Lokal i källaren

#1 - 21 juli 2008 09:54
Hej på er allihopa!

Jag har länge haft igång en projektstråd på ciklid.se som finns på: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56423&highlight=banderad . Här kan ni se hur bygget av min nya lokal har växt fram. Jag tänkte dock starta en tråd här nu när de första karen är igång (kan dock inte posta bilder ännu, men funderar lite på att bli goldmedlem).

Lite historik: För två år sedan köpte jag och min sambo ett hus strax utanför en liten håla i Blekinge som heter Johannishus. I detta huset fanns en liten källare som var inredd (väggarna var målade med tegelmönster, stiligt värre ;) ). För att göra en lång historia kort började jag riva ut allt förra sommaren. Under hösten och våren har vi slammat väggarna, flytspacklat golvet, lagt klinkers, målat tak och väggar, installerat vatten och ho, dragit el o.s.v. Detta projekt hade inte varit möjligt utan svärfar och kompisar som har hjälpt till på alla möjliga sätt.

I fredags fyllde jag mina 2 första kar i källaren (som har stått tomma sedan jag köpte dem för ett år sedan). De kar jag kommer att ha från början är:

2st 540 liters
1st 375 liter med BTN
1st 222 liter
1st 125 liter
1st 105 liter
2st 55 liter

Lokalen är på 20 kvadratmeter, så det hade gått att pressa in ganska många kar. Eftersom lokalen är hemma och jag hellre har färre kar som är snygga och sköts väl än många som jag inte riktigt hinner med har jag valt att försöka sätta karen lite luftigt. Målet är väl att tillslut få in 15-20 kar i varierande storlek. Som många här säkert har märkt är jag främst intresserad av ciklider från hela världen. Men jag kommer även ha lite andra fiskar. Som jag tidigare nämnt kan jag inte posta bilder här, men kommer att göra det på ciklid.se. Jag tänkte dock försöka rapportera vad som händer i lokalen även på Zoopet, och är alltid tacksam för kommentarer, råd och idéer. Alltid kul med lite input utifrån. Och vem vet, det kanske är någon här som också funderar på en lokal som kan få lite inspiration.

/Jocke
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 juli 2008 10:08
Vilka fiskar har du tänkt att ha?
#3 - 21 juli 2008 10:17
har läst din andra tråd på ciklid.. väldigt roande och inspererande..!! hoppas du kan uppdatera här med! är lika intresserad som kjell, va blir det för firrar?? kanske ngra lekkar?
#4 - 21 juli 2008 10:53
De fiskar jag har än så länge så är det de som kommer gå i 540-liters karet, samt eurekan. Jag har även beställt de som kommer gå i Malawikaret. Som läget är nu kommer det se ut så här:

540 liter SA:
10 Geophagus altifrons F2; (runt 11-13 cm, kommer att minska den gruppen lite efter hand).
1+1 Laetacara thayeri VF; (har lekt i annat kar innan ett par gånger, dock aldrig frisimmande yngel).
3 Peckoltia spec. L205 VF; (det är 3 honor som jag handlade nere på Duisburgmässan för 2 år sedan, tänkte eventuellt försöka hitta en hanne och försöka sätta dem till lek i framtiden i annat kar).

Kommentar: Jag kommer säkert skaffa lite andra fiskar till det här karet också. Ett stim corydoras samt tetror ligger nära till hands. Funderar på 2 scalarpar med.

540 liter Malawi:
10-12 Melanochromis cyaneorhabdos "maingano"
8 Metriaclima callainos
1+1 Aulonocara "eureka" (den kommer jag nog inte ha kvar på sikt, men har ett par hemma för tillfället så de får gå i det karet så länge)

Kommentar: Det blir säkert fler arter i det här karet någon gång i framtiden. Kanske skulle vara snyggt med något gult i, typ Saulosi.

375 liter Tanganyika:
Någon snäcklekare (ocellatus eller stappersi)
Någon julle (eller blir det Neol. cylindricus)
Någon Cyprichromis alternativt Paracyprichromis

Kommentar: Tanganyika är det jag har haft mest innan. Odlade snäcklekare för 10 år sedan i en liten lokal i Kalmar som jag då delade med en annan akvarist.

222 liter CA:
Eldbukar

Ställning med 4 kar från 55-125 liter:
Yngelkar, eventuellt tillfälliga lekkar om det finns plats.

Meningen är att jag ska odla lite, men det är inte huvudsyftet. Syftet är att skapa en akvarielokal där trivsel går i första hand. Som ni märker är mitt ciklidintresse brett. Jag är även intresserad av diskus, dvärgciklider, Victoriaciklider, Östafrikanska m.m. Jag har dock insett att man inte kan ha allt, men relativt mycket blir det i alla fall. Just nu ligger det närmast att skaffa ett kar som ska inhysa diskus och någon snäll jordätare. Är även sugen på en prinsessakoloni samt en ställning med lite apistos. Men jag tar det lugnt, tiden för dessa fiskar kommer också.

/Jocke
#5 - 30 juli 2008 19:18
Uppdateringar

Nu har jag kommit igång lite i källaren. Alla kar är på plats, och fler ska inskaffas de närmaste månaderna. Här följer en liten uppdatering om hur det ser ut just nu:

54 liter: Tomt, ej igång

105 liter: Tomt, ej igång

125 liter: 1+2 Peckoltia spec. L205

222 liter: 8 nyinköpta (idag) Metriaclima callainos (Bright Blue), 1 Ancistrus spec.

375 liter: Tomt, ej igång

540 liter: 1+1 Laetacara thayeri, 10 Geophagus altifrons

540 liter: 1+1 Aulonocara "eureka". Här ska även mina Bright Blue bo sedan, men jag behöver göra lite omplaceringar i karet med.

I de närmaste planerna ingår att få igång alla kar, fixa 2 låga kar med stor bottenyta (150*60*35) och nästa vecka köpa en grupp Melanochromis cyaneorhabdos "maingano". Återkommer när det har hänt lite...

/Jocke
#6 - 30 juli 2008 19:56
Väldigt intressant projekt, jag kollade igenom alla sidor på sidan du länkte överest, väldigt trevligt. :)

Men lite mer bilder där skulle inte skada iaf. ;)
#7 - 30 juli 2008 20:07
beerzon skrev:
Väldigt intressant projekt, jag kollade igenom alla sidor på sidan du länkte överest, väldigt trevligt. :)

Men lite mer bilder där skulle inte skada iaf. ;)

Det kommer fler bilder på ciklid.se inom några dagar. Jag meddelar här när så sker.

/Jocke
#8 - 30 juli 2008 20:09
Banderad skrev:
Nu har jag kommit igång lite i källaren. Alla kar är på plats, och fler ska inskaffas de närmaste månaderna.

Härligt Jocke!:)
Har själv karen stående i källaren vilket är praktiskt men upptäckte till min fasa att vattnet sinat ute i brunnen häromdagen just då jag skulle byta vatten...Illa!

Har förövrigt följt ditt källarprojekt på ciklid och det skall bli trevligt med nya bilder!
#9 - 31 juli 2008 09:29
Som utlovat finns det nu fler bilder på min lokal på ciklid.se (Kjell, jag hoppas det är ok att jag länkar så här tills familjeekonomin tillåter ett goldmedlemskap, just nu är fler akvarierelaterade kostnader inte jättepopulära här hemma).

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=740873#post740873

/Jocke
#10 - 31 juli 2008 09:57
Riktigt snyggt du får ju plats med många fler kar i den källaren..Hi Hi blir det inga problem med ljuset eller värmen vid soliga dagar ifrån Källarefönstret om du ska ha kar över ställningen eller det är mycket skugga där kanske??
#11 - 31 juli 2008 10:11
Än så länge är det inga problem med värmen. Men det kanske det blir när jag drar igång fler kar. Grundtempen innan jag satte igång karen i källaren var bara 18-19 grader. Men den är högre än så nu....

Jag har faktiskt 2 aluramkar på gång som ska stå över 540-liters karen. Måtten på dem är 150*60*35. Riktigt trevliga mått i mina ögon för apistos och snäckskalslekare. Ett av karen ska definitivt bli ett apistokar. Jag får se lite om jag kör snäckisar i det andra, eller sparar det till framtida ungfiskar. Inte helt omöjligt att det blir 2 kar med apistos och andra lite mindre SA-ciklider. Jag har dock några månader att fundera ut hur jag ska göra med de karen.

/Jocke
#12 - 31 juli 2008 12:39
Snäcklekare är riktigt trevliga tror jag ska köra ett gäng i lokalen jag med :)
Och om du upplever din lokal "fuktig" så är avfuktare ett bra köp.
Blev bra mycket svalare i min lokal :D
/// Patrik
#13 - 31 juli 2008 13:06
PatrikN skrev:
Snäcklekare är riktigt trevliga tror jag ska köra ett gäng i lokalen jag med :)

Och om du upplever din lokal "fuktig" så är avfuktare ett bra köp.

Blev bra mycket svalare i min lokal :D

/// Patrik

Jo, snäckisar är trevliga. Jag odlade ett antal arter när jag hade lokal för 10 år sedan. Jag köpte faktiskt en avfuktare till mitt gamla akvarierum uppe i huset. Den la dock av och när jag gick till Maxi för att få en ny på garantin hade de inga kvar. Så det fick bli pengar istället. Nu har jag 2 torrbollar nere i källaren så länge, får se hur bra de fungerar. Det blir nog en riktig avfuktare på sikt.

/Jocke
#14 - 4 augusti 2008 20:33
Sådär, nu var det dags för nästa uppdatering. Idag har jag handlat 9 Labidochromis caeruleus (Golden) och 12 Melanochromis cyaneorhabdos "maingano". Så nu ser det ut så här:

105 liter: Tomt, ej igång

125 liter: 1+2 Peckoltia spec. L205

222 liter: 8 Metriaclima callainos (Bright Blue), 1 Ancistrus spec.

375 liter: Tomt, ej igång

540 liter: 1+1 Laetacara thayeri, 10 Geophagus altifrons

540 liter: 1+1 Aulonocara "eureka", 9 Labidochromis caeruleus (Golden) och 12 Melanochromis cyaneorhabdos "maingano".

/Jocke
#15 - 4 augusti 2008 21:11
Har 10 st maingano hemma helt klart en av dom vackraste malawi cikliderna!
Roligt med uppdatering :D
#16 - 5 augusti 2008 06:45
PatrikN skrev:
Har 10 st maingano hemma helt klart en av dom vackraste malawi cikliderna!

Roligt med uppdatering :D

Jo, det är fina fiskar. Vad kör du på för lysrör? Just nu har jag bara ett vanligt gult, och av det blir de inte särskilt fina. Jag har inte hunnit byta ut de rör jag fick med när jag köpte karet begagnat. Aquarelle ska väl framhäva de blå färgerna bra tror jag.

/Jocke
#17 - 5 augusti 2008 20:27
Ska kolla i morgon när jag gör vatten byte,
Tror inte det är något som just framhäver blåa färgen, men tycker inte det är dåligt heller :)
#18 - 6 augusti 2008 09:13
PatrikN skrev:
Ska kolla i morgon när jag gör vatten byte,

Tror inte det är något som just framhäver blåa färgen, men tycker inte det är dåligt heller :)

Det tackar jag för. Förresten så har de tagit sig ordentligt nu ifärgen. Golden och Maingano gör sig riktigt bra i ett kar tillsammans. Jag fick tag i riktigt fina goldens med som inte hade något vitt på buken alls. De är verkligen knallgula med en fin svart rand på fenan (de som har hunnit utveckla den, de är inte så stora ännu). Precis som jag vill att de ska se ut.

/Jocke
#19 - 6 augusti 2008 09:53
Nu finns det 2 bilder till på ciklid.se http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=741558

/Jocke
#20 - 6 augusti 2008 21:16
I dag blev det heldag i lokalen :p
Så vattenbyterna här hemma får vänta tills i morgon:)
Så kollar lyssrören i morgon bitti

// Patrik
#21 - 7 augusti 2008 09:56
Det är lugnt, kolla när du har tid :)

/Jocke
#22 - 7 augusti 2008 19:25
Nordlux cool white samt
Osram flora

Det är dem jag har tycker det ser bra ut :p

Hur gick det med artemian föresten?
#23 - 8 augusti 2008 07:41
Jodå, det gick bra. Jag kör igång en sats varannan dag nu eftersom jag bara har ungfiskar som ska bli avelsdjur. När jag har yngel sedan kommer det bli varje dag.

Tack för lysrörsinformationen. Jag kommer att byta rör på sikt, men får nog vänta någon månad tror jag.

/Jocke
#24 - 1 november 2008 12:58
Dags för en liten uppdatering:

Mina ungmalawi har så smått börjat leka. Det blir inte särskilt många yngel, men jag tar vara på de få som blir. Just nu har jag 8 goldenyngel och 4 mainganoyngel efter de första 2 lekarna. Mainganohonan spottade 7 yngel, men av någon anledning (förmodligen ett för snabbt vattenbyte) dog 3 första dygnet. De växer dock snabbt och ser redan lovande ut. I dagarna planerar jag att släppa över mina Metriaclima callainos (Bright Blue) ner i 540-liters karet. Där kommer det alltså gå:
12 maingano
9 golden
8 bright blue
1 ensam Aulonocara eureka hanne

375 liters karet med BTN-rocky är förberett för ciklider från Tanganyikasjön. Det inköpet kommer dock inte ske förrän om en månad.

222 liters karet ska i veckan förberedas för någon typ av Rift Valley ciklider. Förmodligen blir det det Tanganyika där med.

Jag ska försöka sälja de ciklider som går i det andra 540-karet och ersätta dem med snälla SA-ciklider (relativt sett). Förmodlingen blir det scalarer, nyckelhålciklider, någon apisto och ett gänga bolivianer. Eventuellt plockar jag bort någon art, eller/och ersätter någon med någon med liknande sinnelag.

Jag har nu även skaffat 2 kar med måtten 150*60*35 (35 högt). Ett av karen kommer på sikt bli en Apistobiotop av det lite större formatet, det andra ett yngelkar (för ungfiskar som är redo att säljas).

Det mesta går långsamt framåt i lokalen. Vi hade en liten översvämning för några veckor sedan, men det löste sig...

/Jocke
#25 - 21 januari 2009 17:39
Hej Gott folk. Dags för en uppdatering (det var ett tag sedan):

540 liter Malawi:
12 maingano
9 golden
8 bright blue
1 ensam Aulonocara eureka hanne

540 liter:
Tomt om några dagar, ska bli Malawikar

375 liter Tanganyika:
5 Lamprologus stappersi
6 Callochromis pleurospilus "red stripe maswa"
15 Cyprichromis leptosoma "Utinta blue flash"

222 liter CA:
6 Thorichthys maculipinnis

125 liter:
Tomt

105 liter:
Malawiyngel

55 liter:
Tomt

55 liter:
Malawiyngel

De två 300+ karen står fortfarande tomma och bottenborrade. Ska ta tag i dem i framtiden. Första steget blir att limma en glasskiva för hålet och få dem täta.

Som ni märker förändras planer hela tiden vad det gäller innehållet i karen. Det är väl ett bevis på att man är en vilsen ciklidist som vill hålla på med allt. Nu känns det i alla fall på allvar att jag har kommit igång där nere. Just nu känns Tanganyikakaret roligast. Lamprologus stappersi (meleagris) har jag haft i flera omgångar under årets lopp. Varje gång överraskas jag av dessa fiskar. Aktiva små charmiga gynnare som man kan studera i all evighet. Jag har slutligen fått inse att om jag tvingas utse en favoritciklid, så blir det L. stappersi.

/Jocke

Annons