riktigt skönt välkomnande, även här Tanganyika av olika slag, snäcklekare av olika slag samt frilekande och ett par ålar.....

Attachment
Attachment
Attachment

Attachment

Attachment
#162 - 19 april 2019 13:58
Ja då kör vi vidare, fortfarande Bosses del av lokalen..... Bosse har mest kar, med sina 13 stycken. Jag har lagt gränsen på åtta i mitt hörn, David kommer att ha fem, Johan fyra och Maria fem. Så totalt blir det ju 35 kar....... antal liter vatten har jag inte vågat räkna men det kommer ju vara fyra 720, ett 600, sex 540, ett 450, åtta 375....... ja och så vidare, mycket vatten blir det.....

vidare då......

Attachment
här har vi rundat de två karen precis rakt framför dörren och då har vi ett 540 underst och ett 375 över.

Attachment
här är ett gäng snabba fiskar, svårfotade, från Eritrea alltså inte Tanganyika

Attachment
Attachment
olika Tanganyika igen......tänk om jag kunde alla arter. Vi skall sätta upp skyltar vid alla kar men ännu går ju inte Bosses fisk i rätt kar

Attachment
Ja, då var vi framme vid Bosses sista två, överst ett 600 och underst ett 720, ännu inte befolkade.
#163 - 19 april 2019 14:05
orkar ni mer.....

på andra sidan har vi ställningen för Johans 720 unders, och om jag förstod hans planer rätt blir det regnbågsfiskar där. Över detta kommer David ha två mindre kar, ett med Kiri och ett med sydamerikanska levandefödare. Detta känns också väldigt spännande .

Attachment

#164 - 19 april 2019 14:31
Ja, nu är vi i mitt hörn. Och där har de faktiskt inte hänt något alls, har inte hunnit med mer än vattenbyten och matning

Attachment
först är det cobaltparet och F1-orna

Attachment
F1-orna ger jag upp idag, det funkar inte att ha dem i lokalen, de får alldeles för lite skötsel där, mat två gånger per dag och vattenbyte varannan är för lite. Magnus, ägaren till fiskarna kommer strax och hämtar dem igen. Så efter rengöring av karet med cloramin T skall mitt par hemifrån som har yngel nu flytta hit, såg förövrigt bara fem yngel hemma idag.

Attachment
cobalt paret kommer att få gå kvar ett tag till, kanske över sommaren men om de inte visar någon tendens till lek får de flytta hem till mitt 600 igen.

Attachment
ja sedan kommer ju 540 som skall flyttas upp och förhoppningsvis inredas tillsamans med en av mina idoler på forumet. Men först skall mitt 375 tömmas. Där går just nu lite av Bosses fisk samt Marias Corydoras .

Attachment
Ja, runt hörnet ser det ut som vanligt, 375 underst där planen är att äntligen flytta över Duke och Snake med flickvänner ....de har ju bytt partners igen. Så det känns lämpligt att de får gå i samma kar alla fyra ett tag , kanske jag delar av detta kar senare men först vill jag se hur det funkar. Över är det ju nästa projekt, ett 450 som också det skall inredas med en av idolerna.....när detta kommer ske beror lite på när de har tid. Här brådskas det verkligen inte.

Attachment

de rödturkosa då, har börjat putsa på sin rot igen, får se om tredje gången gillt gäller

Attachment
en stolt moder, ynglen växer och ännu går allt bra.

Attachment
Ja det var mitt hörn det, bord och stolar skall flyttas till vårt kök så snart vi fått ordning där och då är tanken att vi skall hitta några fina clubfotöljer och ett litet bord att ha i mitten
#165 - 19 april 2019 14:37
Så fint ni har gjort det! Tack för rundturen!
#166 - 19 april 2019 15:02
Japp, verkligen fint och gôtt ni har det i den lokalen.
Skymtar jag avkomma från mina gamla multisar i ett av Bosses kar?
#167 - 19 april 2019 15:26
Tack för att du visar oss runt Thomas, så många kar ni har tillsammans. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser alla Discusyngel :)[:-106]

//Inger
#168 - 19 april 2019 16:30
[QUOTE=Nando;n2401483]Så fint ni har gjort det! Tack för rundturen![/QUOTE]

Vänta bara, ännu är vi bara i startgroparna.....
#169 - 19 april 2019 16:32
[QUOTE=Mats Bryzell;n2401484]Japp, verkligen fint och gôtt ni har det i den lokalen.
Skymtar jag avkomma från mina gamla multisar i ett av Bosses kar?

känns verkligen kul med lokalen, ett roligt sätt att följa med andra på deras resa så att säga. Ja då, du har helt rätt. Det är avkomman på dina, kanske några av dina även lever kvar.
#170 - 19 april 2019 16:33
[QUOTE=Inger H;n2401486]Tack för att du visar oss runt Thomas, så många kar ni har tillsammans. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser alla Discusyngel :)[:-106]

//Inger[/QUOTE]

mitt nöje att få visa runt, visst är det något helt speciellt med diskus och deras yngel.
#171 - 19 april 2019 16:52
Nu var ju inte rundturen helt slut, det är ju en hel vägg kvar, och denna vägg väntar jag på med spänning. Att turen blev avbruten berodde på att Magnus kom och hämtade sina små diskusar. Sedan gjorde jag en snabbvisit hos Peter "Dreama" som gallrat sitt kar så en påse växter fick jag med. Tack Peter . Ja sedan var det ju det här med påsk som också skall firas...... men först avslutar vi turen.

Attachment

Sista väggen då, tre 540 överst, tre 375 underst. Vi börjar längst bort, i 540 närmast mina diskusar har Johan lovat en färgexplosion av regnbågsfiskar. Skall bli jättespännande att få se. Under detta i 375 kommer det bli en fors eller bäck som befolkas av malar, också ett kul projekt. I de nästkommande karen som är Davids kommer det underst förutom jordägarna gå några sydamerikanska dvärgciklider. Karet över är tanken att bli ett svartvatten med lämpliga sydamerikanska arter i. Sedan är det Davids 540 närmast dörren där nuvarande plan är ett rent scalar kar med Altum scalarer. I Johans kar under vet jag inte riktigt. Jag har för mig att han pratade om ett art akvarium med endast en art regnbågar som var rätt ovanlig och som han hoppades få lek på. Ja detta var ju de idéer jag snappade upp när vi pratade men det kan ju ha ändrats. Det är ju det skojiga med planering, innan allt är bestämt. Resan går vidare.....

Attachment

#172 - 19 april 2019 16:54
[QUOTE=Ekenberg;n2401490]

mitt nöje att få visa runt, visst är det något helt speciellt med diskus och deras yngel.[/QUOTE]

Ja så är det, dessa små som käkar på sin förälder, bara så underbart att studera [:-64][:-64]. Lycka till med dessa små!

//Inger

#173 - 19 april 2019 17:12
[QUOTE=Ekenberg;n2401489]

känns verkligen kul med lokalen, ett roligt sätt att följa med andra på deras resa så att säga. Ja då, du har helt rätt. Det är avkomman på dina, kanske några av dina även lever kvar.[/QUOTE]

Fasen vad kul. De där rackarna är värre än guppys!
#174 - 19 april 2019 18:39
Tack för rundturen! Fina bilder. Det känns skönt att du har koll på grejerna men i det ena av de två 375 karen är det tänkt att det skall vara ett gäng Altolamprologus.
Vi ses!
Glad Påsk!
#175 - 19 april 2019 20:01
Tackar också för rundturen. Ser riktigt bra och organiserat ut. Kommer som sagt mer än gärna förbi och hälsar på nästa gång jag är i Göteborg.
#176 - 20 april 2019 18:15
Jättefint! Det skulle jag gärna se i verkligheten!
#177 - 20 april 2019 18:19
Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....
http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml
#178 - 21 april 2019 10:22
[QUOTE=ICC;n2401505]Tackar också för rundturen. Ser riktigt bra och organiserat ut. Kommer som sagt mer än gärna förbi och hälsar på nästa gång jag är i Göteborg.[/QUOTE]

Du hör bara av dig när du skall till Göteborg så fixar vi det
#179 - 21 april 2019 10:24
[QUOTE=Nando;n2401550]Jättefint! Det skulle jag gärna se i verkligheten! [/QUOTE]

Ja naturligtvis, det samma gäller ju dig, hör av dig när du är i Göteborg . Annars tar vi det till hösten när jag kör nästa träff.
#180 - 21 april 2019 10:26
[QUOTE=ICC;n2401552]Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....
http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml[/QUOTE]

Kul och lärorikt, vilket snyggt kar det blev dessutom. Jag har lagt artikeln på vår lokalen grupp också .
#181 - 21 april 2019 21:41
[QUOTE=Ekenberg;n2401567]

Ja naturligtvis, det samma gäller ju dig, hör av dig när du är i Göteborg . Annars tar vi det till hösten när jag kör nästa träff.[/QUOTE]

Jag hör av mig om jag har vägarna förbi!
#182 - 21 april 2019 21:57
[QUOTE=ICC;n2401552]Tänkte på det där akvariet som ni skulle göra till en fors/bäck eller liknande. Ni kanske läst artikeln tidigare, om inte så är här ett häftigt projekt att läsa om....
http://www.ciklider.se/artiklar/wl_stromvatten.shtml[/QUOTE]

Tack ICC!
Grym länk. Jag har tänkt mig det forsande karet med en avdelande skiva i mitten med cirkulerande vatten. Här är ju en färdig och beprövad lösning! Jag får lura på den men det verkar ju klockrent!
Tack

/Johan
#183 - 25 april 2019 19:20
Lokalen så. Ja där går det framåt......

Idag när jag kom dit hade David inrett ett nytt kar som är tänkt att bli ett riktigt grönt kar med mycket växter och sedan var det svärdbärare, den gröna varianten och någon ovanlig endler sort samt någon mer levande förare som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den heter. Ser verkligen framemot att följa dessa fiskar och karet.
I mina kar har det inte hänt mycket. Diskusynglen har fördubblats i storlek. De lämnar föräldrarnas sida och simmar iväg kortare bitar och dessutom börjar de äta frysfoder från botten. Imorgon skall jag köra vattenbyte på detta kar, men bara tio procent då jag inte vill att förändringen skall bli för stor.
för övrigt så leker rödturkos paret igen men de ärter alltid upp romen. Cobaltparet leker inte alls och de var ju de som lekte mest här hemma.....kanske behöver de gå med andra par för att bli triggade.....som sagt, det verkar alltid finnas olika vägar att gå.

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#184 - 25 april 2019 21:54
Det är ju helt fantastiskt, de är ju inte yngel längre, snarare småfisk. Vad har du för plan för dessa?
#185 - 25 april 2019 22:09
Lägger bara in ett; :)[:-106]
Lite Memory Lane för min del, detta - gôtt att se!
#186 - 26 april 2019 08:52
Riktigt bra Thomas! Du är värd att få så långt gånga diskus yngel efter all din envishet och viljan att få det bra för fiskarna. Var ju lite turbulent inledningsvis med diskusarna. Men du gav dig inte och nu belönas du med väl fungerande kar och yngel. Grymt jobba t[:-106]
#187 - 26 april 2019 14:38
Inte den gröna sorten. Xiphophorus clememciae, den är mer gul. Sen Limia vittata och endler Santa Maria.
#188 - 26 april 2019 14:42
[QUOTE=Hellner;n2401754]Inte den gröna sorten. Xiphophorus clememciae, den är mer gul. Sen Limia vittata och endler Santa Maria.[/QUOTE]

Ja, du vet ju hur dåligt jag är på namn framförallt på latin, grymt roligt med dessa fiskar i lokalen iallafall .
#189 - 26 april 2019 14:47
Jag har ju en fusklapp!
Jag lyckas tyvärr inte lägga in nogon bild på dom. Svårt det här med Internet!
#190 - 26 april 2019 15:01
[QUOTE=c90368;n2401729]Det är ju helt fantastiskt, de är ju inte yngel längre, snarare småfisk. Vad har du för plan för dessa?[/QUOTE]

Plan och plan, du vet ju hur jag är med sådant.

Min plan är att pröva mig fram. Eftersom de är första kullen jag har får de ju, hur hemskt det än låter, vara mina testpiloter. Jag vill att de nu går med sina föräldrar så länge det fungerar, det får ju inte skada eller stressa föräldrarna för mycket. Men redan nu äter ju hälften av ynglen på oxhjärtat de fick idag. Föräldrarna ställer sig liksom lite vid sidan om och försöker skaka av sig ynglen. När det blir för slitsamt för föräldrarna kommer de flyttas till vilokaret där de få gå tills det är dax för nästa kull.....ja om jag fortsätter vill säga. Om inte får de gå i sälskapsakvarium framöver.
Ynglen kommer få gå kvar där de går, i ett måttligt inrett kar och förhoppningsvis växa till sig även om de inte får vattenbyten varje dag. Tanken är att de skall få växa men kanske lite långsammare än proffesionella uppfödare gör. Får jag upp dem till fem centimeter så kommer jag köra vidare som jag gjort tidigare.
Det är planen, märker jag på vägen att det inte funkar eller att jag inte klarar detta kommer ynglen få flytta till Patric , stork zoo, som ju har erfarenhet av att föda upp och som dessutom gärna tar över om jag känner att det blir för tufft.

Min dröm är ju egentligen att avdramatisera det här med diskus och visa att det går utan alla tomma tråkiga kar, utan kemikalier och utan avancerade maskiner.....men vet ju själv inte om det är möjligt, som sagt det är drömmen och om det sedan skulle visa sig att det dessutom blir tåliga vackra diskus av det, ja då har drömmen blivit verklighet........

Jag är en drömmare inte projektledare ;)
#191 - 26 april 2019 15:04
[QUOTE=Mats Bryzell;n2401730]Lägger bara in ett; :)[:-106]
Lite Memory Lane för min del, detta - gôtt att se!

Ja, Mats du har stående inbjudan både här hemma och till lokalen. Dessutom hoppas jag fortfarande på ditt deltagande i nästkommande projekt, inreda ett av vilokaren, ditt 540.... :)[:-106]
#192 - 26 april 2019 15:07
[QUOTE=ICC;n2401740]Riktigt bra Thomas! Du är värd att få så långt gånga diskus yngel efter all din envishet och viljan att få det bra för fiskarna. Var ju lite turbulent inledningsvis med diskusarna. Men du gav dig inte och nu belönas du med väl fungerande kar och yngel. Grymt jobba t[:-106][/QUOTE]

Tack Ola , det var nära att jag gav upp igen, såsom för trettio år sedan, hade jag inte haft de små där allt funkade hade jag nog inte fortsatt. Nu är jag bara lycklig, det känns lite som belöning ......men vi får väl se, allt kan ju hända. Men just nu känns det bra.
#193 - 26 april 2019 17:35
[QUOTE=Ekenberg;n2401759]

Ja, Mats du har stående inbjudan både här hemma och till lokalen. Dessutom hoppas jag fortfarande på ditt deltagande i nästkommande projekt, inreda ett av vilokaren, ditt 540.... :)[:-106][/QUOTE]

Absolut! :)
#194 - 26 april 2019 21:03
Vad roligt med ynglen Thomas, och du verkar ju visst ha en plan! Jag tror det kommer funka utmärkt och så har du ju bra backning i form av Patrik om det skulle behövas.
#195 - 27 april 2019 13:24
Jag kan bara hålla med tidigare inlägg; du är så värd att få diskusyngel och det gör mig uppriktigt glad att det fungerar för dig nu!
#196 - 27 april 2019 18:01
[QUOTE=Nando;n2401782]Vad roligt med ynglen Thomas, och du verkar ju visst ha en plan! Jag tror det kommer funka utmärkt och så har du ju bra backning i form av Patrik om det skulle behövas. [/QUOTE]

Plan och plan, jag har drömmar som jag försöker förverkliga ;)
#197 - 27 april 2019 18:04
[QUOTE=cambru;n2401794]Jag kan bara hålla med tidigare inlägg; du är så värd att få diskusyngel och det gör mig uppriktigt glad att det fungerar för dig nu![/QUOTE]

Tusen tack, just nu har jag flyt....:rolleyes:
#198 - 27 april 2019 18:16
Idag var det mycket fler yngel som åt själv, de älskar oxhjärta....... Har läst massor med trådar där man skall ge levande artemia eller eventuellt fryst artemia, visst mina diskus äter artemia om de inte får något annat men annars tillhör det ju det de äter minst av all. Så frågan är varför jag skall ge dem det .

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#199 - 27 april 2019 18:52
Det är väl lite som hos människor, hamburgare och biffar är ju gott, men kanske inte det vi ska äta alla dagar :rolleyes:
#200 - 27 april 2019 19:18
[QUOTE=c90368;n2401813]Det är väl lite som hos människor, hamburgare och biffar är ju gott, men kanske inte det vi ska äta alla dagar :rolleyes:[/QUOTE]

Så är det nog, därför ger jag mina varierad kost. Men som sagt oxhjärta funkar bäst. Mina fiskar får både musslor, räkor och kalkon samt hjärta och artemia. Man brukar ju säga att oxhjärta inte tillhör deras naturliga kost, men det gör ju inte artemia heller......
#201 - 28 april 2019 15:56
Söndag sköna söndag.....

Idag har jag haft en lugn och skön söndagsförmiddag med kaffe och rostat bröd med körsbärssylt. Just det här med rostatbröd och sylt har ända sedan jag var barn varit än stor favorit, ett tag var det så illa att jag vägrade äta något annat..... Nu är det endast söndagar, veckans njutning.......
Tolv var jag i lokalen, stora vattenbytardagen och filterrengöring, jag klockade mig inte för att jag stressade och ville se hur snabbt det går, nej jag tog det lungt och kollade hur mycket tid det tar om jag tar det lungt och inte stressar, tre timmar för sex kar. Och eftersom jag bara skall ha åtta kar så borde det vara rimligt att klara det utan stress på fyra timmar......skönt att veta.

I yngelkaret inget nytt, idag var alla yngel nere på botten och åt, de simmar längre och längre från föräldrarna. Jag sög botten idag för första gången, karet är 222 liter och jag tömde ut 25 liter vatten när jag sög botten, ungefär tio procent. Tanken är att göra detta varannan dag nu, ökade på matningen så lite mer bottensugning blir det. Jag får pröva mig fram, men allt känns bra.

Koboltblå paret leker inte ännu men äter mycket och är pigga, tror att jag skall testa med en teracotta kon i detta kar och se om det triggar igång den. Karet som jag hade smådiskusarna i tvättades ut noga, skall köra en cloramin T kur under kommande vecka sedan skall ett av paren hemifrån flytta dit.

Ja, sen bestämde jag mig för att flytta Duke och Snake med respektive till lokalen. Har ju tänkt göra det under många veckor, men samtidigt har jag inte villat förstöra lunket i storkaret, men som sagt idag fick det ske, Favoritrötterna flyttades med. Om flytten gick bra, jag vet inte.....jag flyttade dem, kopplade långsamt in dem och sedan har jag knappt sett dem. Suck. De har gömt sig bakom filterpump och växter och under de fyra timmar jag var i lokalen vägrade de att komma fram. Så det blev inte så många foto på dem, hoppas de är framme imorgon......

Attachment
#202 - 28 april 2019 16:05
Men det som var skojigast idag är att idag som första dag känns det som mina rödturkos har acklimatiserat sig, de åt ordentligt idag och höll igång precis som hemma, skulle inte förvåna mig om det snart blir ungar här också. Honan har ju redan lagt rom tre gånger i lokalen men hanen har inte riktigt varit intresserad. Men idag svansade och dansade han med henne som bara den, känns verkligen bra eftersom jag varit lite orolig eftersom han haft många stresstäcken och dessa vita pormasker vid flera tillfällen. Men nu är ha återställd och grymt fin. Så flytten tog på honom men nu känns det ok igen, eller ja, ännu bättre faktiskt. De kändes verkligen som de simmade runt och hade det roligt i sitt kar.....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#203 - 28 april 2019 16:16
Sedan måste jag säga att det känns skönt att jag tog beslutet att inte använd mina sex lek kuber utan att i stället ge paren hela akvarium. Det spelar ingen roll att alla odlare använder dessa kuber, eller att alla uppfödare använder nakna yngelkar. Jag mår mycket bättre när jag ser mina fiskar böka i sand efter matrester , simma runt blad växter och putsa på rötter. Naturligtvis förstår jag fördelarna med dessa lek och uppfödningskar, men det blir ju lite fabrik över det, är det inte lite samma sak som dagens hönsuppfödning, naturligtvis är det lättare att föda upp massor med kycklingar i ett tomt rum inomhus och kanske slipper dessa kycklingar både bakterier och skadedjur men vist är det trevligare med en höna tillsammans med sina kycklingar utomhus i stort häng med gräs buskar och träd. Kanske en mycket dålig jämförelse, men jag mår bättre av att ha mina fiskar i inredda kar, även om de är sparsamt inredda....

Attachment

Attachment

Attachment
#204 - 28 april 2019 17:20
[QUOTE=Ekenberg;n2401841]Sedan måste jag säga att det känns skönt att jag tog beslutet att inte använd mina sex lek kuber utan att i stället ge paren hela akvarium. Det spelar ingen roll att alla odlare använder dessa kuber, eller att alla uppfödare använder nakna yngelkar. Jag mår mycket bättre när jag ser mina fiskar böka i sand efter matrester , simma runt blad växter och putsa på rötter. Naturligtvis förstår jag fördelarna med dessa lek och uppfödningskar, men det blir ju lite fabrik över det, är det inte lite samma sak som dagens hönsuppfödning, naturligtvis är det lättare att föda upp massor med kycklingar i ett tomt rum inomhus och kanske slipper dessa kycklingar både bakterier och skadedjur men vist är det trevligare med en höna tillsammans med sina kycklingar utomhus i stort häng med gräs buskar och träd. Kanske en mycket dålig jämförelse, men jag mår bättre av att ha mina fiskar i inredda kar, även om de är sparsamt inredda....
[/QUOTE]

Hur många :) som helst, vilket antyder att vi tycker lika.
#205 - 28 april 2019 19:47
Roligt med de rödturkosa! Det är trevligare med inredda kar, håller helt med dig där.
#206 - 28 april 2019 21:04
Instämmer till hundratio procent om inredda akvarium.
#207 - 29 april 2019 19:22
Var ju tvungen att ta ut några timmar komp idag för jag kände att mina diskusar behövde mig....

Men inte då, de klarar sig alldeles utmärkt utan mig. Duke och Duckface har tagit sin rot i sitt hörn och såg ganska nöjda ut när de putsade roten. I andra hörnet stod Snake och Lady och putsade sin rot. Så allt var som det skulle. Vid matningen var jag noga med att hälften av maten föll ner på varje sida om mitten. Det funkade kanon....

Attachment

Attachment

Attachment
#208 - 29 april 2019 19:25
Och det rödturkosa har lagt rom igen, men nu verkar hanen vara med på noterna

Attachment

Attachment
#209 - 29 april 2019 19:29
Och kobolt blå paret är också i lektagen

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#210 - 29 april 2019 19:33
Och de små simmar själva och äter själva. Föräldrarna står och väntar när ungarna äter..

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#211 - 29 april 2019 19:36
Ynglen är underbara! Så söta bilder!
#212 - 30 april 2019 05:28
Mycket fint att se! :)[:-106]
#213 - 30 april 2019 06:23
Trevligt trevligt, goa yngel av snygga föräldrar[:-106]
#214 - 30 april 2019 14:02
Allt bra i lokalen. Ynglen är mer och mer självständiga och äter massor. Nu är det matning tre gånger dagligen som gäller. Få se hur det blir med vatten byten.
#215 - 30 april 2019 19:24
#216 - 5 maj 2019 19:47
Ja, jag kan ju inte säga annat än att det är kul men vad tid det tar.....mat och vattenbyten, skall väl helt saningsaktigt erkänna att jag förstår att man brukar ha nakna kar när man föder upp diskus...... ynglen växer och äter och växer och äter....och däimellan vattenbyten.....
ynglena är självständiga nu, men om något skrämmer dem simmar det blixtsnabbt tillbaka till föräldrarna. Jag ser inte att de äter på föräldrarna längre och det som är kul att se är att föräldrarna fortfarande liksom månar om ynglen. När jag matar står föräldrarna och väntar tills ynglen ätit innan de tar resterna. Skall bli spännande att se hur länge det varar....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#217 - 5 maj 2019 19:49
Alltså, de är ju så söta så man (jag) smäller av!
#218 - 5 maj 2019 19:53
Sedan har vi ju det rödturkosa.....

det blev ju bara tre små yngel, men ännu så länge lever de och äter på sina stora föräldrar.....

Attachment
Inte lätt att se dessa tre små eller hur

Attachment ser ni ett, under munnen vid ena gällocket

Attachment
vid pannan....

Attachment pannan på andra sidan

Attachment
uppe vid ryggfenan

Ja stora är de inte men det är ju inte så gamla, får se om de klarar sig......
#219 - 5 maj 2019 19:56
Koboltblå paret verkar också vara på lekhumör, vi får se hur det går den här gången....

Attachment

Attachment
#220 - 5 maj 2019 19:56
De där blåa är vansinnigt snygga Thomas!
#221 - 5 maj 2019 20:06
Sedan känns det ju lite som jag återupprepar mig....men jag säger det igen

om man stör individ balansen i ett diskuskar förändras allt.... här trodde jag att jag enkelt kunde flytta Duke och Snake till ett nytt kar visserligen med deras partners och deras älsklingsrötter och allt skulle funka lika bra som hemma.... och under de första dagarna funkade det som det var tänkt. Duke och Duckface tog sin rot och Snake och Lady sin....men sedan igår funkar det inte längre. Nu vill Snake ha bort Duke och är hela tiden över på hans halva, ännu är Duke starkare och jagar tillbaka honom. Samtidigt ger sig lady på Duckface som inte klarar av henne utan bara ställer sig i ett hörn. Suck, ja så enkelt skulle det ju inte bli. Men båda paren är ju på lekhumör för när de inte bråkar putsar de ju sina rötter.... det blir att dela detta kar ändå.

Attachment

Attachment
#222 - 5 maj 2019 20:08
[QUOTE=Nando;n2402227]Alltså, de är ju så söta så man (jag) smäller av![/QUOTE]

Visst är de, jag kan sitta och titta på dessa i evigheter....
#223 - 5 maj 2019 20:11
[QUOTE=Nando;n2402239]De där blåa är vansinnigt snygga Thomas![/QUOTE]

ja, just när hanen är lite mörkare, tror han vill imponera på honan, är han väldigt vacker. Tycker bättre om kobolt än blue Diamond faktiskt .
#224 - 5 maj 2019 21:45
[QUOTE=Ekenberg;n2402219]Ja, jag kan ju inte säga annat än att det är kul men vad tid det tar.....mat och vattenbyten, skall väl helt saningsaktigt erkänna att jag förstår att man brukar ha nakna kar när man föder upp diskus...... ynglen växer och äter och växer och äter....och däimellan vattenbyten.....

[/QUOTE]

Hmm, det var därför jag frågade vad dina planer var med dessa yngel!

Jag är verkligen glad att du fått fram dessa, men det krävs nästan en heltidstjänst att dra upp dem till säljbar storlek.
#225 - 6 maj 2019 09:14
[QUOTE=c90368;n2402255]

Hmm, det var därför jag frågade vad dina planer var med dessa yngel!

Jag är verkligen glad att du fått fram dessa, men det krävs nästan en heltidstjänst att dra upp dem till säljbar storlek.
[/QUOTE]

Ja du, planen......drömmen snarare är väl att visa att det med diskus precis som med annan arkivarie fisk går att föda upp yngel på naturligare väg än tomma kar med konstant matning och kontanta vattenbyten. Att det kommer ta längre tid förstår jag men hoppas vinsten blir tåligare diskus..... skulle jag inte lyckas med detta så är det en erfarenhet rikare och dessutom fantastiskt att se sina diskusar med ungar. En drömmare med mycket vaga planer......
#226 - 6 maj 2019 18:28
Oj, här är man borta ett tag och plötsligt har du både lokal och diskusyngel! Så roligt det ska bli att följa!

Har också kört på med en kull yngel under tiden som nu är sålda. Så kul att följa yngelvården och deras utveckling!
#227 - 6 maj 2019 20:03
[QUOTE=LoGeek;n2402305]Oj, här är man borta ett tag och plötsligt har du både lokal och diskusyngel! Så roligt det ska bli att följa!

Har också kört på med en kull yngel under tiden som nu är sålda. Så kul att följa yngelvården och deras utveckling![/QUOTE]

Hej, ja det var ju ett tag sedan..... jag experimenterar ju fortfarande som du förstår, men har bestämt mig för att finna en väg som passar både mig och mina fiskar. Om jag lyckas, ja det får vi ju se....
kul att du fått yngel, när vi pratade senast hade du inte fått någon lek och nu redan proffisionell odlare, grattis. Jag förundras ju fortfarande över hur olika diskusar fungerar trotts liknande förutsättningar. Delade ju mina 20 i två kar och i ena karet har jag redan fyra par av vilka två par redan fått yngel flera gånger. Skall flytta nästa par till lokalen denna veckan. I andra karet simmar gruppen runt utan varken par, lek , revir eller mobbning......så som min unskan var när jag började. Men ändå samma förutsättningar fast så olika resultat.
Diskus slutar aldrig facinera ....
#228 - 7 maj 2019 18:43
Ja de är fascinerande fiskar. Kul med lokalen och ännu roligare att du har vänner att dela hobbyn med!
#229 - 14 maj 2019 15:37
Ja lokalen ja, tillbringar drygt två timmar här varje dag efter jobbet. Inte för att det är så mycket att göra utan för att jag då matar ynglen direkt när jag kommer och sedan är jag här några timmar, så att jag kan ge dem en omgång mat till innan jag går. Så det blir inte mat fem gånger per dag utan tre, på morgonen innan jobbet, direkt efter jobbet och sedan en gång till innan jag lämnar lokalen . Stort vattenbyte varannan dag och då suger jag botten i samma veva. Ännu inget dött yngel men det är ett par stycken som är lite mindre.
Ja nu är ynglen ungefär en månad och är mellan 1,5 -2,0 . Jag vet ju inte vad man räknar för tillväxt normalt men jag tycker det gått rasade fort.

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#230 - 14 maj 2019 15:41
Duke och Dukeface har kommit igång med romläggandet igen efter flytten. De har ju aldrig kommit till sprattel förut så jag har inte så höga förväntningar men det är kul att de kom igång igen.

Attachment

Attachment

Attachment
#231 - 14 maj 2019 15:42
Även Snake och Lady är igång och putsar på sin rot Attachment

Attachment
#232 - 14 maj 2019 19:59
Vad roligt att se hur stora ynglen har blivit! Kul också att de andra paren är på gång! Jag blir genuint glad över att det går så bra för dig och dina fiskar nu!
#233 - 14 maj 2019 20:06
[QUOTE=Nando;n2402730]Vad roligt att se hur stora ynglen har blivit! Kul också att de andra paren är på gång! Jag blir genuint glad över att det går så bra för dig och dina fiskar nu! [/QUOTE]

Tack Nando. Ja just nu känns det väldigt bra. Jag har flyt.....i söndags gjorde jag mig av med de sista Malawi cikliderna......kändes som slutet på en era. Men nu har jag ett par små akvarium lediga. Och de måste ju fyllas med något spännande så småningom ....... blir så inspirerad av dina fina små kar.
#234 - 15 maj 2019 18:35
Roligt med nya möjligheter! Någon spännande apistogramma kanske? Vad ska du förresten göra med ynglen, sälja eller behålla?
#235 - 15 maj 2019 19:02
[QUOTE=Nando;n2402740]Roligt med nya möjligheter! Någon spännande apistogramma kanske? Vad ska du förresten göra med ynglen, sälja eller behålla?[/QUOTE]

Ja varför inte någon AP, då får du utforska en ny värld som du hittade med tetrorna :)
#236 - 15 maj 2019 19:10
[QUOTE=Nando;n2402740]Roligt med nya möjligheter! Någon spännande apistogramma kanske? Vad ska du förresten göra med ynglen, sälja eller behålla?[/QUOTE]

Ja, kanske några dvärgciklider. Tänkte testa med ett svartvattenskar. Ja vi får väl se....
diskusyngeln är ju primärt att få upp i storlek. Att se om jag lyckas med detta. Det är ju långt kvar. Sedan har icc tingat ett gäng. Blir det fler som jag klarar få upp kommer jag naturligtvis behålla några själv och gör mitt bästa för att hitta bra hem för de övriga. Tanken är ännu inte att försöka sälja. Men längre fram kanske jag kan få hoppas på att få hobbyn att gå runt igen. :) Ligger ju ett antal pengar back nu ;)
#237 - 15 maj 2019 19:12
Jag har en jädrans massa Apistogramma paulmuelleri-yngel, pyttesmå men helt frigående, i baljan. Dessa skall ju placeras ut någonstans senare...
#238 - 15 maj 2019 20:32
[QUOTE=Mats Bryzell;n2402744]Jag har en jädrans massa Apistogramma paulmuelleri-yngel, pyttesmå men helt frigående, i baljan. Dessa skall ju placeras ut någonstans senare...

Det låter ju intressant, vi får se när det är dax att placera ut dem :rolleyes: kommer ju ha en del olika kar att välja på......
#239 - 16 maj 2019 05:38
[QUOTE=Ekenberg;n2402743]

Ja, kanske några dvärgciklider. Tänkte testa med ett svartvattenskar. Ja vi får väl se....
diskusyngeln är ju primärt att få upp i storlek. Att se om jag lyckas med detta. Det är ju långt kvar. Sedan har icc tingat ett gäng. Blir det fler som jag klarar få upp kommer jag naturligtvis behålla några själv och gör mitt bästa för att hitta bra hem för de övriga. Tanken är ännu inte att försöka sälja. Men längre fram kanske jag kan få hoppas på att få hobbyn att gå runt igen. :) Ligger ju ett antal pengar back nu ;)[/QUOTE]

Yeyyyeeee med Apistogramma och svartvatten!
#240 - 16 maj 2019 05:39
[QUOTE=Mats Bryzell;n2402744]Jag har en jädrans massa Apistogramma paulmuelleri-yngel, pyttesmå men helt frigående, i baljan. Dessa skall ju placeras ut någonstans senare...

:rolleyes:[:-64]
#241 - 17 maj 2019 09:13
[QUOTE=Ekenberg;n2402743]

Diskusyngeln är ju primärt att få upp i storlek. Att se om jag lyckas med detta. Det är ju långt kvar. Sedan har icc tingat ett gäng. Blir det fler som jag klarar få upp kommer jag naturligtvis behålla några själv och gör mitt bästa för att hitta bra hem för de övriga. [/QUOTE]

Håller tummarna för dig Thomas. Men jag är rätt lugn med vetskapen att du lyckas fint.
Ska också bli riktigt kul att få komma till Göteborg och besöka er lokal den dagen det eventuellt är dags att hämta diskus.

#242 - 22 maj 2019 18:09
[QUOTE=ICC;n2402805]

Håller tummarna för dig Thomas. Men jag är rätt lugn med vetskapen att du lyckas fint.
Ska också bli riktigt kul att få komma till Göteborg och besöka er lokal den dagen det eventuellt är dags att hämta diskus.

[/QUOTE]

En så länge ser allt ut att funka. Men det är ju en bit kvar.
#243 - 22 maj 2019 18:16
Ja, matning och vattenbyten och matning och vattenbyten, sedan lite matning och vattenbyten....

allt funkar bra, mina diskusar är alla pigga glada och äter massor, rommen är kvar hos Duke och Duckface, borde vara sprattel imorgon, ja eller så är det försvunna igen. Rödturkosparet värkar vara på gång igen, tyvärr är deras tre yngel spårlöst försvunna..... men jag håller tummarna på att det funkar bättre nästa gång. När jag var i lokalen idag lekte kobolt paret hela tiden, men ännu ingen rom.

idag får de kobolt blå vara fotomodeller

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#244 - 22 maj 2019 18:37
De är så väldigt vackra!
#245 - 25 maj 2019 15:48
Hej på er!
Idag blev det mer trädgård och ute arbeten än arkivarier......men det var riktigt skönt och samtidigt som jag gick där och rensade maskros och planterade sommarblommor så lyckades jag knäcka nöten.....ja den som Maths flera gånger givit mig, vad är min plan. Nu vet jag faktiskt plötsligt det....men mer om det senare.

Idag fyller mina yngel sex veckor exakt, ja från frisimmare som de blev den 13 april. Ingen har dött ännu men de växer inte riktigt jämt. Den minst är en centimeter och den största drygt 2 cm. Kanske växer de lite mindre än vad det borde, tror att LoGeek hade lite koll på hur mycket de skulle växa och jag har för mig att man räknade med två cm per månad. Men nu var ju inte målsättningen att få dem stora så fort som möjligt utan att se om man kan klara att föda upp diskus i inredda kar med lite mer "laid back" still och om de då ändå blir vackra starka individer......så långt har jag inte kommit men med tanke på att alla lever och ser pigga ut har jag hoppet kvar. De får all mat under två timmar av dagen, inte optimalt men det ända som funkar nu. Om jag på morgonen i rusningstrafik skall förbi lokalen och mata tar resan till jobbet två timmar istället för trettio minuter och det är ohållbart. Så nu är det matning i massor direkt efter jobbet. Medans de äter pysslar jag med de andra akvarierna , när de sedan ätit färdigt suger jag botten på matrester och gör ett 75% vattenbyte. Sedan öser jag i massor med mat igen så att det ligger kvar mycket efter de ätit. Och sen får de klara sig tills jag kommer nästa eftermiddag, inte optimalt men det är vad jag klarar av. Hoppas det kommer funka, tycker ju att de ser tjocka och runda ut.

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#246 - 25 maj 2019 16:01
Ser för jädra gôtt ut! :)[:-106]
#247 - 25 maj 2019 16:08
Vilka härliga bilder Thomas [:-106]:).

//Inger
#248 - 25 maj 2019 16:11
Härligt att se och läsa om den harmoni du upplever, Thomas! :)[:-106]
#249 - 25 maj 2019 17:02
Helt underbara bilder! Så söta minidiscusar!
#250 - 25 maj 2019 17:04
Tack Inger och Mats. Ja just nu är allt bara bra. Allt funkar så som man vill att det skall funka.

Så tillbaka till min cliffhanger, min plan med detta.

Efter att suttit och tittat på så mycket film på youtube jag har hittat på vilda diskus så har jag helt enkelt kommit fram till att jag är vansinnigt nöjd med mina F3 och kommit fram till att det egentligen inte kommer göra så mycket om jag skaffar vilda. Bara massor med nya huvudbry egentligen och risken för parasiter och sjukdomar...... så utan att jag egentligen har tänkt nämnvärt på det finns egentligen inte den drömmen kvar. Helt ärligt har jag ju de fiskar jag alltid villat ha. Men det innebär ju inte att man skall sluta drömma.

Jag har ju mitt hörn i lokalen, och jag var tveksam i början om det var en bra idee att flytta fisk och inte ha allt hemma på nära håll så att säga. Men nu har jag märkt att jag älskar att ha fisk i lokalen, det är liksom så att de två timmar jag är där per dag är jag hundra procent fokuserad på fisken och det finns inget annat som pockar på min uppmärksamhet. Nu har vi ju dessutom hittat fyra clubfåtöljer i skinn ( snyggt jobbar Johan "Marten64 ") så nu väljer man bara en Fotölj och sätter sig där, när man är färdig med de akvariumen så byter men Fåtölj och helt nya akrvarier uppenbarar sig. Det kunde inte vara bättre.

Så tillbaka till planen, planen är nu att få ett par meter akvarie till i lokalen.......ännu mer kar, nja jag har faktiskt kommit fram till att mer kar kommer inte i fråga utan snarare flytta mer kar hemifrån till lokalen. Mitt sexhundraliter uppifrån först och sedan om möjligt två mindre. Då kommer jag bara ha kvar de två karen i vardagsrummet hemma. Och dessa kar tar liksom ingen tid alls eftersom man ändå annars bara hamnar i tv-soffan. Sedan kommer ett karantän akvarium finnas kvar hemma, jag kommer inte ha något i lokalen så blir, är en fisk sjuk får den komma hem. Räknar ju med att det kommer ske igen.....

Då kommer allt annat vara samlat i lokalen, där kommer det vara i princip så som jag haft det hittills. Går allt efter plan kommer nästa veck gå åt att inreda ett 375 till och i juni påbörjas 540, det karet jag fått av Mats ( där Mats skall få inreda om han fortfarande vill) och sedan kommer 450 så snart 540 är tät och på plats där jag hoppas på att Pia skall få visa sina skils ( om hon fortfarande får lust) och om allt går som jag önskar är dessa kar klara någon gång i september. Hade ju varit rätt tufft om jag kunde ha nästa träff här hos mig i samband med den stora aktionen som skall hållas i september. Men det lämnar jag öppet vi får väl se då det här med planering inte är min starkaste sida.....

Det skulle innebära att jag har 6-10 lekkar eller uppväxt kar beroende på vilken fas de olika paren är i och sedan kommer det var tre större sällskaps kar för vilande par eller i ett kar sådana individer som inte skall odlas på. Inga kar är små kuber utan i alla karen kan ungar växa upp till en bra storlek och jag kommer ha tillräckligt med plats för att kunna spara fiskar av mina små i viss utsträckning. Kommer jag nu inte ha ork att föda upp diskus som hobby kommer jag ändå att ha tillräckligt med fisk för att alla kar skall kunna fungera som harmoniska och förhoppningsvis vackra kar. Jag har ju nu sju lekpar även om det ännu bara är tre som lyckats få frisimmare och bara ett par som gott vidare så långt som idag. Till hösten kommer jag försöka att få igång de övriga paren genom att skapa perfekta förutsättningar, nu har jag dem i lite för hårt vatten och något kallare eftersom jag inte vill ha mer yngel fören till hösten. Vi får väl se.

Ja så planen är att hålla de diskusar jag har och se om jag kan få lek och oldling att fungera utan att det tar mer energi än det ger. Om det inte går kommer jag sluta med odling och bara njuta av mina vackra fiskar. Jag har naturligtvis lite små sido projekt, ett svartvatten med optimala förhållande för Ivanacara paret står på listan ja och sedan är det ju nya fiskar till det nya 540 och 450. Och Corydoras i massor, har beställt 120 st...... tänker testa att ha dessa tillsammans med yngel för att hålla efter botten, kanske slipper jag suga botten varje dag då. Målsättningen är ju fortfarande att ha inredda kar.

Ja , en riktigt spännande tid ligger framför mig. Nu är det precis tid för att åka hem, öppna en flaska rödvin och sätta mig på terssen och njuta av den svalare kvällsluften. Ha en riktigt skön kväll nu :rolleyes:

Attachment
#251 - 25 maj 2019 17:12
Fasen, vad fin läsning! Ha en underbar helg, Thomas!
Givetvis vill jag gärna peta in ett par pinnar i bras... karet. Vi kikar på en dag när du är redo! [:)]
#252 - 25 maj 2019 17:52
Oj, jag hamnar på läktaren efter att ha läst, men uppenbarligen har du tänkt :)

Gillar det där med att hålla dem i svalare vatten för att undvika lek före/under sommaren.

Det finns några talesätt jag gillar "Har du ingen egen planering så blir du en del i någons annans plan" och "Har du ingen planering så vet du inte när du är klar".
#253 - 25 maj 2019 18:33
[QUOTE=c90368;n2403087]Oj, jag hamnar på läktaren efter att ha läst, men uppenbarligen har du tänkt :)

Gillar det där med att hålla dem i svalare vatten för att undvika lek före/under sommaren.

Det finns några talesätt jag gillar "Har du ingen egen planering så blir du en del i någons annans plan" och "Har du ingen planering så vet du inte när du är klar".[/QUOTE]

Ja du Maths hoppas du förstår att allt bara var positivt . Jag behöver verkligen stoppa upp och tänka lite. Jag har sällan en plan eller ide utan tillhör de som fångar tillfället när det kommer utan att direkt ha en tanke. Oftast går det bra. När jag började med diskus var tanken bara ett kar och samtidigt trappa ner hoppen . Men när sedan jag fick möjligheten att köpa 20 femcentimeters yngel ja då råkade jag ju ha ett kar tomt efter att börjat sälja av Malawi .......så det var bara att köra. Sedan när jag fick möjlighet att vara med i lokalen ja då sa jag ja innan jag tänkt efter......det är nog lite mitt liv egentligen. Jag tillhör de som först säger ja och sedan funderar och planerar ..... så Maths din fråga om plan har fått mig att fundera tänka efter och börja planera....... Tack Maths. Så målet klart, fem snyggt inredda kar med fisk, inte bara diskus utan alla skall innehålla tetror corydoras och någon dvärgciklid samt diskus då. 6 lek och uppfödningsformer och två 375 som kan användas varierande som delade kar uppfödning eller tillväxt, eller helt enkelt som vackra akvarium. Att jag sedan har något över för trevliga projekt. Ja det vå vara hänt. Summan av kademuman är 13 akvariier och ett karantän vilket inte är någon nedtrappning utan det antal exakt det antal jag haft under mina aktiva år som Malawi uppfödare och vet att det är vad jag klarar av. Planen klar.
#254 - 25 maj 2019 18:58
Ja du, jag vet inte om jag har påverkat så mycket, men nu verkar mina instick fått dig att "tänka en gång till".

Det märkliga med att vara planerande projektledare är att i vissa lägen ska man vara entreprenör och driva på maximalt. I andra projekt ska man vara "drivankare" och bromsa så att inte projektet rusar iväg okontrollerat.

Just nu tror jag att du har lagt ner "drivankaret" för att bromsa lite och hämta andan. Sommar med stugor, båtar och familj lär ju innebära att du inte kan vara i lokalen två timmar varje dag.
#255 - 25 maj 2019 19:12
[QUOTE=c90368;n2403090]Ja du, jag vet inte om jag har påverkat så mycket, men nu verkar mina instick fått dig att "tänka en gång till".

Det märkliga med att vara planerande projektledare är att i vissa lägen ska man vara entreprenör och driva på maximalt. I andra projekt ska man vara "drivankare" och bromsa så att inte projektet rusar iväg okontrollerat.

Just nu tror jag att du har lagt ner "drivankaret" för att bromsa lite och hämta andan. Sommar med stugor, båtar och familj lär ju innebära att du inte kan vara i lokalen två timmar varje dag. [/QUOTE]

Du har så rätt. Men som projektledare jobbar du säkert ibland med arkitekterna, det är ju där jag sitter med alla drömmar och visioner som alltid behöver just projektledaren som bromsar och tar ner projektet på en rimlig nivå. Och både drömmaren och realisten behövs ju för att vi skall utvecklas. Mitt absolut största problem både i arbetslivet och på fritiden är att jag vill allt på en gång......så jag behöver alltid bromsas
#256 - 25 maj 2019 19:21
Skön läsning. Du har många fina bollar i luften!
#257 - 25 maj 2019 19:23
Ja, jag är ju lite arkitekt också. Inte på detalj nivå men jag är hyfsat bra på att se helheter och dra upp riktlinjer på hur system ska fungera mot processerna. Är lite nörd på att läsa affärsprocesser och antingen omvandla dem till hur vi ska ta fram system som stöttar dem. Eller lämna synpunkter på att de inte hänger ihop med verkligheten.

I min värld tar det två år att få ett projekt, sälja in ett projekt våren år ett och förhoppningsvis ett genomförande under år två då pengarna finns i budgeten. Tålamod är bara förnamnet...
#258 - 25 maj 2019 19:33
[QUOTE=c90368;n2403096]Ja, jag är ju lite arkitekt också. Inte på detalj nivå men jag är hyfsat bra på att se helheter och dra upp riktlinjer på hur system ska fungera mot processerna. Är lite nörd på att läsa affärsprocesser och antingen omvandla dem till hur vi ska ta fram system som stöttar dem. Eller lämna synpunkter på att de inte hänger ihop med verkligheten.

I min värld tar det två år att få ett projekt, sälja in ett projekt våren år ett och förhoppningsvis ett genomförande under år två då pengarna finns i budgeten. Tålamod är bara förnamnet...[/QUOTE]

Usch ja, tålamod ;)
#259 - 25 maj 2019 19:34
[QUOTE=LoGeek;n2403095]Skön läsning. Du har många fina bollar i luften![/QUOTE]

Har ju värdelöst bollsinne så nu gäller det att hålla en boll i luften åt gången.....
#260 - 27 maj 2019 16:37
Som sagt, allt är inte alltid bra.....
det började ju nästan kännas för lätt, igår var min stora rödturkos hona mörka och apatisk . Stod bara uppe vid ytan i ett hörn. Stort vattenbyte direkt, salt och höjt tempraturen något samt släkt ljuset. Passade på att göra stora vattenbyten på alla andra också. I förmiddags fick jag meddelande från Bosse att alla diskusar hängde uppe under ytan...... tog eftermiddagen ledigt och åkte till lokalen, alla diskusar utan rödturkos var som vanligt igen....fattar egentligen inget alls, gissar att de var för stora vattenbyten med för hårt vatten. Men som sagt nu på eftermiddagen var allt som vanligt igen. Tyvärr är rödturkoshonan inte bättre, men inte sämre häller. Så jag håller släkt och lungt några dagar får vi se. Tar vägen förbi Patric imorgon får vi se om han har någon ide.
De som verkar helt opåverkade är diskusynglen, byter ju vatten i deras kar varje dag nu men de verkar inte bekomma dem. Mat i massor går de åt nu.....

Idag när jag hade lite mer tid i lokalen satte jag igång att tömma mitt 375 som varit utlånad till Bosse, imorgon skall jag börja inredda det.......vet i mitt huvud hur det skall se ut, får se om jag lycka. Sandbotten, mycket grenar och lite stenar,löv på botten och hela ytan mer eller mindre täckt med flytväxter......

På onsdag kommer lite nya fiskar......
#261 - 27 maj 2019 17:25
Läser & gläds åt dina äventyr, blir nedstämd av hängiga diskusar, följer och ser fram emot -på onsdag kommer nya fiskar.
Bra att diskusynglen verkar tåliga och starka, båda gott för framtiden.
#262 - 27 maj 2019 17:53
[QUOTE=ICC;n2403142]Läser & gläds åt dina äventyr, blir nedstämd av hängiga diskusar, följer och ser fram emot -på onsdag kommer nya fiskar.
Bra att diskusynglen verkar tåliga och starka, båda gott för framtiden.[/QUOTE]

Har inte tappat ett ända yngel ännu....men storleken varierar. Jag skall be Patric komma förbi en kväll och se vad han säger, har svårt att gallra när alla ser friska ut.

jag kan ju läcka lite, en grupp jordätare kommer gå i det nya karet. Av dem vi fick från dig lever också alla och växer bra. Jag skall ha en grupp på tio tänkte jag. Så får jag kanske dela upp dem när de blir klart med parbildningaen.
#263 - 27 maj 2019 18:28
Då skall jag också läcka lite. Har rom på kläckning från något som jag vet du vill ha. Återkommer om kläckning och förbrukad gulesäck går hela vägen. Sen kan vi börja prata byteshandel du å jag:D;)
#264 - 27 maj 2019 19:24
[QUOTE=ICC;n2403159]Då skall jag också läcka lite. Har rom på kläckning från något som jag vet du vill ha. Återkommer om kläckning och förbrukad gulesäck går hela vägen. Sen kan vi börja prata byteshandel du å jag:D;)[/QUOTE]

:)[:-106] låter lovande. Håller tummarna.
#265 - 27 maj 2019 19:24
Tråkigt med hängiga discusar. Hoppas på snar bättring.
#266 - 31 maj 2019 16:10
Usch, ja det gick väl bra förlänge....
förra veckan dog ju en i snådiskuskaret , och denna veckan min rödturkos hona ( hon är inte död än) men har under dagen snabbt blivit sämre.... nu har hon lagt sig platt på botten.... hon lever fortfarande men jag har nog lite tappat hoppet. Förloppet med denna hona är nästan identiskt med den bruna förra veckan. Några dagar som man märker att de är lojare, sedan äter det inte och sedan är de väldigt orkeslösa och lägger sig ner och dör. Pratade med Patric . Han visste inte vad det var men har råkat ut för samma sak ett par gånger.så det ser inte direkt ut att bli några rödturkosa yngel av det paret mer. Plockade ut sex stycken hos Patric av deras kul och fyra green spotted . Så om ett par veckor kör jag igång med femcenimetrare igen, nya äventyr nästan jämt. Har lagt en beställning på tre vuxna rödturkosa gos piwowarski igen, men det kan ju dröja........

Ja mina tio nya F1 hantelciklid lever ännu, men det projektet höll ju också på att gå åt skogen.... mer om det nästa gång. Nu är det dax att åka hem och tända grillen.
#267 - 1 juni 2019 13:50
I natt dog min rödturkos hona.....
hoppas nu inte det är något som kommer fortsätta. Känns väldigt trist just nu, på något sätt glömmer man sorgen och oron över hur det skall gå vidare när allt går bra. I nästa vecka kommer Patric över för att kolla om han kan se något fel med något....

nåväl, för att inte deppa ihop köpte jag tolv nya smådiskusar. De är fortfarande inte utfärdade så jag vet inte hur många som är rödturkos och hur många som är grönspotted. Patric har dessa yngel i samma kar. Så det blir ju lite spännande. Och helt ärligt känns det riktigt kul att föda upp smådiskusarna igen....

Ja, sen hoppas jag ju att jag snart får tag i några vuxna rödturkos, två honor och en hane skulle vara perfekt.

bara att hålla tummarna och köra vidare.....
#268 - 1 juni 2019 14:11
Trist med rödturken men kul med nya köpet.

Håller med om att det är fantastiskt att föda upp de små! Något helt annat än att köpa vuxna diskus.

Som du vet födde jag upp mina från 5cm och för inte så länge sedan en kull från dessa till ca 5cm innan de såldes. Cirkeln känns sluten! Har små tankar på att gå vidare till annan fisk ett tag men det är svårt att släppa sina diskusar. Och för oss dödliga är det inte alltid ett alternativ att köpa ett kar till ;)
Nu ska jag inte kapa din tråd utan får bli bättre på att uppdatera min med lite yngelbilder etc.

Glädjer mig i alla fall åt dina äventyr som är så spännande att följa!
#269 - 1 juni 2019 14:44
[QUOTE=LoGeek;n2403303]Trist med rödturken men kul med nya köpet.

Håller med om att det är fantastiskt att föda upp de små! Något helt annat än att köpa vuxna diskus.

Som du vet födde jag upp mina från 5cm och för inte så länge sedan en kull från dessa till ca 5cm innan de såldes. Cirkeln känns sluten! Har små tankar på att gå vidare till annan fisk ett tag men det är svårt att släppa sina diskusar. Och för oss dödliga är det inte alltid ett alternativ att köpa ett kar till ;)
Nu ska jag inte kapa din tråd utan får bli bättre på att uppdatera min med lite yngelbilder etc.

Glädjer mig i alla fall åt dina äventyr som är så spännande att följa![/QUOTE]

Du ör välkommen att skriva så mycket du vill.... men får ju erkänna att jag saknar din tråd.

eftersom jag är låst med mina yngel känns det liksom som det är ett bra tillfälle att kör en kull unga till. Har gått och grunnat oå det ett tag och det ända som gjorde att jag inte gjorde slag i saken var att jag hoppades på att mina rödturkosa skulle få en kull. Nu blir det ju inte så och det var sommar rea på stork så då var det ju bara att köra igen. Sedan jag flyttade till lokalen har jag ju ett antal akvarier....
#270 - 1 juni 2019 16:20
Riktigt tråkigt med dödsfall men kul med nya små.
#271 - 1 juni 2019 20:15
[QUOTE=Ekenberg;n2403278]

Ja mina tio nya F1 hantelciklid lever ännu, men det projektet höll ju också på att gå åt skogen.... mer om det nästa gång. Nu är det dax att åka hem och tända grillen.[/QUOTE]

Kliff hanger?

#272 - 1 juni 2019 21:49
[QUOTE=Ekenberg;n2403167]

:)[:-106] låter lovande. Håller tummarna.[/QUOTE]

Du kan släppa tummarna, rommen möglade. Jag missade ett moment. Tar nya tag...
#273 - 3 juni 2019 19:47
Tråkigt med romen! Var det av en snygg sorts corydoras?

Thomas - jag är nyfiken på hantlarna! Har nog missat att du köpt sådana. Berätta mer!
#274 - 4 juni 2019 06:50
Va, när skaffa du hantlar? De vill vi ju se när du får tid.
Vet att Mr Ekenberg vill ha Cw10 Gold stripe. Kanske var det rom från dem. Tänkte jag skulle överraska Ekenberg, men det får nog vänta lite då:confused:
#275 - 6 juni 2019 22:14
Så, nu börjar jag om......denna tråd börjar spreta

tack för deltagande och för alla kommentarer.

Min rödturkoshona dog, det gick på tre dagar och väckte mig lite ur min lyckodröm. Fortfarande kan jag inte tillräckligt mycket och fortfarande balanserar jag på slak lina. Min rödturkoshane är frisk om än ensam, jag har inte flyttat hem honom då jag först ville vara säker på att han var frisk. Men nu vet jag inte om det kanske inte är lugnare att han får vara kvar, kanske skall blue Diamond killarnafå göra honom sällskap . Vi får se, hoppas ju på att jag ganska snart hitta några nya vuxna rödturkos men vi får väl se....

ynglerna så, ja där går allt som det skall. Föäldraparet går fortfarande med de små, det funkar jättefint. Fortfarande står föräldrarna och väntar medans de små äter. Lika så simmar de små till föräldrarna om de blir rädda och hanen försvarar dem mot alla hot, ( slangen vid vattenbytet). Så jag känner att det är rätt att ha föräldrarna med de små, lika så känns det bra med växter, när ynglen inte äter är de ofta runt i växterna och rotar. Däremot gjorde jag livet svårare med sand på botten. Hur trevligt det än är är det svårt att hålla rent. Jag matar nu två till tre gånger per dag och ger ju oxhjärta eftersom jag då kan ge mycket som ligger kvar så även om jag matar sällan, ja eller mer sällan än jag borde ser jag ju till att de har mat även mellan målen, just för att de skall kunna äta när det vill. Detta fungerar med oxhjärta eftersom det inte bryts ner i karet och inte blir dåligt lika snabbt som granulat exempelvis. Men det innebär ju att jag måste suga botten varje dag och då är sanden försvårande. Så lärdom, sandfritt förenklar. På lördag är dessa yngel åtta veckor och ligger nu på mellan tre och fyra centimeter. Alla lever ännu men det är tre yngel som para är en centimeter.....som jag nog borde sortera bort.....

Duke och Duckface har ett litet gäng sprattlare, tror det är ett tjugotal men eftersom de flyttat dem till andra sidan roten kan jag inte se dem längre. Snake och Lady har sin rot men har ännu inte kommit till skott. Och kobalt paret la rom idag......men jag såg inte att hanen befruktade utan han stod mest bredvid och funderade på vad hon egentligen höll på med, får se hur det ser ut imorgon.

så har vi då hantel ciklids äventyret.....
ja som sagt, ett nytt äventyr utan att tänka. En kompis har köpt åtta Heckel vildfångade diskusar, jättefina och behövde då göra sig av med alla sina hantelciklider, fina F1:or, visst kunde jag tänka mig att ta hand om dem. Sagt och gjort, akvariumet var klart och det var bara att åka och hämta, han bor en timme bort. När jag kom dit fångade vi fisken och la den i min medhavda frigolit låda. Glad åkte jag tillbaka till lokalen och bar in lådan. När jag försiktigt öppnade lådan stank det animoniak och alla fiskar låg flämtande på botten......temperaturen på vattnet i frigolitlåda var 30,7 och i akvariumet 28...... vågade inte bara lyfta över även om det troligen hade varit det bästa så jag startade inkopplingen även om jag skyndade på. När temperaturen i lådan var 29 grader lyfte jag över hantlarna. De låg fortfarande kvar på sidan när de kom in i karet. Efter en dryg timma var dock alla uppe och simmade även om de var bleka. Då var klockan över midnatt och jag begav mig hemåt. Inte direkt lugn. Åkte till lokalen nästa morgon, sex fiskar simmade runt vid botten bleka och fyra log och flämtade vid botten, vattenbyte direkt och salt, när jag lämnade lokalen var alla igång igen... tillbaka efter jobbet, en död hantelciklid, av de andra ser fyra ok ut och fem är hängiga....vattenbyte och mer salt. Ja och så har de hållit på........nästa dag ännu en död, dagen efter tog jag beslutet att avliva de tre sämsta.... och nu är det fem kvar.....fyra ser helt friska ut och den femte är mörkare i färgen och har grumliga ögon.... får se om hon lever imorgon...
så vad hände egentligen.....allt gick fel, nu gissar jag bara men troligen var inte vattnet i kompisens kar helt nitritfritt, gissningsvis var det dessutom varmt, hantlarna blev stressade när vi fångade dem, för lite vatten under transporten mycket nitrit under transport och sedan ett kar helt oinkört med många stora vattenbyten, kanske dessutom helt annan kvalitet på vattnet....... alt gick fel....

Så från att suttit på min höga pedistal med fint fungerande diskuskar i nästan ett halvt år ramlade jag ner och slog mig ganska hårt.... jag får helt enkelt inse att jag fortfarande göra alla nybörjarfelen om igen.

så efter att deppat en vecka och känt mig ganska värdelös är det bara att starta igen. Nästa vecka kommer sjuttio nya Corydoras och tolv små femctimeter diskusar......så då kör jag på igen som om inget hänt.....
#276 - 7 juni 2019 07:20
Men lite klokare...
#277 - 7 juni 2019 08:11
[QUOTE=c90368;n2403615]Men lite klokare...[/QUOTE]

Åh vad jag önskar att du har rätt.....
Men visst skall man lära genom sin misstag..
#278 - 7 juni 2019 13:38
Det blev inte så mycket kort igår.... så idag kommer en radda.....

först de små..

Attachment

Attachment

Attachment
#279 - 7 juni 2019 13:41
Sedan min praktfulla röd turkos hane, funderar på om inte han skall få namnet King....ståtlig som bara den och nu väldigt sällskaplig ....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#280 - 7 juni 2019 13:44
Ja sen är det ju Duke och Duckface, hittade inte en ända sprattlare här idag, och Lady och Snake....

Attachment

Attachment

Attachment
#281 - 7 juni 2019 13:47
Har inte något specifikt att skriva till dig, Thomas, mer än att det är riktigt härligt att se alla fina bilder! :)[:-106]
#282 - 7 juni 2019 13:48
Sist, hantlarna. De är framme och simmar runt. Men när jag kommer gömmer de sig. Nå väl de är pigga om än lite färglösa ännu. Lite grumliga ögon på en ännu.

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#283 - 7 juni 2019 15:44
[QUOTE=Mats Bryzell;n2403639]Har inte något specifikt att skriva till dig, Thomas, mer än att det är riktigt härligt att se alla fina bilder! :)[:-106][/QUOTE]

Det är lugnt Mats. Hoppas på att få lagat 540 i kommande vecka. Sen kör vi igång.....
Johan är också här och fixar med sina kar och skickar med en hälsning till dig.
#284 - 7 juni 2019 16:09
[QUOTE=Ekenberg;n2403647]
Det är lugnt Mats. Hoppas på att få lagat 540 i kommande vecka. Sen kör vi igång.....
Johan är också här och fixar med sina kar och skickar med en hälsning till dig.
[/QUOTE]
Härligt att höra! Hälsa Johan så gott! :)
Vad är det för ”stil” du tänkt dig i karet som vi skall inreda? Tänkte bara att jag kunde skrapa ihop något häftigt i inredningsväg som vi kan labba med.

#285 - 7 juni 2019 16:47
[QUOTE=Mats Bryzell;n2403649]
Härligt att höra! Hälsa Johan så gott! :)
Vad är det för ”stil” du tänkt dig i karet som vi skall inreda? Tänkte bara att jag kunde skrapa ihop något häftigt i inredningsväg som vi kan labba med.

[/QUOTE]

Jag har samlat på mig lite foton men eftersom det inte är mina foton kan får jag ju inte lägga upp dem här.
fotona har jag hämtat på nätet. Men om du tänker dig ditt scalarkar så är det ju ett av de vackraste jag sett eller det du hade dina vilda diskus i. Men jag är uppenbför allt.
#286 - 7 juni 2019 16:54
[QUOTE=Ekenberg;n2403651]

Jag har samlat på mig lite foton men eftersom det inte är mina foton kan får jag ju inte lägga upp dem här.
fotona har jag hämtat på nätet. Men om du tänker dig ditt scalarkar så är det ju ett av de vackraste jag sett eller det du hade dina vilda diskus i. Men jag är uppenbför allt.[/QUOTE]

Japp! Kollade bilderna. Vi skall få till något läckert. :)[:-106]
#287 - 7 juni 2019 17:17
Fina discusar, som vanligt!

Usch, vilken pärs med hantlarna. Håller tummarna för att det inte blir fler dödsfall nu.
#288 - 7 juni 2019 17:35
[QUOTE=Mats Bryzell;n2403652]

Japp! Kollade bilderna. Vi skall få till något läckert. :)[:-106][/QUOTE]

Jag är övertygad att det blir bra. Som bakgrund har jag tänkt mig den platta back to natur Sydamerika om du inte har något bättre förslag.
#289 - 7 juni 2019 17:36
[QUOTE=Nando;n2403656]Fina discusar, som vanligt!

Usch, vilken pärs med hantlarna. Håller tummarna för att det inte blir fler dödsfall nu.[/QUOTE]

Idag var hantlarna pigga och glada, åt bra men fortfarande skygga, men det ändrar nog sig snart.
#290 - 7 juni 2019 18:16
[QUOTE=Ekenberg;n2403658]
Jag är övertygad att det blir bra. Som bakgrund har jag tänkt mig den platta back to natur Sydamerika om du inte har något bättre förslag.[/QUOTE]
Det tror jag blir jättebra! :)
#291 - 7 juni 2019 18:34
Riktigt härliga bilder att njuta av :)
#292 - 8 juni 2019 17:05
En heldag i lokalen igen. Riktigt kul dag.
Bosse fixade med vatten byten i sin del, Johan inredde sitt första kar, 375 Tanganyika . Jag bytte vatten på mina, senar fick vi besök av en från akvarieföreningen och David anslöt , fram på eftermiddagen blev det ställningsbyggande och flytt av två av Davids mindre kar.......bara för att jag skulle få en plats för mitt 600 liters. Grym kille den där David . Så nu blir det till att flytta mer diskusar.
Ja, höll på att glömma , Duke och Duckface simmade runt med tre små yngel idag......

Attachment
#293 - 8 juni 2019 19:36
Ser riktigt trevligt ut i lokalen. Snart så man får ta tag i och åka ner och kolla ..
#294 - 8 juni 2019 19:59
[QUOTE=LAncer;n2403701]Ser riktigt trevligt ut i lokalen. Snart så man får ta tag i och åka ner och kolla ..[/QUOTE]

Absolut, du är alltid välkommen, men om du kan hålla dig lite till lär det var mycket mer i karen. Jag har tre kar kvar att fylla, David två, Johan tre och Bosse tre. Tidsplanen är hösten men färdigt före jul..... men som sagt , hör av dig när du är i krokarna.
#295 - 9 juni 2019 13:21
[QUOTE=Ekenberg;n2403696]En heldag i lokalen igen. Riktigt kul dag.
Bosse fixade med vatten byten i sin del, Johan inredde sitt första kar, 375 Tanganyika . Jag bytte vatten på mina, senar fick vi besök av en från akvarieföreningen och David anslöt , fram på eftermiddagen blev det ställningsbyggande och flytt av två av Davids mindre kar.......bara för att jag skulle få en plats för mitt 600 liters. Grym kille den där David . Så nu blir det till att flytta mer diskusar.
Ja, höll på att glömma , Duke och Duckface simmade runt med tre små yngel idag......

Attachment[/QUOTE]

Häftigt. Har man blivit biten av hobbyn så är det kört. Oavsett vilka fiskar man föredrar.
#296 - 9 juni 2019 13:28
[QUOTE=Malawi_forever;n2403727]

Häftigt. Har man blivit biten av hobbyn så är det kört. Oavsett vilka fiskar man föredrar.[/QUOTE]

Så är det, min ända besvikelse är att jag inte lyckats få någon av kompisarna att köra Malawi , min stora passion under trettio år......skulle varit kul om det åtminstone fanns ett Malawi kar;)
#297 - 9 juni 2019 14:07
Älskar regniga söndagar....,,

Ja, ni vet att jag suttit här på mina höga hästar ett tag nu, massor med diskus utan problem i sex månader......nu kommer det, ja problemen....
en av mina Curilenquer hemma dog ju för ett par veckor sedan.. förra veckan rödturkos på precis samma sätt och nu är min stora cobalt blue hanne sjuk på precis samma sätt.....dessa fiskar är i olika kar och ingen annan i karet hade någon symtom. I alla fallen har det kommit efter vattenbyten, men som sagt övriga invånare och övriga kar ej påverkade fast vattenbyte skett i flera. Vad gör jag fel, varför kommer det med en veckas mellanrum och åter igen de är de störrsta och starkaste som drabbas. Är det oxhjärtat fel, de sjuka är de glupskaste , har de inte klarat bryta ner maten och fått förstoppning, är det för att jag sänkt temperaturen från trettio grader till 28 under den senaste tiden, det är ju egentligen den ända förändringen jag gjort så möjligtvis är jag åter skuld till problemet ....suck.

Ja igår höll jag dessutom på att ta livet av mina yngel....fattar inte hur jag kan vara så okoncentrerad . Vi var ju flera i lokalen samtidigt och ända vattenbytet jag skulle göra var ju i yngelkaret....Jag glömde ändra termostaten på vattenblanaren och fyllde på med kallvatten , tack och lov fyller jag på extremt lungt så det blev ju inte smällkallt direkt. Men jag märkte inget under vattenbytet. Jag reflekterade lite över att föräldrarna vat alldeles randiga och klippte med ryggfenorna.när jag var klar log flera yngel platta på botten och de övriga stod också på botten och vinglade. Temperaturen hade rasat från trettio till tjugotre på mindre än en timma......Vad sjutton skulle jag göra nu, tömma ut vatten igen och shock höja genom att fylla på med varmt, eller låta temperaturen stiga med hjälp av värmaren och värmen i luften runt omkring. Temperaturen i lokalen ligger tjugosex. Jag valde det senare.....
det tog ett tag, kanske en kvart tjugo minuter sedan började de vuxna röra på sig, simmade liksom runt och tittade anklagande på mig och sedan på sina barn, vad hade jag ställt till med. Men efter en stud kvicknade även ynglen till och började röra påstig lite. Då skedde miraklet......elever kanske bara utmärkt föräldra instinkt. Föräldrarna simmade liksom runt och samlade ihop ungarna och inom kort stod alla tryckta runt värmaren. Jag önskar att jag tagit kort men jag var så förbluffad över att se på....... tänk att det finns de som delar föräldrar från yngel........vilket misstag , diskusarna är otroliga föräldrar.

Idag när jag var i lokalen simmade ungarna runt som vanligt och de kändes som även föräldrarna förlåtit mig när jag kom med maten.....
Tyvär var dock cobalt blue hanen värre idag, stod apatisk och mörk strax under ytan..... suck.

jag håller tummarna men hoppet är inte stort, försöker att inte deppa ihop utan tänker på kommande vecka då sjuttio nya coridoras flyttar in och tolv nya smådiskusar......livet går vidare.
#298 - 9 juni 2019 14:19
[QUOTE=Ekenberg;n2403728]

Så är det, min ända besvikelse är att jag inte lyckats få någon av kompisarna att köra Malawi , min stora passion under trettio år......skulle varit kul om det åtminstone fanns ett Malawi kar;)[/QUOTE]

De skulle lätt kunna bli biten av Malawiciklider. :)

Jag har provat andra ciklider. Men det slutar alltid vid Malawi. Utbudet i Malawi är makalös. Och alla färger. Och beteendet. Händer hela tiden något i karet.

Det roliga är att leta fisk man vill ha. Och hitta harmoni i karet. Hittar jag någon art så försöker jag köpa från olika ställen så de inte kommer från samma kull. Kanske därför de ynglar på löpande band. Inga syskon. En teori jag har.

Jag har haft uppehåll 10 år, så det är kul att vara igång igen. K
#299 - 9 juni 2019 14:23
Ah, fan vad trist, Thomas!
Du håller, i nuläget, på med en utbildning, alltså lär dig hur dina Discus fungerar.
Personligen låter jag bli att tipsa dig i detta läge, du kommer att få instruktioner om hur man kan göra av många här på forumet som "vet".
Gôtt att du tog det kallt (no pun intended) med temperaturen och långsamt lät den höjas till rätt nivå - bra!
Tids nog kommer du att hitta en metod som fungerar - både för dig och, framför allt, dina discusar.
Det tar sin lilla tid, men snart har du en fungerande formula. :)[:-106]
#300 - 9 juni 2019 14:28
[QUOTE=Malawi_forever;n2403734]

De skulle lätt kunna bli biten av Malawiciklider. :)

Jag har provat andra ciklider. Men det slutar alltid vid Malawi. Utbudet i Malawi är makalös. Och alla färger. Och beteendet. Händer hela tiden något i karet.

Det roliga är att leta fisk man vill ha. Och hitta harmoni i karet. Hittar jag någon art så försöker jag köpa från olika ställen så de inte kommer från samma kull. Kanske därför de ynglar på löpande band. Inga syskon. En teori jag har.

Jag har haft uppehåll 10 år, så det är kul att vara igång igen. K[/QUOTE]

Så är det, vem vet om några år är jag kanske tillbaka igen. ;)
#301 - 9 juni 2019 14:31
[QUOTE=Ekenberg;n2403738]

Så är det, vem vet om några år är jag kanske tillbaka igen. ;)[/QUOTE]

[:-106]
#302 - 9 juni 2019 14:32
[QUOTE=Mats Bryzell;n2403736]Ah, fan vad trist, Thomas!
Du håller, i nuläget, på med en utbildning, alltså lär dig hur dina Discus fungerar.
Personligen låter jag bli att tipsa dig i detta läge, du kommer att få instruktioner om hur man kan göra av många här på forumet som "vet".
Gôtt att du tog det kallt (no pun intended) med temperaturen och långsamt lät den höjas till rätt nivå - bra!
Tids nog kommer du att hitta en metod som fungerar - både för dig och, framför allt, dina discusar.
Det tar sin lilla tid, men snart har du en fungerande formula. :)[:-106][/QUOTE]

På något sätt känns det som väntat, det gick liksom för bra nu och då tror man nog att man kan mer än man gör. Jag har ju faktiskt bara kört drygt ett år ännu och sex månader utan några problem är ju inte så illa......frågan är om det är temperatur sänkningen som var felet.....bara att samla erfarenhet och köra på
#303 - 9 juni 2019 14:44
[QUOTE=Ekenberg;n2403740]

På något sätt känns det som väntat, det gick liksom för bra nu och då tror man nog att man kan mer än man gör. Jag har ju faktiskt bara kört drygt ett år ännu och sex månader utan några problem är ju inte så illa......frågan är om det är temperatur sänkningen som var felet.....bara att samla erfarenhet och köra på[/QUOTE]

Får man fråga vad är problemet? Jag kan inte mycket om diskus men är ändå nyfiken.
#304 - 9 juni 2019 14:49
[QUOTE=Ekenberg;n2403740]
På något sätt känns det som väntat, det gick liksom för bra nu och då tror man nog att man kan mer än man gör. Jag har ju faktiskt bara kört drygt ett år ännu och sex månader utan några problem är ju inte så illa......frågan är om det är temperatur sänkningen som var felet.....bara att samla erfarenhet och köra på[/QUOTE]
Jag tycker du klarar discus-äventyret väldigt bra.
Den hastiga tempertursänkningen till 23°C kan nog vara en bov, men försök att hålla miljö, vattenvärden, temperatur etc. på en så jämn nivå som möjligt.
Thomas, helt rätt som du skriver - samla erfarenhet och kör på! Ta till dig av de tips och råd du får här på forumet, och utanför irl - och skapa en fungerande metod (du känner ju till min metod, men den skall vi inte applicera här).
#305 - 9 juni 2019 15:05
[QUOTE=Malawi_forever;n2403742]

Får man fråga vad är problemet? Jag kan inte mycket om diskus men är ändå nyfiken.[/QUOTE]

Problemet är att tre av mina störrsta vackraste diskusar blivit sjuka med en veckas mellanrum, alla i olika kar. De har slutat äta och blivit orkeslösa apatisk och mörka i färgen, kanske förstoppning då de ser lite uppsvällda ut, på tredje dagen har de fått problem med simblåsan och fjärde varit döda. Nj den tredje är inne på dag två i förloppet så han lever fortfarande.......
#306 - 9 juni 2019 15:13
[QUOTE=Mats Bryzell;n2403743]
Jag tycker du klarar discus-äventyret väldigt bra.
Den hastiga tempertursänkningen till 23°C kan nog vara en bov, men försök att hålla miljö, vattenvärden, temperatur etc. på en så jämn nivå som möjligt.
Thomas, helt rätt som du skriver - samla erfarenhet och kör på! Ta till dig av de tips och råd du får här på forumet, och utanför irl - och skapa en fungerande metod (du känner ju till min metod, men den skall vi inte applicera här).

Tack Mats .
vill bara förtydliga, temperatursänkningen i yngelkaret var omedveten från trettio till tjugotre och där har jag ännu inga sjuka. I de andra karen har jag medvetet sänkt temperaturen från 30 till 28, i alla kar. I sällskapsakvarierna lite med tanke på tertror och övriga ciklider som brukar vilja ha lite lägre temperatur och i lek karen för att jag tycker det räcker med en kull ingel nu i sommar, de andra vill jag ju köra igång i höst. Så denna sänkning på två grader har varit medveten och skett med en grad per vecka vid vattenbytet. Nu undrar jag ju om det är skälet till att problemen kommit......

men som sagt, inte grotta ner sig i vad som skett......men gärna hitta orsaken till varför......
#307 - 9 juni 2019 15:22
[QUOTE=Ekenberg;n2403750]
Tack Mats .
vill bara förtydliga, temperatursänkningen i yngelkaret var omedveten från trettio till tjugotre och där har jag ännu inga sjuka. I de andra karen har jag medvetet sänkt temperaturen från 30 till 28, i alla kar. I sällskapsakvarierna lite med tanke på tertror och övriga ciklider som brukar vilja ha lite lägre temperatur och i lek karen för att jag tycker det räcker med en kull ingel nu i sommar, de andra vill jag ju köra igång i höst. Så denna sänkning på två grader har varit medveten och skett med en grad per vecka vid vattenbytet. Nu undrar jag ju om det är skälet till att problemen kommit......
men som sagt, inte grotta ner sig i vad som skett......men gärna hitta orsaken till varför......[/QUOTE]

Aha, du har så jädra många kar så det blir svårt att som utomstående hålla reda på var problemen uppstår... ;)
En liten sänkning av temperaturen på två grader borde inte spela så stor roll.

Thomas, jag ser fram emot att komma till lokalen - vi skall ju inreda ett nytt kar - och då kan vi diskutera lite mer ingående.
#308 - 9 juni 2019 15:35
Vad trist med de stora Thomas. 28C ska inte vara något problem alls.

Hoppas du får rätsida på den som mår dåligt.
#309 - 9 juni 2019 15:52
Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

Började med levande och torsk/räk baserade foderkakor istället.
#310 - 9 juni 2019 15:59
[QUOTE=c90368;n2403765]Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

Började med levande och torsk/räk baserade foderkakor istället.[/QUOTE]

Du menar att diskusar inte attackerar oxar som badar i vattnet? [:O] Och då särskilt deras hjärta? Kan detta vara sant?

Kanske det är näringsvärdet som man eftersöker. Kan ju finnas i annan föda som kanske är bättre för deras magar och tarmar.

Nu var jag lite ironisk. Men om folk inte provade andra vägar så hade vi inte haft någon utveckling inom foder till fisk. [:-106]
#311 - 9 juni 2019 16:00
[QUOTE=Mats Bryzell;n2403754]

Aha, du har så jädra många kar så det blir svårt att som utomstående hålla reda på var problemen uppstår... ;)
En liten sänkning av temperaturen på två grader borde inte spela så stor roll.

Thomas, jag ser fram emot att komma till lokalen - vi skall ju inreda ett nytt kar - och då kan vi diskutera lite mer ingående.

Vadå många, har ju bara tio av tolv igång och avvecklat två......;)

ser fram emot mycket pyssel och trevliga pratstunder:rolleyes:
#312 - 9 juni 2019 16:01
[QUOTE=LoGeek;n2403759]Vad trist med de stora Thomas. 28C ska inte vara något problem alls.

Hoppas du får rätsida på den som mår dåligt.[/QUOTE]

Hoppas inte, men det är ju just det här med oxhjärta med i ekvationen.....
#313 - 9 juni 2019 16:03
[QUOTE=c90368;n2403765]Hmm, som Mats B säger många som "vet". Personligen slutade jag mata mina Diskus med oxhjärta när jag sänkte temperaturen under 30 grader, detta efter att ha läst på hur kemin fungerar. Finns ju inte en Diskus i Sydamerika som livnär sig på däggdjur...

Bra poäng! Personligen matar jag inte heller med oxhjärta och kan inte uttala mig om huruvida oxhjärta i kombination med 28C kan ge problem. 28C i sig är inga problem, men är säkert värt att läsa på kring detta i kombo med oxhjärta.
#314 - 9 juni 2019 16:05
[QUOTE=Ekenberg;n2403769]

Hoppas inte, men det är ju just det här med oxhjärta med i ekvationen.....[/QUOTE]

Du kan ju för enkelhetens skull byta foder ett tag. Då utesluter du även risken för att nuvarande foder är dåligt...?
#315 - 9 juni 2019 16:07
[QUOTE=LoGeek;n2403771]

Du kan ju för enkelhetens skull byta foder ett tag. Då utesluter du även risken för att nuvarande foder är dåligt...?[/QUOTE]

Fler än jag som är inne på fodret. Då är jag inte ensam. Stor del av immunförsvaret sitter i fodret.
#316 - 9 juni 2019 16:08
[QUOTE=Ekenberg;n2403768]
Vadå många, har ju bara tio av tolv igång och avvecklat två......;)
ser fram emot mycket pyssel och trevliga pratstunder:rolleyes:[/QUOTE]
Haha! :D
När jag, om hundra år eller så, får ett nytt, rejält, kar monterat i stugan - så blir det endast detta. Med andra ord; ett!
Jag vet hur det är, har haft åtskilliga kar igång samtidigt under många och långa perioder.
Du kan hoppa upp och sätta dig på att vi skall myspyssla med ny inredning och riktigt gagga loss! :)

#317 - 9 juni 2019 16:10

Det är ju detta som oroar mig, temperatur under trettio och oxhjärta......

Jag läste faktiskt på lite igår om mat för diskus, och det stämmer ju helt att de inte lever på oxhjärta i det vilda, men enligt dessa tre författare var oxhjärtat fortfarande det bästa alternativet till deras vilda föda. Artemiatillexempel avrådde de ifrån annat en som tillläg någon dag i veckan. Samma med räk och mussel mix. Nu var inte boken dags färsk men mig veterligen är nog oxhjärtat än idag det som visat sig ge bäst resultat. Men faran av att gå ner i temperatur kan ju diskuteras, där är jag lite rädd.

#318 - 9 juni 2019 16:19
[QUOTE=Malawi_forever;n2403767]

Du menar att diskusar inte attackerar oxar som badar i vattnet? [:O] Och då särskilt deras hjärta? Kan detta vara sant?

Kanske det är näringsvärdet som man eftersöker. Kan ju finnas i annan föda som kanske är bättre för deras magar och tarmar.

Nu var jag lite ironisk. Men om folk inte provade andra vägar så hade vi inte haft någon utveckling inom foder till fisk. [:-106][/QUOTE]

Precis så. Det är så svårt att jämföra också. Det finns de som bara ger diskusar granulat eller flingfoder och de lever och blir inte sjuka, precis som med Malawi ciklider......Jag vill på inget sätt skryta, men det är sällan jag ser någon med lika fina, stora kraftiga och pigga diskusar som jag har. Och när jag gör det är det oftast diskusar som lever på oxhjärta. Jag ger mina fiskar varierad kost även om oxhjärta är basen, och det de helst äter. Men det är inte deras naturliga kost, det är svårare att förbränna så det är troligt att man måste hålla högre temperatur........
#319 - 9 juni 2019 16:21
[QUOTE=LoGeek;n2403771]

Du kan ju för enkelhetens skull byta foder ett tag. Då utesluter du även risken för att nuvarande foder är dåligt...?[/QUOTE]

Tror absolut det är det bästa nu, iallafall under en period.
#320 - 9 juni 2019 16:24
[QUOTE=Ekenberg;n2403775]

Precis så. Det är så svårt att jämföra också. Det finns de som bara ger diskusar granulat eller flingfoder och de lever och blir inte sjuka, precis som med Malawi ciklider......Jag vill på inget sätt skryta, men det är sällan jag ser någon med lika fina, stora kraftiga och pigga diskusar som jag har. Och när jag gör det är det oftast diskusar som lever på oxhjärta. Jag ger mina fiskar varierad kost även om oxhjärta är basen, och det de helst äter. Men det är inte deras naturliga kost, det är svårare att förbränna så det är troligt att man måste hålla högre temperatur........[/QUOTE]

Det är näringsinnehållet som de mår bra av. Inte att det är specifikt oxhjärta. Det lite jag läst om Diskus så ska de ha kraftigt foder.Prova det jag föreslog dig via PM. Det är mycket kraftigt foder och ska ges i små doser.
#321 - 9 juni 2019 16:24
[QUOTE=Malawi_forever;n2403772]

Fler än jag som är inne på fodret. Då är jag inte ensam. Stor del av immunförsvaret sitter i fodret.[/QUOTE]

Jag går över till ett granulat till alla utan ynglen där jag fortsätter med oxhjärta helt enkelt för att det är mig veterligen det ända som funkar om man inte kan mata FM, sex gånger per dag. Jag kan lägga i en stor bit oxhjärta utan att vattnet blir dåligt och ynglen kan äta precsis så ofta de vill.
#322 - 9 juni 2019 16:28
[QUOTE=Ekenberg;n2403778]

Jag går över till ett granulat till alla utan ynglen där jag fortsätter med oxhjärta helt enkelt för att det är mig veterligen det ända som funkar om man inte kan mata FM, sex gånger per dag. Jag kan lägga i en stor bit oxhjärta utan att vattnet blir dåligt och ynglen kan äta precsis så ofta de vill.[/QUOTE]

Du vet bättre än jag. Men fodret jag föreslog finns i Small (baby). Mina Malawi yngel är nästan 2 cm efter tre veckor (efter honan spottat) och regelbundna vattenbyten. Vet inte om det är bra då jag inte sparat yngel förr. Men de växer varje dag så det syns. Några närmar sig 3 cm på tre veckor. (Jag har en fodermaskin som matar fyra gånger dagen mindre portioner). Nyfödda matar jag med en kombination av frysta plankton och röda alger. Växer som elefanter. [:P] Och grymma färger för sin storlek.
#323 - 9 juni 2019 16:58
[QUOTE=Malawi_forever;n2403779]

Du vet bättre än jag. Men fodret jag föreslog finns i Small (baby). Mina Malawi yngel är nästan 2 cm efter tre veckor (efter honan spottat) och regelbundna vattenbyten. Vet inte om det är bra då jag inte sparat yngel förr. Men de växer varje dag så det syns. Några närmar sig 3 cm på tre veckor. (Jag har en fodermaskin som matar fyra gånger dagen mindre portioner). Nyfödda matar jag med en kombination av frysta plankton och röda alger. Växer som elefanter. [:P] Och grymma färger för sin storlek.[/QUOTE]

Grymt bra tillväxt för Malawi , och foderapparat är ju en möjlig lösning.
#324 - 9 juni 2019 18:11
När jag satt och käkade så slog ett ord ner i huvudet på mig, aminosyror (fanns nog några i köttfärslimpan :)). Det är dessa som bryts ner vid rätt pH och temperatur, i kroppen. Felar något kan de istället skapa ett giftigt ämna. Har googlat lite, men just nu känns det för tungt att gå in och läsa alla dessa kemiska beskrivningar som finns där ute, men jag kommer ihåg att jag borrade ner mig i detta då det begav sig och slutade med oxhjärta.

Hela grunden för detta är att däggdjur har en temp på över 30 grader, alltid! Fiskar har samma temp som vattnet.
#325 - 9 juni 2019 18:43
[QUOTE=c90368;n2403793]När jag satt och käkade så slog ett ord ner i huvudet på mig, aminosyror (fanns nog några i köttfärslimpan :)). Det är dessa som bryts ner vid rätt pH och temperatur, i kroppen. Felar något kan de istället skapa ett giftigt ämna. Har googlat lite, men just nu känns det för tungt att gå in och läsa alla dessa kemiska beskrivningar som finns där ute, men jag kommer ihåg att jag borrade ner mig i detta då det begav sig och slutade med oxhjärta.

Hela grunden för detta är att däggdjur har en temp på över 30 grader, alltid! Fiskar har samma temp som vattnet.[/QUOTE]

Tack Maths , och jag är själv rätt säker på att det är problemet, oxhjärtat eller temperatur sänkningen . Det är som sagt svårt att skylla på diskusen när det går åt skogen......man skall aldrig ändra något som funkar...suck hoppas nu inte fler fiskar går åt, har höjt temperaturen i alla kar igen, kommer sänka men inte före jag vant dem vid annans mat.
#326 - 10 juni 2019 16:15
[QUOTE=Ekenberg;n2403784]

Grymt bra tillväxt för Malawi , och foderapparat är ju en möjlig lösning.[/QUOTE]

Tror flera vattenbyten i veckan också gör susen.
#327 - 10 juni 2019 16:52
[QUOTE=Malawi_forever;n2403830]

Tror flera vattenbyten i veckan också gör susen.[/QUOTE]

Absolut det effektivaste , kör ju dagliga vattenbyten på diskusyngel.
#328 - 10 juni 2019 16:54
Oxhjärta måste ackompanjeras av frekventa och stora vattenbyten. Det är få foder som skitar ner ett akvarium så snabbt. Och det är få saker som hämmar diskusens tillväxtkurva och utveckling mer än skitigt vatten.

Men oxhjärta tillsammans med rent vatten är ju grymt om man är ute efter snabb tillväxt.
#329 - 10 juni 2019 17:03
Jag är ju inte ute efter snabb tillväxt utan jämn och fin diskus och även där är oxhjärta oslagbart enligt förespråkarna . Sedan är ju min erfarenhet att oxhjärta skräpar ner mindre än granulat som snabbt blir dåligt och förgiftar vatten och mixfoder.....men det är ju som vanligt i diskusvärlden, det finns olika vägar och förespråkarna anser att deras väg är den rätta.
jag kommer. Att testa och inte med alla kar så får vi se vad jag kommer fram till. Men ända tills nu har jag bara sett fördelar med oxhjärta. Jag har nu fått ett granulat av en uppfödare här i Sverige , och som han sa... det funkar bra på diskusar men hade han råd hade han kört oxhjärta men det var i hans tycke för dyrt ....
#330 - 10 juni 2019 18:10
Ja så har det blivit! Att oxhjärta överhuvudtaget började användas var ju för att det var billigt och proteinrikt.
#331 - 10 juni 2019 19:23
[QUOTE=LoGeek;n2403845]Ja så har det blivit! Att oxhjärta överhuvudtaget började användas var ju för att det var billigt och proteinrikt. [/QUOTE]

Hahaha, ja så som jag har hört det berättas från mannen som började med oxhjärta var det mer eller mindre en slump. Det var det ända han fick ta från pappans slakteri när han inte hade mat till sina vildfångade diskusar..... han var väl själv idag lite skeptisk till att detta verkligen var något bra foder...
#332 - 10 juni 2019 21:28
Ni missar väl inte att nästa zoopet träff är igång, denna gång hos Johan. Det blir en supertrevlig kräftskiva så missa inte detta.
#333 - 11 juni 2019 06:01
[QUOTE=Ekenberg;n2403851]Ni missar väl inte att nästa zoopet träff är igång, denna gång hos Johan. Det blir en supertrevlig kräftskiva så missa inte detta.[/QUOTE]

Ha ha.. måste le åt valet av mat i kombination med typen av träff! ;)
#334 - 16 juni 2019 20:19
Inget nytt kar som blivit "staylat" med hjälp av några andra?
#335 - 16 juni 2019 22:27
[QUOTE=c90368;n2403963]Inget nytt kar som blivit "staylat" med hjälp av några andra?[/QUOTE]

Tyvärr inte. Det ena skall botten lagas, det beställda glaset skall komma nu i veckan och det andra silikonas om. Fiskarna medicineras, bedömningen var att oxhjärtat inte var boven i dramat utan troligen bakterier ....... vilket tyvärr alltid är en risk man tar när man har flera akvarier på samma ställe, något ofarligt i ett kar kan vara dödande i ett annat....
förövrigt har vi som mest på jobbet nu och så har det varit studentfirandet att klara av. Dessutom har vi bekämpat husboch i vårt hus i Östergötland, Malexander . Allt var klart nu , men eftersom vi var tvungna att tömma bottenvåningen så var det förutom studentfirande även möbel kånkande för nu är det ju förberedelser för midsommar , vi blir ett litet gäng på 16 personer nästa helg så det var en del att ställa iordning..... även kommande vecka är fullproppad med arbete, så fiskarna får minsta möjliga vård nu .......och zoopet tyvärr ändå mindre.......men " I will be back" om någon vecka eller så....
#336 - 17 juni 2019 20:24
[QUOTE=Ekenberg;n2403964]

Tyvärr inte. Det ena skall botten lagas, det beställda glaset skall komma nu i veckan och det andra silikonas om. Fiskarna medicineras, bedömningen var att oxhjärtat inte var boven i dramat utan troligen bakterier ....... vilket tyvärr alltid är en risk man tar när man har flera akvarier på samma ställe, något ofarligt i ett kar kan vara dödande i ett annat....
förövrigt har vi som mest på jobbet nu och så har det varit studentfirandet att klara av. Dessutom har vi bekämpat husboch i vårt hus i Östergötland, Malexander . Allt var klart nu , men eftersom vi var tvungna att tömma bottenvåningen så var det förutom studentfirande även möbel kånkande för nu är det ju förberedelser för midsommar , vi blir ett litet gäng på 16 personer nästa helg så det var en del att ställa iordning..... även kommande vecka är fullproppad med arbete, så fiskarna får minsta möjliga vård nu .......och zoopet tyvärr ändå mindre.......men " I will be back" om någon vecka eller så....[/QUOTE]

Beundrar din energi, förstår inte riktigt hur du orkar.

Midsommar "amatörernas afton" tänker vi fira med med lite sill och någon nubbe inom familjen, i lugn och ro :)
#337 - 17 juni 2019 21:48
[QUOTE=c90368;n2403978]

Beundrar din energi, förstår inte riktigt hur du orkar.

Midsommar "amatörernas afton" tänker vi fira med med lite sill och någon nubbe inom familjen, i lugn och ro :)[/QUOTE]

Låter underbart....och mitt firande låter nog värre än det är, det är bara mina barn deras flickvänner, brorsan med fru och hans barn och en flickvän osså mamma....men det blir sexton.....tänk när det äntligen kommer barnbarn också, då kan man börja snacka kallas......
#338 - 17 juni 2019 22:31
Malexander, det är ju ingen plats man bara passerar så där utan anledning. Men jag tror mig ha passerat då jag hade ett nöje i att köra runt i "sockna" bara för att ta in landskap och omgivningar. Malexander är ju en plats jag känner till sen gammalt, ett samhälle vid Sommen, som är en av de renaste sjöarna i Sverige!

Hur kommer det sig att ni/du har en stuga där? Är den i samhället är det en stuga vid vattnet? Finns ju inte så många traditionella sommarstugor där, vad jag vet.
#339 - 18 juni 2019 08:51
Min ex-frus familj är malexanderbor sedan urminnes tider....flera hus i byn och bröderna har två bondgårdar utanför byn. Så 1997 när Adelsnäs var till salu slog vi till, ett stort hus från 1923 en bit in i skogen vid ormsjön. En gång i tiden var det Malexander sockens största gård. Mangårdsbyggnadens brann ned på tjugotalet och då byggdes detta hus istället. På slutet av 50-talet köpte Boxholm skogar upp gården och planterade tallskogen på alla åkermarker som tillhörde gården. Kvar blev bara ett tomt hus mitt inne i tallskogen. På 90-talet kom något snille på att mn kunde sälja av fastigheter man ägde och inte använde så 1997 köpte vi ett hus som stått tomt i nästan 40 år och var i ursprungskicka. Vi renoverar fortfarande...... nu är det Boden som skall göras om till bostad till barnen, men huset är stort så vi har faktiskt plats för alla ännu.....

så, idag blir det inte fisk här utan ett besök på Adelsnäs

Attachment
in i skogen vi ormsjön....

Attachment
en riktig 20-tals villa, taket var vi dock tvungna att byta. Jag försökte lappa och laga i början men det började alltid läcka igen.

Attachment
välkommen in i hallen, en täljstens spis håller värmen här, annars är det kakelugnarna. Färgen är original, gammalrosa (fast det hette den säkert inte då) och engelsk röd.

Attachment
Blå salongen, vårt spel och pusselrum....och tramporgeln som är ett måste i ett gammalt hus och ja vi använder den.

Attachment
Sedan har vi salen. Ett rum som mest används på julafton.....

Attachment
kamaren, där husets radioapparat stor, en gamal svensktillverkad sådan, fungerande. Här lyssnas det på sommarpratarna på kvällen, när myggorna är för jobbiga.

Attachment
köket, husets hjärta. Det finns inget bättre än att laga mat på järnspis. Och akta er så goda pizzor vi bakar i vår stenugn.....

Attachment
Röda rummet......man kan väl säga att jag blev ner röstad när det gäller att inte ha tv.....hunden matchar mattan bra iallafall.

Attachment
vad vore väl ett tjugotalshus utan ett herr rum där viktiga världshändelser kan diskuteras med en liten konjak.

Attachment
finrummet så....ja det används nog bara när huset är fullt och extrasängarna ställs in...

#340 - 18 juni 2019 09:13
Ja, om det inte är fisk som är största hobbyn så är det gamla hus.....jag älskar verkligen vårt Adelsnäs....

Här föds man på nytt varje gång, livet blir så enkelt. Hugga ved i boden så att man kan börja dagen med att elda i spisen i köket, sedan får man gå till brunnen och hämta vatten för att tvätta sig och få sitt morgonkaffe. Efter det gör man morgontoalett samtidigt som man lyssnar på fåglarnas kvitter....

Attachment
Ja, toan är faktiskt något vi tänkt förnya, planen var i år.....vi skall bygga ett nytt och större ytterdass...

Attachment
Boden skall få ett nytt tak, men det blir pojkarnas jobb....de har planerat att göra det på semestern, men med mina gener i blodet är ju inte planering vår starka sida, det kommer att bli men när...

Attachment
själv har jag en fundering på om inte det lilla källar rummet med trappa ner från skafferiet kan bli en ypperlig vinkällare.....

Attachment
det är ju lite trädgård som skall skötas också, vi har valt den lätta vägen, grusgångarna är sedan länge gräsmatta, blommor bara perenner och vissa fruktträd lever ännu kvar sedan gården en gång blomstrade... bärbuskar behöver inte heller så mycket skötsel..... men gräsmattan däremot.

Attachment
lösningen blev att köpa en äldre åkgräsklippare.....

Attachment
som ännu så länge Emil kör med glädje...

Attachment
för han har ännu inte körkort...

Attachment
så jag kan ta mitt frukostkaffe på verandan... livet är härligt
#341 - 18 juni 2019 09:48
Tack för titten, kan nästan känna dofterna genom bilderna :p
#342 - 18 juni 2019 09:52
Vet ni......nu när jag börjat prata om Adelsnäs kan jag ju inte sluta.....

Mina söner, fyra stycken, är ju rätt stora nu 19-28 och jag har ju alltid hoppats påtat de skall älska Adelsnäs lika mycket som jag, men jag trodde nog aldrig att deras flickvänner också skulle finna tjusningen i ett liv långt från alla moderniteter, ja iallafall utan rinnande vatten och riktig toa. Men det visade sig att "det enkla livet" fortfarande slår det mesta..... sa jag att vi inte har anslutning för våra telefoner, en av Sveriges sista frizoner från detta otyg.....och alla ungdomar älskar det...... Vad gör vi då hela dagarna när vi är där.

Vill man jobba finns det ju alltid att göra.... studerande söner jobbar på morbrors gård

Attachment
Emil, ja han utan körkort är en baddare på att köra traktor....och backa med släp

Attachment
Anton som visserligen har jobb, älskar skogen och jobbar gärna där...ser till att vi har veden vi behöver.

Attachment
och David och Jonatan

Attachment
har lärt sig hantverket "trä gärsgård "

Attachment
och är riktigt duktiga

Attachment
#343 - 18 juni 2019 09:58
Men vill man inte jobba ja då leker vi.....

Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
#344 - 18 juni 2019 10:03
Sofftar och grillar.....

Attachment

Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
visst kan man öppna en flaska skumpa med yxa istället för sabel, så gör vi på Adelsnäs .....

#345 - 18 juni 2019 10:08
Spelar spel och pusslar.....och grillar mashmellos

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
kan livet vara bättre.....
#346 - 18 juni 2019 10:23
[QUOTE=c90368;n2404005]Tack för titten, kan nästan känna dofterna genom bilderna :p[/QUOTE]

Det doftade nyklippt gräs och nyoljade golv hela helgen. Minste sonen lämnade jag kvar för han sommarjobbar nu i Malexander , kommande vecka kör han gräsklippare hos alla sommargäster inför midsommar. Längtar redan till nästa helg.....
#347 - 18 juni 2019 10:54
sånt härligt ställe! :)
#348 - 18 juni 2019 11:24
[QUOTE=PiaJo;n2404037]sånt härligt ställe! :)[/QUOTE]

Underbart och tänk, vårat land är helt fullt av dessa övergivna hus så det är bara att sätta igång......
#349 - 18 juni 2019 17:01
Jag har ju upplevt detta med gamla hus, förmodligen byggt 1880 - 1900, var från början affär och det lär ha brunnit delvis någon gång. Vägarna var av stockar och innerväggarna av stående plank med vass och kalkbruk. Här bodde vi mellan 1990 - 2000, flyttade för att det var så dåliga förbindelser, vi hade flera kilometer till bussen och den gick några gånger om dagen och det var dags för sonen att börja förskola. Men vi hade ju moderniteter som två kammar brunn och en grävd brunn med pumpar, så det var ju "nästan" som ett vanligt boende. De nya ägarna fick bygga en trekammarbrunn och djupborra efter vatten.

Tyvärr har jag inga bilder på huset, massor av katter och släktingar på bilderna, men vem tänkte då på att ta bilder på ett hus...

Som tur är finns Google Maps :) Ja har planterat äppelträden och byggt växthuset som finns med på bilderna från 2011

Det försten då (1990) jag sålde mitt 720 kar eftersom vårt vatten här var så kalkhaltigt, gick ner till ett 150 kar med Black Mollys som puttrade på några år innan det avvecklades.

Attachment

Attachment
#350 - 18 juni 2019 17:52
Lite bilder från våra ambitiösa trädgårdsprojekt, dålig kvalité då det är inskannade bilder från 1996

AttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#351 - 18 juni 2019 17:59
[QUOTE=c90368;n2404042]Jag har ju upplevt detta med gamla hus, förmodligen byggt 1880 - 1900, var från början affär och det lär ha brunnit delvis någon gång. Vägarna var av stockar och innerväggarna av stående plank med vass och kalkbruk. Här bodde vi mellan 1990 - 2000, flyttade för att det var så dåliga förbindelser, vi hade flera kilometer till bussen och den gick några gånger om dagen och det var dags för sonen att börja förskola. Men vi hade ju moderniteter som två kammar brunn och en grävd brunn med pumpar, så det var ju "nästan" som ett vanligt boende. De nya ägarna fick bygga en trekammarbrunn och djupborra efter vatten.

Tyvärr har jag inga bilder på huset, massor av katter och släktingar på bilderna, men vem tänkte då på att ta bilder på ett hus...

Som tur är finns Google Maps :) Ja har planterat äppelträden och byggt växthuset som finns med på bilderna från 2011

Det försten då (1990) jag sålde mitt 720 kar eftersom vårt vatten här var så kalkhaltigt, gick ner till ett 150 kar med Black Mollys som puttrade på några år innan det avvecklades.

Attachment

Attachment[/QUOTE]

Älskar verkligen dessa faluröda hus med vita knutar, ser ut som romantisk dröm som finns runt om i hela vårt vackra land....
#352 - 18 juni 2019 18:00
[QUOTE=c90368;n2404052]Lite bilder från våra ambitiösa trädgårdsprojekt, dålig kvalité då det är inskannade bilder från 1996

AttachmentAttachmentAttachmentAttachment
[/QUOTE]

ja , där är det ju inte tal om att göra så lite som möjligt som är min väg .....
#353 - 18 juni 2019 18:04
[QUOTE=Ekenberg;n2404063]

ja , där är det ju inte tal om att göra så lite som möjligt som är min väg .....[/QUOTE]

Nej, framförallt med tanke på hur det såg ut när vi flyttade in, bara ogräs med en ett massivt inslag av tistlar.

#354 - 18 juni 2019 18:09
Efter att nu gott ordentligt långt off topic, så är det väl dags att ta sig tillbaka till det som intresserar de flesta här på sidan....

Fiskarna börjar återhämta sig, både rödturkos hanen och blå cobalt honan har fått en medicinsk behandling. Honan står fortfarande lite och hänger men verkar komma sig igen, hanen verkar ok igen. Så kanske är det klart för denna gång, tre diskus dog på lika många veckor...... jag börjar också återhämta mig.

Attachment
Om några veckor när vi kan konstatera att han är frisk flyttar tre nya vuxna rödturkosa in. Hoppas verkligen att allt kommer funka ett tag framöver.
#355 - 18 juni 2019 18:11
Smådiskus ynglen lever fortfarande allihop, äter och växer...... vem vet jag kanske lyckas med det här ändå.

Attachment

Attachment
#356 - 18 juni 2019 18:17
Så har vi ju kändisarna Duke och Duckface, inga yngel kvar från förra kullen, de tre ynglen var nog inte tillräckligt att lägga energi på, men de har nya sprattel så vi får se hur det går den här gången....

Attachment
Duke är nästan mörkblå istället för redspotted som är hans vanliga färg nu när han vaktar sprattel...

Attachment
Ja Lady och Snake har inte kommit lika långt men de putsar fortsatt sin rot....
#357 - 18 juni 2019 18:28
Japp, åter till ämnet. Ursäkta för att jag drog ut dig på andra spår [:o]
#358 - 18 juni 2019 18:39
Sedab borde jag naturligtvis inte lägga ut några foton på mina hantelciklider eftersom rutorna är så skitiga....men fortfarande är dessa lite skygga och jag vill ju gärna inte skrämma dem med en fönster tvätt ännu....så genom smutsiga rutor presenteras nu Indrida och Rotkilen hantelciklider, ännu lite blyga dock.

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

#359 - 18 juni 2019 18:40
[QUOTE=c90368;n2404078]Japp, åter till ämnet. Ursäkta för att jag drog ut dig på andra spår [:o][/QUOTE]

Bara roligt.....men fråga inte om stugan på berget eller båten för då hamnar jag långt bort.....;)
#360 - 18 juni 2019 18:44
Båtar har jag ingen kunskap eller intresse i, men stugan på berget... [:-38]
#361 - 18 juni 2019 18:48
[QUOTE=Ekenberg;n2404079]Sedab borde jag naturligtvis inte lägga ut några foton på mina hantelciklider eftersom rutorna är så skitiga....men fortfarande är dessa lite skygga och jag vill ju gärna inte skrämma dem med en fönster tvätt ännu....så genom smutsiga rutor presenteras nu Indrida och Rotkilen hantelciklider, ännu lite blyga dock.

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

[/QUOTE]

Snygga. Rätt vatten och mat så kan du plocka ut de extra av dom. Men det vet du redan. Jag slår in öppna dörrar.
#362 - 18 juni 2019 19:41
[QUOTE=c90368;n2404085]Båtar har jag ingen kunskap eller intresse i, men stugan på berget... [:-38] [/QUOTE]

Vi tar den en annan gång.....;)
#363 - 18 juni 2019 19:42
[QUOTE=Malawi_forever;n2404086]

Snygga. Rätt vatten och mat så kan du plocka ut de extra av dom. Men det vet du redan. Jag slår in öppna dörrar.[/QUOTE]

Det kommer, det kommer.....:)
#364 - 18 juni 2019 19:47
[QUOTE=Ekenberg;n2404090]

Vi tar den en annan gång.....;)[/QUOTE]

Typ november, det passar bra :)
#365 - 18 juni 2019 20:13
[QUOTE=c90368;n2404092]

Typ november, det passar bra :)[/QUOTE]

Precis:D
#366 - 18 juni 2019 21:17
Vilket härligt sommarställe! Tack för en underbart målande rundtur.
#367 - 18 juni 2019 21:53
[QUOTE=Marten64;n2404097]Vilket härligt sommarställe! Tack för en underbart målande rundtur.[/QUOTE]

Och allt i timmer ;) kanske behöver en duktig timmerman..... hoppas du har det bra ute på ön. I lokalen är allt lugnt.
#368 - 27 juni 2019 17:57
Så fina bilder ni lagt in, på fiskar och stugor :)!
#369 - 28 juni 2019 12:15
Som sagt stugan är avkopplingen nu......

i lokalen så, det verkar som rödturkos hane och cobolt blå hona kommer att överleva. De känns ok igen. Hantlarna har vant sig och ett par leker, har lagt rom på en sten. Duke,Duckface, Snake och Lady har inte lagt rom på någon vecka. Delningen i detta kar kommer nu tas bort och troligen får Snoken och Bridget få bo där ett tag.

så till mint stora problem just nu, mina yngel dör..... vet inte varför. Dagen före förrgår log den första död, i förgår två till. Igår ingen men idag ytterligare två.
Gissar att ytterligare tio kommer gå åt, de är lite mörkare och verkar ha tappat matintresset. Jag pratade med Patric och han säger att som amatör är det rätt vanligt att man tappar stora delar av kullen . Jag hade ju hoppats att slippa det , men som sagt fem döda tills idag....

just nu är det sådär kul med diskus.....
admin
Christian Alfredsson
#370 - 28 juni 2019 12:38
När jag började filtrera allt inkommande vatten via aktivt kol blev det bättre i mitt akvarierum. Köpte ett filter plus kol på Jula.
admin
Christian Alfredsson
#371 - 28 juni 2019 12:38
Får lägga till att jag har mest ciklider från Tanganyikasjön
#372 - 28 juni 2019 14:27
Åh, vad sorgligt med dödsfall bland de små. Jättekonstigt att de dör nu när de hunnit bli ganska stora. Håller tummarna för att resten klarar sig.
#373 - 28 juni 2019 15:15
Usch så trist med dödsfall på på dom små, minns själv hur det var när mina små började ge upp efter tre månader- jag grät då, men det är länge sen nu. Amatörer som de flesta av oss är så fattar vi ju inte varför detta händer...
Kramiz

//Inger
#374 - 28 juni 2019 15:27
Inger - fick du någon förklaring senare till varför det hände? För mig, som amatör, verkar det så konstigt att de mår fint så länge för att sedan bara dö. Lättare att förstå om de dog nästan direkt men nu måste de ju vara ganska starka. Förstår att jag säkert tänker fel, men det känns bara märkligt.
#375 - 28 juni 2019 17:11
[QUOTE=Nando;n2404269]Inger - fick du någon förklaring senare till varför det hände? För mig, som amatör, verkar det så konstigt att de mår fint så länge för att sedan bara dö. Lättare att förstå om de dog nästan direkt men nu måste de ju vara ganska starka. Förstår att jag säkert tänker fel, men det känns bara märkligt.[/QUOTE]

Då, när jag hade dessa Discusar så hade vi egen brunn med ett PH på 8,2 - inte alls ett optimalt vatten för dessa vackra. Trots detta höga PH så blev det lek och senare yngel och jag var jättelycklig. Flyttade så småningom dom små till ett eget kar där det matades flera gånger om dan med vattenbyten därefter. Något gick snett - vet inte vad men kanske det höga PH:t. Det var kul men jobbigt med allt matande och vattenbyten så länge det varade.

//Inger
#376 - 28 juni 2019 20:48
[QUOTE=admin;n2404262]När jag började filtrera allt inkommande vatten via aktivt kol blev det bättre i mitt akvarierum. Köpte ett filter plus kol på Jula.[/QUOTE]

Tack, jag kör kolfilter, byter 80% vatten varje dag och suger botten vid vattenbytet. Jag är rädd att jag kanske haft för dåligt syretillförsel har ökat på detta men kanske för sent.
#377 - 28 juni 2019 20:50
[QUOTE=admin;n2404263]Får lägga till att jag har mest ciklider från Tanganyikasjön[/QUOTE]

I vår lokal är det ju också mest Tanganyika ;)
#378 - 28 juni 2019 20:51
[QUOTE=Nando;n2404267]Åh, vad sorgligt med dödsfall bland de små. Jättekonstigt att de dör nu när de hunnit bli ganska stora. Håller tummarna för att resten klarar sig.[/QUOTE]

Tack. Jag hoppas också, men det har nog gott för bra för länge ......
#379 - 28 juni 2019 20:53
[QUOTE=Inger H;n2404268]Usch så trist med dödsfall på på dom små, minns själv hur det var när mina små började ge upp efter tre månader- jag grät då, men det är länge sen nu. Amatörer som de flesta av oss är så fattar vi ju inte varför detta händer...
Kramiz

//Inger [/QUOTE]

Tack Inger, ännu gråter jag inte men man blir ledsen. Jag tröstar mig med att detta visst inte är ovanligt när det gäller diskusyngel. Mina är ju också runt tre månader nu. Diskus är inte en lätt fisk att hålla...
#380 - 28 juni 2019 20:59
[QUOTE=Inger H;n2404281]

Då, när jag hade dessa Discusar så hade vi egen brunn med ett PH på 8,2 - inte alls ett optimalt vatten för dessa vackra. Trots detta höga PH så blev det lek och senare yngel och jag var jättelycklig. Flyttade så småningom dom små till ett eget kar där det matades flera gånger om dan med vattenbyten därefter. Något gick snett - vet inte vad men kanske det höga PH:t. Det var kul men jobbigt med allt matande och vattenbyten så länge det varade.

//Inger[/QUOTE]

Tyvärr har jag ju också högt pH nu nästan 8,4 förut låg det stabilt på runt 7.... men sedan några månader är pH mycket högre på göteborgsvattnet.... men jag tror nog att det är jag som gjort något fel. De odlade diskusarna brukar ju klara vatten mellan 7-8 pH..... vid ett tillfälle byte jag vatten med för kallt vatten, funderar pm det kan gjort något som försämrat kvaliteten på ynglen .
#381 - 1 juli 2019 19:18
Idag var det riktigt kul i lokalen , när jag kom var Bosse där och när han gått kom David . Det är alltid kul när man är fler tillsammans...

Jag ängnade mig åt vattenbyte och matning, det tar ett tag, idag var de alla karen som vatten skulle bytas på. Diskusynglen lever, men jag skulle gissa på att det är ytterligare tio som inte är helt ok. Jag vet ju inte om jag gjort fel eller om dessa är sådana som jag borde rensat ut om jag hade haft ett tränat öga... idag försökte jag också på första gången räkna dem, fast frågan är om det blev mer exakt en min tidigare uppskattning. Trodde förut att de var någonstans 60-70 yngel, nu har sex dött och när jag räknade kom jag till cirka 60..... jag har börjat att försöka få ynglen att äta granulat, vore ju skönt att låta foderatomaten sköta fyra mål om dagen och jag själv det femte. Men ännu funkar det inte riktigt. föräldrarna går ju fortfarande kvar hos ynglen och det funkar kanon bra, känns väldigt bra.

Karet över är rengjort och om allt flyter på som det är sagt så skall ju de nya smådiskusarna få flytta en, åtta rödturkos och fyra greenspotted. Hoppas de funkar lika bra som förra gången....

Duke och Dukeface har ny rom, men åter igen är det flest obefruktade, spännande att se hur det går denna gång. Snake och Lady putsar på sin rot men ännu inte något mer.

I karet bredvid har jag ju hantelcikliderna. Ett par av den la rom igår, så skönt att se att de har kommit i ordning, idag fick åtta jordätare flytta in. Åtta av de ICC donerade till vår lokal. Blev riktigt bra. Just detta kar är jag väldigt nöjd med. Där är jag på god väg att få ett riktigt biotop kar skall långsamt tillföra lite mer grenar och kvistar, samt kottar och löv.......som sagt, nog det karet jag är mest nöjd med och det innehåller inga diskus.....

och i de två övriga karen, ja där skall ju fiskarna hemifrån flytta......veckans projekt.
#382 - 2 juli 2019 19:59
Det blev inga nya fiskar idag.....

det får bli en annan dag. Lite bilder från yngelkaret får det bli, har ju en film också men tycker det är alldeles för jobbigt att lägga upp filmen via youtube, så den hamnar på Facebook istället....sorry...

Attachment

Attachment

Attachment
#383 - 2 juli 2019 20:01
så lite mer grumliga bilder på hantlar och jordätare......

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#384 - 2 juli 2019 21:38
""
""
#385 - 2 juli 2019 21:49
Du använder nedan sträng och tar bort de fyra punkterna

[.youtube.]Ugiat1zNeKCj5ngCoAEC[./youtube.]

Och det du ska skicka in mellan "staketen" är det som finns efter =

"" target="_blank">

CMWkgZDwwJE

Lycka till

#386 - 4 juli 2019 13:46
Fina bilder och kul att Hantlarna mår bra!
#387 - 4 juli 2019 17:01
Hantlarna mår super, de har fått sällskap av tjugo pansarmalar idag.
#388 - 5 juli 2019 08:37
Snygga Hantlar!
Sphenozonorna ser också ut att vara på toppenhumör! De har fått det bra där i ditt kar Ekenberg!
#389 - 5 juli 2019 15:35
De älskar livet, och funkar utmärkt med hantlarna. De övriga lever kvar i karet brevid och de går det inte häller någon nöd på, men sjutton vad de äter.
#390 - 5 juli 2019 15:41
Fiskar flyttade, men det blir inga kort idag. Akvarium släkta för lite ro nu.

diskusynglen mår kanon, har börjat äta granulat nu, det är ju för att jag tänker köra matning med automat fyra gånger per dag och oxhjärta av mig då en femte gång.
det skall väl få lite fart på växandet. Imorgon är de 12 veckor. Fyra-fem centimeter nu från nos till och med stjärtfena . Kanske inte lika stora som profsodlarna med jag håller ungefär samma tillväxtkurva som Patric har på sina.
Attachment
Attachment
Attachment
#391 - 5 juli 2019 15:52
Attachment

Mitt nya projekt är ju också igång, 12 styck smådiskus från piwowarski . Tyvärr inte från mitt rödturkospar som jag tänkt frånbörjan men det gör ju inget. Åtta stycken rödturkos samt fyra stycken greenspotted , hoppas nu detta skall gå lika bra som förra gången. Spännande.
mina tre vuxna rödturkos går hos Patric i karantän tillsammans med tio goldstripe corydoras VF , fråga absolut inte hur mycket pengar jag lagt på fisk den senaste tiden.... men nu är jag ju ägare till 44 diskus plus dryga sextio yngel, plus drygt hundratalet corydoras av sju olika sorter..... plus alla tetror hantlar och övriga ciklider....gick ju sådär med att trappa ner hobbyn....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#392 - 5 juli 2019 15:55
Härlig läsning, och fina bilder, Thomas! Ös på! :)[:-106]
#393 - 5 juli 2019 15:58
[QUOTE=Ekenberg;n2404552]Attachment

Mitt nya projekt är ju också igång, 12 styck smådiskus från piwowarski . Tyvärr inte från mitt rödturkospar som jag tänkt frånbörjan men det gör ju inget. Åtta stycken rödturkos samt fyra stycken greenspotted , hoppas nu detta skall gå lika bra som förra gången. Spännande.
mina tre vuxna rödturkos går hos Patric i karantän tillsammans med tio goldstripe corydoras VF , fråga absolut inte hur mycket pengar jag lagt på fisk den senaste tiden.... men nu är jag ju ägare till 44 diskus plus dryga sextio yngel, plus drygt hundratalet corydoras av sju olika sorter..... plus alla tetror hantlar och övriga ciklider....gick ju sådär med att trappa ner hobbyn....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment[/QUOTE]

I vanlig, jävla, ordning knäckte jag sidan med en kort kommentar - så jag försöker få in Thomas inlägg, som hamnade i slutet av förra sidan, så ingen missar något.
#394 - 5 juli 2019 16:00
[QUOTE=Ekenberg;n2404552]Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment[/QUOTE]

... och här, ytterligare ett inlägg från Thomas - från förra sidan.
Sorry! [:o]
#395 - 5 juli 2019 16:15
Thomas - jag älskar hur du ”trappar ner”! Jädrar vad roligt för oss andra att ta del av allt som händer :)
#396 - 5 juli 2019 17:10
[QUOTE=Mats Bryzell;n2404560]

I vanlig, jävla, ordning knäckte jag sidan med en kort kommentar - så jag försöker få in Thomas inlägg, som hamnade i slutet av förra sidan, så ingen missar något.[/QUOTE]
Hahahah, det skall vara du det Mats
#397 - 5 juli 2019 17:11
[QUOTE=Mats Bryzell;n2404561]

... och här, ytterligare ett inlägg från Thomas - från förra sidan.
Sorry! [:o] [/QUOTE]

Du är förlåten . Men jag är ju alltid lika glad när du besöker mig, så att du knäcker sida må vara hänt.
#398 - 5 juli 2019 17:14
[QUOTE=Nando;n2404563]Thomas - jag älskar hur du ”trappar ner”! Jädrar vad roligt för oss andra att ta del av allt som händer :)[/QUOTE]

Något är fel med mig....det här med måtta har jag liksom aldrig fattat..... men å andra sidan har jag levt hela mitt liv så och ångrar inte mycket av det jag gjort eller sett......så jag kör väl på.
#399 - 5 juli 2019 18:06
[QUOTE=Ekenberg;n2404568]

Något är fel med mig....det här med måtta har jag liksom aldrig fattat..... men å andra sidan har jag levt hela mitt liv så och ångrar inte mycket av det jag gjort eller sett......så jag kör väl på.[/QUOTE]

Bara ett stort :d
#400 - 5 juli 2019 19:06
[QUOTE=Ekenberg;n2404567]
Du är förlåten . Men jag är ju alltid lika glad när du besöker mig, så att du knäcker sida må vara hänt.[/QUOTE]
Jag följer dina trådar kontinuerligt. :)
#401 - 5 juli 2019 19:14
Kul!! Hur gamla är smpttingarna från Piwaworski?
#402 - 5 juli 2019 20:13
[QUOTE=c90368;n2404570]

Bara ett stort :d[/QUOTE]

Misstänker det.....ett riktigt stort och jag lär mig aldrig
#403 - 5 juli 2019 20:15
[QUOTE=Mats Bryzell;n2404573]
Jag följer dina trådar kontinuerligt. :)[/QUOTE]

Jättekul, förhoppningen är ju att du kommer införlivas i tråden inom en inte alltför lång framtid. Jag har fått nytt bottenplats nu. Nästa projekt
#404 - 5 juli 2019 20:18
[QUOTE=LoGeek;n2404574]Kul!! Hur gamla är smpttingarna från Piwaworski?[/QUOTE]

Huvet på spiken som vanligt, de är fyra monader, mina är tre......och de är betydligt större.
du hade också dragit upp en kull om jag minns rätt, klarade du samma tillväxt som uppfödarna eller gjorde du som amatörerna tog det lite med ro....
#405 - 5 juli 2019 20:20
[QUOTE=Ekenberg;n2404577]

Misstänker det.....ett riktigt stort och jag lär mig aldrig[/QUOTE]

Men jag klandrar dig inte, vi är olika och skulle förmodligen fungera utmärkt ihop i ett jobb team. Lite blixt och dunder skulle det nog bli, men kunden skulle bli nöjd :)

Jag är ganska trött på att döma ut folk, föredrar att lyfta upp deras starka sidor och dra nytta av det.
#406 - 5 juli 2019 20:33
Det är spännande att läsa i din tråd Ekenberg. Gillas!!
#407 - 7 juli 2019 12:51
[QUOTE=ICC;n2404583]Det är spännande att läsa i din tråd Ekenberg. Gillas!![/QUOTE]

Kul. Tycker du lyckats kallas bra med din, en favorit just för mångfaldet. Och vad otroligt bra sista karet men grenar över ytan blev.
#408 - 7 juli 2019 13:02
Ute är det grått och regnigt.... underbart

Ja det är väl bara vi akvarister som känner så, ett tillfälle att verkligen pyssla och njuta inne utan dåligt samvete. ( jag är ju även modelljärnvägs rallare och modellbyggare, så dubbel lycka)

alla diskusar är flyttade, och det känns som allt funkar. ( alla och alla har nitton kvar hemma men ni förstår vad jag menar, de som skall flyttas har flyttats.)

idag är jag i lokalen och kör vattenbyten och bara njuter. Så mycket man kan titta på. Tid och rum försvinner och man bara dras in i akvariernas fantastiska värld.

mina kar då....

ynglen lever på, inga nya dödsfall, sex har jag förlorat så långt. Men jag har faktiskt aldrig räknat dem exakt utan bara uppskattat antalet till 60-70 stycken , så jag säger väl cirka 60 nu. Har ju försökt tvinga dem till granulat för att köra igång foderatomat. Det går sådär. Oxhjärta kastar de sig på som om det vore pyraier men granulat pickar det lite försiktigt i, lite som om för att säga.... måste vi äta detta. Nåja, det gå bättre och bättre ju hungrigare de blir....
#409 - 7 juli 2019 13:10
Tillsamman med ynglen går nu även en grupp corydoras det är en albinovariant på vanlig pansarmal.

i karet över går de nya smådiskusarna, tolv stycken, spännande att se hur detta skall gå. De är tuffa och orädda, även dessa försöker jag ju vänja vid granulat. Meningen är ju att de fortfarande skall få hjärta men bara en gång om dagen resterande mål blir granulat från foderapparat.
Det känns helt rätt med dessa, har nog saknat denna storlek. Ja nu är det bara att hålla tummarna för att det skall gå lika bra som sist. På potten går ett gäng corydoras även här, albinovarianten av grönfläckiga pansarmal.
#410 - 7 juli 2019 13:22
Sedan har vi ju 375:an, där är gänget åter förenat.....

tog bort delningen av karet eftersom det inte blivit någon mer yngel. Nu får de vänta till hösten så förutom Duke och Duckface, Snake och Lady simmar nu även Snoken och Bridget samt bröderna blå här. Om det går bra, inte än.... Duke och Snake stor i mitten och utmanar varandra, och när de lämnarvarandra ifred en stund är snoken där och mopsar med den ena eller andra. Jag låter det gå någon dag eller två så får vi se vad som händer. De övriga flyter dock lungt runt i hela karet. Rätt underbart att se alla tillsamman igenschaktat på ett ställe.

Känns verkligen helrätt att flytta hit sexhundra. Planerat att ske nästa helg..... men som ni vet, jag och planer.

i detta kar går vanliga pansarmalar på botten.
#411 - 7 juli 2019 13:28
Det som nästan är mest spännande att se är ju att de stora blue Diamond hanarna, med sina nära tjugo centimeter måste ha krumt ...... för nu är de helt plötsligt inte större än Duke och Snake .....
eller är det så att mina första diskusar som köptes som tolv centimeter nu börjar närm sig tjugo. Något gör jag ju rätt iallafall.....
#412 - 7 juli 2019 13:44
Sedan har vi ju det andra 375, ett av karen jag fastnar vid längst nu när jag är i lokalen. Hantlarna är lika spännande som diskusar. Riktigt kul att studera, och nytt för mig, försöker lära mig hur denna art tänker , men nu tillsammans med jordätarna och pansarmalarna har det blivit ett riktigt spännande kar.
Jag har ju inte lyckats få någon växt att överleva här , även ciklidgräset käkades upp ja eller bets av rättare sagt. Vet inte om det skall bo något mer här i karet. Knake senare när lite gallring gjorts, vill ju att det skall para ut sedan får jag skänka iväg de som inte passar men än så länge funkar det bra.
#413 - 7 juli 2019 14:18
Så har vi då cobolt blå honan och rödturkos hannen. Det blide inget av rommen, igår var den borta. Men jag låter dem ändå gå tillsamman ett slag till alldeles själva, ja förutom pansarmalarna då. Dessa två är ju så vackra och enligt Patric brukar det visst bli snygga avkommor av just denna mix. Så de får fortsätta tills de tre nya rödturkos kommer hoppas jag nämligen att mitt sexhundra är hör och igång och då blir det de tre nya rödturkos pluss dessa två pluss bröderna blå som får gå i det karet och bekanta sig. Ser verkligen fram emot det. Hoppas det blir något helt rödturkos par. Och det hade varit grymt skoj om bröderna blå hittade partners. Men ännu så länge har de ju varit helt ointresserade av sådant fjantigt som flickor ......
#414 - 7 juli 2019 14:24
Så de sista karet som är igång då här i lokalen. Där går nu Kaa och Randy. Tänkte att de skulle få lite egentid nu när Snoken varit så tuff. De skall få chansen att blomma ut lite. Spännande att se om det blir bra eller inte. Ja sedan går ju kerrytetra och dolkstickstetran samt mina sterbai här. Men de skall ju tillbaka till sexhundra sen.
#415 - 7 juli 2019 14:57
Ja vad har jag kvar då...

idag kör vi luft i hela lokalen. Tills nu har vi ju kört egna pumpar men nu blir det rör med luft att koppla på sig på.

sedan rent privat så är det ju det nya bottenglas som skall hämtas och bytas i 540, får erkänn att jag bävar lite....men det är väl bara att testa.....

när det är tätt är det en bakgrund som skall på och sedan inreddas i lungn och ro ( Mats jag hör av mig när det är dags.)

ja sedan är det 450 som skall cilikonas om och bakgrund och sedan inredas ( Pia hoppas på dig)

vilken höst det kommer att bli:)
#416 - 7 juli 2019 15:36
[QUOTE=Ekenberg;n2404687]Mats jag hör av mig när det är dags.[/QUOTE]
#417 - 7 juli 2019 19:43
Härligt att flytten gick bra och att inga fler yngel strukit med. Roligt att läsa dina detaljrika beskrivningar av allt som sker, känns nästan som jag är där och ser det i verkligheten :)
#418 - 7 juli 2019 20:36
jag är ju även modelljärnvägs rallare och modellbyggare, så dubbel lycka

Oj, det har även jag varit förr i tiden, men sålde tyvärr allt för nya äventyr, vilket jag ångrar nu. Är ju ett problem att det nästan tar större plats än akvarium, men inte lika temperatur känsligt [;)]
#419 - 12 juli 2019 16:11
[QUOTE=Nando;n2404730]Härligt att flytten gick bra och att inga fler yngel strukit med. Roligt att läsa dina detaljrika beskrivningar av allt som sker, känns nästan som jag är där och ser det i verkligheten :)[/QUOTE]

Kul, ja det är ju faktiskt en förhoppning att någon skall tycka om att följa mitt äventyr.....
#420 - 12 juli 2019 16:18
[QUOTE=c90368;n2404736] jag är ju även modelljärnvägs rallare och modellbyggare, så dubbel lycka

Oj, det har även jag varit förr i tiden, men sålde tyvärr allt för nya äventyr, vilket jag ångrar nu. Är ju ett problem att det nästan tar större plats än akvarium, men inte lika temperatur känsligt [;)]
[/QUOTE]

Så är det ju, det tar plats.... tursamt nog har jag en vind med så brant trappa så att det är omöjligt att få upp ett akvarium där......så modelljärnvägarna konkurrerar int med karen om plats, däremot om tid.....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment
#421 - 12 juli 2019 16:25
Den får du ju visa någon gång :)

var med i klubben ranerallarna under ett postkontor :)

när vi borrade i taket gick larm till polisen om inbrottsförsök.
Gissa om det kom instormande poliser i lokalen :):D

hade åxå en hel del tåg med min far i källaren en hel stad var det visserligen.

Det är annat en idag, när det bara är skärmtid som gäller för våra barn.
#422 - 12 juli 2019 16:36
Ja vad skall man säga, jag älskar mitt hörn i lokalen. Sitter ofta bara och tittar. Och hur mycket jag än försöker titta på alla kar är det ändå mina kar jag är mest intresserad av.....så det känns som jag valt rätt.

det blev ju inget av rödturkos och cobolts försök . Och tyvärr har det inte blivit ett försök två. Men de känns friska så jag är nöjd.

Idag var det en dött yngel igen, nummer sju... vet inte varför. Men efter allt jag läst om andra amatörer så har jag förstått att detta är ganska vanligt. Trist, men jag kan inte göra så mycket annorlunda än vad jag gör.
ser inga fel och kan inte mäta upp något. De övriga är pigga och äter.....Idag bestämde jag mig för att räkna ynglen. Jag tog tio kort på hela karet och försökte ta korten när inga yngel stod bakom pump eller rötter. Sedan räknade jag alla yngel på de olika fotografierna och kom fram till att det är mellan 48-54 stycken , lite färre än jag trott men ändå tillräckligt ......så 100 diskusarär nog vad jag har........

de tolv nya är ju helt underbara. Älskar den åldern, typ 6 cm.... känns lite som det är då allt händer, de har gott från bäbisar och småbarn till åldern då man vill allt ....
ännu har de ju inte börjat färga men om en månad så.
verkligen kul att börja här igen.

Nog nu, köttet skall på grillen och fredagsölen öppnas så att det blir helg....
#423 - 12 juli 2019 16:41
[QUOTE=smajlet;n2404922]Den får du ju visa någon gång :)

var med i klubben ranerallarna under ett postkontor :)

när vi borrade i taket gick larm till polisen om inbrottsförsök.
Gissa om det kom instormande poliser i lokalen :):D

hade åxå en hel del tåg med min far i källaren en hel stad var det visserligen.

Det är annat en idag, när det bara är skärmtid som gäller för våra barn. [/QUOTE]

Ja du, jag har ju fyra söner och har faktiskt bara väntat på att de skulle bli stora nog att bygga tågbana med mig ( byggde ju med min far bär jag var liten och älskade det) men efter att försökt få in dem på detta spår (hö hö hö) så insåg ja till slut att det aldrig skulle gå. Så jag sket i barnen och startade själv för fem år sedan ..... nu finns ju både datorprogram för att köra med tåg och dataspel för att ha akvarium...suck
#424 - 12 juli 2019 20:01
Gillar denna tråden mycket Thomas. Dina uppdateringar och äventyr är spännande att läsa om. Kommer förbi och spanar in lokalen inom snar framtid. Dottern vill gärna till Ullared och shoppa. Hon kan med säkerhet tillbringa många timmar där, med andra ord hinner jag upp till Göteborg, spana in lokal och butiker och garanterat hinna tillbaka innan hon är klar. Men i så fall hör jag av mig i god tid som jag nämnt tidigare.
#425 - 12 juli 2019 20:11
[QUOTE=ICC;n2404962]Gillar denna tråden mycket Thomas. Dina uppdateringar och äventyr är spännande att läsa om. Kommer förbi och spanar in lokalen inom snar framtid. Dottern vill gärna till Ullared och shoppa. Hon kan med säkerhet tillbringa många timmar där, med andra ord hinner jag upp till Göteborg, spana in lokal och butiker och garanterat hinna tillbaka innan hon är klar. Men i så fall hör jag av mig i god tid som jag nämnt tidigare.[/QUOTE]

Du är alltid välkommen, kan ju vara bravoch kolla till dina diskusar. Funderar ju fortfarande på en ny zoopet träff i höst. Men vill ju ha igång ett par kar innan dess..
#426 - 12 juli 2019 21:18
[QUOTE=Ekenberg;n2404913]

Så är det ju, det tar plats.... tursamt nog har jag en vind med så brant trappa så att det är omöjligt att få upp ett akvarium där......så modelljärnvägarna konkurrerar int med karen om plats, däremot om tid.....

Attachment

Attachment

Attachment

Attachment[/QUOTE]

Det här är ju inte Märklin, inga luftledningar och ingen strömlinje i mitten ?
#427 - 13 juli 2019 08:08
[QUOTE=Ekenberg;n2404963]

Du är alltid välkommen, kan ju vara bravoch kolla till dina diskusar. Funderar ju fortfarande på en ny zoopet träff i höst. Men vill ju ha igång ett par kar innan dess..[/QUOTE]

Ja så klart, diskusarna skall tittas till och betraktas.
Du nämner zoopet träff till hösten, låter utmärkt. Det var så trevligt sist så jag kommer mer än gärna om en ny sådan blir av.
#428 - 13 juli 2019 08:19
Attachment

Attachment

[QUOTE=c90368;n2404966]

Det här är ju inte Märklin, inga luftledningar och ingen strömlinje i mitten ?[/QUOTE]
Nix. Märklig har jag aldrig haft.....
detta är Fleischmann i N skala där jag försöker skapa en svensk stad under 70-talet, ja när jag var barn helt enkelt och tågen var bruna och brandgula. Jag är rätt klar med den gamla delen av stan och håller på med förorten nu. Dena bana är helt digitaliserad och programmeras med datorn så flera tog kanbköra automatiskt . En helt annan värld än när vi var barn.

Sedan bygger jag också en i H0 efter tysk förlaga, Rocco som är digital men inte automatiserad . Tyskland i efterkrigstid då fortfarande ångloken fick vara med.
Attachment
#429 - 13 juli 2019 08:45
[QUOTE=ICC;n2404972]

Ja så klart, diskusarna skall tittas till och betraktas.
Du nämner zoopet träff till hösten, låter utmärkt. Det var så trevligt sist så jag kommer mer än gärna om en ny sådan blir av.[/QUOTE]

Låter bra, hade ju en fundering på att lägga den samtidigt som aktionen i september , börjar med aktion sedan lokal och sen avslut hos mig. Men nu tror jag ju inte så mycket mer kommer vara klart då, dessutom har ju vi redan en Zoopet träff hos Johan i augusti , en kräftskiva, hoppas ni inte missar den.
så kanske jag skjuter min träff lite.

Men än träff blir det, för jag tyckte också det var riktigt roligt att träffas irl......
#430 - 13 juli 2019 12:30
Hoppas du njuter av din bojkottning inomhus, som du skrev om i din andra tråd. Av bilderna att döma så ser dina diskus och akvarium inte lidit speciellt mycket av den mindre omsorg du givit dem i dessa båttider.

Är det auktion i september i Göteborg? Jag titta in på GCG hemsida och såg att de förra året hade en auktion i slutet av november. Kanske förlägger de en auktion vid samma tidpukt även i år. Vad hade då passat bättre i höstmörkret än en auktion med efterföljande Zoopet träff i värsta Ekenbegs lokal anda? [:-106][:-106]
#431 - 13 juli 2019 12:35
Låter jättebra! Även jag vill spana in lokalen :)!
#432 - 13 juli 2019 12:58
Njuter till fullo. Håller på med rengöring av 600 liter nu. Sedan tillbringar jag kvällen i lokalen. Låtsas att det är höst.
Den 28 september har vår förening aktion. Men det finns ju två aktiva föreningar i Göteborg så jag kanske skall kolla upp när den andra har sin.
Hoppas naturligtvis alla som var med förra gången kommer plus göteborgarna som missade detta , ja och boråsaren också naturligtvis , Pia det är dig jag menar, Men kanske blir det för nära inpå Johans kräftskiva så november hade passat både mig och lokalen bättre, då borde dessutom Johans regnbågs kar vara klart och även Davids svartvatten plus alla Bosses Tanganyika kar och davids levandefödare. Och om min plan håller är även 540 och 450 igång då. Vi har sagt att till årsskiftet skall alla kar vara fyllda och igång.
Men ni vet ju hur det är med planer.....
#433 - 13 juli 2019 19:27
Nu längtar jag hem till Götet och till lokalen efter en månad i NordNorge med arbete och fiske. Kommer hem imorgon kväll och åker en sväng till lokalen på måndag.
Det har varit ett nöje att följa din (vår) tråd och på så sett hålla sig uppdaterad!
#434 - 13 juli 2019 20:00
[QUOTE=Marten64;n2405046]Nu längtar jag hem till Götet och till lokalen efter en månad i NordNorge med arbete och fiske. Kommer hem imorgon kväll och åker en sväng till lokalen på måndag.
Det har varit ett nöje att följa din (vår) tråd och på så sett hålla sig uppdaterad![/QUOTE]

Kul Johan , tänkte ju att detta skulle vara vår tråd, men det har ju blivit så att jag flummar runt lika mycket i denna som i minna egna, fast lite ger jag ju er skulden eftersom ni skriver så lite.....;)
#435 - 13 juli 2019 20:40
[QUOTE=Marten64;n2405046]Nu längtar jag hem till Götet och till lokalen efter en månad i NordNorge med arbete och fiske. Kommer hem imorgon kväll och åker en sväng till lokalen på måndag.
Det har varit ett nöje att följa din (vår) tråd och på så sett hålla sig uppdaterad![/QUOTE]

Jobbar du som fiskare, eller är typ hjälpreda för turister?
#436 - 14 juli 2019 05:52
[QUOTE=c90368;n2405051]

Jobbar du som fiskare, eller är typ hjälpreda för turister? [/QUOTE]

Jag jobbar med byggnadsvård, jag är timmerman/snickare och fixar iordning gamla träbyggnader. Jag har egentligen fullt upp med arbete i och kring Göteborg men det är så vacker här uppe så jag kombinerar arbete och semester och har gjort det fyra år i rad nu. Dessutom är här lite människor vilket kan vara skönt som omväxling.

Annons